KLM wil 'toonaangevende touroperator' worden

Door AFN op 20 februari 2021 10:03 | Views: 6.795

AMSTELVEEN (ANP) - KLM wil een "toonaangevende touroperator" worden in Nederland en België. Volgens directeur Harm Kreulen van KLM Nederland zal de toeristische markt waarschijnlijk sneller opkrabbelen uit de coronacrisis dan de markt voor zakenreizen. Vandaar dat hij kansen ziet in het aanbieden van echte vakanties, zegt de bestuurder in een interview met Luchtvaartnieuws.nl.

"Ik verwacht dat mensen bij ons straks pakketreizen naar Europese bestemmingen en bijvoorbeeld de Antillen gaan boeken", aldus Kreulen. KLM werkt volgens hem op dit moment al samen met verschillende touroperators die stoelen afnemen op KLM-vluchten. Daar gaat KLM dus ook mee concurreren.

"Zij hebben al aan het idee kunnen wennen toen wij de Package Deals introduceerden", benadrukt de directeur in gesprek met de nieuwssite. Met die Package Deals kunnen mensen een KLM-vlucht combineren met een hotelboeking of huurauto. Die dienst wordt al sinds 2014 geregeld door het bedrijf Airtrade. Dat is de marktleider op het gebied van de uitgifte en verwerking van vliegtickets voor de reisbranche.

KLM heeft nu besloten om een "strategisch belang" in Airtrade te nemen, waardoor de maatschappij voor een deel eigenaar wordt. Zo zou KLM meer grip krijgen op de ontwikkeling van de technologie achter onder andere de Package Deals. "Ik vergelijk het met een huurhuis, dat je met plezier bewoont: op een gegeven moment kom je op een punt dat je waarde wilt gaan toevoegen en zaken uitbouwen. Dat kan pas echt als je een koophuis betrekt. Daarom investeren wij in Airtrade", vertelt Kreulen.

Moeilijk door coronacrisis

Hoeveel geld KLM precies investeert in Airtrade, wordt niet naar buiten gebracht. Airtrade zal zelfstandig blijven opereren, met een eigen management. Voor de talloze andere reisorganisaties die gebruik maken van de diensten van het bedrijf verandert er dus niets. Afgelopen jaar stapte prijsvechter Transavia, eveneens onderdeel van luchtvaartconcern Air France-KLM, ook al in de pakketreizen. Airtrade levert ook de technologie en afhandeling voor Transavia Holidays.

Door de coronacrisis heeft Air France-KLM het heel erg moeilijk. Het Frans-Nederlandse concern leed vorig jaar een verlies van dik 7 miljard euro, werd afgelopen week bekend. Topman Ben Smith sprak van de zwaarste crisis ooit voor de luchtvaartindustrie. Bij KLM zijn vanwege de crisis al duizenden banen geschrapt. De Nederlandse en Franse overheid hebben ook al miljarden euro's aan staatssteun beschikbaar gesteld om het bedrijf te helpen, maar waarschijnlijk is er nog meer geld nodig. Daar worden nog gesprekken over gevoerd.

Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

25 Posts, Pagina: « 1 2 | Laatste
geobeo
0
quote:

radfahrt schreef op 20 februari 2021 12:13:

[...]

Ik heb onlangs nog Fokker gevlogen in PNG en - volgens mij - Iran. Deden het goed. 'Wat jammer,' dacht ik toen, 'dat we ze niet meer maken.'
Mag ik de volgende keer mee naar PNG? Mag ik vragen wat je daar deed? Klinkt als avontuur namelijk.

Mijn Vriend
0
quote:

drooglegging schreef op 20 februari 2021 11:41:

Ooit was KLM nummer 1 in "animals" , aparte dierenhotels gewoon op SPL centrum, animal stewards, paarden kooien, alle voorzieningen waren er.
Vooral die paarden was gouden business, Brazilie, midden oosten(The Arabs), ze gingen business class de wereld over voor zeker niet zuinige ticket prijzen!

Ooit was KLM nummer 1 in cargo, eigen afhandeling gewoon op SPL centrum, een vloot van eigen freighters(versterkte laadvloeren), een handvol 747 cargo only kisten, goede service, concurerend prijsnivo.

Beide voorbeelden zijn stilzwijgend uitgefaseerd, de reden van het waarom is mij nooit duidelijk geweest.

En nu zal inderdaad het zakenvervoer droog gaan vallen en hebben ze geen andere niches om op terug te vallen, jammer jammer zeg!
Kan je wel een hint geven wat betreft KLM-Cargo. Dat ging als een baksteen naar beneden sinds de kosten van de heen en terugreis werden gelijkgetrokken onafhankelijk van de vraag / cq kostprijs+ marge, denk northbound <> southbound etc. Terwijl eerder nog wel eens marginale kostprijs om tenminste nog wat te verdienen.
drooglegging1920
0
We mogen als belastingbetaler allemaal een paar jaar gratis vliegen met dat geld wat de overheid erin pleurt ....met andere woorden >> failliete toko
radfahrt
0
quote:

geobeo schreef op 20 februari 2021 20:05:

Mag ik vragen wat je daar deed?
Werk ... veel eilanden mogen bezoeken in die omgeving zo tussen Singapore en Tahiti. En ook behoorlijk wat landen in het noordelijk halfrond (en een enkele in het zuidelijk) tussen Singapore en Nederland.
geobeo
0
quote:

radfahrt schreef op 21 februari 2021 12:25:

[...]

Werk ... veel eilanden mogen bezoeken in die omgeving zo tussen Singapore en Tahiti. En ook behoorlijk wat landen in het noordelijk halfrond (en een enkele in het zuidelijk) tussen Singapore en Nederland.
*jaloers* Ik heb er zelf gezeild een paar maanden.
25 Posts, Pagina: « 1 2 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.