Hier, vervolgens nog een " tal berichtjes, geplukt van de site van IEX , van gisteren in de vooravond alleen maar :
- slot AEX (1e kwartaal 2019) : + 12,5 %
- Lyft : + 21 % erbij op de dag van beursintroductie, en dit nadat de ipo prijs al 2 x naar boven bijgesteld werd.
- Fondsenrondje : volop goed nieuws
En dan even bekijken in het lijstje van stijgers / dalers waar AMG staat, nadat het, vertrekkend op 1 januari op 28 euro, al bijna 50 % afgeslacht werd tegenover de hoogste koers, midzomer 2018.
En na zeer degelijke Q4 en jaarcijfers 2018, beter dan hun eigen prognose, en beter dan analisten verwachtingen.
Heb afgelopen week, na het antwoord gelezen te hebben van die journalist Kurt Van Steelandt (Fin. Econ. Tijd) , via, via, het telefonisch antwoord gehoord over een analyse van AMG van een redacteur van hun zusterblad (De Belegger).
Ze gaven een koopadvies op 20 sept 2018, bij een koers van 40,7 euro.
" Ondanks positieve berichten is AMG de jongste maanden gevoelig teruggevallen. Vorige maand publiceerde de producent van hoogwaardige metaalproducten en producten voor CO2-reductie sterke kwartaalcijfers (EBITDA +56%). Begin september verhoogde de groep de verwachte EBITDA-groei naar minstens 52% (40 à 50% voordien). AMG gaat de komende twee jaar 3,2 mln. kilo vanadium (60% van de jaarproductie) leveren aan een Amerikaanse staalproducent. Dat neemt onzekerheid weg over deze divisie. Weldra geeft AMG een update over de vorderingen in de lithiumproductie. AMG is relatief goedkoop aan een verwachte
k/w van 10,7 voor 2019. We verhogen het advies naar 'koopwaardig'".
Koers toen: 40,7 euro ! (Dus gingen ze uit van een winst per aandeel voor 2019 van rond de 4 euro ! - En nog steeds: 4 euro winst per aandeel ! - en dit is nog voor de stijging van Vanadium prijzen die zich manifesteerde van mid september tot approx mid december 2018)
Nu dus kort samengevat :
Neen, geen komende recessie, natuurlijk en is al lang gaande : economische groei verzwakt, (grofweg in Europa van +2 % naar goed + 1 %)
Er wordt vooruitgelopen op de beurzen op aanstaande economische groei die terug zal aantrekken in 2e halfjaar, en verder 2020.
Vanuit gegaan wordt dat groeivertraging tijdelijk is, en groei terug herneemt (wel na oplossing van handelsconflict Amerika : china)
Niets nieuws dus, maar , en nu komt het :
- Geen enkele reden om aan te nemen dat afgelopen koersverloop (sinds midzomer 2018 dus - na een daling van 20 % (van 53 naar 41 euro ) vonden de analisten van de Belegger de prijs al voldoende gedaald !)- een reden heeft in het bedrijf zelf.
Dus aangaande AMG, niets verkeerds ermee. Het ligt niet aan hun.
- xxxx Aan wie ligt het dan wel ?
Wie antwoord erop ?
Genoeg geintereseeren om hierop te antwoorden ?