DEEL 2
'We gaan van een energiesysteem gedomineerd door moleculen naar een energiesysteem dat gedomineerd wordt door elektronen’, zei Maarten Wetselaar vorig jaar in een gesprek met deze krant. De directeur van Shells New Energies-divisie verwacht dat het aandeel elektriciteit in het energiesysteem zal toenemen tot 50% à 60%, onder meer omdat huizen en fabrieken aardgas gaan vervangen door elektriciteit.
Concurrent van Tesla
En dus sorteert het bedrijf daarop voor door te investeren in technologieën zoals dat van Autogrid, Growing Energy Labs en het Duitse Sonnen, dat een thuisbatterij heeft ontwikkeld en daarmee concurreert met de powerwall van Tesla.
Daarmee komt Shell ook steeds dichter bij de eindgebruiker te zitten. Zo investeert Shell ook in het Amerikaanse Innowatts, een start-up die slimme meters ontwikkelt. 'Voordat Shell in ons investeerde nam Carl Stjernfeldt van Shell Ventures de tijd om niet alleen ons bedrijf te leren kennen, maar ook onze visie. Een start-up moet in het begin van zijn bestaan op zoek naar slimme investeerders en niet op zoek gaan naar alleen “dom” geld', zegt oprichter en bestuursvoorzitter Siddhartha Sachdeva van Innowatts tegen het FD.
'Geld brengt je maar tot een bepaald punt, maar investeerders die je visie delen kunnen een echte groeikatalysator zijn. Shell daagt ons niet alleen uit om out of the box te denken tijdens bestuursvergaderingen, maar denkt ook met ons mee waar we synergie met hen kunnen ontdekken, om onze activiteiten te laten groeien.'
Dat ervaren ze ook bij Axiom, een Amerikaanse start-up die batterijen ontwikkelt, waarmee koelingen in supermarkten heel veel energie kunnen besparen. 'Shell helpt ons door ons in contact te brengen met verschillende van hun bedrijfsonderdelen en hun klanten', zegt een woordvoerder van Axiom. 'Daardoor kunnen we sneller opschalen.'
Ample
Niet alleen huizen en bedrijven nemen geleidelijk afscheid van fossiele brandstoffen, ook auto's worden elektrisch. Daarom investeert Shell in exploitanten van laadpalen, nam het NewMotion over en investeert het in bedrijfjes als Ample.
‘Intelligente software stuurt op basis van real-time informatie een chauffeur tien minuten voordat een groot evenement afloopt erheen.’
Shell is ook breder geïnteresseerd in de mobiliteitssector. Want hoe verdient de multinational straks geld als auto's geen benzine meer nodig hebben en autonoom rondrijden?
Zelfrijdende auto's
Zo heeft het bedrijf zelf een app ontwikkeld, Farepilot, waarmee chauffeurs van taxidiensten zoals Uber makkelijker klanten kunnen vinden. Dat gebeurt door plekken te voorspellen waar veel mensen een taxi nodig hebben. Intelligente software stuurt op basis van real-time-informatie een chauffeur naar bijvoorbeeld een evenement tien minuten voordat het afloopt.
Shell hoopt zich hiermee in de toekomst ook te kunnen richten op zelfrijdende auto's. Het bedrijf investeert zelfs in start-ups die een soort marktplaats voor auto-onderhoud hebben ontwikkeld.