Analyse van beleggersbelangen
Jeff Thijssen Beleggers Belangen
AMG zet vol in op recycling katalysatoren
Een forse daling van de vanadiumprijs leidde ertoe dat AMG tot tweemaal toe de
ebitdadoelstelling voor 2019 neerwaarts moest bijstellen. Een bodem van de
vanadiumprijs lijkt echter in zicht en dat biedt beleggers een mooie instapkans.
Advanced Mettalurgical Group (AMG) wint speciale metalen en is producent van
vacuümovens die worden gebruikt om metalen te bewerken. De onderneming is in 2006
ontstaan en kreeg in 2007 een beursnotering. Inmiddels is het bedrijf wereldwijd actief en
biedt het werk aan circa 3300 mensen. In 2018 steeg het operationele resultaat (ebitda) naar
een recordhoogte van $217 mln. In de eerste helft van 2019 kwam de winstgevendheid
onder druk te staan, vooral door de forse daling van de prijs van ferro-vanadium, een van de
metalen die het bedrijf wint.
Twee divisies
AMG bestaat uit twee divisies: Critical Materials (65% van de omzet) en Technologies
(35%). Critical Materials produceert gespecialiseerde metalen, legeringen en high-
performance materialen. Denk daarbij aan ferro-vanadium, lithium, aluminium, antimoon,
grafiet, tantaal en chroom. De belangrijkste eindmarkten zijn de lucht- en ruimtevaart en de
auto-industrie. Verder zijn infrastructuur, elektronica en gespecialiseerde metalen en
chemicaliën belangrijke terreinen. De divisie Technologies produceert titanium legeringen en
coatings voor met name de lucht- en ruimtevaart. Daarnaast ontwerpt en produceert deze
divisie geavanceerde vacuüm-ovensystemen, vooral voor de transport- en energiesector.
Gang van zaken
De laatste cijfers van AMG waarover we beschikken hebben betrekking op het tweede
kwartaal. Hierop terugkijkend kunnen we concluderen dat AMG een teleurstellend kwartaal
beleefde. De omzet bedroeg $304 mln, een daling van 8% ten opzichte van dezelfde
Jeff Thijssen Beleggers Belangen
periode een jaar eerder. Het operationele resultaat (ebitda) kwam uit op $23,8 mln, een
halvering ten opzichte van het tweede kwartaal van 2018 ($50,7 mln). De voornaamste
oorzaak was een dubbele daling van de vanadiumprijs. Nadat deze over de eerste drie
maanden al met 41% was ingezakt, volgde in het tweede kwartaal een daling van nog eens
39%. Hierdoor moest het bedrijf flink afschrijven op de voorraden, ter waarde van circa $45
mln. Dit noopte AMG om voor de tweede keer in zes maanden de ebitdadoelstelling voor
2019 te verlagen, in totaal van $200 mln naar $120 mln. De doelstellingen voor de lange
termijn bleven ongewijzigd.
Inspelen op strengere eisen CO2
AMG verwacht de komende jaren te kunnen profiteren van de strengere eisen op het gebied
van CO2-uitstoot. Een eerste indicatie hiervoor is de verbetering van de brandstofefficiëntie
van lucht- en ruimtevaartmotoren door het verhogen van de temperatuur. Hiervoor zijn
nieuwe materialen en producten nodig die AMG kan leveren. Denk hierbij aan titanium
legeringen en coatingovens voor turbinebladen. In beide segmenten is AMG de grootste
leverancier ter wereld.
Een ander voorbeeld is nieuwe regelgeving van de International Maritime Organization. Die
houdt in dat vanaf begin 2020 de toegestane hoeveelheid zwavel in brandstof voor schepen
die op open zee varen, verlaagd wordt van 3,5 naar 0,5%. Dit betekent dat olieraffinaderijen
hun producten extra zullen moeten verfijnen. Om dit te realiseren zullen ze meer
katalysatoren moeten inzetten. Dit leidt ertoe dat het aanbod van gebruikte katalysatoren zal
toenemen. Dat is positief nieuws voor het businessmodel van AMG, dat ook het grootste
bedrijf ter wereld is op het gebied van recycling van katalysatoren.
Een derde kans biedt de opmars van elektrisch rijden. Vanaf 2020 bieden bijna alle grote
automerken een of meerdere elektrische of hybride auto’s aan. Het bekendste merk is Tesla,
maar bijvoorbeeld ook Volvo brengt sinds 2019 geen enkele nieuwe auto op de markt
zonder een vorm van elektrificatie. Door de omschakeling van diesel en benzine naar
elektriciteit zal de vraag naar batterijen toenemen. AMG wint lithium, een belangrijke
grondstof die noodzakelijk is voor de batterijen van elektrische auto’s.
AMG vol vertrouwen
AMG heeft volop vertrouwen in de toekomst en blijft investeren in de groei van het bedrijf.
Begin augustus is in Cambridge, in de Amerikaanse staat Ohio, begonnen met de uitbreiding
van de recyclingfabriek voor katalysatoren die afkomstig zijn van olieraffinaderijen. Het doel
is om de verwerkingscapaciteit, die op dit moment op 30.000 ton per jaar ligt, te verdubbelen
naar 60.000 ton. Hiermee wil het bedrijf profiteren van de verwachte toename van het aantal
gebruikte katalysatoren van 190.000 ton in 2019 naar 325.000 ton in 2025. De kosten van
de uitbreiding bedragen circa $300 mln. AMG heeft dit bedrag gefinancierd met de uitgifte
van een vrijgestelde obligatie ter waarde van circa $300 mln.
Jeff Thijssen Beleggers Belangen
Naar verwachting zal de nieuwe fabriek Cambridge II in 2021 worden opgeleverd. Naast de
uitbreiding van de recyclingfabriek investeert AMG ook in de uitbreiding van haar
lithiumproject in Brazilië. De huidige lithiumfabriek heeft een capaciteit van 90.000 ton. AMG
wil dit met 30.000 ton vergroten. De geschatte kosten bedragen $25 mln.
Koers AMG aantrekkelijk gewaardeerd
Aandeelhouders AMG hebben de afgelopen jaren behoorlijk wat volatiliteit voor hun kiezen
gekregen. Het aandeel stond begin 2017 nog op €15, waarna de beurskoers snel opliep
naar €53 (juni 2018), gesteund door een gunstige ontwikkeling van de prijzen van metalen
die het bedrijf wint. Inmiddels zijn we weer gezakt naar €22. AMG blijkt een van de bedrijven
die het kind van de rekening zijn geworden van de handelsoorlog tussen de VS en China.
De metaalprijzen gingen fors onderuit.
Met name de prijsdaling van ferro-vanadium (-73%) zette de winstgevendheid van AMG
onder druk. De onderneming moest hierdoor dus afschrijven op dure voorraden. Maar de
bodem lijkt in zicht. Net als de ceo Heinz Schimmelbusch verwacht ik dat de vanadiumprijs
niet veel verder zal zakken. Bij een verdere daling zal het voor een aantal producenten
namelijk niet langer lucratief zijn om het metaal te winnen. Bij de huidige k/w van 11 is het
aandeel aantrekkelijk gewaardeerd. Ik herhaal daarom ons koopadvies.