HAL en IHC

7 Posts
pim f
0
fd.nl/ondernemen/1332005/nederlands-b...

Op 24 januari 2020 stond dit artikel in het FD (dat eigendom is van HAL)

Nederlands-Belgisch consortium wil Chinezen buiten de deur houden bij scheepsbouwer IHC

Een combinatie van investeringsmaatschappij HAL, het Nederlandse baggerconcern Van Oord en de Belgische baggeraar Deme voert gesprekken om scheepsbouwer IHC over te nemen of het kapitaal te versterken. De partijen willen voorkomen dat cruciale kennis en technologie van IHC in handen komen van een Chinees bedrijf.

De gesprekken worden tegenover het FD en de Belgische zakenkrant De Tijd door diverse betrouwbare bronnen bevestigd. Over vier tot vijf weken zou er uitsluitsel moeten zijn over een eventuele overname door het consortium onder leiding van HAL.

IHC maakt een moeilijke periode door en zei vorig jaar juli op zoek te moeten naar kapitaalversterking om te kunnen overleven. Over 2018 leed het concern een verlies van €80 mln. In de eerste helft van 2019 werden eveneens rode cijfers geschreven. Door de aanhoudende verliezen is de vermogenspositie flink onder druk komen te staan.

Chinese interesse

Bronnen uit de bankensector geven aan dat een Chinees bedrijf eveneens interesse heeft in de acquisitie van IHC. HAL, grootaandeelhouder van baggeraar Boskalis, en Van Oord en Deme hebben er echter groot belang bij dat IHC niet in het bezit komt van een Chinese concurrent.

Daarmee zouden namelijk ook de innovatieve technologie en de kennis van de scheepsbouwer uit Kinderdijk in Chinese handen komen. Dat zou de Chinezen in staat stellen zelf geavanceerde baggerschepen te produceren. IHC is wereldmarktleider in deze sector.

De Nederlandse en Belgische baggeraars ondervinden op de wereldmarkt in toenemende mate scherpe concurrentie van Chinese bedrijven, die wereldwijd steeds meer opdrachten binnenslepen.

Dat gebeurt veelal op prijs, maar bij de Nederlandse en Belgische baggeraars bestaat de vrees de Chinese baggerbedrijven een groot voordeel hebben als hun belangrijke toeleverancier IHC in Chinese handen komt. Deze dreiging heeft er blijkbaar toe geleid dat Van Oord en Deme, die elkaar in de markt flink beconcurreren, met elkaar optrekken in de mogelijke steun aan IHC.

Prachtige oplossing

Een van de bronnen noemt een overname door het Nederlands-Belgische consortium 'een prachtige oplossing'. Met de Rotterdamse investeringsmaatschappij HAL zou niet alleen een kapitaalkrachtige partner aan boord komen. 'HAL is ook een investeerder voor de lange termijn. Bovendien worden de beslissingen door een team in Rotterdam genomen', aldus een bron.

De huidige aandeelhouders van IHC zijn de Rotterdamse investeringsmaatschappij Indofin (van Cees de Bruin en zijn dochter Belle), Rabo Capital en het personeel. In een gesprek met het FD zei ceo Dave VanderHeyde van IHC afgelopen zomer dat er van deze aandeelhouders voor de lange termijn 'weinig kapitaalversterking te verwachten was'.

Kostenoverschrijdingen

De betrokkenheid van Deme is om nog een reden verklaarbaar. IHC is mede in de problemen gekomen door kostenoverschrijdingen bij de bouw van baggerschepen voor de Belgische onderneming. Deme heeft er alle belang bij dat IHC over voldoende kapitaal beschikt om de bestelde schepen af te kunnen bouwen.

Het gaat om technologisch innovatieve en complexe baggerschepen. In de crisisjaren heeft IHC de orders voor een te lage prijs aangenomen. Vorig jaar moest IHC bij de banken en aandeelhouders aankloppen voor een extra krediet van €120 mln.

In een reactie wil een woordvoerder van IHC alleen zeggen dat 'er met een consortium van bedrijven wordt gesproken' over kapitaalversterking. Van Oord, Indofin en Rabobank willen niet ingaan op vragen. HAL reageert niet op een verzoek om een reactie.
pim f
0
Peter Berdovski (topman Boskalis, dat zeer innige banden met HAL heeft) laat vandaag in de financiele Telegraaf weten dat HAL er mee bezig is - de eerste bevestiging.
www.telegraaf.nl/financieel/187207463...

Tevens vandaag het bericht dat IHC een partijtje mee wil blazen in diepzeemijnbouw (de bekende 'mangaanknollen' opzuigen). Allseas heeft een groot boorschip gekocht om om te laten bouwen tot een diepzee-mijnbouwschip. Iets voor IHC, oppert het artikel?
fd.nl/ondernemen/1336747/allseas-zet-...

Met de kennis van IHC en de diepe zakken van HAL ontstaat er wellicht weer een mooie samenwerking, maar persoonlijk vraag ik me af hoe winstgevend dit allemaal is dan wel gaat worden.
pim f
0
En verder in het FD vandaag: fd.nl/ondernemen/1336994/orderportefe...

IHC belangrijk voor waterbouw

Boskalis heeft de investeringsmaatschappij HAL als grootaandeelhouder. De Rotterdamse investeerder is betrokken bij gesprekken over een mogelijke investering in scheepsbouwer IHC, die een moeilijke periode doormaakt en dringend op zoek is naar extra kapitaal.

Volgens Berdowski is Boskalis, dat vaak baggerschepen heeft laten bouwen bij IHC, niet betrokken bij de gesprekken. 'Dat zou problemen op kunnen leveren omdat we ook klant zijn.'

Maar volgens de ceo van Boskalis is het overeind houden van IHC van groot belang. 'IHC is een belangrijk onderdeel van het kenniscentrum van het Nederlandse waterbouwcluster en de baggersector.'

De betrokken partijen moeten hun verantwoording nemen, aldus Berdowski. 'Er is in de afgelopen jaren veel geld onttrokken aan IHC en er is een grote schuld opgebouwd.'
pim f
0
Tot mijn verbazing kom ik er zonet pas achter dat IHC allang bezig is met diepzeemijnbouw, de trials met het onderwatervoertuig Apollo 2 zijn goed verlopen.

www.nioz.nl/en/news/successful-field-...

Filmpje:

www.youtube.com/watch?time_continue=1...
pim f
0
3 nieuwe vaartuigen voor de Arab Potash Company, dus de financiele zekerheid voor IHC werpt gelijk zijn vruchten af.
www.maritiemland.nl/news/royal-ihc-ve...
pim f
0
Royal IHC was awarded a contract for the design and build of a water injection dredger for the North Carolina State Ports Authority (NCSPA) at the beginning of 2020. www.royalihc.com/en/news/royal-ihc-aw...
7 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 23 okt 2020 17:35
Koers 113,000
Verschil +0,400 (+0,36%)
Hoog 113,800
Laag 112,800
Volume 2.996
Volume gemiddeld 9.845
Volume gisteren 6.491