'Voldoende betaalbare elektrische auto's te koop in 2030'

Door AFN op 25 maart 2021 08:58 | Views: 6.454

'Voldoende betaalbare elektrische auto's te koop in 2030'

AMSTERDAM (ANP) - In 2030 zijn er in Nederland voldoende betaalbare elektrische auto's te koop om te voldoen aan de ambities uit het Klimaatakkoord. Ook kunnen er dan voldoende laadpalen zijn en genoeg groene stroom om de accu's mee op te laden. Dat komt naar voren in een onderzoek van financieel adviseur PwC naar de haalbaarheid van elektrisch rijden.

Volgens het Klimaatakkoord mogen in Nederland vanaf 2030 alleen nog maar nieuwe auto's met een elektromotor worden verkocht. Volgens de onderzoekers zijn er "geen onoverkomelijke hindernissen" om dit doel te halen. "In 2030 zijn er voldoende betaalbare modellen beschikbaar, niet alleen voor leaserijders, maar ook voor de privérijders", aldus PwC.

In dat jaar rijden er zo’n 1,9 miljoen elektrische personenauto’s op Nederlandse wegen, samen goed voor jaarlijks 28 miljard kilometers. Vanaf 2030 komen daar jaarlijks ongeveer 400.000 nieuwe elektrische voertuigen bij.

Te duur

Op dit moment zijn elektrische auto’s voor veel consumenten nog te duur. Maar dat zal volgens de onderzoekers snel veranderen. "Autofabrikanten zetten vol in op elektrisch vanwege strengere CO2-normen in de Europese Unie en de enorme boetes die daarmee gepaard gaan", zo klinkt het. De gemiddelde prijs van een elektrische auto met een bereik van 300 km zal rond 2024 onder die van een brandstofauto duiken, zo verwacht PwC.

In 2030 rijden er naar verwachting zo’n 9,4 miljoen personenauto's rond in Nederland. Eén op de vijf auto's zal dan elektrisch aangedreven zijn. Om die op te laden zijn er 1,5 miljoen extra laadpalen nodig. Eind vorig jaar stonden er 230.000 laadpalen in Nederland.

Volgens PwC moeten er per werkdag de komende negen jaar gemiddeld 644 laadpunten worden geplaatst. Dat is volgens de onderzoekers haalbaar, mits de overheden eraan meewerken. Het is volgens PwC zaak dat het nieuwe kabinet aansluit bij positieve ontwikkelingen in de markt. Dat kan onder andere door afspraken over elektrisch rijden in wet en regelgeving te verankeren, het liefst ook binnen de EU. Daarmee ontstaat zekerheid over investeringen in nieuwe modellen en laadinfrastructuur.

Reacties

40 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
suske wiet
1
Wie had ooit gedacht dat het zo snel zou gaan ?
En is dit de juiste keuze .
De batterijen moeten vervangen worden door waterstof en dat zal ook snel gaan
Dus die laadpalen vind ik overdreven
bramselmans
5
Ik vraag mij bij dit soort onderzoeken altijd af of die glazen bol van bedrijven als PwC ooit achteraf wordt getoetst. Er worden vaak behoorlijk stellige conclusies getrokken en achteraf hoor je er nooit meer iets over.
Noyby
7
als je een beetje kan rekenen, dan zie je dat veel elektrische auto's nu al goedkoper zijn (4ct/km, nauwelijks onderhoud, geen wegenbelasting, hogere inruil)
EuroFool
2
Die geen/lage wegenbelasting blijft natuurlijk niet. Die EV dingen zijn enorm zwaar en vernielen het wegdek.

En waardebehoud? Als de prijzen dus dalen zie ik dat ook niet. Kijk maar naar de Tesla jojo prijzen, niet goed voor de restwaarde.
Beursverkloot
5
2030 is zover weg niet meer... ik denk dat op de lange termijn waterstof het ook niet gaat worden. Je auto thuis opladen is toch verreweg het makkelijkst (al gaat dat nu nog niet heel snel). Superchargen is alleen nodig voor lange ritten en daarvoor is een goed netwerk nodig langs de autosnelwegen.
Beursverkloot
0
quote:

suske wiet schreef op 25 maart 2021 09:22:


Als er laadpalen genoeg zijn gaat men die belasten .


De energieprijs bestaat reeds voor een heel groot deel uit belastingen. Maar misschien dat een links kabinet er ooit op komt om er accijnzen op te zetten?
MartijnN1932
2
quote:

Noyby schreef op 25 maart 2021 09:13:


als je een beetje kan rekenen, dan zie je dat veel elektrische auto's nu al goedkoper zijn (4ct/km, nauwelijks onderhoud, geen wegenbelasting, hogere inruil)


Nou die wegenbelasting zal snel veranderen,
want het is natuurlijk zo dat de wegen wel onderhouden moeten worden. en
een gemiddelde elektrische auto slijt de weg sneller dan een gemiddelde brandstof auto (vanwege het gewicht)

dus het punt geen wegenbelasting zal niet tot 2030 stand houden.
dat kan kosten technisch gewoon niet..

en nauwelijksonderhoud, laten we eerst kijken hoe lang de accu's van deze goedkopere elektrische wagens het volhouden?

want als die na 10 jaar vervangen moeten worden, dan ben je bijna het zelfde bedrag kwijt als nu een nieuwe brandstof auto..
opoopo
0
quote:

Beursverkloot schreef op 25 maart 2021 09:24:


[...]

De energieprijs bestaat reeds voor een heel groot deel uit belastingen. Maar misschien dat een links kabinet er ooit op komt om er accijnzen op te zetten?


En dan btw erover niet te vergeten. Voor het milieu. Trouwens rechtse kabinetten zullen dat ook doen.
andre68
0
quote:

Noyby schreef op 25 maart 2021 09:13:


als je een beetje kan rekenen, dan zie je dat veel elektrische auto's nu al goedkoper zijn (4ct/km, nauwelijks onderhoud, geen wegenbelasting, hogere inruil)
Ja en dat is "houdbaar" als niemand wegenbelasting betaalt.......
Jopieklaploper
1
Dit is zeer goed neuws voor de situatie 2030 waar we met zijn allen keihard voor moeten gaan werken om de droom van weldoener Schwab ook in Nederland te kunnen realiseren. Ik ben dan ook heel erg blij met de uitkomst van dit gedegen onderzoek van Pricewaterhousecooper. Hulde hiervoor en ik ben erg blij met het schitterende resultaat en zeer hoopgevende voorspelling.

Ik ben er van overtuigd dat dit gaat uitkomen het zijn echte kanjers bij PWC.
Noyby
7
quote:

MartijnN1932 schreef op 25 maart 2021 09:25:


[...]

Nou die wegenbelasting zal snel veranderen,
want het is natuurlijk zo dat de wegen wel onderhouden moeten worden. en
een gemiddelde elektrische auto slijt de weg sneller dan een gemiddelde brandstof auto (vanwege het gewicht)

dus het punt geen wegenbelasting zal niet tot 2030 stand houden.
dat kan kosten technisch gewoon niet..

en nauwelijksonderhoud, laten we eerst kijken hoe lang de accu's van deze goedkopere elektrische wagens het volhouden?

want als die na 10 jaar vervangen moeten worden, dan ben je bijna het zelfde bedrag kwijt als nu een nieuwe brandstof auto..


precies, als je kunt rekenen dus. Huidige batterijen gaan nu al langer mee dan je stelt en de kosten ervan met 30% per jaar omlaag. Wegenbelasting zal nog lang laag blijven, want men wil dat we overgaan naar elektrisch rijden.
andre68
0
quote:

BeursVis schreef op 25 maart 2021 09:10:


Knap dat PWC zo ver in de toekomst kan kijken.
Die lullen maar wat. Net als destijds regering Den Uil. Die vond dat we het Groningen gas zo snel mogelijk moesten opstoken/exporteren, want "straks komt alle energie van kerncentrales".

Robertwo2
6
Electrische auto's zullen veel sneller (dus meer) verkocht gaan worden door nieuwe accutechniek, die op het punt staat op de markt gebracht te worden. Accu's van en met grafeen, zullen vele malen meer capaciteit hebben, eindeloos meegaan/opladen, vele malen lichter en geen of nauwelijks vervuiling. Tevens zal de grafeenaccu dienen om thuis bij te laden of energie afgifte voor de nacht. Elon Musk zal waarschijnlijk nog dit jaar grafeen/sillicum accu introduceren. Je kan dit nano-materiaal in je banden verwerken (200x sterker dan staal) en zo besparen we 5% brandstof/energie. Ik zou maar niet in olie investeren..
Japio_
7
quote:

MartijnN1932 schreef op 25 maart 2021 09:25:


[...]

een gemiddelde elektrische auto slijt de weg sneller dan een gemiddelde brandstof auto (vanwege het gewicht)


Lol, dus als je met meerdere personen of met veel bagage reist zou je ook meer slijtage aan het wegdek veroorzaken?
Flauwe kul beste Martijn want een auto van 1300 (VW Golf B) of eentje van 1600kg (VW Golf E) doen niets met het wegdek.
EuroFool
3
quote:

Japio_ schreef op 25 maart 2021 09:50:


[...]Flauwe kul beste Martijn want een auto van 1300 (VW Golf B) of eentje van 1600kg (VW Golf E) doen niets met het wegdek.

Aha, daarom is de wegenbelasting natuurlijk afhankelijk van het auto gewicht, toch?
Daan 008
0

De prijzen van diesel & benzine bestaan omzeggens hoofdzakelijk uit belastingen.
En wie gaat die inkomst verliezen van vadertje staat betalen bij elektrisch rijden?
Twee mogelijkheden,
- elektriciteit belasten (ook uw traditioneel elektriciteitsverbruik wordt hierdoor extra belast)
- Of je betaald gewoon direct meer belastingen op je inkomsten.
THDS
5
quote:

MartijnN1932 schreef op 25 maart 2021 09:25:


[...]


en nauwelijksonderhoud, laten we eerst kijken hoe lang de accu's van deze goedkopere elektrische wagens het volhouden?

want als die na 10 jaar vervangen moeten worden, dan ben je bijna het zelfde bedrag kwijt als nu een nieuwe brandstof auto..


Als accus nu al richting 60 Euro per kWh kosten, en deze kosten in de komende 10 jaar zeker nog eens omlaag gaan, wat kost dan een accu van bv 100 kWh?

Los daarvan dat nu al duidelijk ios dat de accus langer meegaan dan menigeen denkt te weten.
40 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.