AMSTERDAM (AFN) - Tientallen klanten van Aegon hebben abusievelijk een verkeerd hypotheekoverzicht opgestuurd gekregen. De oorzaak is een datalek bij de verzekeraar en financieel dienstverlener. De Autoriteit Persoonsgegevens is ingelicht. Dat meldt het AD.
Volgens Aegon zijn 67 klanten getroffen door het datalek. Zij kregen een hypotheekoverzicht in de brievenbus met de naam van een andere klant erop. Onduidelijk is voorlopig hoe de fout kon worden gemaakt, maar het bedrijf betreurt de misser enorm. ,,Dit had natuurlijk niet mogen gebeuren", zegt woordvoerder Anita Wassink.
Ze beklemtoont dat het om een zeer kleine groep klanten gaat. Aegon verstuurt dagelijks duizend hypotheekoverzichten en telt 230.000 klanten met een hypothecaire lening. Ook stonden er geen adresgegevens of financiële informatie, zoals de hoogte van de hypotheek, vermeld.
Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!
Dat is dus geen datalek maar een menselijke fout of een onhandige query of foutief ingevoerde data.
Dat krijg je als je alles automatiseerd
Als DIT een datalek is...hahaha...nou, ik kan een boek schrijven over verkeerd verstuurde post, ook zeer belangrijke, door gewoon postnl...allemaal datalekken???
Ok, een hypotheekoverzicht zonder verdere informatie.
Wel zo overzichteljjk.
Data die gekoppeld is aan een persoon en bij andere partijen dan de persoon in kwestie bekend geraken is wel degelijk een datalek die bij niet tijdig melden bij de autoriteit persoonsgegevens kan leiden tot een boete van 10% van de omzet. Zoveelste voorbeeld van een Nederlandse financiële multinational met falende interne controls. Als dit soort controls als niet werken wie garandeerde mij dat controls ter voorkomen van bijvoorbeeld fraude wel werken.
In simpelere termen : gewoon mierenneuken
Zoiets ? Aan de bewoner van dit pand. U hebt deze maand uw rente en aflossing weer keurig op tijd betaald waarvoor onze dank. U weet zelf wel hoeveel restschuld u nog heeft. Aan Aegon: De rente kan wel omlaag als al die 250.000 klanten niet maandelijks meer onzinnige brieven worden toegestuurd.
Dit stelt niets voor en het komt in het nieuws alsof er ik-weet-niet-wat gebeurd is.
Die privacywet deugt niet, het gaat veel te ver. We slaan volledig door.
Er is wel meer lek bij Aegon
Lekker als iedereen je gegevens te zien krijgt. De foute elemanten weten meteen waar er iets te halen valt:(