@Martin, we begrijpen elkaar. Op een forum is het altijd lastig om volledig op één lijn te komen. Daarnaast stellen we ons beide als zender van een boodschap op. Jouw motieven zijn volstrekt helder en bovenal over de jaren heen consequent. Dat je een lange termijn belegger bent is helder. Ik lees je posts met veel waardering en zie ook de effort die je er in stopt om scherp te stellen hoe we de cijfers van TomTom moeten lezen. Dat heeft voor mij meer duidelijk gemaakt.
De verschillen met een daghandelaar kunnen niet groter zijn. Dat een daghandelaar snel kan laten zien hoe succesvol hij/zij is met een trade is mij ook helder. Het niet communiceren van de niet succesvolle trade blijft veelal achterwege. Het opscheppen daarover en de lange termijn belegger wegzetten als iemand die minder succesvol is, heeft meer met ego te maken dan met professie. In mijn ogen is het op een forum om mogelijk om tot een eenduidig gelijk te komen.
Zoals Wies al aangaf is zijn positie te groot om te daytraden, dat is ook niet zijn strategie en ook niet passend bij de verantwoordelijkheid die hij voelt om met zijn investeringen om te gaan. ik ga daar niet over maar wat ik wil onderbouwen is dat ik Wies beschouw op basis van zijn posts toch meer als een professional dan een particuliere belegger.
Ik waardeer zowel de invalshoek van de daytrader, de pessimist/realist, de optimist en de lange termijn belegger. Op basis van historie zijn de pessimisten over koersontwikkeling TomTom het meest realistisch geweest. Een hockey stick achtige groeicurve blijft (vooralsnog) achterwege. Ik hoop wel dat het ons gegund wordt die mee te maken. Dat klinkt alsof het hoe dan ook gaat gebeuren, dat is maar de vraag. Het bestuur is sterk op strategie, investering en financiering, maar zwak op commercialisatie. Als ze daar net zo sterk op waren geweest dan hadden wij hossanna gejuigd.
Punt is dat ze dat zelf alleen pas achteraf inzien. Zie sports, missen smartphone. Antwoord op Google kan nog verweten worden aan de conservatieve automotive klanten, maar goed. Telematics waarvan Versteeg zei dat is de parel, drijvende kurk onder TomTom, toch willen ontsluiten voor kapitaal tegen aandelenreductie.
Ik denk dat we hier en daar op nuance wel wat verschillen. Ik zie een lage koers zoals nu tegen de zes wel als risicovol voor een exit met een te lage exitprijs. Nu lees ik van meerdere posters, die overigens meer lijken te dag of maandtraden, dat zij een terugkerend patroon herkennen. De onderkant van de zes is de bodem, waarna er weer stijging van de koers volgt. Stelt mij enigszins gerust, aan de andere kant kon ik het vandaag maar net laten om bij te kopen.