Obstakels zijn overwonnen. Rijkswaterstaat heeft het doortrekken van de A15 en het verbreden van de A12 en A15, een project van bijna 900 miljoen euro, voorlopig gegund. De gelukkige partijen zijn Dura Vermeer, Besix, Hochtief en John Laing. Van Oord is ook betrokken bij het ontwerp, de bouw en het onderhoud van de mega-opdracht.
Het is me het projectje wel. Gedurende de aanbestedingsprocedure, die ruim een jaar in beslag nam, haakten verschillende combinaties af. Zij vonden de risico’s die op het bordje van bouwers zouden komen te liggen te hoog.
Topman Rob van Wingerden van BAM vergeleek de opdracht vorig jaar zelfs nog met een “giftige cocktail”.
Welke eis schrapte Rijkswaterstaat?
Welke eis schrapte Rijkswaterstaat?
Lees dat hier
“De bouwtijd van twee jaar is wat ons betreft erg kort. Dat zou een jaar langer moeten zijn. En het feit dat wij rekening moeten houden met een eventuele hoogwaterstand van de IJssel en een overstroming, gaat ons ook te ver. Wij leven in een tijd dat kerst warmer is dan Pasen. Alle statistieken liggen overhoop. Hoe moeten we dan als bouwbedrijf voorspellen wanneer de uiterwaarden gaan overstromen? In combinatie met de omvang, de complexiteit en de bouwtijd zeiden wij: dit moeten we niet doen”, verklaarde Van Wingerden tegen Cobouw.
Gehekelde eis geschrapt
Ondanks de ‘weglopers’ bleven twee bouwcombinaties geloven in een goed eind. Een paar weken geleden gaf Rijkswaterstaat gehoor aan de kritische geluiden uit de markt door één van de gehekelde aanbestedingseisen te schrappen.
Dat gebaar lijkt goed uit te pakken. Dinsdag maakte Consortium GelreGroen (Dura Vermeer, Besix, Hochtief en John Laing) trots bekend dat Rijkswaterstaat voornemens is het project aan hun te gunnen.
Topman BAM zag ViA15 niet zitten
Topman BAM zag ViA15 niet zitten
Een portret
Het komt er op neer dat de A12 en de A15 in de buurt van Arnhem worden aangepakt. De A15 wordt doorgetrokken over een lengte van 12 kilometer. Bepaalde delen van beide wegen worden verbreed.
Als alles mee zit starten de werkzaamheden in 2020. Vier jaar later kan de vlag uit. Het gaat overigens om een DBFM-contract. Het is de laatste keer dat Rijkswaterstaat de externe financiering (de F in DBFM) opneemt in een contractvorm.
Eerste publicatie door Thomas van Belzen op 4 dec 2019