TomTom « Terug naar discussie overzicht

De algemene rekenkamer

2.535 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 ... 123 124 125 126 127 » | Laatste
holenbeer
1
quote:

martinmartin schreef op 16 september 2017 08:48:

....

De uitbreiding van Traffic naar 68 landen en de uitbreiding van HD-maps met Road-dna in Amerika zijn signalen dat Tom2 op de goede weg is.
Het wachten is op de deals met amerikaanse en aziatische OEM's.
De met Volvo en Daimler gesloten deals zijn prachtig maar deals met Toyota, Ford of Gen Motors zijn noodzakelijk om de omzet Automotive in 2022 boven de 2 miljard te tillen.


En als je andersom kijkt: TT laat nog weinig winst zien, maar hoeveel bedrijven zijn er die zonder schulden, zonder deelname enz., gewoon vanuit de lopende business, een geheel nieuwe technologie verzinnen en opbouwen, en daarnaast nog (zij het voorlopig minimaal) winst draaien ook.
En die technologie al klaar hebben staan voor het grootste deel van de bewoonde wereld. 68 Landen, Europa en Noord-Amerika klaar, China waarschijnlijk vergevorderde voorbereidingen zo niet beter.

Los van de manier van communiceren enz. is dat een prestatie van jewelste.

[verwijderd]
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 16 september 2017 00:12:

[...]
Nog even over mijn eerste opmerking hierboven:
Eigenlijk moet je vervanging in dit verband lezen als 'uitgefaseerd zijn', dwz. het niet of niet meer (kunnen) hebben van een werkend connected navigatiesysteem. Ik denk dat deze interessantere 'vervangingen' in de komende jaren plaatsvinden bij auto's van 9-13 jaar oud (de gemiddelde leeftijd van het Europese wagenpark is nu 10,7 jaar).

Er is een site (ANFAC) die het Europese autobezit opsplitst in jaarklassen, ook per land en per voertuigtype. Daarmee zou je de vervangingen nauwkeuriger kunnen berekenen, en daarmee (en de huidige verkoopcijfers voor nieuwe auto's) de groei van het aantal 'vehicles in use' beter kunnen schatten, maar dat is nogal een karwei. Ik begin er niet aan omdat het gaat om enkele procenten meer of minder auto's in zeg 2022, en de andere uitgangspunten (take rates etc.) veel belangrijker zijn voor de omzetprojecties naar de toekomst.
Wel zal ik in een volgende post (niet vandaag) met mijn '30% in 5 jaar' een link proberen te leggen tussen de verkoopcijfers per jaar en het aantal 'vehicles in use'. Dit ter wille van de consistentie, omdat de meeste analisten (zie de posts van Wies) en ook jullie rekenen met die verkoopcijfers. Zoals ik in mijn vorige post (reactie op martinmartin) al zei, is er geen principieel verschil.

Bij de take rates is er een interpretatiekwestie.

1. Hoeveel procent van de nieuwe auto's komen er standaard met een navigatiesysteem af-fabriek, of althans met de optie daartoe? ING noemde dit in een rapport van twee jaar geleden de 'inbuilt rate'. Zij schatten deze voor de komende jaren op 80%, in 2021-2024 toenemend naar 100%.
2. Bij hoeveel % daarvan neemt de consumer het daadwerkelijk af, gewoon omdat het standaard en bij de prijs inbegrepen is, of omdat hij de services voor eigen rekening betaalt cq verlengt? Voornoemd ING-rapport schatte dit op 30% in 2016, vervolgens elk jaar 10% erbij, en vanaf 2021 stabiliserend op 80% (lijkt me te laag).

Door vermenigvuldigen krijgen zij dan hun uiteindelijk take rate, bijvoorbeeld 80% x 30% = 24%. Hoe zie en doe jij dat?
Ik nam het in mijn berekening gelijk al samen tot één (gemiddeld) percentage voor de komende vijf jaar. Wel verschillend per geografische markt, bijvoorbeeld 85% voor Europa (mogelijk wat hoog).

Allen bedankt voor de response en het meedenken! Prettig weekend.

Bedankt voor je cijferwerk en verdere toelichting.

Het is zeer interessant om de huidige markt per regio in kaart te hebben.
De verkoopcijfers per regio zijn hard en jouw verwachtingen voor de komende 5 jaar zijn vrij nauwkeurig. Veel beter ga je dat niet krijgen. Complimenten!

De penetratiegraad van TomTom is jouw inschatting. Het ziet er degelijk uit, maar veel liever ga ik uit van marktaandeel per regio. Die cijfers zijn er echter niet. Als Goddijn 50% marktaandeel Automotive roept in 2020, dan neem ik aan dat hij wereldwijd bedoelt. China is namelijk via Baidu afgedekt. Dat jij hier voorzichtiger in gaat zitten kan ik echter goed begrijpen.

Belangrijk punt dat ik zou willen toevoegen zijn de verschillen in inkomsten per regio. En dan met name China. Daar gaat Baidu de real-time technologie van TomTom gebruiken en de HD-maps en RoadDNA maken. TomTom vangt niet de normale jaarfee per auto, maar een lagere licentiefee per auto. Dat dan wel weer per jaar omdat het een SaaS-model is en de real-time technologie van TomTom ook niet stilstaat.
Is 25% van het reguliere jaarabonnement een reële licentiefee voor China?

Is het mogelijk om China als aparte regio op te nemen in jouw overzicht?

De zogenaamde inbuilt rate van ING lijkt mij niet nodig. Is verder ook niet realistisch. Er zit momenteel geen groot scherm in 80% van de nieuwe auto's (wel de topmodellen, maar het middensegment en lagere segment zit lager). Ook een beetje overbodig om die inbuiltrate vervolgens met een take-rate te gaan vermenigvuldigen.
Het maakt verder toch ook geen bal uit of het in de prijs van de auto zit of dat de consument het jaarabonnement apart betaald? Het scherm en de real-time Services en real-time Maps + Positionering zit of af-fabriek in die nieuwe auto of de consument kiest het als optie. Die twee bij elkaar opgeteld geeft de take-rate.
Je kunt gaan soebatten over of de consument wel een scherm in de auto krijgt en dan geen real-time Services en real-time Maps+Positionering gaat afnemen, maar op korte termijn wordt dit allemaal integraal onderdeel van het primaire veiligheidssysteem van de auto. Mercedes USA zit nu al op 85%. Tesla op 100%. Volvo in 2019 ook op 100%.


ING stelt de take-rate 2016 op 30% en jaarlijks komt er dan 10% bij. Dat is een beter hanteerbare benadering. Zelf denk ik dat het iets minder hard gaat in de periode 2017-2019. Daarna een versnelling in 2020-2023. Dat stopt dan inderdaad niet in 2022. Het vlakt iets af, maar vanaf 2025 lijkt mij 100% een juiste aanname (real-time veiligheid in alle nieuwe auto's is dan zeer waarschijnlijk een wettelijke verplichting of op zijn minst een noodzakelijke functionaliteit om een auto uberhaupt te kunnen verkopen; er wordt nu ook geen auto meer verkocht zonder gordels, abs, airbag, veiligheidskooi etc..).

Wat zijn jouw verkoopcijfers in aantallen per regio voor 2016?

[verwijderd]
1
quote:

holenbeer schreef op 16 september 2017 15:06:

[...]
En als je andersom kijkt: TT laat nog weinig winst zien, maar hoeveel bedrijven zijn er die zonder schulden, zonder deelname enz., gewoon vanuit de lopende business, een geheel nieuwe technologie verzinnen en opbouwen, en daarnaast nog (zij het voorlopig minimaal) winst draaien ook.
En die technologie al klaar hebben staan voor het grootste deel van de bewoonde wereld. 68 Landen, Europa en Noord-Amerika klaar, China waarschijnlijk vergevorderde voorbereidingen zo niet beter.

Los van de manier van communiceren enz. is dat een prestatie van jewelste.

Schuldenvrij, groeiend in kernmarkten via het SaaS-businessmodel (jaarabonnementen op software&services; schaalbaar zonder noemenswaardige meerkosten) en winstgevend ondanks zeer forse extra kosten. Het is idd een fantastische prestatie.
Probleem is echter wel dat TomTom miljarden aan beurswaarde heeft ingeleverd. Dit mede door de vele honderden miljoenen aan extra ontwikkelingskosten die vrijwel direct in de opex zijn geboekt. 500 miljoen in de afgelopen jaren lijkt zelfs nog aan de lage kant.
TomTom heeft inmiddels een heel nieuw real-time platform gereed voor de toekomst (HD-maps, RoadDNA, rela-time Services etc.). Dat zie je niet terug in de balans.

Daarnaast zijn er verscheidene grote afboekingen geweest op de Maps.
Allemaal leuk en aardig, maar de dekking is zo'n beetje verdubbeld de afgelopen 8 jaar. En we staan aan de vooravond van een gigantische groei. Die Maps zouden dus ook voor het dubbele op de balans kunnen staan.
Ga je zelf hoogwaardige Maps maken, dan kost je dat ergens 5-10 miljard en 5 jaar hard werken met een grote, gespecialiseerde organisatie.
Je zou je mogen afvragen of TomTom in staat is om de waarde uit de Maps te halen. Met de 50% marktaandeel in Automotive die Goddijn in 2020 verwacht is dat geen enkel probleem.
NewKidInTown
0
Er wordt steeds beweerd dat een groot deel van de winst direct weer in de ontwikkeling en uitbouw van het bedrijf wordt gestopt maar eigenlijk pure winst is en daartoe gerekend zou moeten worden. Zie:

"Dit mede door de vele honderden miljoenen aan extra ontwikkelingskosten die vrijwel direct in de opex zijn geboekt. 500 miljoen in de afgelopen jaren lijkt zelfs nog aan de lage kant.
TomTom heeft inmiddels een heel nieuw real-time platform gereed voor de toekomst (HD-maps, RoadDNA, rela-time Services etc.). Dat zie je niet terug in de balans."

Ik vind dan dat die "extra ontwikkelingskosten" GEWOON tot de kosten behoren die kennelijk nodig zijn om het bedrijf gaande te houden. Ik zeg "gaande houden" omdat er van een groeiende omzet en winst geen sprake is, wat je toch wel zou mogen verwachten bij EXTRA kosten.
Stel je voor dat die zg. extra kosten niet zouden zijn gemaakt, dan was het bedrijf al failliet geweest, lijkt me. Met andere woorden, die "extra" kosten zijn gewone kosten die erin hebben geresulteerd dat de omzet en winst min of meer op peil zijn gebleven, maar concreet iets zijn gedaald en de komende jaren zelfs nog steeds een dalende trend zullen laten zien.
Een geheel andere situatie dan een bedrijf dat ten behoeve van een drastische uitbreiding forse investeringen gaat doen en zeer tijdelijk een lagere winst laat zien, daarbij wel een hogere omzet genereert, door bijvoorbeeld meer vestigingen.
[verwijderd]
0
Omzet HD-maps nu nog nihil.

In 2022 zo'n 7 miljard.

In 2025 >15 miljard.

Marktaandeel TomTom 50% in 2020.
marique
0
quote:

NewKidInTown schreef op 16 september 2017 17:28:

(...)
Ik vind dan dat die "extra ontwikkelingskosten" GEWOON tot de kosten behoren die kennelijk nodig zijn om het bedrijf gaande te houden.
(...)
Dat heb ik @groeibriljant als tig keer voor gehouden. Tevergeefs.

Verder, alle waardering voor toekomstverwachtingen op basis van statistische gegevens. Maar hierbij wordt almaar één belangrijk aspect over het hoofd gezien, namelijk dat omzetstijging gepaard gaat met kostenstijging.

VanillaSky
1
quote:

marique schreef op 16 september 2017 20:15:

[...]
Dat heb ik @groeibriljant als tig keer voor gehouden. Tevergeefs.

Verder, alle waardering voor toekomstverwachtingen op basis van statistische gegevens. Maar hierbij wordt almaar één belangrijk aspect over het hoofd gezien, namelijk dat omzetstijging gepaard gaat met kostenstijging.

Ook dat ja maar buiten kostenstijging lijkt het mij ook niet bepaald 'aannemelijk' dat de omzet in pakweg 4-5 jaar naar 6 tot 10 miljard gaat. Volgend jaar alweer 2018, zoals het er nu uitziet (sports wat wegvalt) lijkt het er eerder op dat we naar een range van 875-900 mio gaan. Dat zal echt niet heel veel afwijken met wat we nu weten. Dan in pakweg 3-4 jaar naar de 6 of misschien zelfs 10 miljard?
holenbeer
1
quote:

marique schreef op 16 september 2017 20:15:

[...]
Dat heb ik @groeibriljant als tig keer voor gehouden. Tevergeefs.

Verder, alle waardering voor toekomstverwachtingen op basis van statistische gegevens. Maar hierbij wordt almaar één belangrijk aspect over het hoofd gezien, namelijk dat omzetstijging gepaard gaat met kostenstijging.

Je mag er toch wel vanuit gaan dat dat geen lineaire relatie is. Stel je omzet is 10 keer zo hoog, dan zijn je kosten niet 10 keer zo hoog.
En wat 1 ding betreft ben ik het wel met GB eens: de omzet in HD-maps is nu nog nihil/verwaarloosbaar, die kan alleen maar omhoog. En een groot deel van de kosten daarvan is al genomen (ze zijn niet gratis zeg maar), dus als ik mag kiezen tussen:
- TT met nihil omzet HD-maps
- TT met x miljoen euro omzet HD-maps
Dan weet ik het wel.

Helaas ben ik niet degene die mag kiezen :-)
Beperktedijkbewaking
1
quote:

VanillaSky schreef op 16 september 2017 20:51:

[...]
Ook dat ja maar buiten kostenstijging lijkt het mij ook niet bepaald 'aannemelijk' dat de omzet in pakweg 4-5 jaar naar 6 tot 10 miljard gaat. Volgend jaar alweer 2018, zoals het er nu uitziet (sports wat wegvalt) lijkt het er eerder op dat we naar een range van 875-900 mio gaan. Dat zal echt niet heel veel afwijken met wat we nu weten. Dan in pakweg 3-4 jaar naar de 6 of misschien zelfs 10 miljard?
Herhaald verzoek: vergeet die 10 mld nou. Overigens prima dat je tegengas geeft.

Intussen heb ik mijn berekeningen (nu even alleen voor Europa) herhaald met veel voorzichtiger aannamen (misschien wel té voorzichtig) omtrent take rates e.d. Dan kom ik op ca 34 mln auto's met een connected TT- navigatiesysteem eind 2021 (details volgen later).
Dat mag je niet onrealistisch noemen, als ik op een geheel andere manier (een steekproef in Hameln) het aantal actieve TT-probes nu al op 10-11 mln schat (waarvan 8 mln in de EU). Dat was al een verdubbeling in minder dan 3 jaar (ene C. vd. Weijer had het najaar 2014 over 5 mln probes). En voorlopig zal de groei versnellen, gezien de 'hype' en de aankondigingen van de OEM's.

Die 34 mln is lager dan mijn eerdere 86 mln, of beter: ca 50 mln na correctie van mijn vervangingsrate (30% in 5 jaar ipv 40-50%, met dank aan @gb). Dat geef ik toe.
Maar met een jaarlijkse fee van zeg €40 betekent het toch een aanzienlijke Europese omzetgroei voor wat nu bij TT valt onder Automotive en all-in pnd's.
Want: 34 mln auto's x €40 = 1,4 mld euro. Daar komt de rest van de wereld nog bij, en daar groeit het harder dan in Europa.

En stel ik zou mijn 5-jaarssommetje volgend jaar herhalen. Dan zou ik zeker 20% hoger uitkomen, omdat de (groeiende) take rates in de periode 2018-2022 aanzienlijk hoger zijn dan in 2017-2021.

NB. Die groeiende take rates zijn het gevolg van: meer 'niet-te-weigeren' aanbod van de supply-side (ook bij goedkopere modellen, zie Kia en Hyundai), en meer consumer-acceptance ('consumer take rate').

boem!
3
Inderdaad ik kwam voor Europa op nagenoeg hetzelfde aantal connected cars uit voor 2021.
Huidige stand 8 mio
Aanwas over een periode van 5 jaar 31 mio ( 20 mio nieuwe auto's per jaar met een take-rate oplopend van 50% in 2017 naar 85% in 2021 met een marktaandeel Tom2 van 30% in 2017 naar 50% in 2021.
Uitval over die periode 7 mio (10% van de stand per 1 jan van enig jaar).
Per saldo 8 + 31 - 7 = 32 mio ult 2021.

Cruciaal voor het bepalen van de te verwachten omzet is het bedrag dat per connected car JAARLIJKS in rekening gebracht kan worden.
Ik ga vooralsnog uit van 40 euro per jaar.
De analist waar @Wies naar verwijst komt met 40 euro voor de totale levensduur van de auto.

Indien je de groei van 8 naar 32 mio in Europa in dezelfde verhouding zou doortrekken op het huidige totaal van 10 a 11 mio probes mag je bij 40 euro per jaar een omzet in 2021 verwachten van 32/8* 10,5 *40 = 1.680 mio.
Vandaar mijn opmerking in eerdere posts dat we behoefte hebben aan grote Oem's in USA en Japan om die omzet werkelijk aan te laten zwellen tot hoogten die door velen als onhaalbaar wordt aangemerkt.

Juist in de samenwerkingsverbanden die recentelijk zijn gesloten met partijen die een grote exposure hebben op het gebied van Big Data en Automotive stemmen mij hoopvol dat we die onwaarschijnlijk geachte omzetten wel degelijk "kunnen" benaderen.



Beperktedijkbewaking
2
quote:

groeibriljant schreef op 16 september 2017 16:18:

[...]
...
Het is zeer interessant om de huidige markt per regio in kaart te hebben.
De verkoopcijfers per regio zijn hard en jouw verwachtingen voor de komende 5 jaar zijn vrij nauwkeurig. Veel beter ga je dat niet krijgen. Complimenten!

De penetratiegraad van TomTom is jouw inschatting. Het ziet er degelijk uit, maar veel liever ga ik uit van marktaandeel per regio. Die cijfers zijn er echter niet. Als Goddijn 50% marktaandeel Automotive roept in 2020, dan neem ik aan dat hij wereldwijd bedoelt. China is namelijk via Baidu afgedekt. Dat jij hier voorzichtiger in gaat zitten kan ik echter goed begrijpen. [1]

Belangrijk punt dat ik zou willen toevoegen zijn de verschillen in inkomsten per regio. En dan met name China. Daar gaat Baidu de real-time technologie van TomTom gebruiken en de HD-maps en RoadDNA maken. TomTom vangt niet de normale jaarfee per auto, maar een lagere licentiefee per auto. Dat dan wel weer per jaar omdat het een SaaS-model is en de real-time technologie van TomTom ook niet stilstaat.
Is 25% van het reguliere jaarabonnement een reële licentiefee voor China? [2]

Is het mogelijk om China als aparte regio op te nemen in jouw overzicht? [3]

De zogenaamde inbuilt rate van ING lijkt mij niet nodig. Is verder ook niet realistisch. Er zit momenteel geen groot scherm in 80% van de nieuwe auto's (wel de topmodellen, maar het middensegment en lagere segment zit lager). [4]

Ook een beetje overbodig om die inbuiltrate vervolgens met een take-rate te gaan vermenigvuldigen.
Het maakt verder toch ook geen bal uit of het in de prijs van de auto zit of dat de consument het jaarabonnement apart betaald? Het scherm en de real-time Services en real-time Maps + Positionering zit of af-fabriek in die nieuwe auto of de consument kiest het als optie. Die twee bij elkaar opgeteld geeft de take-rate. [5]
...

ING stelt de take-rate 2016 op 30% en jaarlijks komt er dan 10% bij. Dat is een beter hanteerbare benadering. Zelf denk ik dat het iets minder hard gaat in de periode 2017-2019. Daarna een versnelling in 2020-2023. Dat stopt dan inderdaad niet in 2022. [6]

Wat zijn jouw verkoopcijfers in aantallen per regio voor 2016? [7]
[1]: Idd. HG moet het nog maar waar gaan maken. Ik neem het in mijn schattingen niet zonder meer over, zeker niet buiten Europa.

[2]: Geen idee. Je kaart hier iets nieuws aan, waarvoor dank. Ik ga er over nadenken.

[3]: Tuurlijk. OICA-cijfers genoeg. Ga je gang.
Overigens is China nu de allergrootste autoproducent. Google op "ACEA pocket guide" en je vindt allerlei grafische plaatjes.

[4]: Kan je even niet volgen. Een lager % voor groot scherm? Dus een lager inbuilt rate? Wat wil je hier zeggen?

[5]: Mee eens. Toch: achter de 'gecombineerde' take rate ligt het niet-100% aanbod van de suppliers én de consumer acceptance. Al combineer ik dat graag, net als jij.

[6]: Inderdaad. Ik durf niet zover als 2025 te rekenen. 2021-2022 is me ver genoeg. En alles (ook bij jou?) onder voorbehoud van geen grote economische crisis of oorlog.

[7]: Zie bijlage. Er zijn minieme verschillen met ACEA, o.a. omdat ACEA onofficiële schattingen weigert waar OICA dat wel doet (in Europa o.a Malta, elders nog veel meer landen).

Overigens lof voor deze clubs van OEM's. Zij geven best transparante cijfers, en verzamelen betere statistieken dan ik bij de officiële EU kon vinden.

PS en off the record:
Ach mevr. Louise in 't Veldt van D'66 in het Europarlement. Wat hoor ik u nu veel, u hebt een boek te promoten?
Ach ja, die EU...
De groeten aan Fotis Karamitsos, de IT- en transport-opperbaas en 'expert' in uw Brusselse bureaucratie. Hij kent mijn naam.

Bijlage:
boem!
2
Een poging om omzetverwachtingen t/m 2021 te concretiseren.

Ik heb de regio's verdeeld in:
1.Europa
2.Amerika met daarbij Australie, Japan en Zuid-Korea
3.China en de rest.

In de overzichten aangegeven door BDB spreekt men over "all vehicles" ik interpreteer dat als alle prive-auto's.

Uit die overzichten blijkt, dat het totaalaantal cars in use in die betreffende regio's ultimo 2015 als volgt kan worden weergegeven:
Europa: 387.559
Amerika plus: 529.316
China en de rest: 365.435
Totaal: 1.282.270

Uit het overzicht van nieuw verkochte auto's blijkt, dat de onzwikkeling per regio als volgt is:
Europa constant op 20 mio
Amerika plus constant op 33 mio
China en de rest stijgend met 1 mio te beginnen op 40 mio per 2017.

Indien je uitgaat van het aantal aanwezige voertuigen per 2012 en daarbij optelt de nieuw verkochte aantallen in de betreffende regio tot aan 2015 blijkt dat het uitlooppercentage per regio enigszins verschilt tw.
Europa 3,12%
Amerika 4,22%
China 2,36%

Ik ga ervan uit dat de omzet C&S gerealiseert wordt door Connected cars en Licensing.

Ik stel dat Tom2 ult 2016 8,5 mio connected cars heeft in Europa en 2,0 mio In Amerika.

Het in rekening te brengen tarief voor connected car stel ik inclusief deferred op 40 euro voor Europa en Amerika en 10 euro voor China.

Deze tarieven laat ik ongewijzigd.

Om tot nominale bedragen van te verwachte omzetten te komen dient er naast het aantal nieuwe auto's per jaar nog een connectiontake-rate bepaalt te worden per regio en het marktaandeel dat tom2 hierbij weet te veroveren.

Mbt tot de take-rate ga ik ervan uit dat Europa en Amerika in elkaars verlengde zullen liggen en dat China daarin nog wat achterblijft.
Take-rate Europa en Amerika resp 50, 60, 70, 80 en 85% voor de jaren 2017 t/m 2021.
Take-rate China resp 25, 30, 35, 40 en 50%

Momenteel bestaat er nog een groot verschil in marktaandeel voor tom2 in de verschillende regio's. Ik ga er in mijn opstelling vanuit, dat Europa en Amerika op den duur in elkaars verlengde gaan liggen en daar heb ik als eindpunt de befaamde 50% van HG opgenomen per 2021.

Uitgaande van een marktaandeel in 2016 van 25% voor Europa en 5% in Amerika zie ik die marktaandelen als volgt wijzigen:
Europa 30, 35, 40, 45 en 50% voor resp. 2017 t/m 2021
Amerika 10, 20, 30, 40 en 50%.
China is een volstrekt ander verhaal hier zal de omzet moeten komen via BAIDU bij een succesvolle operatie door BAIDU moet het mogelijk zijn de volgende marktaandelen te verwerven : 0, 5, 10, 15 en 20%.

Naast aanwas via nieuw verkochte auto's maal take-rate en marktaandeel zal er ook uitval van eerder aanwezige connected cars bestaan( total loss, geen verlenging abonnement doordat sensoren niet meer werken of dat de consument het gewoon te duur vindt.
In mijn berekening ga ik uit van een uitval van 10% per jaar van het aantal in gebruik zijnde voertuigen bij het begin van het jaar.

Zo kom ik tot de volgende waarden:
vb Europa 2017 beginstand 8,5 minus uitval ad .85 plus aanwas ad 20 mio nieuwe voertuigen met een take-rate van 50% en een marktaandeel van 30% ofwel 3 mio derhalve ultimo 2017 10,65 mio.

Op deze wijze kom ik tot de volgende waarden voor Europa qua aantallen voertuigen:
2017: 10,65
2018: 13,78
2019: 18,00
2020: 23,40
2021: 29,56

Voor Amerika op:
2017: 3,45
2018: 7,06
2019: 13,28
2010: 22,51
2021: 34,28

Azie
2017: 0
2018: 0,61
2019: 1,41
2020: 3,85
2021: 7,59

Indien je deze waarden vermenigvuldigt met 40 euro voor Europa en Amerika en 10 euro voor Azie kom je tot de volgende totalen voor connected cars:
2017: 564
2018: 840
2019: 1.265
2020: 1.875
2021: 2.630

PS in werkelijkheid zullen de waarden in negatieve zin afwijken door
1. toepassing deferred
2. aantallen nieuwe auto's moeten gemiddeld worden doordat het berekende aantal het aantal is op 31-12.

Om een totaalinzicht te verkrijgen moet je hierbij nog de omzet licensing en de hardware omzet bij optellen.

Hoor graag jullie be- op- of aanmerkingen.




boem!
0
eerste opmerking mijnerzijds:
Het aantal auto's dat uitvalt zal ook gerelateert moeten zijn aan het totaal aantal connected cars en niet aan het aantal cars in use.
Zal deze correctie meenemen naast de middeling van aantallen in het jaar nadat ik de door jullie gesignaleerde overige onvolkomenheden heb ontvangen.
[verwijderd]
0
AB voor je fantastische rekenwerk!

Enkele eerste opmerkingen mijnerzijds:

1.De regio-indeling lijkt mij wat te grof.

-China zou ik volledig los zien ivm de afwijkende inkomstenstroom op basis van licentiefees via Baidu. Japan heeft verder ook zijn eigen kenmerken.
Azie zou ik onderverdelen in 4 delen: China, Oceanie (Australie+Nieuw Zeeland), Japan, Azie-overig.
Alternatief is 2 delen voor Azie: China + Azie-overig (en dan inclusief Japan, Oceanie etc.).
-Onderscheid maken tussen Noord-Amerika en Midden- en Zuid-Amerika (hoger marktaandeel)
-Afrika ook apart vermelden (marktaandeel TomTom is ook daar hoger)

2. Inkomstenstroom China
Baidu heeft al eigen maps voor China en zo'n 400 miljoen gebruikers. Het marktaandeel kan met de TomTom-technologie inside daar dus zeer snel groeien. Vooral ook omdat Apollo een project is waar de hele industrie aan meedoet. In 2018 wil men al de weg op en 2019 wil men grootschalige uitrol. Qua marktaandeel zou ik daar 2018 5, 2019 20, 2020 35 en 2021 50 pakken.

Ook de take-rate in China zal een stuk hoger zijn. Dat mag je best gelijk trekken aan de Westerse wereld. Nu wellicht nog ietsje lager, maar het gaat erop en heel hard erover de komende jaren (vooral ook door EV met 100% take-rate).

Beperktedijkbewaking
0
quote:

martinmartin schreef op 17 september 2017 05:02:

Inderdaad ik kwam voor Europa op nagenoeg hetzelfde aantal connected cars uit voor 2021.
Huidige stand 8 mio
Aanwas over een periode van 5 jaar 31 mio ( 20 mio nieuwe auto's per jaar met een take-rate oplopend van 50% in 2017 naar 85% in 2021 met een marktaandeel Tom2 van 30% in 2017 naar 50% in 2021.
Uitval over die periode 7 mio (10% van de stand per 1 jan van enig jaar).
Per saldo 8 + 31 - 7 = 32 mio ult 2021.
...
De 'huidige stand' is wat hoger dan 8 mio. Namelijk 7,8 mln voor de EU, en minstens 1 mln voor de rest van Europa. Daar vallen grote en qua verkopen behoorlijk groeiende landen als Rusland en Turkije onder. (Clubs als OICA en ACEA laten ook de Aziatische delen van deze twee landen onder Europa vallen.) Als je dit meeneemt zijn onze resultaten vrijwel gelijk!

Die uitval van 10% van de navigatiesystemen per jaar vind ik een aardige aanname. Kan ruwweg wel kloppen, met de kanttekening dat het de eerstkomende jaren minder zal zijn omdat er momenteel eigenlijk nog geen connected systemen van 10 jaar oud zijn. (RDS-TMC valt niet onder 'connected'.)
In mijn rekenmethode laat ik in 5 jaar 30% van alle auto's afvallen door sloop etc., waardoor er minder bestaande auto's (met de 'oude' penetratiegraad) overblijven en er dus impliciet ook navigatiesystemen uitvallen. Met dezelfde kanttekening dat ik hiermee de uitval voor de eerstkomende jaren overschat.

Het is niet vreemd dat we beiden voor Europa ultimo 2021 op vrijwel hetzelfde uitkomen. Ik hanteerde over die 5 jaar een gemiddelde take rate van 52% en een gemiddeld marktaandeel van 40%. Dat verschilt nauwelijks van jouw aannamen.

Mijn berekening ging als volgt. Eind 2021 schat ik het totaal aantal auto's 'in use' op 410, zie vorige posts. 30% = 123 mln daarvan is nieuw, met bovengenoemde 52% x 40% geeft dat 25,6 mln klanten.
De resterende 70% = 287 mln is dan ouder dan 5 jaar. Nu, in 2017, is de TT-penetratiegraad in de EU 2,8%, voor heel Europa iets als 2,5%. Maar omdat vooral zeer oude auto's zonder navigatiesysteem afgevallen zijn (zie de 'kanttekening' hierboven), sommige pnd's overgezet kunnen zijn naar een jonger tweedehandsje, en er in deze groep ook nog wel enkele nieuwe systemen (aftersales kit of connected pnd) aangeschaft zullen worden, ga ik uit van een iets hoger percentage, nl. 2,9%. Dat geeft 287 x 2,9% = 8,3 mln 'oude klanten'.
Samen 25,6 + 8,3 = 34 mln.

Bij de huidige groeicijfers op dit gebied zijn de aannamen omtrent take rates en marktaandeel, en het tempo waarin deze toenemen, (veel) belangrijker dan de schattingen van de aantallen auto's (nieuwverkoop, 'in use' of uitval). Ik denk dat de take rates na 2020 idd naar 70-80% zullen gaan, in latere jaren nog hoger, maar in welke jaren precies vind ik moeilijk te zeggen. Van een sterk groeiend marktaandeel ben ik nog niet overtuigd. Ik hoop het.

VanillaSky
0
quote:

martinmartin schreef op 18 september 2017 13:13:

Een poging om omzetverwachtingen t/m 2021 te concretiseren.

Ik heb de regio's verdeeld in:
1.Europa
2.Amerika met daarbij Australie, Japan en Zuid-Korea
3.China en de rest.

In de overzichten aangegeven door BDB spreekt men over "all vehicles" ik interpreteer dat als alle prive-auto's.

Uit die overzichten blijkt, dat het totaalaantal cars in use in die betreffende regio's ultimo 2015 als volgt kan worden weergegeven:
Europa: 387.559
Amerika plus: 529.316
China en de rest: 365.435
Totaal: 1.282.270

Uit het overzicht van nieuw verkochte auto's blijkt, dat de onzwikkeling per regio als volgt is:
Europa constant op 20 mio
Amerika plus constant op 33 mio
China en de rest stijgend met 1 mio te beginnen op 40 mio per 2017.

Indien je uitgaat van het aantal aanwezige voertuigen per 2012 en daarbij optelt de nieuw verkochte aantallen in de betreffende regio tot aan 2015 blijkt dat het uitlooppercentage per regio enigszins verschilt tw.
Europa 3,12%
Amerika 4,22%
China 2,36%

Ik ga ervan uit dat de omzet C&S gerealiseert wordt door Connected cars en Licensing.

Ik stel dat Tom2 ult 2016 8,5 mio connected cars heeft in Europa en 2,0 mio In Amerika.

Het in rekening te brengen tarief voor connected car stel ik inclusief deferred op 40 euro voor Europa en Amerika en 10 euro voor China.

Deze tarieven laat ik ongewijzigd.

Om tot nominale bedragen van te verwachte omzetten te komen dient er naast het aantal nieuwe auto's per jaar nog een connectiontake-rate bepaalt te worden per regio en het marktaandeel dat tom2 hierbij weet te veroveren.

Mbt tot de take-rate ga ik ervan uit dat Europa en Amerika in elkaars verlengde zullen liggen en dat China daarin nog wat achterblijft.
Take-rate Europa en Amerika resp 50, 60, 70, 80 en 85% voor de jaren 2017 t/m 2021.
Take-rate China resp 25, 30, 35, 40 en 50%

Momenteel bestaat er nog een groot verschil in marktaandeel voor tom2 in de verschillende regio's. Ik ga er in mijn opstelling vanuit, dat Europa en Amerika op den duur in elkaars verlengde gaan liggen en daar heb ik als eindpunt de befaamde 50% van HG opgenomen per 2021.

Uitgaande van een marktaandeel in 2016 van 25% voor Europa en 5% in Amerika zie ik die marktaandelen als volgt wijzigen:
Europa 30, 35, 40, 45 en 50% voor resp. 2017 t/m 2021
Amerika 10, 20, 30, 40 en 50%.
China is een volstrekt ander verhaal hier zal de omzet moeten komen via BAIDU bij een succesvolle operatie door BAIDU moet het mogelijk zijn de volgende marktaandelen te verwerven : 0, 5, 10, 15 en 20%.

Naast aanwas via nieuw verkochte auto's maal take-rate en marktaandeel zal er ook uitval van eerder aanwezige connected cars bestaan( total loss, geen verlenging abonnement doordat sensoren niet meer werken of dat de consument het gewoon te duur vindt.
In mijn berekening ga ik uit van een uitval van 10% per jaar van het aantal in gebruik zijnde voertuigen bij het begin van het jaar.

Zo kom ik tot de volgende waarden:
vb Europa 2017 beginstand 8,5 minus uitval ad .85 plus aanwas ad 20 mio nieuwe voertuigen met een take-rate van 50% en een marktaandeel van 30% ofwel 3 mio derhalve ultimo 2017 10,65 mio.

Op deze wijze kom ik tot de volgende waarden voor Europa qua aantallen voertuigen:
2017: 10,65
2018: 13,78
2019: 18,00
2020: 23,40
2021: 29,56

Voor Amerika op:
2017: 3,45
2018: 7,06
2019: 13,28
2010: 22,51
2021: 34,28

Azie
2017: 0
2018: 0,61
2019: 1,41
2020: 3,85
2021: 7,59

Indien je deze waarden vermenigvuldigt met 40 euro voor Europa en Amerika en 10 euro voor Azie kom je tot de volgende totalen voor connected cars:
2017: 564
2018: 840
2019: 1.265
2020: 1.875
2021: 2.630

PS in werkelijkheid zullen de waarden in negatieve zin afwijken door
1. toepassing deferred
2. aantallen nieuwe auto's moeten gemiddeld worden doordat het berekende aantal het aantal is op 31-12.

Om een totaalinzicht te verkrijgen moet je hierbij nog de omzet licensing en de hardware omzet bij optellen.

Hoor graag jullie be- op- of aanmerkingen.




Martin, bedankt voor je uiteenzetting en rekenwerk. Ik begrijp dat er inderdaad negatief effect zit ivm deferred en ook aantal autos wat berekend is op 31-12. Toch kan ik de ontwikkeling in omzet niet volgen. Je schrijft al voor 2017 564mio omzet. We weten nu toch wel vrij zeker hoe de omzet van 2017 er uit zal zien circa 925 met 300-350mio a&l omzet.
Voor volgend jaar kom jij al op 840 dat is bijna 50% stijging, ik neig er dan toch meer naar de prognose van HG te volgen met circa 15% stijging. Vergeet niet dat HG's prognoses zeker redelijk zijn en, zoals in het verleden is gebleken, vaak zelfs te positief. Er zijn m.i. onvoldoende feiten die ernaar wijzen dat we dit soort omzetstijgingen (in ieder geval op korte termijn 1-3 jaar) mogen verwachten. De aantallen auto's zoals hier berekend zullen vast kloppen, dat betekend dus dat take-rate, marktaandeel of het tarief per jaar fors lager zullen zijn.
[verwijderd]
0
Zou het verschil misschien kunnen liggen in het aantal huidige connected probes? Een deel daarvan bestaat uit PND-kastjes en die hebben geen jaarabonnement (muv wellicht klein deel met abonnement op speed limits).

Verder zou je ook onderscheid moeten maken tussen een jaarabonnement op de real-time Maps (20 euro) en een jaarabonnement op de real-time Services (20 euro). Dat laatste aantal is een stuk groter. Overigens zou je ook kunnen kiezen voor een iets andere verdeelsleutel.

Daarbij denk ik aan 25 euro voor de real-time Maps en 15 euro voor de real-time Services. Voor de HD-maps kun je er dan 35 van maken inclusief de roadDNA-positionering.
Beperktedijkbewaking
0
quote:

groeibriljant schreef op 18 september 2017 21:37:

Zou het verschil misschien kunnen liggen in het aantal huidige connected probes? Een deel daarvan bestaat uit PND-kastjes en die hebben geen jaarabonnement (muv wellicht klein deel met abonnement op speed limits).
...
Dat zou idd (voor een deel?) een rol kunnen spelen. Connected pnd's ouder dan 4 jaar leveren geen omzet meer op. Jongere pnd's leveren per jaar een bedrag X op via vrijval deferred. Hoe groot X is weten we niet, maar het is vermoedelijk minder dan de 40 euro die we hier voorlopig aannemen per connected systeem (bij inbouwsystemen zou het wel kunnen kloppen). Want:
1. De €40 die martinmartin hier eerder uitrekende uit de huidige C&S omzet lijkt me wat te hoog voor een pnd (en een app) omdat die omzet ook alléén aanschaf van nieuwe maps en de duurdere abonnementen bij Telematics omvat.
2. Bij de uitleg van het begrip deferred gaf de cfo een paar jaar geleden een voorbeeld waarbij X voor een pnd op € 12,50 gesteld. Maar dat was volgens TT een "puur theoretisch voorbeeld".

PS. Zelf heb ik die boekhoudkundige maximering op 4 jaar bij een pnd in mijn vorige posts ook genegeerd. Toch leidt dit in de de toekomstscenario's niet tot erg grote fouten denk ik, omdat de inbouwsystemen bij nieuwe auto's sterker in aantal gaan toenemen, en omdat de levensduur van een pnd vermoedelijk wat minder lang is dan 10 jaar. TT garandeert de services gedurende de 'lifetime' van de betreffende pnd-gerelateerde software...
Enfin, ik denk dat een pnd eerder vervangen wordt dan een door de oem gegarandeerd inbouwsysteem.

Beperktedijkbewaking
0
quote:

martinmartin schreef op 18 september 2017 13:13:

...
In de overzichten aangegeven door BDB spreekt men over "all vehicles" ik interpreteer dat als alle prive-auto's.
...

Hoor graag jullie be- op- of aanmerkingen.
Voor het goede begrip wat toelichting bij de OICA en ACEA cijfers.
Het gaat niet alleen om privé-auto's, maar ook om auto's in gebruik en/of bezit bij een overheid. Voor de meeste (westerse) landen gaan zij uit van bij een (semi-)overheidsorganisatie (zoals onze RDW) geregistreerde voertuigen. Voor de verkoopcijfers in een bepaald land nemen zij de nieuwe registraties (per jaar, kwartaal of maand). Daarnaast publiceren ze ook productiecijfers, maar die zijn voor ons niet interessant. Onverkochte of geëxporteerde auto's tellen niet mee in de verkoopcijfers van het productieland.

Voor landen zonder zo'n 'RDW' gebruiken ze schattingen, afkomstig van importeurs of andere bronnen. Binnen de EU is of was dit alleen Malta, buiten Europa komt dat veel vaker voor, met name in Afrika.
Er wordt een onderscheid gemaakt tussen passenger cars, vrachtwagens en bussen, de laatste twee verdeeld over diverse gewichtsklassen. Motorfietsen doen niet mee.

Er kunnen in gebruik zijnde voertuigen zijn die niet geregistreerd zijn en dus buiten de tellingen vallen. Dat zijn auto's die alleen op eigen (bedrijfs- of defensie-)terrein gebruikt worden en niet op de openbare weg verschijnen.
Ook heb ik wel 's gelezen dat commerciële researchbureaus zoals het Amerikaanse Wards bepaalde voertuigen buiten hun cijfers laat omdat ze voor de normale branche niet interessant zijn. Dan moet je denken aan sommige legerauto's of andere special-purpose voertuigen met hun eigen onderhoudsdiensten (en, denk ik erbij: niet door TT of Here etc. geleverde navigatiesystemen).

ACEA is een Europese organisatie. Voor zover zij wereldwijde cijfers noemen zijn die overgenomen van OICA. Voor de Europese verkoopcijfers zijn zij actueler dan OICA. Zo publiceren zij nu al voorlopige cijfers voor 2017, de laatste gingen over juli geloof ik. Daaruit blijkt dat de behoorlijke groei in de autoverkopen in 2015 en 2016 dit jaar voortgezet wordt.

boem!
1
@BDB

Jouw verduidelijking omtrent cars in use is duidelijk, niet alleen personenwagens maar ook bedrijfsauto's en trucks.

Ik denk dat dat gegeven geen invloed heeft op take-rate percentages voor connected cars door OEM's of het marktaandeel dat tom2 kan bereiken.

In een volgende post kom ik graag terug op mijn aangepaste cijfers nav uitval, middeling inkomsten en andere verdeling regio's.

Ik zal in mijn nieuwe plaatje China apart behandelen.
In feite zorgt de samenwerking met deze leidende partij tw: BAIDU ervoor dat deze deal meer het karakter krijgt van een licensing deal dan een van Automotive.
2.535 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 ... 123 124 125 126 127 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 26 apr 2024 14:32
Koers 5,695
Verschil +0,120 (+2,15%)
Hoog 5,700
Laag 5,600
Volume 168.807
Volume gemiddeld 324.527
Volume gisteren 419.134

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront