Een IEX Premium artikel. Ben geen Premium-lid, maar kan het wel gewoon lezen.
Hierbij geplaatst, hadden ze maar moeten afschermen.
Fastned: Wachten op een emissie
Categorie: Beurs vandaag, Advies
Door Nico Inberg op 8 okt 2019 om 11:30
Fastned: Wachten op een emissie
Het is al een tijdje rustig rond laadpalenexploitant Fastned. De geruchtmakende beurstransitie, van Nxchange naar de grote beurs Euronext, ligt inmiddels weer enkele maanden achter ons. Uiteindelijk is het aandeel aardig op haar pootjes terechtgekomen. De uitgifte van nieuw papier lukte dan weliswaar niet, maar de koers ligt mooi stabiel boven dat niveau, rond €12 à €13.
De trading update van vandaag laat verdere groei zien. Niet de 10% van maand op maand, maar het gaat in ieder geval hard en we zien ook dat de groei van de omzet (+171%) de groei van het aantal geregistreerde klanten (+143%) overschrijdt. Klanten laden dus gemiddeld meer en dat is een goed teken.
Afbeelding: kwartaalgroei Fastned in geleverde kWh
De elektrische evolutie zal de komende jaren snel meer tractie krijgen. Voor consumenten zijn een ruime actieradius, oplaadmogelijkheden en betaalbaarheid de belangrijkste speerpunten. De autofabrikanten hebben daar een belangrijke stem in: massaproductie leidt tot een lagere aanschafprijs en een verdere uitrol van laadpalen door Europa haalt de onzekerheid omtrent de actieradius weg.
Verder wordt de aanschaf van de auto in Nederland vooral fiscaal gedreven. De reden die Fastned opgaf om de aandelenuitgifte af te zeggen, was dat de regering elektrisch rijden minder zou stimuleren. Maar dat was een drogreden. De elektrificatie gaat de komende jaren gewoon hard door en fiscale stimulatie is nog steeds belangrijk in Nederland.
Dat heeft te maken met de lage bijtelling. Wie dit jaar nog een Tesla least, betaalt 4% bijtelling in plaats van de 22% die een benzine-auto kost. Dat is een groot voordeel bij een auto van €50.000.
Overigens gaat in de komende jaren de bijtelling wel omhoog, (volgend jaar naar 8%), maar dat is nog steeds een groot verschil met 22%. Dat jaagt veel leaserijders naar de Tesla Model 3, die dan ook de bestverkochte auto is dit jaar. (bron: Bovag en NOS)
Maar Tesla heeft haar eigen oplaadnetwerk, en de Teslarijders komen dus maar mondjesmaat bij Fastned.
Volkswagen komt eraan
Gelukkig komen er snel nieuwe modellen bij. Volkswagen komt later dit jaar met de ID-3, waarvan er al 30.000 in de voorverkoop verkocht zijn. En zo zijn er meerdere merken die met betaalbaardere modellen komen. Tegelijkertijd gaat Ionity, de jointventure van een aantal autofabrikanten, versneld een laadpalennetwerk in Europa uitrollen.
In Ionity zijn BMW, Ford, Daimler, Volkswagen én Hyundai vertegenwoordigd. Ionity bouwt in een snel tempo snelladers langs de Europese snelwegen. Om te illustreren hoe hard dat gaat, zie onderstaande tabel. Volgend jaar moet een enorme stap worden gezet in het aantal beschikbare laadpunten.
Kost gaat voor de baat
Ook Fastned wil in Europa haar partijtje meeblazen, maar zoals eerder gememoreerd: de kost gaat voor de baat uit. Voor de uitrol van nieuwe stations is geld nodig en de mislukte aandelenuitgifte heeft de investeringsplannen danig doorkruist. Het wachten is dus op een nieuwe poging om geld uit de markt te halen.
Dat kan op verschillende manieren, maar het bedrijf zal toch equity moeten uitgeven nu het eigen vermogen negatief is. Dat hoeft overigens niet beslist via de openbare markt te gaan; het zou ook heel goed kunnen dat een grote investeerder een strategisch belang neemt.
Conclusie
De elektrificatie gaat grote vormen aannemen de komende jaren en er is een enorme behoefte aan laadpalen, kleiner dan wel groter, op allerlei plaatsen. Het gevaar is dat Fastned aan alle kanten voorbij gelopen kan worden als er geen geld binnenkomt voor de verdere uitrol van haar laadpalen.
De bedrijfswaarde van €244 miljoen (marktkapitalisatie van € 191 miljoen + €45 miljoen schuld) is bizar hoog ten opzichte van de omzet, maar de omzet groeit natuurlijk wel enorm hard. Met de kaspositie van €15,3 miljoen per eind juni blijft er echter weinig ruimte over om te investeren. Het wachten blijft dus op een emissie.
Disclaimer: Inberg heeft geen positie in Fastned
VERKOPEN
Dit aandeel willen we niet in portefeuille hebben. Nu verkopen
VERKOPEN OP 8 OKT 2019 OM 11:30
Het blijft een overgewaardeerd aandeel, dankzij het geringe aanbod. Het wachten is op een nieuwe poging tot aandelenuitgifte.