Koreaanse bouwer IJmuidense sluisdeuren dreigt met beslaglegging
De Zuid-Koreaanse bouwer van de deuren van de nieuwe zeesluis in IJmuiden dreigt met beslaglegging op de net aangekomen deuren. Dit laat Geosung Tech weten aan het FD. De bouwer ligt in de clinch met OpenIJ, het consortium van BAM en VolkerWessels, over meerkosten van de bouw van de stalen deuren en over de bankgarantie waarvan OpenIJ gebruik heeft gemaakt.
OpenIJ vorderde met de garantie €7,3 mln terug. Dat geld wil Geosung terugzien. 'OpenIJ kan niet én de deuren in ontvangst nemen én het geld terugvorderen', aldus vice-president sales Hyun-Kug Lee van de offshoretak van Geosung in een toelichting. Op dit moment worden de technische installaties in de sluisdeuren ingebouwd.'
Het dreigement van beslaglegging is een nieuw hoofdstuk in het probleemdossier. De zeesluis houdt bouwers BAM en VolkerWessels al twee jaar bezig. Door een verkeerd ontwerp van de deurkassen zijn de bouwers met een reeks tegenvallers geconfronteerd. Bij elkaar leden BAM en VolkerWessels inmiddels ruim €200 mln verlies op het project. De zeesluis gaat begin 2022 open, terwijl dat aankomend najaar zou zijn. Eventuele beslaglegging op de deuren zou mogelijk verdere vertraging kunnen veroorzaken.
Claim van €22 mln
OpenIJ heeft, vlak voordat de deuren in Nederland aankwamen, een claim neergelegd bij Geosung. Die bedraagt €22 mln - volgens Geosung evenveel als de bouwkosten van de deuren. Toen Geosung dat bedrag niet betaalde, is de bankgarantie van ruim €7,3 mln ingeroepen. Geosung verloor vervolgens in januari een kort geding omdat er volgens de rechter niet in strijd is gehandeld met de bepalingen in de garantie.
Tegen deze beslissing gaat Geosung nu in beroep, en daarnaast wil het beslag laten leggen op de deuren. Volgens het Zuid-Koreaanse bedrijf zijn de meerkosten ontstaan door wijzigingen die OpenIJ verzocht door te voeren, onder meer wegens de ontwerpfout die BAM en VolkerWessels hadden gemaakt.
'Ongegronde bewering'
Daarnaast wijst de Geosung erop dat de verplaatsing van de deuren, toen de onderaannemer omviel, gebeurde op verzoek van OpenIJ. Verder stelt Geosung onder meer dat voor bepaalde meerkosten mondeling akkoord werd gegeven door het vorige team dat de bouw van de zeesluis leidde. Die afspraken komt het nieuwe management volgens Geosung niet na.
De woordvoerders van BAM en VolkerWessels noemen die bewering ‘volstrekt ongegrond’. ‘Geosung wist dat het de deuren veel te laat had geleverd en dat daar contractueel financiële consequenties aan zijn verbonden’, aldus de zegsman van BAM. ‘OpenIJ heeft Geosung daar tijdens de bouw nog op gewezen. Geosung wist dat er daarnaast nog andere geschilpunten waren en dat OpenIJ zich daarover nog zou uitlaten.’