BAM Groep « Terug naar discussie overzicht

BAM februari 2018

3.002 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 » | Laatste
bartbas
0
De aanbesteding van de sluis had flink wat meer mogen kosten. Bam en Volker Wessels zaten 100 miljoen onder de aanneemprijs van het meeste concurrerende bedrijf.Zie onderstaande citaten uit een lang artikel in het NRC van destijds. Voor het volledige artikel:

www.nrc.nl/nieuws/2016/02/13/hollands...

Bartbas


Woede bij Rijkswaterstaat

„We waren aangenaam verrast”, zegt projectdirecteur Jaap Zeilmaker van Rijkswaterstaat over het bedrag waarvoor de bouwers denken de sluis te kunnen bouwen. Hij zit in het kantoor van OpenIJ in Haarlem. OpenIJ is het winnende consortium, bestaande uit aannemers BAM en VolkerWessels en financieringsmaatschappij DIF.

Voor de aanbesteding van de sluis had Rijkswaterstaat het plafondbedrag – een rekenmethode waarmee alle kosten worden teruggerekend naar een contante waarde – op 500 miljoen euro gezet. Duurder mag niet. Het tweede consortium kwam met een ontwerp dat, omgerekend, 450 miljoen euro zou kosten. OpenIJ dacht het voor 350 miljoen euro te kunnen doen.

350 miljoen? Dat is 30 procent onder de prijs! Meer nog dan bij de A15. Is dit weer een geval van prijsduiken? Krijgen we straks weer een bedrijf dat wankelt onder een dramaproject, zoals Ballast Nedam?

Ja, geeft Zeilmaker toe. „We dachten eerst: néé toch.”

Er is argwaan. Maar er is ook aanbestedingsrecht. Je kunt als opdrachtgever niet zomaar een bieding opzijschuiven. Rijkswaterstaat voerde een aantal indringende gesprekken met OpenIJ. „Dat was een spannende tijd”, zeggen projectdirecteuren Carlo Kuiper van BAM en Jaap Blokland van VolkerWessels.

Rijkswaterstaat tuigde zelfs een onafhankelijke commissie op, met onder anderen Tin Buis, baas van de Westerscheldetunnel en Jan Bijkerk, voormalig directeur uitvoering van de Noord-Zuidlijn, diepwandexpert en lid van de commissie van deskundigen van Rijkswaterstaat en de boze A15-bouwers. Zij spitten het plan door. Is dit haalbaar voor deze prijs?

Na een paar weken kwam de conclusie. Het moet kunnen. „Het is echt een ontwerp op het scherp van de snede”, zegt Zeilmaker. „Wij kunnen als opdrachtgever niet alles weten. We kunnen niet controleren of bijvoorbeeld alle eenheidsprijzen kloppen. Misschien hebben de bouwers wel een goeie cementdeal.” OpenIJ kreeg de klus.

Een betonnen kuip met twee deuren – hoe moeilijk kan een zeesluis zijn? Onderzoeker Arne van der Hout van kennisinstituut Deltares in Delft zit achter de computer, in een grote hal met een schaalmodel van de nieuwe sluis. Hij toont filmpjes die laten zien hoe zout water de minikolk binnenstroomt als de sluisdeurtjes opengaan. De ‘zouttong’ zet het schip in beweging – wat je liever niet wil.

Bij Deltares is de hele zeesluis op schaal 1:40 nagebouwd. Rijkswaterstaat wil zeker weten dat de sluis kán. Als de krachten bij het schutten – invaren, nivelleren, uitvaren – op het schip te groot worden, houden de trossen het bijvoorbeeld niet.

Er zijn meer vragen: hoe snel kan de sluisdeur open en dicht? Kan het nivelleren door de deur of moet het via buizen buitenom? Hoe lang duurt dat?

Het gat van 100 miljoen

Rijkswaterstaat koos, voor het eerst bij een groot ‘nat kunstwerk’, voor een zogenoemd DBFM-contract. In die nieuwe contractvorm is het de bouwer die alles ontwerpt (D) en bouwt (B), hij regelt zelf de financiering vooraf (F) en doet voor een afgesproken tijd – in dit geval 26 jaar – het onderhoud (M). Betaling is achteraf. Wie zijn eigen werk moet bedenken en onderhouden, wordt gedwongen tot een creatief en onderhoudsvriendelijk ontwerp, is het idee. Rijkswaterstaat levert alleen een basisontwerp. De bouwers mogen daarvan afwijken, mits ze zich aan de eisen houden.

In het schaalmodel, gebouwd aan de hand van dat basisontwerp, is niet veel ruimte voor creativiteit van de bouwers te ontdekken. De vorm, de afmetingen, de plek van de sluis, het ligt allemaal al vast.

Hoe is het verschil van 150 miljoen euro tussen het winnende consortium en de plafondprijs dan te verklaren? Deels door de rentestand die nu lager is dan toen die 500 miljoen euro is vastgesteld, zegt Zeilmaker. Maar geld is goedkoop voor iedereen. Wat verklaart het gat tussen nummer 1 en 2, een gat van 100 miljoen?

De bedrijven van de twee verliezende consortia willen er niets over kwijt. De winnaars willen wel een klein college civiele techniek geven.

OpenIJ bedacht bijvoorbeeld een sluis met twee identieke deuren. Dan heb je niet twee, maar één reservedeur nodig. Scheelt miljoenen. Normaal is de deur aan de landzijde wat lager. De slimmigheid in het plan is dat beide deuren aan de eisen voor hoogwaterkering voldoen – 8,85 meter boven NAP. In het contract staat een „enorme financiële prikkel” zegt Kuiper. „In 45 minuten moeten de deuren dicht kunnen, om aan die waterkeringseis te voldoen. Elk kwartier dat ze te laat dicht zijn, kost ons 400.000 euro boete. Met onze hoge deuren voldoen we altijd aan die eis. Dat vinden onze financiers veilig.”

Ook slim: de bouwers zinken de sluishoofden pneumatisch af. Je kunt ook palen heien, zegt Jan Bijkerk uit de ad hoc-commissie. „Maar dit is goedkoper.”

Daarnaast heeft BAM ervaring met het aanleggen van de diepwanden – door het drama bij de Amsterdamse Noord-Zuidlijn een alarmerend woord. Daar verzakten monumentale panden aan de Vijzelgracht door een gat in een diepwand.

En de bouwers kozen, als enige, voor ‘nivelleren door de deur’. Als er water in of uit de kolk moet, gaat dat via kleppen in de deur. Het kan ook via omloopriolen aan de zijkant van de deuren. Dat heeft als voordeel dat het water zich gelijkmatiger verdeelt in de kolk, met minder krachten op het schip. Maar het is duurder. Het kan door de deur, stelde Deltares vast. Waarom kozen anderen daar dan niet voor? Zeilmaker zegt er weinig over: „Die kozen voor een ruimere marge.”

Telt dit op tot 100 miljoen? Het is moeilijk na te gaan. Het zit ’m in honderd kleine optimalisaties in het ontwerp, de uitvoering en de materiaalprijzen, zeggen diverse betrokkenen die de plannen hebben gezien. Blokland en Kuiper: „We noemen ons plan inventief. Niet innovatief. Dat klinkt risicovol.”

Een paar gevaren

De lage inschrijfprijs is een risico, maar eerst en vooral een risico voor de bouwers. Andere risico’s heeft Rijkswaterstaat naar zich toegetrokken. Dat heeft de dienst geleerd van de A15. Toen stond Rijkswaterstaat toe dat de bouwers vrijwel alle risico’s, zoals vergunningen en kabels en leidingen, voor hun rekening namen, in ruil voor punten in de aanbesteding.
manuss
0
quote:

€d_Modus Vivendi schreef op 27 februari 2018 16:55:

Bam laat zich niet kennen door hier eerder geplaatste contracten niet te bevestigen. Lijkt wel of ze meelezen ;)
Staat nog steeds niet vermeld op de betreffende media-pagina's.
torro
0

Projectsom bedraagt 95 miljoen euro.
(ABM FN-Dow Jones)BAM Nutall, onderdeel van de BAM Groep, heeft de opdracht gekregen voor het ontwerp en de bouw van de uitbreiding van London City Airport. Dit meldde het bouwbedrijf dinsdag.
De projectsom bedraagt 95 miljoen euro. De luchthaven zal met 7,5 hectare worden uitgebreid ten behoeve van een nieuwe taxibaan. BAM neemt het ontwerp en de bouw van de uitbreiding van het betondek over het King George V-dok voor zijn rekening.
Bam Nutall zal het project samen met BAM International uitvoeren. In het voorjaar van dit jaar wordt gestart met de werkzaamheden. Het project zal waarschijnlijk begin 2020 worden opgeleverd.
Het aandeel BAM noteerde op een rood Damrak 0,9 procent hoger op 3,63 euro.
Door: ABM Financial News.
manuss
0
OUD NIEUWS!!!

De aanbesteding van de sluis had flink wat meer mogen kosten. Bam en Volker Wessels zaten 100 miljoen onder de aanneemprijs van het meeste concurrerende bedrijf.Zie onderstaande citaten uit een lang artikel in het NRC van destijds. Voor het volledige artikel:

www.nrc.nl/nieuws/2016/02/13/hollands...

Bartbas
boldie
0
apart bij iedere aan koop zie ik gemiddelde zakken maar verlies toenemen. maar komt goed
innicksname
0
quote:

boldie schreef op 27 februari 2018 17:03:

apart bij iedere aan koop zie ik gemiddelde zakken maar verlies toenemen. maar komt goed
Als je bij een 'dure' broker relatief kleine orders plaatst en toegewezen krijgt, dan kan je dit procentueel verlies opleveren. Beter middel je niet te vaak, maar alleen als zich een echte kans voordoet.
boldie
0
quote:

Text2Business schreef op 27 februari 2018 17:07:

[...]
Als je bij een 'dure' broker relatief kleine orders plaatst en toegewezen krijgt, dan kan je dit procentueel verlies opleveren. Beter middel je niet te vaak, maar alleen als zich een echte kans voordoet.
wat de 1 klein vind is.vooor de andere groot. ga er nog vanuit dat het goede keuze is geweest met oog op wat er nog komen gaat. oke niet op de bodem dat geef ik toe maar dat is risico van beleggen
manuss
0
quote:

manuss schreef op 27 februari 2018 16:59:

[...] Staat nog steeds niet vermeld op de betreffende media-pagina's.
16:57 uur staat de order pas vermeld op dft etc.
innicksname
0
quote:

boldie schreef op 27 februari 2018 17:10:

[...]wat de 1 klein vind is.vooor de andere groot. ga er nog vanuit dat het goede keuze is geweest met oog op wat er nog komen gaat. oke niet op de bodem dat geef ik toe maar dat is risico van beleggen
Het was niet verkeerd bedoeld, maar dit is mijn ervaring en daarom ben ik het inleggen van orders zelf gaan aanpassen. Voor mij is groot vermoedelijk voor velen ook nog steeds klein. Indien mogelijk plaats ik een order van minimaal 4-5k als ik handel. Daaronder vind ik het effect op de instap te groot. Bij Binck althans. Bij De Giro is dit anders.
boldie
0
Geduldkomtwelgoed
0
quote:

€d_Modus Vivendi schreef op 27 februari 2018 15:42:

[...]Ahum, kijk eens naar de toekomst ipv naar het verleden. Zonder vertrouwen is er geen toekomst. En blijven door zeiken voegt niets toe.
Het verleden is de basis voor de toekomst...
Het blijkt maar weer dat als je maar een beetje (terecht) kritisch bent over BAM dat er dan een paar mensen op dit forum ontploffen. Gelijk kreten als ' zeiken' e.d.. Dit aangeven voegt wel degelijk iets toe.

Aandelen baseren of rationele punten niet op basis van emotionele aspecten, is regel 1. Op dit draadje zijn er een aantal die dit niet wensen te begrijpen, niet mijn probleem maar wel een feit.

ennuh: ik ben stevig long in BAM. Waarom? omdat ze mijn inziens te ver naar beneden zijn geschoten. Ritje omhoog is te verwachten.
Net call opties geschreven, aandeel was er bewegelijk/ volatiel genoeg voor.

wat gedaan:

schrijf call juni 2019, premie € 0,60. uitoefenprijs € 3,50
Levert tot juni 2019 ook nog ca 2 x € 0,10 dividend op .
Koop op € 3,60 het aandeel en rendement is: (0,60+0,10+0,10 -/- € 0,10 omdat aandeel€ 10 ct in the money wordt gekocht. = €0,70/ € 3,60 = 19% over een periode van 1,5 jaar. excl fractie aan kosten.

Zo verdien ik het vrij eenvoudig, dus ik loop niet te 'zeiken', benader de zaken simpel en rationeel, bij elk aandeel dus ook bij BAM

boldie
0
zou toch graag willen weten hoe het zit met de shortposities....... is toch iemand die loopt af te bouwen
€d_Modus Vivendi
0
quote:

jaapaap schreef op 27 februari 2018 16:06:

Het zou de CEO hebben gesierd dat HIJ was opgestapt en niet dat de CFO eruit is gestuurd. Zoals in berichten en ook op dit forum te hebben gelezen, zij heeft enorm haar best gedaan om het financiele plaatje beetje bij beetje te verbeteren.

Wat RvC leden met ruggegraat hadden juist de CFO moeten steunen. Helaas Elverding zat er niet meer, Hein Scheffer ook weg een ja wat krijg je ervoor terug. Oud CEO van een bedrijf die het ook geweldig heeft gedaan.

het is dan ook niet vreemd dat er een hoog % shortpartijen zijn in dit aandeel.
De cfo is er NIET uitgestuurd wgs de sluis. Zij vertrekt om een andere reden zoals door vW is vermeld. Geen broodje aap verhalen svp.
innicksname
0
Dagvolume is redelijk in lijn met het gemiddelde van de laatste maanden. Wel duidelijk lager dan de laatste week.
niceguy19502020
0
BAM krijgt de ene opdracht na de andere: nu weer London City Airport. Dus gaat de koers omlaag. Wie begrijpt dit nog?
HenkdeV
0
quote:

€d_Modus Vivendi schreef op 27 februari 2018 17:22:

[...]De cfo is er NIET uitgestuurd wgs de sluis. Zij vertrekt om een andere reden zoals door vW is vermeld. Geen broodje aap verhalen svp.
Financieel directeur Thessa Menssen vertrekt per 1 juli bij BAM. Dat besluit is volgens de bouwonderneming ,,met wederzijdse instemming'' genomen, omdat de toekomstplannen van het bedrijf vragen om ,,een andere invulling'' van de functie.

Met deze formulering kun je alle kanten op. De echte reden staat hier echt niet vermeld.
3.002 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 8 mei 2024 10:48
Koers 3,392
Verschil -0,024 (-0,70%)
Hoog 3,420
Laag 3,384
Volume 176.443
Volume gemiddeld 1.590.269
Volume gisteren 1.095.931

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront