Ha, we noemen Brazilie (dus AMG?).
Iemand suggesties voor Europese toeleveringsbedrijven die aan de eisen van de EU voldoen? Dus de hoogte eisen op gebied van milieu, recyclage, enzovoort.
Vind het raar dat Afrika niet wordt genoemd. Kongo is een land met heel veel grondstoffen en het regime daar is echt een draai aan het maken zodat het geen 'vuile grondstoffen' meer zijn. Ik las ook dat een australische miljardair daar enorm gaat investeren in elektriciteitopwekking dmv waterkracht en wie weet wat er nog meer gaat gebeuren (batterijfabrieken in Afrika) . Deze man is niet voor niets multimiljardair geworden in grondstoffen. Afrika is te afhankelijk geworden van China dus die willen zich meer naar Europa keren. Ik zie wel kansen op termijn. Kijk alleen eens hoeveel Tin en Lithium en Kobalt en koper daar in de grond zit en vaak aan de oppervlakte. Waanzinnig veel. Dat gaan we toch niet allemaal naar Europa slepen? Of is hier echt hogeschool personeel voor nodig en is dat alleen in de bekend landen te vinden. Chili geloof ik niet in, daar gaat een 'oorlog' om water beginnen. Die mijnbouw daar is dus absoluut niet schoon. Snap niet wat VW daar nog in ziet. Is puur voor de Buhne.
-------------------------
op Yahoo Finance
Nu de verkoop van elektrische auto's stijgt, is Europa begonnen met het opbouwen van zijn capaciteit om batterijen op het continent te produceren, maar het is nog lang niet zover dat het zijn afhankelijkheid van Azië vermindert.
China, Japan en Zuid-Korea produceren de meeste batterijen voor elektrische auto's ter wereld.
Europa heeft nu projecten om 38 gigafabrieken te bouwen met een gecombineerde jaarlijkse productie van 1.000 gigawattuur (GWh) en een geschatte kostprijs van 40 miljard euro ($ 48 miljard), volgens een rapport van juni van Transport & Environment, een niet-gouvernementele organisatie.
Dit jaarlijkse aanbod zou in 2029-2030 kunnen worden bereikt en zou het equivalent zijn van de productie van 16,7 miljoen elektrische voertuigen op batterijen, vertelde een woordvoerder van T&E aan AFP.
"Gezien de monsterlijke toename van de vraag, is er een groot belang voor fabrikanten om het oligopolie van de batterijfabrikanten te doorbreken", zegt Eric Kirstetter, sectoranalist bij adviesbureau Roland Berger.
"Ze zullen ook moeten zorgen voor toegang tot materialen voor de elektroden (anode en kathode), die de prijs en beschikbaarheid van de batterijen zullen bepalen", voegde hij eraan toe.
In Zweden verwacht de start-up Northvolt tegen 2030 een jaarlijkse productie van 150 GWh in Europa te bereiken, met nu één fabriek in aanbouw en twee veel grotere op de tekentafel.
Northvolt heeft eerder gezegd dat de productiecapaciteit in 2024 32 GWh zou bedragen, of genoeg batterijen voor 600.000 elektrische voertuigen per jaar.
- Aziatische competitie -
In een ander rapport zei Transport & Environment dat batterij-elektrische voertuigen tegen 2035 alle nieuwe verkopen van eenheden in de 27-landen van de Europese Unie zouden kunnen verklaren - als beleidsmakers strengere CO2-doelstellingen invoeren en krachtige steun voor infrastructuur om auto's op te laden.
Autofabrikanten, die onder druk staan ??om over te stappen van voertuigen op fossiele brandstof, steken geld in de productie van batterijen.
De Duitse gigant Volkswagen heeft geïnvesteerd in Northvolt en is ook van plan vijf andere batterijfabrieken te bouwen.
Stellantis, eigenaar van merken als Alfa Romeo, Chrysler, Citroen, Dodge en Fiat, werkt aan twee eigen fabrieken, terwijl elektrische pionier Tesla van zijn toekomstige gigafabriek in de buurt van Berlijn een van de grootste ter wereld wil maken met een capaciteit van 250 GWh tegen 2030.
Europese regeringen steunen de projecten omdat ze willen dat het continent een belangrijke rol blijft spelen in de toekomstige autoproductie.
Aziatische fabrikanten investeren ook in Europa, waarbij de Chinese groep AESC van plan is om samen met Toyota en Renault te werken aan batterijfabrieken in Groot-Brittannië en Frankrijk.
Twee Zuid-Koreaanse bedrijven, LG Chem en SKI, hebben al fabrieken geopend in Polen en Hongarije, en het Chinese CATL bouwt er een in Duitsland.
- Minder vervuilend -
Maros Sefcovic, vicevoorzitter van de Europese Commissie, zei in maart dat het continent strategische onafhankelijkheid moet bereiken in wat een kritieke sector is geworden.
Hij wil dat Europese fabrieken tegen 2025 in de behoeften van de regio kunnen voorzien.
Dat is een hele opgave, vindt Oliver Montique, analist bij Fitch Solutions.
Montique streeft naar 2040 voor de oprichting van "een volledig gesloten toeleveringsketen waar de overgrote meerderheid van batterijmaterialen wordt gewonnen, verfijnd, verwerkt en geproduceerd tot batterijcellen op het continent."
Europa wil fabrieken bouwen die minder vervuilen dan in Azië of de Verenigde Staten, en EU-functionarissen werken aan een norm die criteria oplegt over de manier waarop grondstoffen worden gewonnen en gebruikte batterijen worden gerecycled.
Om een ??nieuwe generatie batterijen te ontwikkelen die minder afhankelijk zijn van de lithium-iontechnologie die wordt gedomineerd door Aziatische bedrijven, heeft de Europese Commissie in januari een onderzoeks- en ontwikkelingsprogramma gelanceerd, ondersteund door 2,9 miljard euro.
Europese fabrieken zouden werk bieden aan 800.000 mensen, schat de commissie, maar ze zouden snel moeten worden opgeleid.
Batterijfabrieken zullen ook grondstoffen nodig hebben.
De vraag naar lithium zal naar verwachting stijgen met een veelvoud van 18 in 2030, heeft de Europese Commissie voorspeld, en de sector zal waarschijnlijk ook vijf keer meer kobalt nodig hebben.
Duitsland en Tsjechië hebben aanzienlijke lithiumreserves, maar Montique adviseert de EU-leiders om ook te zorgen voor bevoorrading van betrouwbare partners.
"Ik denk aan Australië, Canada, Brazilië en Chili," zei hij, "zodat het onwaarschijnlijk is dat de aanbodzijde wordt bedreigd door normale commerciële beperkingen en/of politieke redenen."