TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom juli 2018

3.403 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 ... 167 168 169 170 171 » | Laatste
Topper
0
quote:

*Justin* schreef op 7 juli 2018 11:40:

@tatje

Intel betaalde 14,7 miljard voor Mobileye. Terwijl het bedrijf enkele honderden miljoenen omzet behaalde. Doel: bij klanten van Mobileye binnenkomen met Intel diensten.

Kijkend naar de klanten portefeuille van tomtom:

- Microsoft
- Apple
- Baidu
- nVidia
- SAP
- Fiat Chrysler Group
- Peugeot Citroen Group
- Een nog geheime topfabrikant uit USA (Ford of GM)
- Renault
- Hyundai / KIA
- Volvo cars en trucks
- 13 autofabrikanten die HD maps en road DNA testen
- TomTom Telematics zakelijke gebruikers in Q1: 826.000 (+14% yoy)

Als je nog nul komma nul aanwezigheid hebt in de enterprise en/of automotive markt en je zoekt een springplank om binnen te komen... Dan is het TomTom wel.

Plus de assets waar vele miljarden euro’s in geinvesteerd zijn. En voor honderden miljoenen automotive orders in de boeken. Market cap tomtom: 1,6 miljard.

Des te onbegrijpelijker is de koersontwikkeling. De afgelopen 2,5 jaar zijn al die samenwerkingsverbanden voorbij gekomen. En in die periode is de koers afgegleden van 12 naar nu 6,80. Dat is niet uit te leggen als waardecreatie voor de aandeelhouder. Ik geloof erin dat TomTom de juiste stappen zet en kijkend naar de partijen die nu samenwerken heeft TomTom op dat vlak een goede prestatie neergezet. Het wordt echter wel tijd dat ook de aandeelhouders daarvan iets gaan terugzien in de koers. Wellicht dat de komende cijfers en verwachte winstverhoging een verdere basis kunnen leggen onder de koers.
Jan87
0
Ik zie ze bij de cijfers wel komen met een omzetverhoging. Wel fijn dat de koers dan nu eventjes onder druk staat. Kunnen we na de cijfers weer rustig naar de 8 euro toe
pwijsneus
1
quote:

Grey01 schreef op 7 juli 2018 15:10:

[...]

Meneer Wijsneus ik begrijp dat u het niet zo ziet zitten. Maar wat is uw belang om bij zo'n lage koers om een exit te roepen?
Dan heb ik me nogal ongelukkig uitgedrukt denk ik. Kijk, ik ben van nature nogal positief ingesteld. En ik zie veel potentie in de tech-wereld, waaronder technologieën die te maken hebben met de zelfsturende auto. Ik zie het best wel zitten dat de technologie die TomTom in huis heeft een plek gaat krijgen in de te ontwikkelen platformen omtrent zelfsturende functies.

Ook met de resultaten van TomTom gaat het na jaren ietsje beter. Daarmee bedoel ik dat ze minder afhankelijk/kwetsbaar zijn geworden van de almaar dalende PND-verkopen.

Dat is dus positief.

Alleen zie ik dit niet terug in het aandeel. Ook vergaat de hele wereld als Apple aangeeft TomTom te willen dumpen, terwijl ik denk dat de impact daarvan best wel eens kan meevallen. Echter denkt de markt daar anders over, en de markt oordeelt altijd direct en meedogenloos. 20% eraf in 2 weken. Dat is best wel wat overdreven.

Ik laat me graag verassen op 17 juli. Dat komt mijn portemonnee namelijk simpelweg heel goed uit.

Verder steek ik de hand in eigen boezem, in 2014 ben ik begonnen een positie op te bouwen in dit bedrijf. Heb meerdere malen bijgekocht. Eigen beslissing. Alleen niet op de meest gelukkige momenten.

De verhouding dus van de potentie van TomTom die ik zie, en de waardering op de beurs liggen kilometers uit elkaar.

De exit of overname is volgens mij de olifant in de kamer waar 98% van alle beleggers hier op dit forum in TomTom zitten. Dat kun je ook zien in het postgedrag;

- Elke stijging in het aandeel, of nietszeggend nieuwtje wordt aangegrepen om er een op hande zijnde overname in te zoeken.

- Elke daling in het aandeel, wijziging van positie van shortende partij wordt direct aangegrepen om er een op hande zijnde beursexit in te zoeken.

Complottheorieën genoeg. Ik zie alleen dat het aandeel niet vooruit te branden is.

De exit of overname is puur om ff snel ordinair te cashen :)

En dat lukt veel mensen hier al bijna 13 jaar niet.

Tijd voor weekend! Zie het de 17e wel weer.
[verwijderd]
0
Snel ordinair cashen. Why not.
Beter dan ordinair getild te worden.
De koers staat 45% onder de 12€.
Logisch dat daarom en alle kwalitatieve factoren wijzen in de richting van een exit. Zie post harrysnel.
Goddijn cs krijgen de gehele toko in handen voor een prikkie.

Dat het ijdele hoop is. Ja kan. Overname idem.

Maakt me verder ook geen bal uit.
Ik ben helemaal klaar met die glijers.

[verwijderd]
1
quote:

Accuboor schreef op 7 juli 2018 13:56:

Excuus foutje in orderboek Automotive, is geen EUR800mln+ maar EUR1.220mln+

2014 EUR220mln+
2015 EUR300mln+
2016 EUR300mln+
2017 EUR400mln+

Allemaal berekend met de take-rate volgens opgave autoboer (30-35%), waarschijnlijk te conservatief aangezien take-rate nu al oploopt. Gemiddelde contractduur 4-6 jaar. Omzet komt gem. 2-3 jaar na tekenen order.

Dit is mi de reden dat het risico de komende jaren nihil is. (Allemaal geen HD omzet, dus een succesje daar is de bonus).
Kleine tabel toegevoegd met de (uitgestelde) Automotive orderboek effecten in de P&L. Komt dus pas na 3 jaar door, gedurende looptijd van 5 jaar. Daarom pas in 2020 peaksales. In de tussentijd sterke stijging! (Uiteraard kan het nog veel hoger indien take-rate toeneemt of orderboek nog sterker stijgt dan voorheen).
[verwijderd]
1
In pdf dan maar

Automotive sales uit orderboek in 2020 is 6 maal van gelijkwaardig niveau in 2017!
Bijlage:
[verwijderd]
1
Moet je het effect eens zien als je uitgaat van gem. 4,5 jaar gebruikstermijn en een take-rate van 50 ipv 35%...

Peak sales knalt dan omhoog naar EUR387mln. Allemaal SAAS-omzet dus direct naar de bottom-line...

Bijlage:
[verwijderd]
0
quote:

*Natte krant* schreef op 7 juli 2018 17:08:

Snel ordinair cashen. Why not.
Beter dan ordinair getild te worden.
De koers staat 45% onder de 12€.
Logisch dat daarom en alle kwalitatieve factoren wijzen in de richting van een exit. Zie post harrysnel.
Goddijn cs krijgen de gehele toko in handen voor een prikkie.

Dat het ijdele hoop is. Ja kan. Overname idem.

Maakt me verder ook geen bal uit.
Ik ben helemaal klaar met die glijers.

Hoi Natte Krant,

zuiver uit interesse, volgens mij zit je er al lang genoeg in om er zonder kleerscheuren of met wist uit te kunnen stappen, waarom blijf je zitten? Dit kan nooit goed voor je zijn om je zo te ergeren.

Ik blijf meelezen op het forum, natuurlijk ben ik benieuwd hoe dit afloopt, maar heb zeker geen aandelen meer.

groet,

Tini
VanillaSky
0
quote:

Accuboor schreef op 7 juli 2018 17:47:

Moet je het effect eens zien als je uitgaat van gem. 4,5 jaar gebruikstermijn en een take-rate van 50 ipv 35%...

Peak sales knalt dan omhoog naar EUR387mln. Allemaal SAAS-omzet dus direct naar de bottom-line...

Ontwikkelingen automotive laatste jaren zijn positief, zonder meer. Maar bij bovenstaande vergeet je wel te vermelden minus overhead.

Zoals hier al besproken de omzet zoals door TT voorspeld voor de drie BUs die een toekomst hebben is 680mio gezamelijk in 2020. Laten we zeggen dat er nog een 150mio consumer resteert. Totaal 830mio omzet, 75% gemiddelde marge, opex 575 dan resteert er 48 mio operating result. Het gaat wel omhoog, maar langzaam.

Gezien de BUs Licensing & Telematics het niet in zich lijken te hebben om echt hard door te groeien zijn alle pijlen gericht op Automotive, maar met een jaarlijks orderboek van 400mio kom je er niet - immers dan is de jaarlijkse omzet 400mio op termijn. Dat moet m.i. minimaal naar 500-600mio om de winst echt veel hoger te krijgen.
aandeeltje!
0
quote:

VanillaSky schreef op 7 juli 2018 22:54:

[...]

Ontwikkelingen automotive laatste jaren zijn positief, zonder meer. Maar bij bovenstaande vergeet je wel te vermelden minus overhead.

Zoals hier al besproken de omzet zoals door TT voorspeld voor de drie BUs die een toekomst hebben is 680mio gezamelijk in 2020. Laten we zeggen dat er nog een 150mio consumer resteert. Totaal 830mio omzet, 75% gemiddelde marge, opex 575 dan resteert er 48 mio operating result. Het gaat wel omhoog, maar langzaam.

Gezien de BUs Licensing & Telematics het niet in zich lijken te hebben om echt hard door te groeien zijn alle pijlen gericht op Automotive, maar met een jaarlijks orderboek van 400mio kom je er niet - immers dan is de jaarlijkse omzet 400mio op termijn. Dat moet m.i. minimaal naar 500-600mio om de winst echt veel hoger te krijgen.
Het is inderdaad te weinig en nog maar de vraag of er ook geen verdere prijserosie gaat plaatsvinden, niets blijft zoals het is.
[verwijderd]
0
quote:

VanillaSky schreef op 7 juli 2018 22:54:

[...]

Ontwikkelingen automotive laatste jaren zijn positief, zonder meer. Maar bij bovenstaande vergeet je wel te vermelden minus overhead.

Zoals hier al besproken de omzet zoals door TT voorspeld voor de drie BUs die een toekomst hebben is 680mio gezamelijk in 2020. Laten we zeggen dat er nog een 150mio consumer resteert. Totaal 830mio omzet, 75% gemiddelde marge, opex 575 dan resteert er 48 mio operating result. Het gaat wel omhoog, maar langzaam.

Gezien de BUs Licensing & Telematics het niet in zich lijken te hebben om echt hard door te groeien zijn alle pijlen gericht op Automotive, maar met een jaarlijks orderboek van 400mio kom je er niet - immers dan is de jaarlijkse omzet 400mio op termijn. Dat moet m.i. minimaal naar 500-600mio om de winst echt veel hoger te krijgen.
Tsja, we zitten nu al met 70% bruto marge in Q1-2018 op een EBITDA marge van 23%.

En we zitten nog maar aan het begin van de Automotive stijging. Allemaal SAAS omzet en geen hardware omzet. Dit geeft schaalvoordelen en zal de EBITDAmarge doen stijgen boven wat jij nu stelt. 30-35% ebitda marge is geen rare uitkomst in 2020 en dan gaan het hard naar de EUR300mln ebitda.

Elke extra euro omzet gaat naar de bottomline. En een take-rate van 30-35% is gewoon niet meer realistisch. TomTom gaat positief verrassen is mijn vaste overtuiging.
aandeeltje!
0
Uiteraard gaat niet elke euro extra omzet naar bottomline. Sterker de kosten onder de margestreep gaan gewoon omhoog. Dat de mafrge toeneemt is omdat PND afneemt, niet meer niet minder.
TT is over enige jaren gewoon een TA in een iets moderner jasje. De vermeende extra dienste worde op termijn gewoon afgenomen. Apple als voorbeeld.
[verwijderd]
1
quote:

VanillaSky schreef op 7 juli 2018 22:54:

[...]

Ontwikkelingen automotive laatste jaren zijn positief, zonder meer. Maar bij bovenstaande vergeet je wel te vermelden minus overhead.

Zoals hier al besproken de omzet zoals door TT voorspeld voor de drie BUs die een toekomst hebben is 680mio gezamelijk in 2020. Laten we zeggen dat er nog een 150mio consumer resteert. Totaal 830mio omzet, 75% gemiddelde marge, opex 575 dan resteert er 48 mio operating result. Het gaat wel omhoog, maar langzaam.

Gezien de BUs Licensing & Telematics het niet in zich lijken te hebben om echt hard door te groeien zijn alle pijlen gericht op Automotive, maar met een jaarlijks orderboek van 400mio kom je er niet - immers dan is de jaarlijkse omzet 400mio op termijn. Dat moet m.i. minimaal naar 500-600mio om de winst echt veel hoger te krijgen.
Die OPEX van TomTom is wel lager dan je hierboven stelt. Dat komt waarschijnlijk omdat je per ongeluk hebt meegerekend dat TomTom vorig jaar 45 miljoen aan kosten voor herstructurering had. Dat is een incidentele post.

Totale OPEX 2017: 764
Waarvan acquisitie gerelateerd: 72 miljoen
Waarvan goodwill impairment: 169 miljoen
Waarvan eenmalige last voor 'restructuring & disposals': 45 miljoen

Daarnaast zorgt het stoppen met sports voor lagere kosten in marketing.
In Q2 2017 is nog geprobeerd met een campagne voor sports de boel vlot te trekken.
Daarna zijn ze met sports gestopt.

Marketingkosten
Q1 2017 12,8 mln
Q2 2017 21,8 mln
Q3 2017 12,6 mln
Q4 2017 9,7 mln.

Q1 2018 8,1 mln.
Q2 2018: ??

boem!
1
Een gecalculeerde inschatting van 525 mio voor OPEX in 2020 lijkt mij inderdaad meer voor de hand te liggen.
Door de voorkeur van Tom2 om OPEX boven CAPEX te stellen zullen de R&D kosten zeker groeien. Die groei wordt echter ruimschoots gecompenseerd indien Consumer verschrompelt tot 150 mio waardoor naast Marketing ook Selling, admin en general op een substantieel lager nivo komen te liggen.

De door jou opgevoerde marge van 75% in 2020 bij een verhouding van 85% C&S en 15% HW aan de uiterst magere kant.(HG heeft aangegeven dat de marge voor C&S 85% a 90% bedraagt).

Bij een maar voor de hand liggend percentage van 80% bij die verhouding kom je in 2020 uit op:
Revenue 830
Gross margin 665
OPEX 525
EBIT 140
Nett 120

wpa 50 cent
adj wpa 75 cent

Ik geef toe dat dergelijke cijfers geen aardschok zullen veroorzaken bij dat omzetnivo maar vergeet niet dat in 2020 veel meer duidelijkheid zal bestaan over de rol die Tom2 gaat spelen in het SDC tijdperk en bij een succesvolle invulling daarvan zal dat leiden tot een substantiele toename van de omzet en buitenproportionele toename van de winst.

aandeeltje!
0
quote:

Accuboor schreef op 8 juli 2018 00:44:

U snapt het principe van SAAS niet helaas voor U...
Al eens van MAAS gehoord?
[verwijderd]
0
quote:

martinmartin schreef op 8 juli 2018 04:36:

Een gecalculeerde inschatting van 525 mio voor OPEX in 2020 lijkt mij inderdaad meer voor de hand te liggen.
Door de voorkeur van Tom2 om OPEX boven CAPEX te stellen zullen de R&D kosten zeker groeien. Die groei wordt echter ruimschoots gecompenseerd indien Consumer verschrompelt tot 150 mio waardoor naast Marketing ook Selling, admin en general op een substantieel lager nivo komen te liggen.

De door jou opgevoerde marge van 75% in 2020 bij een verhouding van 85% C&S en 15% HW aan de uiterst magere kant.(HG heeft aangegeven dat de marge voor C&S 85% a 90% bedraagt).

Bij een maar voor de hand liggend percentage van 80% bij die verhouding kom je in 2020 uit op:
Revenue 830
Gross margin 665
OPEX 525
EBIT 140
Nett 120

wpa 50 cent
adj wpa 75 cent

Ik geef toe dat dergelijke cijfers geen aardschok zullen veroorzaken bij dat omzetnivo maar vergeet niet dat in 2020 veel meer duidelijkheid zal bestaan over de rol die Tom2 gaat spelen in het SDC tijdperk en bij een succesvolle invulling daarvan zal dat leiden tot een substantiele toename van de omzet en buitenproportionele toename van de winst.


Dit sommetje gaat uit van een take-rate van 30-35% bij Automotive. Alles daarboven (take-rate gaat echt omhoog) gaat direct naar de bottom-line want SAAS omzet! Dat gaat dan hard...
3.403 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 ... 167 168 169 170 171 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 30 apr 2024 17:37
Koers 5,620
Verschil -0,105 (-1,83%)
Hoog 5,860
Laag 5,620
Volume 419.532
Volume gemiddeld 329.304
Volume gisteren 354.448

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront