AkzoNobel wint zaak tegen Elliott

Door AFN op 29 mei 2017 18:40 | Views: 4.026

AMSTERDAM (AFN) - Verf- en chemiebedrijf AkzoNobel heeft een rechtszaak gewonnen tegen een groep opstandige aandeelhouders onder leiding van Elliott Advisors. De Ondernemingskamer van het gerechtshof in Amsterdam wees alle eisen van de beleggers, die openstaan voor een overname van Akzo door branchegenoot PPG Industries, af.

De groep onder aanvoering van het activistische Elliott was boos over de resolute afwijzing van de Amerikaanse avances. Ze eisten onder meer een buitengewone aandeelhoudersvergadering om te kunnen stemmen over het lot van president-commissaris Antony Burgmans, die in hun ogen de boosdoener was.

De rechter zag ook niets in de eis om één of meer supercommissarissen aan te stellen.

Snel geld

AkzoNobel betoogde bij de zitting vorige week dat de aandeelhouders vooral gedreven waren door ,,snel geld". Vervanging van Burgmans zou hen bovendien niet helpen, omdat het besluit PPG de deur te wijzen unaniem was genomen.

Daar komt bij dat het op poten zetten van een eventuele buitengewone aandeelhoudersvergadering (bava) veel voeten in de aarde heeft en lang gaat duren. Volgens de wet moet minimaal zes weken uit worden getrokken om aandeelhouders te informeren over een bava. Volgens de interne regels heeft Akzo ook nog recht op een uitstel van de responstijd van zes maanden.

PPG-topman Michael McGarry zei tijdens de zitting nog steeds in een samensmelting te geloven. Hij heeft aangegeven op de dag na de uitspraak te vergaderen over het vervolg van de strategie ten aanzien van Akzo. Er is haast geboden, omdat PPG vóór 1 juni een officieel biedingsbericht moet indienen. PPG is ook naar een andere rechter gestapt om die deadline te verschuiven.

Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

28 Posts, Pagina: « 1 2 | Laatste
erjee-ff
0
quote:

taurus86 schreef op 30 mei 2017 07:56:

Nu gaat AKZO doorbijten. De langetermijnstrategie (Yes, Coatings/No, Chemicals) wordt verder uitgerold. PPG Coatings gaat worden uitgerookt in Europa en wellicht ook in Azië.
De aandeelhouder zal niets tekort komen. De goudmijn aan kennis en ervaring zal een goed rendement blijven produceren. Met dank aan UV, Zuurstof en Kleur.

Als dat de afgelopen jaren al niet gebeurd is, waarom zou Akzo dat dan nu wel doen? De belager is verjaagd, het bestuur kan rustig verder slapen.
erjee-ff
0
quote:

TURBO-TA schreef op 30 mei 2017 08:13:

Wat een mooie resultaat!!!!
Het is maar wat je mooi noemt.
De eisen van Elliott zijn niet ingewilligd.
De rechter heeft gezegd dat Akzo de aandeelhouders beter moet informeren.
Er wordt nog nader onderzoek verricht naar het beleid van Akzo.

taurus86
0
quote:

erjee-ff schreef op 30 mei 2017 09:02:

[...]
Als dat de afgelopen jaren al niet gebeurd is, waarom zou Akzo dat dan nu wel doen? De belager is verjaagd, het bestuur kan rustig verder slapen.
Langetermijnstrategie, vraagt nu eenmaal tijd. Je praat nu eenmaal niet over het verplaatsen van 60 strandstoelen. Een concern van richting veranderen is een weloverwogen proces. Als de PPG voorstellen erin gepast hadden, dan had er nu geen ophef geweest.
Mr sponge
0
quote:

MartijnN1932 schreef op 29 mei 2017 23:51:

Mr Sponge, Hoeveel Bedrijven heeft Akzo zelf wel niet overgenomen in de laatste jaren?

Akzo is groot geworden door overnames ( grote overnames) in het buitenland.
alles wat hier gebeurt is zo hypocriet als het maar kan.

NL klaagt over het genoemde protectionisme van TRUMP, maar zelf zijn we nog erger, als aandeelhouders geen bestuur meer terecht kunnen wijzen, dan zijn we onderhand niets anders meer dan een stille partner die geld mogen geven en met lijdensogen mogen toezien als een bedrijf ten onder gaat.

Ondertussen zijn we de afgelopen jaren sinds de kredietcrisis er wel op aangesproken dat wij als aandeelhouders meer verantwoording moeten nemen, voor bijvoorbeeld de excessieve bonussen enz..

Maar goed blijkbaar kan een RvC gewoon zijn gang gaan en alles doen wat zij wilt, daar volgens de ondernemerskamer aandeelhouders geen rechten hebben, maar alleen plichten..

De RVC moet je vergelijken met de regering van een land. Die stel je aan voor een bepaalde tijd. In die tijd gaat de RVC doen wat zij vinden dat goed is voor het bedrijf (daar zijn ze voor aangesteld).
Waar het nu knelt is het feit dat normaal gesproken “wat goed is voor het bedrijf” ook goed is voor de waarde van het bedrijf/de koers van het aandeel. Al zal het op de korte termijn niet altijd gelijk lopen. De RVC moet zo af en toe ook maatregelen/beslissingen kunnen nemen die niet populair zijn bij de aandeelhouders (of bij het personeel).

Je opmerking ivm het protectionisme heb je helemaal gelijk, echter vind ik wel dat de koersen van de Amerikaanse bedrijven op de een of andere manier flink worden opgepompt(in verhouding met de koersen van bedrijven buiten Amerika). Die omhoog gemanipuleerde koersen gebruiken ze om overnames te doen en dat staat mij tegen.

Het is een kettingreactie die ik hier in Nederland ook graag zou zien. De koers van de Nederlandse bedrijven omhoog zetten. Met die dure Nederlandse aandelen bedrijven opkopen die relatief laag gewaardeerd worden. Deze overnames zorgen voor groei/winst, waardoor de koers weer omhoog vliegt, waardoor je weer makkelijker kan overnemen…. Ik krijg steeds meer het gevoel dat de Nederlandse bedrijven prooi worden. En dat zou ik graag anders zien.

Is het nou zo’n raar idee om de pensioenfondsen te verplichten om een groter deel (bijvoorbeeld 50%) van hun beleggingen in Nederlandse bedrijven te doen. Het is voor iedereen in Nederland goed, als het goed gaat met de Nederlands bedrijven die hier veel mensen in dienst hebben. (dan zou het natuurlijk extra helpen als die bedrijven hier ook gewoon belasting zouden betalen)
gyronando
0
Aandelen kapitaal is risico kapitaal dat hinderdt niet als het wegraakt volgens Wouter B. Als Wouter B,Wim K, Nout W, Gerrit Z,
Jeroen D, Henk K, Anthony b,en nog wat kneusjes van de ondernemerskamer zouden wegraken hinderdt dat minder als het wegraken van aandelenkapitaal.

gyronando
0
quote:

Mr sponge schreef op 30 mei 2017 12:35:

[...]

De RVC moet je vergelijken met de regering van een land. Die stel je aan voor een bepaalde tijd. In die tijd gaat de RVC doen wat zij vinden dat goed is voor het bedrijf (daar zijn ze voor aangesteld).
Waar het nu knelt is het feit dat normaal gesproken “wat goed is voor het bedrijf” ook goed is voor de waarde van het bedrijf/de koers van het aandeel. Al zal het op de korte termijn niet altijd gelijk lopen. De RVC moet zo af en toe ook maatregelen/beslissingen kunnen nemen die niet populair zijn bij de aandeelhouders (of bij het personeel).

Je opmerking ivm het protectionisme heb je helemaal gelijk, echter vind ik wel dat de koersen van de Amerikaanse bedrijven op de een of andere manier flink worden opgepompt(in verhouding met de koersen van bedrijven buiten Amerika). Die omhoog gemanipuleerde koersen gebruiken ze om overnames te doen en dat staat mij tegen.

Het is een kettingreactie die ik hier in Nederland ook graag zou zien. De koers van de Nederlandse bedrijven omhoog zetten. Met die dure Nederlandse aandelen bedrijven opkopen die relatief laag gewaardeerd worden. Deze overnames zorgen voor groei/winst, waardoor de koers weer omhoog vliegt, waardoor je weer makkelijker kan overnemen…. Ik krijg steeds meer het gevoel dat de Nederlandse bedrijven prooi worden. En dat zou ik graag anders zien.

Is het nou zo’n raar idee om de pensioenfondsen te verplichten om een groter deel (bijvoorbeeld 50%) van hun beleggingen in Nederlandse bedrijven te doen. Het is voor iedereen in Nederland goed, als het goed gaat met de Nederlands bedrijven die hier veel mensen in dienst hebben. (dan zou het natuurlijk extra helpen als die bedrijven hier ook gewoon belasting zouden betalen)

Jij kan het netjes uitleggen hoe het moet, dat is onze beleidsmakers helaas niet gegeven, ze worden daarom veel te vet betaald.
Mr sponge
0
quote:

gyrolando schreef op 30 mei 2017 14:51:

[...]Jij kan het netjes uitleggen hoe het moet, dat is onze beleidsmakers helaas niet gegeven, ze worden daarom veel te vet betaald.
Nou ja hoe het moet wil ik niet zeggen.
Maar zo doen ze het wel in de US. En zo zouden wij als Nederland ook meer succes kunnen hebben.
Het is echt niet normaal hoeveel geld onze pensioenfondsen hebben uitstaan. Daar zou onze eigen economie enorm mee versterkt kunnen worden. Maar hoeveel % van het pensioengeld wordt geïnvesteerd om Nederland? Volgens mij maar een fractie.

Maar goed de huidige politiek kan ik niet betrappen op een lange termijn visie. Het gaat alleen nog maar om snelle quotes en zieltjes winnen voor de korte termijn. Moeilijke keuzes worden niet gemaakt, maar vooruitgeschoven. Ze zijn allemaal uit op een luizen baantje in Brussel of als commissaris bij een groot bedrijf.
Ik vind eigenlijk dat wij onze beleidsmakers in de regering beter moeten betalen. Dan zijn er waarschijnlijk betere kandidaten beschikbaar en zijn ze ook niet zo uit op die baantjes na hun politieke functie. Misschien is een prestatie bonus een idee. Want er zijn steeds meer ministers die er een potje van maken (niets presteren).
Kijk nu naar ons leger, we hebben geen manschappen, materiaal of munitie meer... Misschien een idee om daar iemand neer te zetten met verstand van zake??? En zo zijn er nog wel meerdere voorbeelden te bedenken.
28 Posts, Pagina: « 1 2 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.