TomTom « Terug naar discussie overzicht

OKTOBER - Herfst voor Madame

2.991 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 ... 146 147 148 149 150 » | Laatste
[verwijderd]
1
@NKIT

De orders voor de groei Automotive zijn al binnen voor de periode 2018-2020.

De omzet Telematics is op basis van jaarabonnementen; recurring revenue. Ook al binnen dus.

De rekensom van Koos99 van adj EPS 0,40 in 2018 is dus al binnen. En aan de voorzichtige kant.
Ook de spaarpot deferred revenue zal weer fors groeien in 2018.

De spectaculaire groei komt vanuit de nieuwe markt van HD-maps. Nu nihil, maar 2,5 miljard in 2022 moet voor TomTom haalbaar zijn (markt in 2020 7 miljard).
in 2019 komen naar verwachting de eerste serieuze inkomsten (Baidu, Volvo etc.).
[verwijderd]
0
quote:

*Justin* schreef op 22 oktober 2017 15:18:

[...]

Eerst was het 'at the lower end of the range 900-950'. Dat klinkt voor mij als ergens rond de 910.

Nu is het 'around 900' geworden.

Marginaal verschil, kan zelfs nog steeds 910 worden.
Ik mee dat het was 'at the lower end of range '925-950'
NewKidInTown
0
Als je echt heel positief bent over de koers van TT, dan gewoon niets doen, aandelen stevig vasthouden, of eventueel bijkopen.

Ben je neutraal, kun je calls verkopen/schrijven op je aandelen of indien geen aandelen, schrijf je puts als alternatief.

Zie je het echt somber in, hetzij door het bedrijf zelf of doordat je een forse correctie of crash verwacht, KOOP put-opties of turbo's short.

Wil je geen risico lopen, geen positie nemen of positie afbouwen.
[verwijderd]
1
quote:

cave canem schreef op 21 oktober 2017 19:09:

@ Natte Krant, bij NIBC zijn ze compleet om - ze zien enkel maar headwinds for TT, ze houden nog een neutraal/hold aanbeveling aan, maar denk na afgelopen vrijdag zullen ze alle klantposities en rest op de huispositie wel verkocht hebben, de selling kwam wel ergens vandaan en zo zullen er nog wel meerdere longhouders geweest zijn die de handdoek in de ring hebben geworpen, volume was groot.

aandeel heeft vrijdag een serieuze washout laten zien
Je zou wel eens heel "close to the pin" zijn met deze post. Ik denk dat ik het wel eens eerder heb gezegd. De relatie MdD en HG/TacoT is bekoeld. MdD wilde cashen voor de klanten...
[verwijderd]
1
quote:

Sunshine Band schreef op 22 oktober 2017 15:36:

[...]
Ik mee dat het was 'at the lower end of range '925-950'
Je hebt gelijk! Zou weleens kunnen betekenen dat ze ervan uitgaan dat de sport divisie in Q4 verkocht wordt.
Als je kijkt naar de omzet in de eerste drie kwartalen en je weet dat Q4 altijd het grootste kwartaal van het jaar is, dan is een omzet van 900 miljoen wel laag. Tenzij je nu al uitgaat van geen sports omzet in Q4.

Koos99
0
quote:

*Justin* schreef op 22 oktober 2017 16:13:

[...]

Je hebt gelijk! Zou weleens kunnen betekenen dat ze ervan uitgaan dat de sport divisie in Q4 verkocht wordt.
Als je kijkt naar de omzet in de eerste drie kwartalen en je weet dat Q4 altijd het grootste kwartaal van het jaar is, dan is een omzet van 900 miljoen wel laag. Tenzij je nu al uitgaat van geen sports omzet in Q4.

Vergeet niet dat in Q3 Sports omzet nog maar 10 mio was. Oftwel Sports omzet is gewoon gecrasht, ik denk dat dat de enige conclusie is die je hier uit kan trekken. Los of Sports wel of niet verkocht wordt in Q4 ze verkopen niet veel. Ik kan me ook voorstellen dat leveranciers niet veel willen inkopen wetende dat TomTom onder review heeft staan.
Beperktedijkbewaking
0
quote:

TT AVA schreef op 22 oktober 2017 11:40:

[...]
Je bent dus duidelijk niet bij de laatste AVA geweest De vraag naar de voorsprong van TomTom op Here werd duidelijk door Alain de Taeye beantwoord. Hij kon niet zeggen Of en zo ja hoe groot die voorsprong was. Gelet op de manier van update (batch) gaf hij aan dat het één of twee jaar zou kunnen zijn, maar omdat Here niet stil zit en ook flink investeert kon hij absoluut geen garanties geven. Een volledig geautomatiseerde mapfabriek voor level 5 kan Here net zo snel klaar hebben als TomTom.
Dat kan zijn, maar ohgv traffic loopt Here jaren achter. Gevolg van het feit dat ze vooral maps leverden, maar geen pnd's, en weinig deden met apps.
Dit is van belang omdat bij autonoom rijden het onderscheid tussen 'near-realtime' maps en traffic info vervaagt. Het vloeit ahw in elkaar over.

Bovendien: van wie gaat Here de data krijgen? Voorlopig alleen van de 'Duitse drie'. In de automotive-sector wint TT de laatste twee jaar het ene contract na het andere, zelfs bij Daimler.

eduardo3105
0
quote:

Koos99 schreef op 22 oktober 2017 16:20:

[...]

Vergeet niet dat in Q3 Sports omzet nog maar 10 mio was. Oftwel Sports omzet is gewoon gecrasht, ik denk dat dat de enige conclusie is die je hier uit kan trekken. Los of Sports wel of niet verkocht wordt in Q4 ze verkopen niet veel. Ik kan me ook voorstellen dat leveranciers niet veel willen inkopen wetende dat TomTom onder review heeft staan.
Bij leveranciers staat Sports niet onder review. Zij allen zeggen dat TT ermee stopt. Dit heeft in alle bladen, blogs, kranten, etc gestaan als een feit. TT heeft geen moeite gedaan om hierop te reageren behalve dan met wat twitterberichten. Logisch dat er geen Sports produkten van TT meer verkocht worden. Ik hoop dat TT er snel een koper voor kan vinden al is het voor een symbolisch verkoopbedrag van eur 1,00. Het is nu een blok aan het been en daardoor een rem op hogere koersen.
[verwijderd]
0
eduardo3105
0
By the way dit was precies een jaar geleden

TomTom start grote campagne voor fitnessproducten
Redactie | 25 oktober 2016, 11:34

en nu
TomTom gaat stoppen met wearables’
26 JULI 2017, 8:24 · GONNY VAN DER ZWAAG

Stapt TomTom uit de markt voor wearables?
Geplaatst op 25 juli 2017 17:52 door Sander Almekinders

TomTom strijkt alweer de vlag met zijn sporthorloges
19 juli FD

FITNESSTRACKERS, WEARABLES
TomTom stopt met sporthorloges en fitnesstrackers
15 sep 2017
tatje
5
Het Daimler contract Noord Amerika was dat voor of na de overname van Here.
Een heel belangrijke vraag aan Harold en Taco, maar GEEN antwoord.

Zoals ik het zie en ook gelezen heb, ging iedereen er vanuit dat het een contract was van voor de overname van Here.

Dus de markt reageerde niet groots op dit contract.

Dus als Harold op de vraag, is het Daimler contract voor of na de overname van Here, had kunnen antwoorden het is voor de overname van Here.

Dan had Harold dus een antwoord gegeven, conform wat de markt dacht.

Daarom denk ik dus dat Harold het antwoord uit de weg ging, omdat hij moet antwoorden, het is NA de overname van Here.

En dat durft Harold niet, hij durft niet te zeggen, het Daimler contract is duidelijk van NA de overname van Here.

Want Harold wil geen fors omhoog lopende koers tijdens de aandelen inkoop.

IK ga dus voor het Daimler contract dat NA de overname van Here is, maar naar mijn mening durft Harold dat niet te zeggen.

NA is voor mij super nieuws en een heel grote bevestiging, Tom Tom is on track !

Ik snap wel waarom Harold op deze vraag geen antwoord gaf :-)

Gewoon mijn mening !

VOOR dan had je dat gewoon kunnen zeggen, maar NA dat durf je niet te zeggen.

Dus ik vind het wel een KRENTJE :-)

mjmj
0
quote:

tatje schreef op 22 oktober 2017 18:12:

Het Daimler contract Noord Amerika was dat voor of na de overname van Here.
Een heel belangrijke vraag aan Harold en Taco, maar GEEN antwoord.

Zoals ik het zie en ook gelezen heb, ging iedereen er vanuit dat het een contract was van voor de overname van Here.

Dus de markt reageerde niet groots op dit contract.

Dus als Harold op de vraag, is het Daimler contract voor of na de overname van Here, had kunnen antwoorden het is voor de overname van Here.

Dan had Harold dus een antwoord gegeven, conform wat de markt dacht.

Daarom denk ik dus dat Harold het antwoord uit de weg ging, omdat hij moet antwoorden, het is NA de overname van Here.

En dat durft Harold niet, hij durft niet te zeggen, het Daimler contract is duidelijk van NA de overname van Here.

Want Harold wil geen fors omhoog lopende koers tijdens de aandelen inkoop.

IK ga dus voor het Daimler contract dat NA de overname van Here is, maar naar mijn mening durft Harold dat niet te zeggen.

NA is voor mij super nieuws en een heel grote bevestiging, Tom Tom is on track !

Ik snap wel waarom Harold op deze vraag geen antwoord gaf :-)

Gewoon mijn mening !

VOOR dan had je dat gewoon kunnen zeggen, maar NA dat durf je niet te zeggen.

Dus ik vind het wel een KRENTJE :-)

Misschien was het niet voor, niet na maar tijdens.
Beperktedijkbewaking
1
quote:

Koos99 schreef op 22 oktober 2017 13:33:

[...]
BDB, Q3 laat al jaren op rij een sprong zien in Def Rev. Aangezien het al jaren aan de gang is, zou ik er niets vreemds achter willen zoeken. Persoonlijk denk ik dat Apple voor een jaar betaald in Q3.
Ik heb ook aan een vooruitbetaling door Apple zitten denken. De zwijgzaamheid over de defrev-sprong bij Licensing zou passen bij de geheimzinnigheid die TT al jaren betracht over de financiële verhouding met Apple. Dat zou ook nu het geval kunnen zijn: terwijl ze keer op keer wijzen op de 'operationele omzet' dus ook de defrevgroei bij Automotive (en het zelfs met een plaatje toelichten), zwijgen ze er bij Licensing over als het graf. In het Q3-verslag durft TT zelfs te schrijven "Licensing revenue in Q3 '17 remained flat". Ja, IFRS-wise...

Maar toch, ik geloof niet dat het om een jaarlijkse Apple-betaling gaat. Misschien voor een klein deel, maar niet de gehele 17 mln waar het om gaat. Omdat:

1. Er is nooit maar dan ook nooit ook maar enige aanwijzing of hint geweest in de richting van betaling door Apple (anders dan in data).

2. Indien wel, dan zou dat ook in de vorige jaren het geval geweest moeten zijn. Dan zou je verwachten dat na zo'n betaling de defrevstand bij licensing eind 2016 nog vrij hoog zou zijn, om in Q1 en Q2 van 2017 geleidelijk af te nemen. Maar ult.2016 was de licensing-defrev al heel laag, om pas nu ineens omhoog te schieten (zie mijn post van 21 okt. 00.58 uur).
Als het toch om Apple-betalingen zou gaan, dan moet ik rare theorieën verzinnen om het defrev-verloop te verklaren. Bijvoorbeeld: ze betalen slechts 1x per twee jaar, of ze zijn het vorig jaar 'vergeten' en halen het nu in. Zeg het maar.

3. Het is waar dat de totale defrev (van alle BU's) in Q3 fors placht te stijgen, maar in 2016 was dat veel minder, en defrev-long helemaal niet (zie bijlage). Terwijl er nu wel een 10 mln stijging van 'long' is (ondanks een daling van ca 3 mln bij consumer), waarvan hoogstens de helft uit de kort+long stijging (van zogenaamd "8 mln" in Q3) bij automotive kan komen. Hoe verklaar jij dat als het alleen om de 'gebruikelijke' Apple betaling zou gaan?

4. Bovendien: bij zo'n jaarlijkse betaling zou alleen de 'current' defrev stijgen, op 'long' zou er geen effect zijn.

Kortom, ik blijf erbij dat er sprake is van een nieuw contract met een forse vooruitbetaling (lees: cash-inkomsten die aan de andere kant van de balans onder deferred revenues worden weggeschreven). Menselijkerwijs gesproken kan dat alleen een automotive-contract zijn.
Bij de nieuwe licensing 'collaborations' (Sony, TripAdvisor, Michelin, zie Q3-verslag pg.3) gaat het om kleine dingetjes, fietspaden en zo.

Waarom TT het zo geheimzinnig en boekhoudkundig raar doet? Daar heb ik al eerder mijn vermoedens over uitgesproken. Je moet maar durven. Het verklaart ook waarom ze bezig zijn Automotive en Licensing in de verslaggeving samen te voegen. Dan kunnen brave borsten zoals wij er helemaal niet meer achter komen.

Bijlage:
[verwijderd]
0
quote:

tatje schreef op 22 oktober 2017 18:12:

Het Daimler contract Noord Amerika was dat voor of na de overname van Here.
Een heel belangrijke vraag aan Harold en Taco, maar GEEN antwoord.

Zoals ik het zie en ook gelezen heb, ging iedereen er vanuit dat het een contract was van voor de overname van Here.

Dus de markt reageerde niet groots op dit contract.

Dus als Harold op de vraag, is het Daimler contract voor of na de overname van Here, had kunnen antwoorden het is voor de overname van Here.

Dan had Harold dus een antwoord gegeven, conform wat de markt dacht.

Daarom denk ik dus dat Harold het antwoord uit de weg ging, omdat hij moet antwoorden, het is NA de overname van Here.

En dat durft Harold niet, hij durft niet te zeggen, het Daimler contract is duidelijk van NA de overname van Here.

Want Harold wil geen fors omhoog lopende koers tijdens de aandelen inkoop.

IK ga dus voor het Daimler contract dat NA de overname van Here is, maar naar mijn mening durft Harold dat niet te zeggen.

NA is voor mij super nieuws en een heel grote bevestiging, Tom Tom is on track !

Ik snap wel waarom Harold op deze vraag geen antwoord gaf :-)

Gewoon mijn mening !

VOOR dan had je dat gewoon kunnen zeggen, maar NA dat durf je niet te zeggen.

Dus ik vind het wel een KRENTJE :-)

Heldere analyse. AB en ik ga met je mee. De aandeleninkoop moet goedkoop blijven.
[verwijderd]
0
Beperktedijkbewaking
1
quote:

groeibriljant schreef op 22 oktober 2017 10:58:

[...]
Automotive groeit spectaculair. En dat is slechts het begin. De take-rates gaan verder omhoog en ook het aantal modellen met TT-inside groeit de komende jaren fors verder. Vanaf 2019-2020 komen daar de HD-maps bij (zie aankondiging Baidu om level 3 vanaf 2019 in massaproductie te hebben; Volvo 2019 zal ook deels HD-maps zijn want die gaan voor maximale veiligheid af-fabriek dus 100% take-rate bij level 2 en 3).

In 2022 is die nieuwe HD-markt al 7 miljard. Ruwweg 2 Europa, 2 Amerika en 3 China. Bij 50% marktaandeel kom je op 1 miljard omzet uit Europa en 1 uit Amerika. Europa is wel afgedekt qua 50% marktaandeel, maar voor Amerika is nog een grote deal nodig met een partij als GM of Ford.
China zal Licensing via Baidu zijn. Baidu kan daar 80% marktaandeel halen. Bij 20% licentiefee kom je op rond de 500 miljoen omzet uit China.
HD-maps is recurring revenue uit jaarabonnementen. In 2025 zijn die bedragen minimaal verdubbeld en komt Automotive op >5 mijard omzet.

Mercedes onder Licensing boeken kan echt niet. En ik denk ook niet dat die vooruit betalen. Volgens mij moet je het zoeken in een partij als Apple die in Q3 een forse betaling doet. Wellicht voor nieuwe toestellen.
Eens met het eerste gedeelte. Je bent voorzichtig voor jouw doen!

Wat je laatste alinea betreft: ik denk dus niet dat het om Apple gaat, zie mijn vorige post (aan @Koos99).
En hoe kom je erbij dat een OEM als Daimler niet vooruit betaalt? Zo iets zei je vorig jaar ook al een keer. Terwijl HG en Taco het keer op keer hebben over 'upfront payments' in die sector, zie o.a. de voetnoten in de bijlage bij mijn vorige post.
En hoe verklaar je anders de sterk toenemende defrev bij Automotive? Defrev is de balanstechnische tegenhanger van vooruit ontvangen cash.

[verwijderd]
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 22 oktober 2017 19:43:

[...]
Eens met het eerste gedeelte. Je bent voorzichtig voor jouw doen!

Wat je laatste alinea betreft: ik denk dus niet dat het om Apple gaat, zie mijn vorige post (aan @Koos99).
En hoe kom je erbij dat een OEM als Daimler niet vooruit betaalt? Zo iets zei je vorig jaar ook al een keer. Terwijl HG en Taco het keer op keer hebben over 'upfront payments' in die sector, zie o.a. de voetnoten in de bijlage bij mijn vorige post.
En hoe verklaar je anders de sterk toenemende defrev bij Automotive? Defrev is de balanstechnische tegenhanger van vooruit ontvangen cash.


OEM's zouden wel gek zijn om vooruit te gaan betalen. Die betalen op de traditinele wijze, dus naar rato van het aantal auto's dat ze in een maand hebben verkocht met TT-inside. Daarvan komt een deel in de defrev.
Die groeit omdat de omzet Automotive groeit. Wellicht is er ook sprake van contracten met een updatetermijn.

Automotive in Licensing boeken? Dat doe je dan om de boel te verhullen; bijvoorbeeld voor goedkope aandeleninkoop. Dan heb je het toch snel over een vorm van boekhoudfraude.
Apple zou kunnen. Een verlenging? Of het overschrijden van een drempel in aantallen? Staat los van 1 jaar en er is ook in dergelijke contracten een onderhoudstermijn.
holenbeer
0
Zou het een vooruitbetaling kunnen zijn voor maatwerk voor een bestaande of nieuwe klant, niet zijnde een OEM?
2.991 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 ... 146 147 148 149 150 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 7 mei 2024 17:35
Koers 5,570
Verschil -0,010 (-0,18%)
Hoog 5,630
Laag 5,530
Volume 239.559
Volume gemiddeld 285.601
Volume gisteren 194.814

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront