BAM Groep « Terug naar discussie overzicht

BAM mei 2019 Strong Buy

2.823 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 ... 138 139 140 141 142 » | Laatste
Utreg1960
0
quote:

innicksname schreef op 16 mei 2019 16:45:

[...]
Morgen direct door naar 4,40 of 4,80 mag van mij ook.
Alle steun van mij hoor Jochie. ;-)
innicksname
0
quote:

Utreg1960 schreef op 16 mei 2019 16:28:

[...]

MM wil hem voor morgen op de € 3,70 houden en met dit volume gaat hem dat nog lukken ook.
derivatives.euronext.com/en/products/...

Tip: kijk vooral nog niet naar komende maand.
[verwijderd]
0
EXTRA..
Vijf vragen over kostenverslindende bouwproject in IJmuiden
Hoofdpijndossier zeesluis blijft risico..

Volker-Wessels..opnieuw 4 miljoen kwijt..

Inmiddels bedraagt de overschrijding een kleine 300 miljoen....
innicksname
0
quote:

Eurowin schreef op 16 mei 2019 17:06:

EXTRA..
Vijf vragen over kostenverslindende bouwproject in IJmuiden
Hoofdpijndossier zeesluis blijft risico..

Volker-Wessels..opnieuw 4 miljoen kwijt..

Inmiddels bedraagt de overschrijding een kleine 300 miljoen....
Wie het kleine niet eert...
Het doet de koers alleen maar goed zie ik. Gevalletje meer, meer, meer?
manuss
0
quote:

innicksname schreef op 16 mei 2019 16:45:

[...]
Morgen direct door naar 4,40 of 4,80 mag van mij ook.
Flinke stijging beurzen en hoera Bam doet mee; al 0,22% stijging. Geweldig.
Utreg1960
0
Komen er weer bekaaid vanaf als je naar de AEX en Yanks indices kijk.
Maar ja, de MM moet natuurlijk ook blijven graaien dus koers drukken maar jongens.
wel dra
0
Bam: de helft van de omzet als normaal en 0,014 ct (0,38%) omhoog.
Beurs 1,1%
Chapeau, Bam. Er kan nog wel een zeesluis bij.
OnoMatopee
1
quote:

wel dra schreef op 16 mei 2019 18:08:

Bam: de helft van de omzet als normaal en 0,014 ct (0,38%) omhoog.
Beurs 1,1%
Chapeau, Bam. Er kan nog wel een zeesluis bij.
Als niet aandeelhouder kent jouw cynisme al maanden geen grenzen, dat blijkt uit iedere posting die je hier doet. Schep je er genoegen in zonder toegevoegde waarde hier te blijven etteren?
OnoMatopee
0

Hogeschool asfaltkunde vereist bij grootschalige vervanging met ‘circulair’ zoab

infra 158
Hogeschool asfaltkunde vereist bij grootschalige vervanging met ‘circulair’ zoab

Ze probeerden het al uit op kleine stukjes provinciale weg met hogere recycle percentages. Maar het zoab met 70% hergebruikte materiaal dat BAM Infra dit weekeinde neerlegt in Friesland zien ze als een mijlpaal. “Ruim 16.000 ton in een rijksweg. Dat is echt andere koek.”

In de zoab-deklaag die de infrabouwer vanaf vrijdag neerlegt in de A32 tussen Leeuwarden en Heerenveen zit 30% hergebruikt frees-granulaat verwerkt. Dat is uitgezeefd en gesorteerd maar verder is er niet heel veel mee gebeurd voordat het opnieuw de mengtrommel in ging van de asfaltcentrale. Het is recycle-technologie die zich inmiddels ruimschoots heeft bewezen.

De innovatie schuilt vooral in die overige 40% van het hergebruikte materiaal. Die steenslag heeft een intensievere behandeling ondergaan en is in een speciale centrifuge ontdaan van bitumen en zand, de mastiek. De steentjes die overblijven noemt de aannemer PA-stone. Van porous asphalt, het Engelse woord voor zoab. Een uitvoerig onderzoeks- en certificeringstraject, heeft volgens adviseur Marco Oosterveld van BAM Infra overtuigend aangetoond dat PA-stone niet onderdoet voor nieuwe stenen.
Geen roofbouw van natuurlijke bronnen

Het grote voordeel is natuurlijk dat die stenen dus ook niet hoeven te worden gewonnen en aangevoerd vanuit Noorwegen, Schotland, de Ardennen of waar dan ook. Er wordt dus geen roofbouw gepleegd op natuurlijke bronnen en er vinden veel minder transportbewegingen plaats. Het zoab dat op de A32 wordt gelegd is daarmee een stuk duurzamer. “Het leverde ons dankbare MKI punten op bij de aanbesteding van het groot variabel onderhoud in het westen van Friesland,” meldt Pieter van Wijk, projectmanager van de vervangingsoperatie. “Het is een belangrijke reden dat we dit contract uiteindelijk kregen.”

Verder doorgaan met het opvoeren van het gewone ruwere frees asfalt-granulaat, de PR, is volgens Van Wijk en Oosterveld een doodlopende weg voor zoab-deklagen. De ervaringen leren dat het bij 50% hergebruikt materiaal echt wel ophoudt. Daarna gaan de kwaliteit van de zoab en verwachte levensduur van de deklaag sterk achteruit ten opzichte van traditioneel zoab. Oosterveld: “Je kunt de korrelgrootte van het ruwere freesasfaltgranulaat namelijk niet goed controleren. Bovendien zit je vaak opgescheept met partijen met verschillende soorten bitumen. Die kun je niet straffeloos door elkaar heen gebruiken. Met een hergebruikpercentage van zeventig procent door zowel PA-stone als PR toe te passen gaan we dus flink over die 50% grens heen, zonder daarbij de kwaliteit uit het oog te verliezen.”
Zoab in een rijksweg. Dat is echt hogeschool asfaltkunde

Behalve de weg tussen Leeuwarden en Heerenveen wordt binnenkort ook bij Harlingen een flink wegvak neergelegd. Dan is er in totaal zo’n 40.000 ton van het nieuwe mengsel verwerkt. “Dat zijn serieuze hoeveelheden en ook nog eens in het rijkswegennet”, vervolgt Oosterveld. “Want zoab in een rijksweg is toch nog wat anders dan in een provinciale weg. Dit is echt hogeschool asfaltkunde. En Rijkswaterstaat is de strenge meester. Volkomen terecht overigens. Want we willen natuurlijk met zijn allen over een hoogwaardig hoofdwegennet beschikken.”

Bij proeven op de N279 bij Veghel en in de N338 rond Doesburg realiseerde BAM veel hogere hergebruikpercentages. Tot zelfs 93%. Daar wist de aannemer ook de mastiek te scheiden in de oorspronkelijke componenten en die vrijwel compleet opnieuw in te zetten. Er hoefde alleen nog maar een klein beetje nieuwe bitumen te worden toegevoegd. Maar dat ging volgens Oosterveld om kleine stukjes wegdek met bescheiden hoeveelheden asfalt. De technologie die daar werd toegepast is in een veel priller stadium van ontwikkeling van wat er komend weekeinde in Friesland gebeurt.
De technologie is vrijwel uitontwikkeld

In termen van technology readyness level (trl), die in innovatiekringen wordt gehanteerd zitten de PA-stone techniek volgens Oosterveld op niveau 8 op een schaal die loopt tot 9. Het is de laatste fase voordat een nieuwe technologie breed beschikbaar komt voor andere partijen. De techniek om ook de mastiek opnieuw in te zetten bevindt zich nog rond niveau 5. Dat betekent dat er nog validatie proeven nodig zijn om aan te tonen dat de techniek überhaupt werkt. Pas daarna komen zaken als schaalbaarheid in beeld. Oosterveld: “ We kunnen de mastiek op dit moment alleen nog maar toepassen in de centrale in Helmond. En dan moeten we echt kunst en vliegwerk verrichten om uiteindelijk uit te komen op dat hoge percentage van 93% hergebruik voor een stuk weg van amper 100 meter. De andere secties van de proefkilometer van de weg bij Doesburg zijn voorzien zoab met minder gerecycled materiaal. Deze techniek moet gewoon nog een flinke ontwikkelslag maken. Daar gaan we mee verder, ook nu het Europese Le2ap programma is afgelopen, maar het heeft wel tijd nodig. “



Voor de operatie komend weekeinde verwacht projectmanager Van Wijk niet dat er grote aanpassingen nodig zijn ten opzichte van een reguliere wegdekvervanging. Sterker, hij gaat er vanuit dat de asfalttrein vanaf vrijdagavond met de gebruikelijke snelheid van 5 meter per minuut richting Leeuwarden koerst. Dat is geen wishfull thinking maar stoelt op ervaring. Een paar weken geleden is namelijk de andere weghelft van de A32 ook al van een nieuwe deklaag voorzien van hetzelfde mengsel. “Toen hebben we er alleen nog niet zoveel ruchtbaarheid aan gegeven. Het is toch prettiger om dat te doen, als je zeker dat het allemaal werkt.” Dit weekeinde staan Van Wijk en zijn mensen weer vier centrales ter beschikking: die in Amsterdam, Deventer, Kootstertille en Staphorst. Ze zijn de afgelopen weken allemaal voorzien van voldoende PA stone, dat BAM inmiddels op twee plekken kan produceren.
Koers uitgestippeld naar 100% circulair asfalt

Het mengsel zal met de gebruikelijke temperatuur van 150 tot 160 graden op het werk in Friesland komen. Het is dus geen lage temperatuur asfalt, of leab. Ook dat onderzoekstraject loopt volgens Oosterveld nog door in de koers naar 100% circulair asfalt die BAM heeft uitgestippeld. Maar je moet volgens Oosterveld ook niet aan teveel knoppen tegelijk draaien. “We hebben hier echt al veel gedraaid. Als de ervaringen in Friesland positief zijn, en alle seinen wijzen in die richting, gaan we hiermee natuurlijk ook in andere regio’s inschrijven. Aan de techniek twijfelen we eigenlijk niet en Rijkswaterstaat evenmin. Het lijkt er zelfs op dat het asfalt met de PA-stone nog een iets langere levensduur heeft dan regulier zoab. Dat komt omdat er nog een minuscule fractie bitumen op de steentjes zit, die bijdraagt aan de binding. Waar we ons meer zorgen over maken is of we in de nabije toekomst wel aan de groeiende vraag van de PA stone kunnen voldoen. Of er wel genoeg zoab asfaltgranulaat beschikbaar is. Maar dat beschouwen we dan maar als een luxe-probleem.”

Eerste publicatie door Ad Tissink op 16 mei 2019
OnoMatopee
0
MARKETS OVERVIEW
TICKER NAME LAST CHG CHG %
DJIA
Dow Jones Industrial Average
25,862.74 214.72 0.84%
SPX
S&P 500 Index
2,876.33 25.37 0.89%
COMP
NASDAQ Composite Index
7,898.05 75.8981 0.97%
wel dra
0
quote:

OnoMatopee schreef op 16 mei 2019 18:29:

[...]Als niet aandeelhouder kent jouw cynisme al maanden geen grenzen, dat blijkt uit iedere posting die je hier doet. Schep je er genoegen in zonder toegevoegde waarde hier te blijven etteren?
Niet zo onvriendelijk doen, dat is helemaal niet leuk. Ik doe ook niet onvriendelijk tegen jou.
OnoMatopee
0
quote:

wel dra schreef op 16 mei 2019 22:49:

[...]

Niet zo onvriendelijk doen, dat is helemaal niet leuk. Ik doe ook niet onvriendelijk tegen jou.
jouw aversie tegen Bam heb je in iedere posting duidelijk gemaakt. Dat is ook niet leuk ;)
wel dra
0
Ik mag best mijn ongenoegen uiten over de steeds maar teleurstellende resultaten van Bam. Dat is namelijk het minste leuke van die hele Bam. Ik kan dan zelfs niet neutraal zijn.
boldie
0
quote:

wel dra schreef op 16 mei 2019 23:32:

Ik mag best mijn ongenoegen uiten over de steeds maar teleurstellende resultaten van Bam. Dat is namelijk het minste leuke van die hele Bam. Ik kan dan zelfs niet neutraal zijn.
zo vandaag even een dag waarbij ik koers niet heb kunnen volgen wegens niet plezierige omstandigheden waarbij ik me niet over uit zal laten. Even terug gelezen en ook even cijfers VW erbij gepakt. Als men tussen de regels leest (mijn interpretatie) heeft bam het niet slecht gedaan 1ste kwartaal tov de concurrentie. Helaas hebben de grootmachten op dit moment vrijspel maar mijn. Verwachting is dat dit kwestie van tijd is. Ik wens iedereen komende tijd veel succes maar heb komende tijd geeen tijd meer om actief de koers te volgen. Gaat jullie goed en hoop gewaardeert of niet volgende mand weer wat actiever er bij te kunnen zijn. Mvg
[verwijderd]
0
quote:

boldie schreef op 16 mei 2019 23:47:

[...]Zo, vandaag even een dag waarbij ik de koers niet heb kunnen volgen wegens niet plezierige omstandigheden waar ik me niet over uit zal laten. Even terug gelezen en ook even cijfers VW erbij gepakt. Als men tussen de regels leest (mijn interpretatie) heeft bam het niet slecht gedaan 1ste kwartaal tov de concurrentie. Helaas hebben de grootmachten op dit moment vrij spel maar mijn verwachting is dat dit kwestie van tijd is. Ik wens iedereen komende tijd veel succes maar heb komende tijd geen tijd meer om actief de koers te volgen. Gaat jullie goed en hoop gewaardeerd of niet volgende maand weer wat actiever er bij te kunnen zijn.
Mvg

Met BAM zal het over een maand vast en zeker beter gaan dan de laatste week. Sterkte en wijsheid, Boldie.

Utreg1960
0
quote:

boldie schreef op 16 mei 2019 23:47:

[...]zo vandaag even een dag waarbij ik koers niet heb kunnen volgen wegens niet plezierige omstandigheden waarbij ik me niet over uit zal laten. Even terug gelezen en ook even cijfers VW erbij gepakt. Als men tussen de regels leest (mijn interpretatie) heeft bam het niet slecht gedaan 1ste kwartaal tov de concurrentie. Helaas hebben de grootmachten op dit moment vrijspel maar mijn. Verwachting is dat dit kwestie van tijd is. Ik wens iedereen komende tijd veel succes maar heb komende tijd geeen tijd meer om actief de koers te volgen. Gaat jullie goed en hoop gewaardeert of niet volgende mand weer wat actiever er bij te kunnen zijn. Mvg
Sterkte Jochie.
2.823 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 ... 138 139 140 141 142 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 26 apr 2024 11:54
Koers 3,898
Verschil -0,002 (-0,05%)
Hoog 3,932
Laag 3,878
Volume 127.359
Volume gemiddeld 1.431.691
Volume gisteren 691.847

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront