Elektrische auto beter bestand tegen crisis in auto-industrie
De verkoop van elektrische auto's gaat dit jaar krimpen, maar de daling zal minder groot zijn dan bij diesel- en benzineauto's. Subsidies en een stijgend aanbod spelen daarbij een belangrijke rol.
'Vooral in Duitsland en Frankrijk is in de eerste maanden van dit jaar een inhaalslag gemaakt', zo zegt ING-analist Rico Luman, die de ontwikkelingen in de auto-industrie volgt. 'Daar zie je ook dat de subsidies voor elektrische auto's ruimer zijn om de industrie in eigen land te stimuleren.' In Frankrijk kan het vanaf 1 juni zelfs gaan om €6000 tot €7000 per auto.
Beperkte daling
In het algemeen is de autoverkoop hard geraakt door de coronacrisis. In Nederland daalde de registratie van nieuwe wagens in de eerste vier maanden van dit jaar met 20%. Bij stekkerauto's bleef de afname beperkt tot 10%.
De Nederlandse markt krijgt volgende maand een nieuwe impuls doordat particulieren een subsidie van maximaal €4000 kunnen krijgen bij de aanschaf van een nieuwe elektrische auto van hooguit €45.000. Het kabinet had dit al besloten voor de uitbraak van het coronavirus in Nederland.
'Het gaat dan al snel om bijna 10% van de aanschafwaarde', aldus Luman. 'De markt is gevoelig voor subsidies en mensen wachten erop. Het is bovendien mogelijk om het te combineren met private lease', zo verwijst hij naar een segment van de automarkt dat in opmars is.
Veel investeringen
Vergroening van het wagenpark is voor de meeste autofabrikanten noodzaak. Ze kunnen zo dichter in de buurt van Europese emissienormen komen en miljardenboetes vermijden. De Europese auto-industrie heeft er de afgelopen twee jaar ook veel in geïnvesteerd, meer nog dan in China is gebeurd, zo schreef de Brusselse milieuorganisatie Transport & Environment in een rapport over de markt voor elektrische auto's in de EU.
De coronacrisis bemoeilijkt de omslag wel. De autoproductie viel vanaf half maart stil door strenge overheidsmaatregelen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. In mei zijn de meeste fabrieken weer op gang gekomen, maar de verloren productie wordt in de rest van het jaar niet meer goedgemaakt.
Volgens auto-expert Christoph Stürmer van adviesbureau PwC is er in mei niet veel geproduceerd. Veelal was in de autofabrieken nog maar een van de drie ploegen aan het werk, zo zei hij afgelopen week bij een presentatie voor de Nederlandse autobranche. Dat moet dus de komende maanden sterk gaan verbeteren om lange levertijden te voorkomen.
Opschaling productie
Transport & Environment ziet geen hele grote problemen voor de markt voor elektrische auto's. De milieuorganisatie stelt dat veel fabrikanten de productie van dit deel van hun wagenpark pas in de tweede helft van dit jaar echt zouden opschalen.
Nu kan er ook meer prioriteit aan dit segment worden gegeven door de overheidssubsidies. Volgens Transport & Environment is het een positief signaal dat Volkswagen zijn fabriek in Zwickau snel weer op gang bracht. Daar komt vooral de ID.3 vandaan, een elektrische auto waarvan het Duitse concern veel verwacht.
De subsidies en nieuwe modellen leiden in Nederland niet tot een nieuwe piek in de verkoop van elektrische auto's. Daarvoor was de afzet van met name nieuwe Tesla's in de laatste vier maanden van vorig jaar te sterk en is de coronacrisis nu te diep. Door productiebeperkingen en uitgestelde leveringen is alleen 'een afzetgolfje' richting het einde van het jaar mogelijk, aldus ING-analist Luman. 'Een nieuwe slag in elektrificatie is waarschijnlijker in 2021.'