HAL « Terug naar discussie overzicht

Dockwise nieuwe loot aan HAL-stam

5 Posts
pim f
0
Dockwise gaat voor beursnotering op Euronext

Gebaseerd op: Het Financieele Dagblad (20-10-2009)

Dockwise aast op een beursnotering op Euronext Amsterdam per 3 december. Dat liet bestuursvoorzitter André Goedée maandagmiddag weten tijdens een persconferentie.

Samen met financieel topman Peter Wit presenteerde Goedée daarnaast drie nieuwe aandeelhouders van de Noors-Nederlandse zeetransporteur, tevens dienstverlener aan de olie- en gasindustrie. Zij nemen een 26% aandeel van de Britse private-equityinvesteerder 3i over, waardoor de vrees dat die investeerder zijn aandeel onverwacht zelf van de hand doet is weggenomen. Het gaat om Hal Investments (11,7%), Project Holland Fonds (5,85%) en Sankaty Advisors (8,7%), die samen al goed zijn voor 183,7 van de 235 miljoen euro aan nieuwe aandelen.

Voor Dockwise vormt de beursnotering een aanvulling op de reeds bestaande notering in Oslo. Met de 220 tot 250 miljoen dollar die de uitgifte moet opleveren wil het bedrijf zijn volume verhogen met en zijn schuldenpositie, die aan het eind van het derde kwartaal 928 miljoen dollar bedroeg, verlichten.

www.mdweekly.nl/920460/dockwise-gaat-...

---------------------

Dus als ik het goed lees nemen ze zowel een deel van het belang van 3i over als een fiks deel van de komende emissie?

HAL heeft een geweldige neus voor koopjes dus dat zal best een lucratieve deelneming worden
pim f
0
Dockwise wil af van hoge schuld
19 oktober 2009 | 10:22 | door: Jacco Neleman

De maritiem vervoerder van zwaar materieel doet een grote emissie en gaat naar de Amsterdamse beurs. Uit noodzaak. Dockwise dreigde niet meer te voldoen aan de bankconvenanten.

Het Bredase bedrijf wil met een aandelenemissie 220 tot 250 miljoen dollar ophalen. Drie nieuwe aandeelhouders – HAL, Project Holland Fonds en het Amerikaanse Sankaty- nemen ook het belang van 3i (26 procent) over. HAL, dat ook stevig vertegenwoordigd is bij andere ‘Hollands Glorie’-bedrijven als Boskalis en Vopak, wordt na de emissie volgens cfo Peter Wit de grootste aandeelhouder met meer dan 20 procent. “3i was geen logische aandeelhouder meer.”

Het was 3i die Dockwise – naar goed private equity-gebruik – bij de overname uit Heerema opzadelde met de enorme schuld van (nu) 928 miljoen dollar. Volgens financieel directeur Wit voldoet Dockwise aan alle bankconvenanten, maar dreigde dat volgend jaar niet meer het geval te zijn. “Het behoorde tot de mogelijkheden.” Oorzaak is het de flauwte in de olie- en gasindustrie, de voornaamste opdrachtgever van Dockwise. “Oliemaatschappijen houden meer de hand op de knip. Dat zorgt voor onzekerheid in de markt.”

Daarnaast willen opdrachtgevers volgens hem bij grote projecten meer zekerheden hebben voor de lange termijn, om zo te voorkomen dat de uitvoering in gevaar komt. Met de afbouw van de schuld tot minder dan 700 miljoen dollar wil Dockwise vraagtekens bij de balans vóór zijn.

Een notering aan het Damrak is volgens Wit nodig om investeerders aan te trekken. Die zijn huiverig voor de huidige notering in Oslo. “Dat drukte de koers, naast de hoge schuld en het grote minderheidsbelang van 3i.” Dockwise “is coming home”, aldus Wit. Onlangs werd het hoofdkantoor officieel verplaatst van Bermuda naar Breda.

De Amsterdamse beursnotering zal naar verwachting in december een feit zijn. Wit hoopt (op termijn) op een plek in de MidKap-index, “tussen CSM en Draka.

www.fembusiness.nl/web/artikelSmal/53...
pim f
0

2e Update: Dockwise wil in december notering Euronext A'dam
19 oktober 2009, 15:02 uur | FD.nl/DJ

Door Maaike Noordhuis

Van FD.nl/DJ

AMSTERDAM (FD.nl/DJ)--Dockwise Ltd wil in december van dit jaar een tweede notering aan Euronext Amsterdam, zo heeft chief executive officer (CEO) Andree Goedee maandag gezegd in een conference call.

"Oslo blijft de primaire notering, maar in december willen we ook een tweede notering in Amsterdam", aldus Goedee, die eraan toevoegde dat het bedrijf de liquiditeit van het aandeel Dockwise daarmee wil verhogen. Tijdens een persbijeenkomst later bleek dat Dockwise streeft naar een notering op het Damrak op 2 of 3 december.

Het bedrijf, gespecialiseerd in zwaar zeetransport, voornamelijk voor opdrachtgevers uit de olie-industrie, maakte vandaag ook bekend $220 mln tot $250 mln op te willen halen met de plaatsing van nieuwe aandelen voorafgaand aan de notering in Amsterdam.

Met een aantal bestaande aandeelhouders en institutionele beleggers heeft Dockwise al een akkoord bereikt over de directe plaatsing, waardoor een bedrag van $235,2 mln reeds is onderschreven. Daarvan komt overigens $183,7 mln voor rekening van drie nieuwe aandeelhouders: HAL Investments, Project Holland Fonds en Sankaty Advisors.

Verder hebben ook overige aandeelhouders het recht om nieuwe aandelen te kopen tegen een prijs van NOK7,70, die overeenkomt met de prijs die de aandeelhouders onder de directe plaatsing betalen.

In totaal worden zo'n 183 mln nieuwe aandelen uitgegeven, zo stelt woordvoerder Fons van Lith in een toelichting. Momenteel staan er zo'n 230 mln aandelen Dockwise uit.

Met de opbrengst van de uitgifte wil het bedrijf zijn schulden aflossen en zo de balans versterken. "Hiermee verwachten we binnen de convenanten te kunnen blijven", aldus Goedee. Na de transacties zal de schuld/ebitDA-ratio uitkomen op ongeveer 2,5 terwijl deze nu nog circa 3,5 bedraagt.

In het jaarverslag over 2008 staat dat het bedrijf per eind december 2008 een schuld had van $1,024 mrd, en aan het eind van het afgelopen derde kwartaal bedroeg de schuld nog $928 mln.

"Uit gesprekken met aandeelhouders bleek herhaaldelijk dat zij moeite hadden met onze schuldpositie", aldus Goedee.

Een ander probleem dat aandeelhouders hadden met Dockwise, was het belang van 26% dat private equityfonds 3i in Dockwise had. Volgens de CEO werd 3i door de markt gekarakteriseerd als kortetermijnbelegger, waardoor beleggers zouden vrezen dat dit investeringsfonds de aandelen ineens van de hand zou kunnen doen.

Met de vandaag aangekondigde aandelentransacties hoopt het bedrijf twee vliegen in een klap te slaan. Niet alleen neemt het bedrijf met de aandelentransacties zorgen over de balans weg, ook hebben de drie nieuwe investeerders HAL, Project Holland Fonds en Sankaty alle aandelen die 3i Delphi Cooperatief (3i) bezat, in totaal ruim 60,2 mln, in Dockwise overgenomen, waarmee 3i volledig uit Dockwise stapt.

www.fd.nl/artikel/13447407/2e-update-...
pim f
0
Cost control boosts Dockwise profits

October 19 - Dockwise recorded a 83.6% increase in net profit to USD8.1 million for the third quarter, thanks to tighter cost control as revenue growth slowed amid subdued market conditions. Compared to the third quarter of 2008, revenue grew 12.4% to USD113.9 million.

Adjusted revenue increased 2.6% to USD113.9 million from USD110.9 million in the previous year, but this includes compensation for Mighty Servant 3, which sank off Angola and divestment gain.

During the quarter, Dockwise completed a floatover project for Carigali-PTTEP Operating Company's (CPOC) B-17 gas project in the Gulf of Thailand and transportation of structures for StatoilHydro’s Gjoa project in the North Sea. The company moved to a new HQ and opened new sales and operational offices in Moscow and Singapore.

Its outstanding order book stands at USD339 million, down from USD367 million in the second quarter of this year with approximately USD72 million of the outstanding orders to be executed in 2009.

The transportation giant has pared down its long-term debt by almost USD100 million to USD928 million.

CEO, André Goedée, commented: "In the third quarter, Dockwise delivered a solid performance against a background of subdued markets. The determined steps we have taken to hold down our cost base while growing our fleet, have enabled us to move forward the operating margin from 39 to 43 per cent, for the comparable period.

The third quarter, as in 2008, was affected by the holiday season. Additionally we are observing an underlying reduction in commercial activity levels in oil & gas related transportation markets. We believe this to be a short term development rather than a structural trend. We have confidence in the medium and long term prospects for Dockwise and that we will continue to create long term, sustainable value for our shareholders."

www.heavyliftpfi.com/content/NewsItem...
pim f
0
3i asset disposals continue with Dockwise exit

Paul Hodkinson, 21 Oct 2009

3i Group, the UK private equity firm that has vowed to strengthen its balance sheet this year, has continued its string of asset disposals with the $82m (€55m) sale of its stake in marine transportation company Dockwise.

The firm sold its 26.2% holding to a group of various investors, according to a statement released yesterday. A source close to the firm said it had made a 2.1 times return on its original 2007 investment.

The sale is the fifth known private equity exit by 3i this year after it began a process of strengthening its balance sheet under Michael Queen, who replaced Phillip Yea as at the helm of the group in January.

Most recently in a September briefing - ahead of its third quarter results next month - 3i revealed it had also sold its stake in oil and gas company Venture Production. The firm said it has received a price above its March valuation, although it has not made an announcement.

In February the firm sold a 48% stake in core materials manufacturer DIAB Group to private equity company Ratos and to DIAB’s management for about €36m ($53m) and the next month offloaded its investment in Asia restaurant chain Little Sheep to Yum! Brands.

3i, which acquired a 20% stake in Little Sheep in June 2006 for $25m, made more than three times its investment on the sale, according to a source close to the process.

And in May, 3i sold a 26% stake in marine travel company Instone International to corporate travel company ATP International Group, for an undisclosed value, although it said it had generated a return of over four times its investment.

The firm has also been exiting some of its venture assets over the year and last month agreed to sell a block of venture assets to a secondaries investor consortium led by Coller Capital and HarbourVest.

In a Cazenove report on 3i last month, analyst Christopher Brown, said: “Realisations are higher than we expected – around 11% of the opening portfolio which is encouraging.”

However, he added realisations were “likely to be low for the next year or so now that a high proportion of the non-core and listed assets have been sold”.

In its pre-close statement for the six months to September 30, 3i showed its net debt had been reduced to £858m (€952m) compared with £1.9bn at the end of March.

3i was unable to comment as it is in a close period.

www.efinancialnews.com/privateequity/...
5 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 26 apr 2024 17:35
Koers 124,800
Verschil +0,200 (+0,16%)
Hoog 125,000
Laag 124,200
Volume 7.231
Volume gemiddeld 14.229
Volume gisteren 9.616

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront