Europese primeur in het Amphia: afbeeldingen, video's en dossiers via berichtendienst van CM.com
AD/Algemeen Dagblad.nl
30 Jul 2021
BREDA - Als eerste ziekenhuis in Europa kan het Bredase Amphia veilig documenten en video's via de mobieltjes van patiënten delen. ,,We worden daarmee veel klantvriendelijker.”
Het Amphia Ziekenhuis gaat werken met een technologisch opgevoerde versie van de sms-dienst. Patiënten krijgen vandaag bijvoorbeeld op hun mobieltje een herinnering voor de afspraak van morgen. Met de primeur van rich communications services (RCS) beschikt het ziekenhuis over een compleet nieuwe berichtenservice.
Video's en dossiers
Zo kan het ziekenhuis binnenkort via de mobieltjes uitgebreide berichten delen, afbeeldingen, video's en dossiers. Via de Amphia-chatbox kunnen ook live-gesprekken gevoerd worden tussen patiënten en Amphia-medewerkers. Via een persoonlijk QR-code melden mensen zich bij binnenkomst meteen, zodat iedereen gelijk op de hoogte is en noodzakelijke zaken in gereedheid gebracht.
,,We kunnen onze patiënten veilig, volledig en snel nóg klantvriendelijker in dat zorgproces bereiken" aldus Jobbe van Nuenen Amphia-manager Zorg ICT. Het ziekenhuis sloot voor het communicatiesysteem een nieuw partnercontract met het Bredase telecommunicatieconcern CM.com.
Dat zorgt wereldwijd voor miljarden contacten tussen bedrijven en klanten digitaal betalingsverkeer of bijvoorbeeld de internetverkoop van kaartjes voor musea en evenementen.
Veilig
Algemeen directeur Jeroen van Glabbeek van CM.com verzekert dat patiëntgegevens in veilige handen en systemen blijven. Zoals dat ook het geval is met DigiD-verkeer of de covid-informatie die wij voor de Nederlandse GGD's regelen.”
De rcs-technologie wordt in onder meer de Verenigde Staten al in de gezondheidszorg toegepast. Van Glabbeek hoopt en verwacht dat na Amphia snel veel meer ziekenhuizen in Europa volgen. Maar niet alleen in de zorg. Deze techniek ga je ook terugzien in de contacten tussen bijvoorbeeld grootwinkelbedrijven en hun consumenten. Het geeft mogelijkheden om veel meer service te bieden denk aan heel gerichte persoonlijke klantinformatie.”
Efficiënter
Amphia Ziekenhuis wil volop inzetten op uitbreiding van digitale patiëntenservice. Niet alleen om vriendelijker en professioneler met elkaar om te gaan ook om efficiënter te werken erkent ICT-manager Van Nuenen. Als je kijkt naar wat de sms-berichten ons hebben gebracht: sinds wij die herinneringen aan afspraken sturen is het aantal patiënten dat niet komt opdagen van 15 naar 5 procent teruggebracht. Dat is voor iedereen een enorme verbetering.”