TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom oktober 2018

7.416 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 ... 367 368 369 370 371 » | Laatste
Bramvdwerf
0
Succes morgen! Hopelijk geen oude lijken en een update mbt Telematics + wat te doen met de opbrengsten.
VanillaSky
0
Aandeel heeft zich sterk gehouden, wellicht zit een 7,30-7,40 erin morgen bij uitstekende cijfers.

Verder denk ik een non-event er word hier teveel te snel verwacht. De inkt van het telematics bericht is net droog dat gaat nog wel een aantal maandjes duren. Er zullen een paar vragen over komen met als antwoord: geen commentaar.

Verder ook nog geen orderboek en geen outlook, het word vooral wachten op Februari om wat meer zicht op de toekomst te krijgen.
Jakkie
0
Morgen goede cijfers, positieve outlook en meer duidelijkheid over TTT.
Dus 10% + 10% + 10% = rond 9,50
Op basis van samengestelde interest uiteraard??
bezinteergebelegt
0
quote:

Jakkie schreef op 15 oktober 2018 21:04:

Half acht in the morning
Is ie dan al uit zijn nest ??

pwijsneus
1
Hoeveel toekomst is er nog voor TomTom nu het met grootmacht Google moet concurreren?
Bard van de Weijer / Volkskrant 15 oktober 2018, 19:12

Na de navigatiekastjes dreigt TomTom ook de strijd om het dashboard te verliezen, nu grote klant Renault naar Google vertrekt. Dinsdag publiceert het bedrijf de eerste kwartaalcijfers na de enorme koersval. Hoeveel pijlers kan een imperium verliezen voor het rokend ineenzijgt?

TomTom verloor zijn belangrijkste pilaar al jaren geleden: de markt voor navigatieapparaten. Toen gratis apps op de markt verschenen, verruilden automobilisten de kastjes op hun dashboard voor hun smartphone. De toekomst ziet er donker uit, oordeelden beleggingsanalisten destijds. Want de kastjes waren het succes van TomTom.

Het Amsterdamse bedrijf, niet voor een gat te vangen, richtte een tweede pilaar op om de omzet te stutten: het werd succesvol verkoper van inbouwnavigatieapparatuur voor auto’s. Maar ook deze pilaar vertoont sinds vorige maand flinke scheuren, nadat belangrijke klant Renault/Nissan had aangekondigd dat het vanaf het begin van het volgend decennium overstapt op Google.

Het bericht joeg beleggers zo veel schrik aan dat de koers van het aandeel in een dag met een kwart kelderde. Nu een fabrikant die jaarlijks ruim tien miljoen auto’s bouwt een knieval maakt voor uitgerekend Google, zullen mogelijk meer automakers volgen en is de toekomst van TomTom opnieuw onzeker, schreef onder anderen analist Martijn den Drijver van NIBC. Collega’s van ING toonden zich optimistischer. Zij denken dat de kaarten van TomTom gewoon in de auto’s van Nissan en Renault zullen blijven, naast de diensten van Google.

Het felst reageerde analist Jos Versteeg van InsingerGilissen. ‘Een doodsteek’, noemde hij het vertrek van Renault.

Is het eens zo invloedrijke TomTom, dat dinsdag zijn kwartaalcijfers publiceert, ten dode opgeschreven? ‘Dat is wel heel hard geformuleerd’, zegt Versteeg. ‘Een doodsteek kun je overleven. Ze staan echt niet aan de rand van het faillissement.’

Onafhankelijkheid
De jongste kwartaalcijfers zullen volgens de analist zeker niet duiden op een naderend einde, want het effect van het vertrek van Renault is nog lang niet zichtbaar. Maar fundamenteel staat het bedrijf er niet goed voor, zegt Versteeg. ‘Ga maar na: als je concurrent beter is en zijn product gratis aanbiedt, hoe moet je daar dan tegenop boksen?’

TomTom voelde zich beschermd tegen Google omdat het Amsterdamse bedrijf een van de weinige onafhankelijke kaartleveranciers is. Eerder kwam concurrent Here in handen van enkele grote Duitse autofabrikanten en verdween daarmee voor een groot deel van de markt. TomTom bleef over en dankzij zijn relatieve onafhankelijkheid gaan veel autoconcerns er graag mee in zee.

Auto’s, zo beweert de industrie, worden steeds meer mobiele telefoons op wielen, die net als de smartphone in de broekzak belangrijke data vergaren over de eigenaar. Die data zijn kostbaar en fabrikanten willen hun auto’s daarom liever niet op Android laten draaien, het besturingssysteem van Google. Want, zo vrezen ze, dan gaan al die kostbare gegevens linea recta richting Googles moederconcern Alphabet.

‘Kennelijk geldt dit argument niet meer’, zegt Versteeg. De reden is eenvoudig en dwingend: de consument wil hetzelfde gebruiksgemak in de auto als op zijn telefoon. Hij wil muziek kunnen draaien op afroep, vanuit de auto ’s winters de verwarming thuis kunnen aanzetten en zijn mail lezen. Liefst via het systeem dat hij al kent van zijn telefoon. Kennelijk is Renault/Nissan nu bereid een prijs te betalen voor dit gebruiksgemak. ‘Dit is een voorbode voor meer, niet van vandaag op morgen, maar wel op de lange termijn.’ Hiermee is TomToms tweede pijler aan het wankelen gebracht.

Onlangs kondigde TomTom de verkoop aan van zijn derde zuil: Telematics. Deze bedrijfstak helpt bezitters van grote aantallen voertuigen bij het managen van hun vloot. TomTom beschouwt dit winstgevende onderdeel nu als een vreemde eend in de bijt. De opbrengst van naar schatting een miljard euro kan worden gebruikt om de vierde pijler te versterken.

Autonoom rijden
Nu de eerste drie pijlers zijn verkruimeld, te koop gezet of aan het wankelen gebracht, heeft het concern alweer een volgende pilaar in de steigers staan: extreem gedetailleerde kaarten voor automatisch rijdende auto’s. Om auto’s zonder gaspedaal en stuur zelfstandig door de straten te laten koersen, moeten ze zich kunnen oriënteren. Dit gebeurt met allerlei hightech-apparatuur zoals laserradars, gewone radars, ultrasoonsensoren en stereocamera’s. Maar een ander houvast zijn de kaarten van TomTom die paden en lanen van steden en ommelanden zeer gedetailleerd in kaart brengen, inclusief objecten als lantaarnpalen, vangrails, belijning, bomen.

Om precies te weten waar de auto zich bevindt, volstaan gewone gps-signalen die nu voor navigatie worden gebruikt niet, stelt Willem Strijbosch, hoofd autonoom rijden bij TomTom. ‘Gps en opvolger Galileo zijn te onnauwkeurig. Je moet de positie tot op minimaal twintig centimeter nauwkeurig weten, liever nog vijf.’

TomTom doet dit met een slimme truc: het kijkt naar objecten op en langs de weg: lantaarnpalen, belijning, borden, vangrails. Die vormen een soort unieke vingerafdruk van elke locatie. Vergelijk die met wat de auto ziet, en je weet precies waar hij rijdt. Road-dna noemt TomTom het. ‘Net zoals Shazam muziek herkent, herkent onze software de weg’, aldus Strijbosch.

TomTom is een van de weinige bedrijven die wegen zo nauwkeurig in kaart brengt, zegt Strijbosch. Inmiddels zijn alle belangrijke verbindingen in de Verenigde Staten, West-Europa, Japan en China in groot detail vastgelegd. De hoeveelheden data die hiermee gemoeid zijn, zijn duizelingwekkend: het gaat nu al om petabytes (ongeveer duizend flinke harde schijven) en straks mogelijk exabytes (een miljoen). Die passen niet in de kofferbak. Maar TomTom zegt handige manieren te hebben gevonden om de data­zee te bedwingen. Bijvoorbeeld door alleen de geplande route plus wat alternatieven op te slaan in de auto, en niet de complete kaart van West-Europa, zoals nu gewoon is.

Om de positie nauwkeurig en betrouwbaar te kunnen bepalen, moeten veranderingen langs de route snel in de database worden gezet. Bijvoorbeeld als een stuk vangrail is verwijderd voor reparatie. Of als er een tijdelijke omleiding is. ‘Het op tijd verwerken van dit soort veranderingen in de supergedetailleerde kaarten is een van de grootste uitdagingen’, aldus Strijbosch.

Geen techbedrijf
Analist Versteeg is er niet gerust op. Reden: de concurrentie is hier niet kleiner. Want ook nu weer is er Google, dat op het gebied van autonoom rijden al een grootmacht is. ‘Er zijn zo veel Android-telefoons op de weg die gegevens verzamelen. Die kun je gebruiken voor verkeersinformatie, maar straks ook om zelf kaarten te maken’, zegt hij.

De toekomst is dus onzeker. En de keuzes van de leiding niet altijd de beste. Zo mislukten eerdere uitstapjes naar de consumentenmarkt met sporthorloges en actiecamera’s.

Versteeg: ‘TomTom is nooit een techbedrijf geweest. Het zijn goede retailers. Ze hadden een mooi kastje gemaakt dat ze goed wisten te verkopen. Die tijd is voorbij.’

Ook de Financial Times toonde zich ongerust in een commentaar. ‘Het blijft de vraag of een klein bedrijfje uit Amsterdam het kan opnemen tegen de techreuzen uit Silicon Valley’, stelde de krant tien dagen geleden. Hoewel de eigenaren zeggen niet te willen verkopen, is dat volgens de krant de beste optie. ‘Anders draait het er misschien op uit dat het bedrijf richting zijn eigen neergang navigeert.’
pwijsneus
0
Sidenote:
VIER PARTNERS

Tamelijk uniek: TomTom wordt al sinds het begin geleid door vier partners. Harrold Goddijn is sinds de oprichting in 2001 de ceo van het bedrijf. Mede-oprichters zijn echtgenote Corinne Vigreux en Peter-Frans Pauwels en Pieter Geelen, die in de jaren negentig beiden computerwetenschap studeerden aan de Universiteit van Amsterdam.

De TomTom-bazen zijn geen snellegeldtypes die het voor zichzelf breed laten hangen: toen TomTom in 2005 naar de beurs ging en de oprichters vele tientallen miljoenen verdienden, gebruikte Geelen zijn fortuin om de Turing Foundation op te richten, waar hij honderd miljoen euro in stortte om kinderen in arme landen aan een opleiding te helpen. Ook gaat er geld naar de bestrijding van lepra.

Vigreux begon dit jaar in Amsterdam de opleiding Codam, waar kansarme jongeren vanaf september een ict-opleiding kunnen volgen. Vooropleiding en collegegeld zijn niet nodig; de middelen zijn afkomstig uit Vigreux’ ideële stichting.


Dit artikel samen met post hierboven kwam uit de:
www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/...
Nait Soesen
0
quote:

bezinteergebelegt schreef op 15 oktober 2018 21:15:

[...]

Is ie dan al uit zijn nest ??

Ligt eraan of hij nog een tinder date scoort! :)
Hij liegt wel een beetje z’n leeftijd, hahaha! :)
Bijlage:
VanillaSky
0
Bericht in de volkskrant als wel alle media is zeer negatief met toch vooral 1 boodschap, er rest niet veel meer dan verzilveren van de assets.

Daar kan ik mij wel in vinden, liever vandaag als morgen - Harold heeft al te lang gewacht.
pwijsneus
0
quote:

PGV schreef op 15 oktober 2018 21:38:

Bericht vd volkskrant. Josti vind dat TT geen echt techbedrijf is. Wat een oen is die man toch. Ik hoop morgen dat TT zo omhoog spuit, alleen al om Josti de mond te snoeren, anders staat ie morgen weer op RTLZ zn onzin te verkondigen.
Prima artikel in de Volkskrant, en beetje zelfde strekking als video van de Telegraaf en eerdere opiniestukken van het FD en zelfs de Financial Times.

Het zijn gewoon logische vragen, en het valt te hopen dat dit keerpunt waar TT zich lijkt te bevinden - er moeten nu knopen doorgehakt worden ipv jarenlang knopen tellen - nu ook eindelijk de bubbel van de founders is doorgedrongen. Ik gun ze het allerbeste, maar voor hun en het personeel is het het beste om nu actie te ondernemen.

Morgen heeft TT de gelegenheid om antwoorden te geven op deze zorgen en vragen. Er is op de high tech campus bijvoorbeeld een tekort aan geschikt personeel, als jij kunt kiezen voor ASML of TT, wat zou je doen?

Kan allemaal wel zijn, maar TT heeft op dit moment een imagoprobleem. En er is geen tijd om die terug te winnen.
VanillaSky
0
quote:

pwijsneus schreef op 15 oktober 2018 21:53:

[...]

Prima artikel in de Volkskrant, en beetje zelfde strekking als video van de Telegraaf en eerdere opiniestukken van het FD en zelfs de Financial Times.

Het zijn gewoon logische vragen, en het valt te hopen dat dit keerpunt waar TT zich lijkt te bevinden - er moeten nu knopen doorgehakt worden ipv jarenlang knopen tellen - nu ook eindelijk de bubbel van de founders is doorgedrongen. Ik gun ze het allerbeste, maar voor hun en het personeel is het het beste om nu actie te ondernemen.

Morgen heeft TT de gelegenheid om antwoorden te geven op deze zorgen en vragen. Er is op de high tech campus bijvoorbeeld een tekort aan geschikt personeel, als jij kunt kiezen voor ASML of TT, wat zou je doen?

Kan allemaal wel zijn, maar TT heeft op dit moment een imagoprobleem. En er is geen tijd om die terug te winnen.
Zeker waar, ik denk (en hoop vooral) dat de knopen geteld zijn. Qua timing had het beter gekund het lijkt mij nog een hele klus worden om met dit imago en hier aan de 7 euro meer als 100% premie te krijgen zelfs bij het in delen opknippen. Het had een paar jaar geleden al moeten gebeuren toen TT aan 12 euro stond.

Zie het zelfs nog wel gebeuren dat TTT voor ca een miljard weggaat en de koers er niet veel op doet, dat bedrag is inmiddels ingecalculeerd. De premie moet komen van de maps maarja de markt zegt eigenlijk dat is niet veel waard.
DNFTT
1
Versteeg: ‘TomTom is nooit een techbedrijf geweest. Het zijn goede retailers. Ze hadden een mooi kastje gemaakt dat ze goed wisten te verkopen. Die tijd is voorbij.’

Wat Facebook met gegevens over mensen doet, dat doet TomTom met wegen.
Facebook is wél tech en TomTom is eigenlijk geen techbedrijf??
@JosVersteeg je bent van het pad af, de weg kwijt en verdwaald tegelijk, maar dat risico loop je met gratis navigatie dus ik neem jou dan ook niets kwalijk want je weet niet beter.

san marco
0
Ik zag vanmiddag op de ringweg den bosch Eindhoven richting Rosmalen een Here wagen rijden met een Spaans kenteken. Zo ouderwets...
Bioteg71
1
Wat een eenzijdig stuk van de Volkskrant. De deal met BMW en verlenging PSA wordt niet genoemd. Zo lust er ook nog wel een paar....
tatje
0
Ik denk nog niet, dat Google de grote winnaar wordt.

Maar ben het eens, morgen kan Harold zich niet meer verstoppen.

De analisten zullen heel scherp van tong zijn, want over 1 miljoen meer over minder omzet gaat het niet meer.

Of je kan gaan voor het grote geld of je moet passen, dat wil iedereen horen.
Hoe groot zijn de kansen !!

Niet : it's too early to say.

Dat willen we echt niet horen, Harold.

Ik blijf long :-)

Maps of HD maps met road dna en RRS en een live platform, zijn echt verschillende werelden.

De cijfers zijn morgen echt ondergeschikt aan de kansen in de SDC markt.
pwijsneus
0
quote:

Bioteg71 schreef op 15 oktober 2018 22:17:

Wat een eenzijdig stuk van de Volkskrant. De deal met BMW en verlenging PSA wordt niet genoemd. Zo lust er ook nog wel een paar....
Dat zijn mooie deals natuurlijk, maar Google's intrede is de roze olifant in de kamer.

Hoe gaat Tomtom hier op reageren? En van een tegenreactie vanuit de markt heb ik nog niets gezien. Ik snap dat mensen deze zorgen opschrijven.

De pilaar Telematics die groeiend is wordt verkocht zo lijkt het.
De pilaar Enterprise gaat prima, maar is niet groeiend.
De pilaar automotive gaat nu als een trein, maar op langere termijn is het businessmodel wankel ( maar ik zal goed luisteren morgen)
En dan hebben we nog de pilaar consumer ( waarom hebben ze die pilaar nog, all due respect)

Value unlocken en het personeel naar een stabiele broodheer brengen lijkt nu het overwegen waard.

Als de founders slim zijn organiseren ze dit zelf, voordat de markt het bedrijf moet dwingen deze keuzes te maken.

De verkoop van Telematics zal wat tijd kopen, maar uiteindelijk moet er beslist worden.
Nait Soesen
1
quote:

tatje schreef op 15 oktober 2018 22:19:

Ik denk nog niet, dat Google de grote winnaar wordt.

Maar ben het eens, morgen kan Harold zich niet meer verstoppen.

De analisten zullen heel scherp van tong zijn, want over 1 miljoen meer over minder omzet gaat het niet meer.

Of je kan gaan voor het grote geld of je moet passen, dat wil iedereen horen.
Hoe groot zijn de kansen !!

Niet : it's too early to say.

Dat willen we echt niet horen, Harold.

Ik blijf long :-)

Maps of HD maps met road dna en RRS en een live platform, zijn echt verschillende werelden.

De cijfers zijn morgen echt ondergeschikt aan de kansen in de SDC markt.
Van de afgelopen jaren was H.G. meestal goed gemuts bij de 3e kwartaal cijfers, laten we hopen dat de indian summer ook H.G. goed heeft gedaan , mijn insziens gaat dit ook gebeuren, hij kan niet anders, downplayen kan niet meer, dan fikt tomtom onder zijn voeten tot de grond toe af en krijgen de barbaren aan de Poort vrij spel! En ik ga er vanuit, dat tomtom minimaal 2 miljard krijgt voor telematics, 1 miljard zou ik tegenvaller vinden.
[verwijderd]
1
youtu.be/vSk2NvDRIWM

Goddijn zegt hier er geen verstand van te hebben en daar goede mensen voor te hebben. (Wie dan??)
Op vraag: bestaat tomtom nog over 10 jaar?
Zijn antwoord: dat moet je niet willen weten.

Wat moeten we nou met zo’n ongeinteresseerde man als CEO??
Die man is moe, heeft er geen zin meer in, en doet het nog voor de gein en omdat hij niks anders heeft te doen.
Deze man moet echt PER DIRECT opstappen en het aan iemand anders overlaten.
Hij moet lekker een wereldreis maken met zijn jacht van 52 miljoen euro en vooral niet meer met het bedrijf bemoeien.
[verwijderd]
0
7.416 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 ... 367 368 369 370 371 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 6 mei 2024 17:35
Koers 5,580
Verschil -0,025 (-0,45%)
Hoog 5,640
Laag 5,560
Volume 194.814
Volume gemiddeld 296.450
Volume gisteren 375.660

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront