TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom Februari 2018

2.606 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 ... 127 128 129 130 131 » | Laatste
Energy
0
Ik denk dat er vandaag veel tt beleggers overgestapt zijn naar andere aandelen. Er kwamen er op dit forum ook een aantal voorbij. Plus een aantal koersdoel verlagingen en dan gaat het hard.

Op het einde van de dag zal het aanbod een beetje opdrogen en als er dan nog call opties worden gekocht, waarvoor market maker aandelen moet inkopen dan kan het even hard opveren.

quote:

Dokus_ schreef op 7 februari 2018 19:16:

Maar de vage stijging is nog niet bekend! Zeer apart koersverloop! Na alle downgrades van analisten zag ik dit toch niet aankomen.

Koers is en bljft zeer belabberd
Jackyl
0
MM een dikke duim voor je bijdrage !! Ik waardeer je inzet , ga zo door en hopelijk voel je het goed aan en worden we binnenkort verrast.
[verwijderd]
0
quote:

*Justin* schreef op 7 februari 2018 19:12:

Ik snap ‘m Wies en eens...
....zal de Betuwe in bloei weer staan?

youtu.be/U8ZwFzITXl8

Het is bijna een metafoor voor de hoop van de TomTom aandeelhouders.

Na de Tweede Wereldoorlog bracht geen andere liedtekst het verlangen van de Nederlandse bevolking naar een mooiere toekomst
beter tot uitdrukking dan ‘Eens zal de Betuwe in bloei weer staan’ (tekst en muziek: Han Dunk). Het werd in 1946 een radiohit in de uitvoering van het net opgerichte Metropole Orkest van Dolf van der Linden.

PS, AB voor @MM
holenbeer
1
quote:

moneymaker_BX schreef op 7 februari 2018 18:24:

-Consumer mbt klokjes blijft men mee doorgaan met ook goede service voor mensen die al een klokje hebben bij eventuele problemen
Er komen GEEN nieuwe producten meer
Consumer is in zijn geheel toch nog steeds een belangrijke inkomstenbron qua omzet
-Er worden nooit namen van klanten gegeven(waar wij van balen) maar dat is bescherming van de klant die het uiteraard wel zelf mag melden
Niemand wil de ander inzage geven in ontwikkelingen
-Communicatie naar de aandeelhouders moet beter want de koers liegt niet
Antwoord: wij kunnen geen klantnamen geven en gaan dat dus ook niet doen
anders kunnen klanten boos worden en weglopen door commerciele beschadiging
-Ook het Management ziet de koers en snapt de zeer ontevreden aandeelhouders heel goed en ook zij willen de koers de waarde van het bedrijf zien weergeven
-De omzetting naar softwarebedrijf heeft zijn tijd nodig en verder verwacht men voor 2018 een stijging van de brutomarge van 63 naar 70%
-Ik vroeg als er een bieder komt op Telematics of de Maps willen jullie dan wel praten aangezien de Heer Goddijn alle takken bij elkaar wil houden:
daar kwam geen nee en ja op dus ik concludeer daar uit dat ze dan wel degelijk gaan luisteren naar de mogelijke koper/geinteresseerde
-Ik vond mevr Grubesic heel helder overkomen en echt de tijd voor mij nemen( meer dan half uur) heb toch wel vertrouwen herwonnen en durf zelf te stellen na dit gesprek dat ze achter de schermen met iets heel groots bezig zijn wat misschien wel dichter bij ontknoping is dan wij ons kunnen voorstellen...ik proefde dat echt

Hardstikke goed, moneymaker, respect!
[verwijderd]
1
quote:

JanssenB schreef op 7 februari 2018 18:00:

Zie zelfs onze Rietje van Milt op twitter te keer gaan met #GoddijnResign

Respect.
Agatan
0
Verdiende AB MM.
Goed dat jouw frustatie ietwat is bevredigd.
Voelde de afgeopen dagen met je mee. Gezien de ab’s meerderen. Pluim dus.
win some...
2
Over een konijn en een hoge hoed

TomTom organiseert op 9 januari een conference call om de gevolgen van de invoering van IFRS 15/16 te bespreken. Een van de gevolgen van de nieuwe manier van boekhouden is dat het gerapporteerde 'net result' hoger uit zal vallen. Ergens in de range van 5-25 miljoen hoger, geeft TomTom aan. Dit leidt tot de verwachting bij beleggers dat de nieuwe boekhoudregels ook een positieve invloed op de 'adjusted EPS' zullen hebben.

Op 6 februari presenteert TomTom haar jaarcijfers over 2017 en geeft daarbij ook alvast ter vergelijking de aangepaste cijfers onder IFRS 15/16. En inderdaad, onder de nieuwe boekhoudregels is het 'net result' zo'n 10 miljoen hoger en is de adj. EPS 0,30 i.pv. 0,26 €. Maar daar blijft het niet bij. TomTom blijkt namelijk nog een boekhoudkundige verandering te willen doorvoeren, en wel in de berekening van de adj. EPS. Waar de adj. EPS eerst nog werd gedefinieerd als:

'net result attributed to equity holders adjusted for acquisition-related expenses & gains, impairments and material restructuring and disposal costs on a post-tax basis (divided by the weighted average number of diluted shares over the period).'

Wordt dit nu:

'net result attributed to equity holders adjusted for movement of deferred and unbilled revenue, deferred cost of sales, impairments and material restructuring and disposal costs on a post-tax basis (divided by the weighted average number of diluted shares over the period).'

En daalt de adj. EPS naar 0,18 €.....

Waarom komt TomTom hier pas op 6 februari mee naar buiten? Adj. EPS is toch een cijfer waar door veel beleggers en analisten naar wordt gekeken. Het was toch logisch geweest om deze verandering ook in de conference call van 9 januari mee te nemen? Nu komt het weer als een negatieve verrassing.
win some...
5
Over een konijn en een hoge hoed (vervolg)

Daarnaast kun je je afvragen wat nu precies de logica is van deze verandering in berekening van de adj. EPS. Taco Titulaer zegt er tijdens de Q4-conference call onder andere het volgende over:

'Totaling the implementation of IFRS ‘15 and ’16, combined with the ongoing transition to become a software company, we changed the definition of adjusted earnings per share to better reflect our operational revenue and related cash generation.'

De EPS wordt in de nieuwe rekenwijze voortaan ook aangepast voor 'movement of deferred and unbilled revenue' en 'deferred cost of sales'. Tot zover in lijn met de woorden van Taco.

Maar de EPS wordt voortaan niet meer aangepast voor 'acquisition-related expenses & gains'. En dit is toch wel een beetje vreemd. Acquisition-related expenses, dit zijn bijvoorbeeld de afschrijvingen die TomTom nog jaarlijks neemt voor de overname van TeleAtlas. En afschrijvingen zijn een 'non-cash item'. Als je de adj. EPS meer in lijn met je cashflow wil brengen, dan zou je juist moeten corrigeren voor afschrijvingen. Het gaat in 2017 om een bedrag van 60,9 miljoen aan afschrijvingen waarvoor niet meer gecorrigeerd wordt. Een verschil in adj. EPS van grofweg 0,26 €.....

Er zijn bedrijven die boekhoudkundige trucs uithalen om hun adj. EPS zo ver mogelijk op te blazen. Bij TomTom krijg je soms het gevoel dat ze hun cijfers met een vacuümpomp bewerken.
[verwijderd]
0
@win some...

het is een aaneenschakeling van missers.
En er is maar 1 man verantwoordelijk: GODDIJN.

Hij gedijd prima in een omgeving waar het van een leien dakje gaat. De oude PND tijd. Met tegenwind is ie hulpeloos. (Laat ie Bouwe Bekking sturen).

[verwijderd]
0
quote:

win some... schreef op 7 februari 2018 20:42:

Over een konijn en een hoge hoed

TomTom organiseert op 9 januari een conference call om de gevolgen van de invoering van IFRS 15/16 te bespreken. Een van de gevolgen van de nieuwe manier van boekhouden is dat het gerapporteerde 'net result' hoger uit zal vallen. Ergens in de range van 5-25 miljoen hoger, geeft TomTom aan. Dit leidt tot de verwachting bij beleggers dat de nieuwe boekhoudregels ook een positieve invloed op de 'adjusted EPS' zullen hebben.

Op 6 februari presenteert TomTom haar jaarcijfers over 2017 en geeft daarbij ook alvast ter vergelijking de aangepaste cijfers onder IFRS 15/16. En inderdaad, onder de nieuwe boekhoudregels is het 'net result' zo'n 10 miljoen hoger en is de adj. EPS 0,30 i.pv. 0,26 €. Maar daar blijft het niet bij. TomTom blijkt namelijk nog een boekhoudkundige verandering te willen doorvoeren, en wel in de berekening van de adj. EPS. Waar de adj. EPS eerst nog werd gedefinieerd als:

'net result attributed to equity holders adjusted for acquisition-related expenses & gains, impairments and material restructuring and disposal costs on a post-tax basis (divided by the weighted average number of diluted shares over the period).'

Wordt dit nu:

'net result attributed to equity holders adjusted for movement of deferred and unbilled revenue, deferred cost of sales, impairments and material restructuring and disposal costs on a post-tax basis (divided by the weighted average number of diluted shares over the period).'

En daalt de adj. EPS naar 0,18 €.....

Waarom komt TomTom hier pas op 6 februari mee naar buiten? Adj. EPS is toch een cijfer waar door veel beleggers en analisten naar wordt gekeken. Het was toch logisch geweest om deze verandering ook in de conference call van 9 januari mee te nemen? Nu komt het weer als een negatieve verrassing.
Incompetentie is het. Iedereen op het verkeerde been gezet i.p.v. geholpen.

De 40% stijging van de like-for-like EPS was verwacht, echter de algehele daling van het EPS niveau door invoering IFRS 15+16 is niet (of in ieder geval onvoldoende) gecommuniceerd op 9 januari. Ja dan verras je dus negatief. Echt bagger en dat was niet nodig geweest.
[verwijderd]
1
quote:

Accuboor schreef op 7 februari 2018 20:54:

[...]
Incompetentie is het. Iedereen op het verkeerde been gezet i.p.v. geholpen.

De 40% stijging van de like-for-like EPS was verwacht, echter de algehele daling van het EPS niveau door invoering IFRS 15+16 is niet (of in ieder geval onvoldoende) gecommuniceerd op 9 januari. Ja dan verras je dus negatief. Echt bagger en dat was niet nodig geweest.
Incompetentie kan ik mij niet voorstellen, dit is met opzet.
De aandeelhouder wordt gepiepeld.
visje
0
holenbeer
0
Maar goed, nu wij dit doorzien, mooi instapmoment toch?
Nog steeds zou het me niet verbazen als Apple een call-optie heeft die afhankelijk is van de momentane koers op moment x, en x kan 2018 zijn omdat dan de 5-jaars deal weer afloopt.
Of toch die exit?
Putz
4
[Modbreak IEX: Gelieve elkaar niet persoonlijk aan te vallen, een aantal berichten is bij dezen verwijderd.]
[verwijderd]
0
quote:

win some... schreef op 7 februari 2018 20:45:

Over een konijn en een hoge hoed (vervolg)

Daarnaast kun je je afvragen wat nu precies de logica is van deze verandering in berekening van de adj. EPS. Taco Titulaer zegt er tijdens de Q4-conference call onder andere het volgende over:

'Totaling the implementation of IFRS ‘15 and ’16, combined with the ongoing transition to become a software company, we changed the definition of adjusted earnings per share to better reflect our operational revenue and related cash generation.'

De EPS wordt in de nieuwe rekenwijze voortaan ook aangepast voor 'movement of deferred and unbilled revenue' en 'deferred cost of sales'. Tot zover in lijn met de woorden van Taco.

Maar de EPS wordt voortaan niet meer aangepast voor 'acquisition-related expenses & gains'. En dit is toch wel een beetje vreemd. Acquisition-related expenses, dit zijn bijvoorbeeld de afschrijvingen die TomTom nog jaarlijks neemt voor de overname van TeleAtlas. En afschrijvingen zijn een 'non-cash item'. Als je de adj. EPS meer in lijn met je cashflow wil brengen, dan zou je juist moeten corrigeren voor afschrijvingen. Het gaat in 2017 om een bedrag van 60,9 miljoen aan afschrijvingen waarvoor niet meer gecorrigeerd wordt. Een verschil in adj. EPS van grofweg 0,26 €.....

Er zijn bedrijven die boekhoudkundige trucs uithalen om hun adj. EPS zo ver mogelijk op te blazen. Bij TomTom krijg je soms het gevoel dat ze hun cijfers met een vacuümpomp bewerken.
Is er een belasting reden om dit te doen?

Cashflow uit operating activities was 173mln in 2017, dus ca. 0,73 per aandeel
[verwijderd]
1
Dank voor de uitleg win some

Dit is toch super amateuristisch en in tegenspraak met TT uitspraak dat ze ook de koers wel hoger willen...zie MM (AB)

Door aanpassing in EPS weten ze toch dat de koers daar niet beter van gaat worden...dus...koers was van ondergeschikt belang..maar ondergeschikt aan wat!
Eigenbelang...?

[verwijderd]
1
#Goddijnresign , twitter mee, wat een ballen bestuur, eigen gewin is het, kan niet anders
[verwijderd]
0
Ebitda Automotive was 100mln in 2017, Telematics ca. 60mln. En dit gaat >15% per jaar groeien tm 2020 (immers kosten zullen minder toenemen dan omzet). Dan heb je het dus over een EBITDA van 250-350mln in 2020. Plak daar eens een high tech multiple van 20X ebitda op...
2.606 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 ... 127 128 129 130 131 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 26 apr 2024 16:19
Koers 5,805
Verschil +0,230 (+4,13%)
Hoog 5,805
Laag 5,600
Volume 335.369
Volume gemiddeld 324.527
Volume gisteren 419.134

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront