boem! schreef op 28 oktober 2020 01:47:
Ik constateer, dat het algemeen sentiment de stemming op de beurs bepaalt.
Het zijn de presidentsverkiezingen in Amerika , de gevolgen van Covid-19, de geopolitieke strijd om de wereldmacht en de transitie van fossiel naar duurzaam en de te ver doorgeschoten ongelijkheid bij de verdeling van wat wij met zijn allen verdienden die ertoe hebben geleid dat de onzekerheid onder de bevolking nog nooit zo groot is geweest.
Diezelfde onzekerheid zie je terug bij beleggers, men is enthousiast over de behaalde resultaten uit het verleden maar daarnaast uiterst negatief over de toekomst.
Men verwijst daarbij terecht naar het flinterdunne weerstandsvermogen bij veel bedrijven en de ongekende kw's die door beleggers aan die bedrijven zijn toegekend.
We staan op een draai-/keerpunt waarbij oude zekerheden worden ingewisseld voor nieuwe, de analisten geven daarbij de hoofdlijnen aan.
Van fossiel naar duurzaam waardoor Big-Car en Big-Oil diep geraakt worden, van retail naar internet met alle gevolgen van dien voor traditionele middenstand en winkelvastgoed en last but not least de gevolgen van de ongebreidelde schuldopbouw bij bedrijven aangestuurd door de banken met hun gratis geld theorie waardoor zij nu zelf van een koude kermis thuiskomen door de afboeking die daarop moet plaatsvinden.
Dit soort draaipunten biedt naast de breed uitgemeten rissico's ook geweldige kansen voor de belegger.
Voor de handelaar is deze beurs een eldorado, potentierijke bedrijven worden kw's aangemeten die niet van de normale wereld zijn terwijl risicovolle bedrijven zo ver worden afgestraft dat zij bijna voor niets zijn op te halen.
Met de juiste timing zijn er dagelijks enorme winsten te behalen voor deze door emotie gedreven beleggers.
Voor de B&H belegger is deze beurs zo mogelijk nog aantrekkelijker.
De B&H belegger richt zich nl enkel op het verdienvermogen van een bedrijf en in tijden van onzekerheid neemt de zekerheid van die inschatting af.
Het gaat nu nog meer dan anders om de juiste keuze te maken uit al die mogelijkheden.
In die zin heeft het niet zoveel zin om terug te kijken naar de behaalde resultaten gedurende de afgelopen 12 jaar bij een Shell, ING, Adyen, Alfen, Tesla, URW of Tomtom.
Het gaat bij al die bedrijven om de toekomstige verdiencapaciteit en de daaruit voortvloeiende dividenden om de daarbij behorende koersen te bepalen.
In dat licht spelen financiele weerbaarheid van het bedrijf en de markt waarin die bedrijven opereren een belangrijke rol.
Indien ik me beperk tot Tomtom ziet die onzekere toekomst er als volgt uit:
De Covid-uitbraak heeft de one-trick pony strategie van Tomtom geen goed gedaan.
Het aanwezige weerstandsvermogen en het aanpassinsgvermogen binnen het bedrijf hebben de financiele gevolgen in zoverre beperkt, dat de zwaar onder druk geplaatste FCF zich redelijk lijkt te herstellen en dat er vwb de financiele weerbaarheid nog geen man overboord lijkt te zijn.
Je kunt jezelf in slaap hebben laten wiegen door af te gaan op de gerapporteerde omzet en winstcijfers van TT maar feit is dat TT in de afgelopen jaren ieder jaar geld heeft overgehouden met diezelfde exploitatie.
In 2017 FCF van 68 mio wat een FCF-winst per aandeel betekent van 30 cent
2018 FCF 90 mio per aandeel 40 cent
2019 FCF 66 mio per aandeel 50 cent
De oude outlook 2020 gaf een FCF aan van 50 mio met een winst van 37,5 cent per aandeel
De nieuwe outlook 2020 geeft een FCF aan van -30 mio wat een verlies betekent van 22,5 cent.
De daling met 80 mio in 1 jaar vanwege de uitbraak van Covid-19 geeft enerzijds het risico aan van de keuze om te kiezen voor de focus op Automotive&Enterprise; aan de andere kant geeft het missen van 110 mio in omzet Automotive ten gevolge van Covid en de implosie van de Consumer-omzet met een extra 50 mio bovenop de 75 mio die al voorzien was aan dat TT over een zeer goed aanpassingsvermogen beschikt.
@Vanillasky voorziet voor 2020 een maximale omzet van 530 mio en ziet die omzet terug vallen naar 500 mio in 2021 en 2022.
Omdat ik mijn aandacht hoofdzakelijk richt op A&E en Consumer slechts als een cash-kalfje zie ik nog geen reden om het afgegeven road-book voor A&E nu naar de prullenbak te verwijzen.
In het afgegeven roadbook geeft TT voor 2020, 2021 en 2022 een omzet aan voor A&E van resp 450 mio, 495 mio en 570 mio.
Ik voorzie met een daling in operationele omzet van 24% bij Automotive( van 380 naar 290 mio) slechts een daling in de te rapporteren omzet A&E van 5% ( van 426 mio naar 405 mio) waardoor de totaal-omzet in 2020 bij mij uitkomt op 550-555 mio.
Voor 2021 en de jaren daarna ben ik redelijk gerustgesteld door de uitlatingen gedaan over het backlog Automotive.
De reeds geconformeerde stijging van 1,6 miljard per sept 2019 naar 1,8 miljard per 1 jan 2020 wordt waarschijnlijk gevolgd door een aanpassing naar 2 miljard per 31 dec 2020.
Indien je gelooft in een tweede permanente uitbraak van Covid-19 met een algehele kopersstaking voor auto's tot gevolg zou ik snel afscheid nemen van het aandeel want in dat geval valt er voor TT niets te verdienen in de toekomst.
Indien je echter Covid19 als een tijdelijke hick-up beoordeelt in de ontwikkeling van A&E biedt dit aandeel gouden kansen want een FCF van +100 mio ligt in 2021 evj zeer zeker binnen bereik.
Een winst per aandeel van 75 cent bij een koers van 6 euro geeft een kw van 8x.
Faites vos jeux
Wordt het 6 a 8 euro de komende jaren zonder exit of overname zoals betoogt door onder andere @VanillaSky en @Wies of zal de markt een andere waardering aan het aandeel toekennen op basis van de resultaten behaald in relatie tot het door TT geschetste vergezicht.
Ik heb mijn keuze gemaakt en speel vol op de door TT uitgesproken ambitie met winsten per aandeel van meerdere euro's waardoor de koers kan exploderen naar 75 a 100 euro per aandeel.
De afgelopen 12 jaar hebben aangetoond dat ik de waarheid niet in pacht heb.
Met een totaalinvestering van 70,5 k op een aantal van 15.000 aandelen excl mijn startverlies ad 44k mag je gerust stellen dat ik het aandeel in het verleden qua koersvorming volledig verkeeerd heb gelezen.
De huidige waardering tegen 6 euro scheept mij af met een zeer bescheiden winstje van 20k excl dan wel een verlies van 24k incl mijn startverlies en dat in een bullmarket waar 7,5% -10% per jaar realiseerbaar was.
Resultaten behaald in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst en zijn niet te veranderen en behoor je te accepteren.
De resultaten die je in de toekomst behaald worden bepaald door de keuzes die je nu maakt.
Ik voel me gesterkt in mijn keuze voor TT niet enkel door het beloftevolle verdienmodel dat ons is voorgehouden maar tevens doordat het afbreukrisico door de aanwezige assets in mijn ogen helemaal niet bestaat op dit door de markt bepaalde koersnivo.