TomTom « Terug naar discussie overzicht

Tomtom augustus 2017

2.207 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 ... 107 108 109 110 111 » | Laatste
[verwijderd]
0
Dus we zijn in 11 maanden tijd, van 200.000 naar 360.000 km...
En HERE, wat is het tempo daar ?

en we gaan weer down...ik blijf het maar vreemd vinden
tatje
0
Ha Groeibriljant.

Overigens is het zeer vreemd dat TomTom in Q2 een non-cash impairment heeft gedaan van 169 miljoen voor Sports. Lijkt mij meer een fiscaal interessante move dan dat het uberhaupt iets met Sports van doen heeft.

Is goodwill uit de tijd van tele atlas, staat bij Q2 2017 .
[verwijderd]
0
quote:

bekeken schreef op 10 augustus 2017 09:31:

[...]

Bij verkoopvan Sports zal wel rekening gehouden worden met deferred revenue (ik zou dat als koper in ieder geval wel doen). Immers de eigenaar heeft de opbrengst gekregen voor een product, waar nog voor een deel een leveringsverplichting is voor additionele services (updates etc.).

Bij overnames staat bij de prijs ook meestal een soort disclaimer "subject to asset/liability of working capital adjustments.

Maar inderdaad, dat zal bij Sports relatief beperkt zijn gezien de cumulatieve omzet over de afgelopen jaren.
Zoals reeds gesteld is er bij Sports nauwelijks, tot geen, sprake van deferred.
Het heeft dan ook nauwelijks, tot geen, invloed op de verkoopprijs. En met 100 miljoen is die eventuele verkoopprijs al zeeeeeeeeeeeeer ver onder de kostprijs (dan moet je toch denken aan ergens 300-500 miljoen, maar goed die kosten zijn de afgelopen jaren al genomen en hebben de winsten fors gedrukt aangezien TomTom ontwikkelingskosten nauwelijks activeert).
[verwijderd]
0
quote:

tatje schreef op 10 augustus 2017 09:37:

Ha Groeibriljant.

Overigens is het zeer vreemd dat TomTom in Q2 een non-cash impairment heeft gedaan van 169 miljoen voor Sports. Lijkt mij meer een fiscaal interessante move dan dat het uberhaupt iets met Sports van doen heeft.

Is goodwill uit de tijd van tele atlas, staat bij Q2 2017 .
Is fiscaal interessant.
En werd Sports niet als kapstok gebruikt om deze 169 miljoen non-cash impairment te verantwoorden?

Overigens worden de honderden miljoenen aan ontwikkeling van oa HD-maps, roadDNA en real-time platform veelal direct als kosten afgeboekt.
Dat is de reden dat de wpa bij TomTom fors wordt gedrukt.
Tegenover de enorme kosten staan nu nog geen inkomsten. Die komen pas in 2019-2020 op gang.

Onderliggend zou je verder ook kunnen beredeneren dat de kaartendatabase is verdubbeld qua dekking sinds de aankoop van Tele Atlas. Het gebruik via PND's neemt af, maar aan de andere kant neemt het nu fors toe via Licensing en vooral via Automotive.
Daarnaast is de nieuwe HD-database =roaDNA voor de SDC goud waard. Zie je niet terug op de balans.
[verwijderd]
0
[verwijderd]
0
bekeken
0
Consumer omzet: 2013: 652 2014: 619 2015: 624 2016: 563
w/v Sports: 29 50 69 106

Consumer EBITDA: 2013 56.7 2014: 55.3 2015: 14.1 2016: 5.9
Consumer EBIT: 2013: 33.2 2014: 36.2 2015: 2.6 2016: -3.9
(in 2015 zat er een bate van 9 mln in EBIT)

Consumer deferred: 2013 84 2014: 105 2015: 130 2016 133

Uit bovenstaande cijfers is af te lezen dat bij de oplopende omzet van Sports, de winstgevendheid sterk is teruggelopen in 2015 en 2016. Dit zijn de jaren waar vol is ingezet op Sports. Het is dus aannemelijk dat Sports verliezen heeft van ca € 40 mln per jaar, wat consistent is met de uitspraak dat € 200 mln omzet noodzakelijk is om break even te draaien. Ondanks de stijging van de Sports omzet in 2016 t.ov. 2015, is de post deferred nauwelijks toegenomen. Dit komt door de afname van de PND activiteiten en de vrijval uit voorgaande jaren en de minimale deferred in Sports.
Op basis van de verliezen in Sports is een hoge opbrengst een utopie (sorry groeibriljant).
Bij het wegvallen van Sports verdwijnen ook de verliezen (bedankt CV) en zal de winstgevendheid van de Consumenten divisie weer herstellen, mede door het vrijvallen van deferred revenue van PNDs.
Bij H1 was deferred consumer 125 mln, dus netto 8 mln lager dan eind 2016.
Deferred revenue heeft een marge van bijna 100%.
Vandaar de uitspraak van Goddijn in de conference call, dat consumer wel eens voor een verrassing kan zorgen in H2.
[verwijderd]
0
Komt zeker weer goed nieuws aan...? het is zoooo voorspelbaar

of het goed nieuws was al die 360.000 km HD map ?

Of is dat te weinig, hadden ze 500.000 verwacht ???? GRR. Het wordt tijd HG !!
[verwijderd]
0
quote:

bekeken schreef op 10 augustus 2017 10:30:

Consumer omzet: 2013: 652 2014: 619 2015: 624 2016: 563
w/v Sports: 29 50 69 106

Consumer EBITDA: 2013 56.7 2014: 55.3 2015: 14.1 2016: 5.9
Consumer EBIT: 2013: 33.2 2014: 36.2 2015: 2.6 2016: -3.9
(in 2015 zat er een bate van 9 mln in EBIT)

Consumer deferred: 2013 84 2014: 105 2015: 130 2016 133

Uit bovenstaande cijfers is af te lezen dat bij de oplopende omzet van Sports, de winstgevendheid sterk is teruggelopen in 2015 en 2016. Dit zijn de jaren waar vol is ingezet op Sports. Het is dus aannemelijk dat Sports verliezen heeft van ca € 40 mln per jaar, wat consistent is met de uitspraak dat € 200 mln omzet noodzakelijk is om break even te draaien. Ondanks de stijging van de Sports omzet in 2016 t.ov. 2015, is de post deferred nauwelijks toegenomen. Dit komt door de afname van de PND activiteiten en de vrijval uit voorgaande jaren en de minimale deferred in Sports.
Op basis van de verliezen in Sports is een hoge opbrengst een utopie (sorry groeibriljant).
Bij het wegvallen van Sports verdwijnen ook de verliezen (bedankt CV) en zal de winstgevendheid van de Consumenten divisie weer herstellen, mede door het vrijvallen van deferred revenue van PNDs.
Bij H1 was deferred consumer 125 mln, dus netto 8 mln lager dan eind 2016.
Deferred revenue heeft een marge van bijna 100%.
Vandaar de uitspraak van Goddijn in de conference call, dat consumer wel eens voor een verrassing kan zorgen in H2.

100 miljoen voor Sports zie ik niet als een hoge opbrengst. 50 miljoen voor het platform van de Sportswatches en fitnesstrackers en 50 miljoen voor de unieke software van de action cam.

Er is voor vele honderden miljoenen ingestopt; vooral voor de 2 softwareplatformen.

1 a 2 maal de omzet is ook heel gewoon voor een koper. Een partij als Apple heeft dat binnen een jaar minimaal verdubbeld. Die krikken het ook eenvoudig op naar x10. Of een fit-bit die ook sportswatches wil gaan doen. Ook een GoPro kan veel met de software van de action cam.

Verder natuurlijk wel lekker dat de verliezen stoppen.

HG heeft kennelijk al een koper gezien zijn uitspraken. Hopelijk een partij als Swatch, Nike of Apple voor de Sportswatches. En dan de software van de action cam voor 50 miljoen naar GoPro (moeten ze het zelf ontwikkelen dan kost het meer, krijgt men te maken met patenten en is men al snel 2-3 jaar verder).
all 2getthere
0
[verwijderd]
0
@groeibriljant, helemaal mee eens. Ik denk ook 1x de omzet of iets meer. Moeten ze de omzet nu niet te hard laten wegzakken natuurlijk. Het wordt wel krap om het voor einde jaar af te ronden. Ik vraag me wel af of er een belang van T2 bestuurders is om het vlot af te ronden.

Is het echt uit den boze om de optie 't2' koopt er iets bij te bespreken? Of een JV?
bekeken
0
quote:

Sunshine Band schreef op 10 augustus 2017 11:32:

@groeibrillant, helemaal mee eens. Ik denk ook 1x de omzet of iets meer. Moeten ze de omzet nu niet te hard laten wegzakken natuurlijk. Het wordt wel krap om het voor einde jaar af te ronden. Ik vraag me wel af of er een belang van T2 bestuurders is om het vlot af te ronden.

Is het echt uit den boze om de optie 't2' koopt er iets bij te bespreken? Of een JV?
Kom mensen, even rationeel blijven denken. Na vijf jaar investering is een omzet bereikt die nog maar de helft bedraagt van wat nodig is om break even te draaien en de toko maakt tientallen miljoenen verlies. Het is een utopie om te geloven dat je hier nog iets voor krijgt. Bovendien heeft TomTom een "kiss of death" afgegeven door de aankondiging er mee te stoppen. Dit is een heel duur speeltje geweest voor CV, waar de aandeelhouders voor betaald hebben.

Het is niet zo belangrijk of ze er uiteindelijk nog iets voor krijgen. Belangrijker is dat de bleeder wordt gestopt, Consumer hierdoor weer winstgevend wordt (mede door de vrijval van deferred revenue) en er verdere focus wordt aangebracht in de activiteiten die wel groeien, mn Automotive. Hierdoor wordt TomTom weer een groeiaandeel wat zich zal vertalen in een hogere waardering (dan wel de huidige waardering rechtvaardigt).
[verwijderd]
0
quote:

bekeken schreef op 10 augustus 2017 11:45:

[...]

Kom mensen, even rationeel blijven denken. Na vijf jaar investering is een omzet bereikt die nog maar de helft bedraagt van wat nodig is om break even te draaien en de toko maakt tientallen miljoenen verlies. Het is een utopie om te geloven dat je hier nog iets voor krijgt. Bovendien heeft TomTom een "kiss of death" afgegeven door de aankondiging er mee te stoppen. Dit is een heel duur speeltje geweest voor CV, waar de aandeelhouders voor betaald hebben.

Het is niet zo belangrijk of ze er uiteindelijk nog iets voor krijgen. Belangrijker is dat de bleeder wordt gestopt, Consumer hierdoor weer winstgevend wordt (mede door de vrijval van deferred revenue) en er verdere focus wordt aangebracht in de activiteiten die wel groeien, mn Automotive. Hierdoor wordt TomTom weer een groeiaandeel wat zich zal vertalen in een hogere waardering (dan wel de huidige waardering rechtvaardigt).
Het hangt er maar net vanaf wie het koopt.
Partijen als Apple, Swatch, Fit-bit etc. hebben al een groot distributiekanaal. Halen er direct winst uit. Dan is 50 miljoen voor een compleet softwareplatform en unieke sportswatches een schijntje.

Net zo goed als 50 miljoen voor partijen als GoPro en Apple een schijntje is voor de action cam en dan met name ook het softwareplatform dat zeer gebruikersvriendelijk is. Helpt GoPro direct miljoenen gebruikers van action cams mee.

Verder volledig met je eens dat de bleeder stoppen het meest interessant is aan het afsplitsen van Sports. Kan de wpa de komende jaren telkens eenvoudig verdubbelen.
De kosten gaan omlaag en de orders Automotive zijn voor die winstgroei in de komende jaren al binnen.
Vanaf 2019-2020 komen er dan de HD-maps en roadDNA bij. Die nieuwe markt is nu nihil maar in 2022 volgens marktexperts al 9,4 miljard dollar.
all 2getthere
0
Hoe is het PB m.b.t. die 360.000 km bij jullie binnen gekomen??? Mooi opgesteld hoor.
apollo
0
quote:

all 2getthere schreef op 10 augustus 2017 12:16:

Hoe is het PB m.b.t. die 360.000 km bij jullie binnen gekomen??? Mooi opgesteld hoor.
Jahaah erg mooi maar nu graag een drol van een PB waarbij de koers omhoog schiet
[verwijderd]
0
quote:

all 2getthere schreef op 10 augustus 2017 12:16:

Hoe is het PB m.b.t. die 360.000 km bij jullie binnen gekomen??? Mooi opgesteld hoor.
corporate.tomtom.com/releasedetail.cf...

5 juli, dus best oud "nieuws", toch?!
2.207 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 ... 107 108 109 110 111 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 10 mei 2024 10:40
Koers 5,610
Verschil +0,025 (+0,45%)
Hoog 5,625
Laag 5,590
Volume 35.411
Volume gemiddeld 275.665
Volume gisteren 141.944

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront