TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom Augustus 2021

1.964 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 ... 95 96 97 98 99 » | Laatste
NewKidInTown
0
quote:

Optiebelegger schreef op 3 augustus 2021 07:50:

Kid, Tencent vandaag flink lager, Prosus zal ook wel een tik krijgen.
Misschien wisselen voor Tom Tom ?????
Laten we het niet meer over koersen hebben ;-)
[verwijderd]
0
quote:

pwijsneus schreef op 3 augustus 2021 07:03:

Marktaandeel van 60% in HD maps? Waar staat dat?

Ik tel;
-Volvo Trucks
- Nissan Qashqai

Beide overigens ADAS maps.

Met HD maps wordt nog geen geld vedient - ook niet met de uit de lucht gegrepen 60% marktaandeel - of heb ik iets gemist?
Met HD maps wordt wel verdiend, maar nog nier veel want de aantallen zijn nog klein en het is ook vaak voor tests. Maar in die kleine markt was tomtom wel leidend zowel met het productaanbod in breedte en dekking en het aantal klanten dat het gebruikte. In 2019 was dat “60% en 4 van de 5 autofabrikanten” corporate.tomtom.com/static-files/719...

Een snel begin is belangrijk want aangezien in 2021 de deals worden gesloten voor 2025 (als die markt wel groter is) heb je dus sterk voordeel als je er vroeg bij was. Een partij die nu geen werkend product heeft zal zich er heel moeilijk in wurmen.

[verwijderd]
0
quote:

*JustMe* schreef op 3 augustus 2021 09:26:

[...]

“60% en 4 van de 5 autofabrikanten” corporate.tomtom.com/static-files/719...

In aanvulling hierop werd in mei dit jaar in het laatste jaarverslag twee autofabrikanten genoemd waarmee tomtom 1-op-1 diepe samenwerking heeft met de onderzoeksteams. Dat zijn FCA (Fiat Chrysler Automobiles) en PSA (Peugeot Citroen Opel).
tatje
0
Nu we het over HD hebben.

Corinne Vigreux was op twitter excited over een interview met Willem Strijbosch..

Ik dacht dat daar sprake was van 3 miljoen autos met HD maps van TT.

Iemand die het kan plaatsen.
tatje
1
Heb het artikel gevonden, waar Corinne zo excited over was.

Corinne Vigreux
@CorinneVigreux
Robotaxis: have Google and Amazon backed the wrong technology?
@TomTom
we equipped 3m vehicles with HD maps accurate to centimetres with real-time updates from crowdsourcing a continuous stream of data ... it’s exponential growth,”

*JustMe* 19 juli 2021 14:56

auteur info?

Wat een gaaf artikel. www.ft.com/content/46ff4fe4-0ae6-4f68...

Allereerst mooi om Strijbosch weer eens te horen inderdaad!

Navigation specialist TomTom has equipped more than 3m vehicles with high-definition maps accurate to a few centimetres that get near real-time updates from crowdsourcing. “It’s a continuous stream of data that’s coming in, and that data is exploding — it’s exponential growth,” says Willem Strijbosch, TomTom’s head of autonomous driving.

Ik denk dat TomTom aan de goede kant zit met vanuit ADAS naar volledig autonoom rijden. Bij ADAS zit een verdienmodel. Een ENORM verdienmodel zelfs. Van daaruit kun je ook investeringen doen die nodig zijn om steeds meer geautomatiseerd te rijden. De partijen die proberen in 1 keer van 0 naar 100 te gaan moeten tientallen miljarden investeren in de hoop te zorgen dat de hele wereld die daarvoor bestond in 1 klap niet meer bestaat en ze hebben geen plan B.

Costs would also be prohibitive. “If you were to try and deploy 100,000 driverless vehicles?that would cost you tens of billions of dollars,” Luminar’s Russell says. In a few years, the biggest difference is likely to be cash flow: ADAS players will be raking it in; Level 4 groups will be burning it at even greater levels TomTom’s Strijbosch argues that the Level 4 cars are “overfitted” with technology because they let costs run amok and need to make up for their small sample sizes. But even if ADAS data is less robust, it can be multiplied by a far greater number of real-world hours and eventually close the gap with Level 4 tech. “By the time we’ve driven so many billions of kilometres, in millions of vehicles that have this whole sensor set-up, all corner cases will have been captured,” he says.

Hier nog een hele mooie alinea, dit is wel een enorme shift in gedachten. Ook waar de investeerders hun geld gaan neerleggen. Eerst is miljarden geïnvesteerd in de tech bedrijven en startups. Maar ADAS spelers als TomTom worden een aantrekkelijkere belegging vanuit onderstaande perspectief.

So if the evolutionary approach to building driverless technology proves successful, the upshot would be startling: the world’s biggest, most sophisticated companies — Alphabet, Apple, Amazon and Microsoft — all backed the wrong horse for a future technology widely expected to earn revenues in the trillions of dollars. This would entirely flip the script from half a decade ago, when carmakers felt under siege from tech companies that were going to displace them at the top of the value-chain. “There was this general fear that the entire auto industry was going to get taken over by tech — and that totally didn’t happen,” says Austin Russell, chief executive of Luminar, which began as a supplier of visual sensors but now offers a highway autonomy solution for partners such as Volvo.

Eind 2020 hadden ze al meer dan 3 miljoen autos met ADAS en nu ook 3 miljoen met HD maps.
marathon 11
0
quote:

Dutchy Ron schreef op 3 augustus 2021 09:39:

Met de Prosus winst TT ff groen gezet :-)
Thx. Had er nog 5K gekocht op 6,85.
Gaat wel goed komen met TT. Start ups die 2 miljard ophalen terwijl TT geld moet meebrengen. Moet niet gekker worden.
Dutchy Ron
0
quote:

tatje schreef op 3 augustus 2021 09:48:

Nu we het over HD hebben.

Corinne Vigreux was op twitter excited over een interview met Willem Strijbosch..

Ik dacht dat daar sprake was van 3 miljoen autos met HD maps van TT.

Iemand die het kan plaatsen.
Klopt
tatje
0
Microsoft is met Tom Tom al de winnaar in private vehicle automation.

Microsoft doet investering in Cruise van GM en gaat dus voor shared vehicle automation ( robotaxis )

download.tomtom.com/open/banners/Capi...

slide 13.
Dutchy Ron
0
The HD maps for autonomous vehicles market is estimated to be USD 1.4 Billion in 2021 and is projected to grow at a CAGR of 31.7%

HD maps offer high-precision localization, environment perception, planning and decision making, and real-time navigation cloud services to autonomous vehicles. OEMs across the globe are investing in the development of autonomous vehicles. Although level 5 fully autonomous vehicles are not expected to be commercially available until 2025, many of the associated technologies have already been developed, and thousands of patent applications have been filed to secure intellectual property rights. Ford had the largest number of patents related to autonomous vehicle technology, followed by Toyota by the end of 2020. Since 2011, Ford submitted 14,354 patents and 13,000 patents were submitted by Toyota by the end of 2020.
With the growing trend of autonomous driving technology, the global HD maps market is expected to grow at a significant rate in the future.The promising market for self-driving car renting services and increased investments in autonomous driving technology startups are expected to boost the HD maps market.

In addition, increasing R&D activities related to HD maps by leading HD map suppliers and several startups will further fuel the growth of HD maps for autonomous vehicle market. However, high investment costs and slow adoption rates in developing countries are considered the major restraints for this market.
North America is estimated to be the largest market for HD maps for autonomous vehicles during the forecast period.The North American market is principally driven by the increasing demand for a safe, efficient, and convenient driving experience; rising investment in autonomous vehicle technology; and a strong presence of HD map suppliers.

The increase in government support and the availability of suitable infrastructure for semi-autonomous and autonomous vehicles are likely to drive market growth in the region. Asia Oceania is projected to grow at the highest CAGR of 34.3%. China, Japan, and South Korea are the key countries in the region leading the fast-paced development. The government support for autonomous vehicle technology is also a driving factor for the growth of the Asia Oceania market.
Some of the major players in the HD map for autonomous vehicle market are TomTom (the Netherlands), HERE Technologies (the Netherlands), Waymo (US), NVIDIA (US), Baidu (China), Dynamic Map Platform (Japan), NavInfo (China), and Zenrin (US).These players have long-term supply contracts with leading automotive manufacturers and autonomous vehicle technology developers.

These companies have adopted the strategies of new product developments, acquisitions, agreements, collaborations, expansions, joint ventures, partnerships, and supply contracts to gain traction in the HD map for autonomous vehicle market.Partnership and collaboration are the most widely adopted strategies by major players.

For instance, in September 2019, TomTom and HELLA Aglaia collaborated to update the TomTom High Definition Map in real-time using crowdsourced camera data from vehicles. As part of the collaboration, HELLA Aglaia will use AutoStream, which is TomTom’s innovative map delivery system, to access the latest TomTom HD Map on demand and will use the HD Map in the vehicle for accurate localization.

finance.yahoo.com/news/hd-maps-autono...
Dutchy Ron
0
Opvallend dat Hella en TT als voorbeeld worden genoemd. Hella heeft goed jaar achter de rug en mooie outlook voorspeld zoals ik gisteren al hier had geplaatst.
[verwijderd]
1
quote:

tatje schreef op 3 augustus 2021 10:19:

Microsoft is met Tom Tom al de winnaar in private vehicle automation.

Microsoft doet investering in Cruise van GM en gaat dus voor shared vehicle automation ( robotaxis )

download.tomtom.com/open/banners/Capi...

slide 13.
In de embryofase van HD maps testte 4 op de 5 autofabrikanten de tomtom HD maps. Je weet ook wie die 1 op de 5 waren die het niet deden: de drie Duitse autofabrikanten die net HERE gekocht hebben.

Maar de voorsprong van TomTom op HERE is groot. Die hebben het moeilijk. Het zou voor Daimler, Audi, BMW lastig zijn als iets hen tegenhoudt om met TomTom samen te werken. Nu blijkt dat een pre-IPO (beursgang) van HERE in de lucht hangt. Dan hebben die drie ook meer hun handen vrij.

Als TomTom het marktaandeel van 60% in opstartfase kan vertalen in *slechts* 25% marktaandeel in 2025 en verder, dan praat je over honderden miljoenen jaaromzet.
nr36
0
quote:

*JustMe* schreef op 3 augustus 2021 11:37:

[...]

In de embryofase van HD maps testte 4 op de 5 autofabrikanten de tomtom HD maps. Je weet ook wie die 1 op de 5 waren die het niet deden: de drie Duitse autofabrikanten die net HERE gekocht hebben.

Maar de voorsprong van TomTom op HERE is groot. Die hebben het moeilijk. Het zou voor Daimler, Audi, BMW lastig zijn als iets hen tegenhoudt om met TomTom samen te werken. Nu blijkt dat een pre-IPO (beursgang) van HERE in de lucht hangt. Dan hebben die drie ook meer hun handen vrij.

Als TomTom het marktaandeel van 60% in opstartfase kan vertalen in *slechts* 25% marktaandeel in 2025 en verder, dan praat je over honderden miljoenen jaaromzet.
Voor een succesvolle beursgang is het belangrijk dat Here langlopende contracten heeft met Daimler, Audi en BMW die overigens ook aandeelhouder zijn; lijkt mij een spagaat voor deze partijen.
[verwijderd]
1
quote:

nr36 schreef op 3 augustus 2021 12:00:

[...]

Voor een succesvolle beursgang is het belangrijk dat Here langlopende contracten heeft met Daimler, Audi en BMW die overigens ook aandeelhouder zijn; lijkt mij een spagaat voor deze partijen.
Voor een IPO is omzet belangrijker dan bij een SPAC.

HERE heeft sinds overname van Nokia 1,1 miljard verbrand en een lening van 150 miljoen gekregen zonder resultaten en moet nu 33% van de mensen ontslaan volgens het Duitse manager magazine. Volgens Google translate was het ‘door eenderde’ maar 66% ontslagen lijkt me wel heel veel.

Wat kosten omlaag moet brengen is AI. Met o.a. de hulp van het overgenomen Autonomos (naar Autonomos engineers eigen zeggen op linkedin) heeft TomTom van de HD maps die op de oude manier waren gemaakt (met eigen camera wagens) een IA map gemaakt (artificial intelligence, die zichzelf onderhoudt) en in de cloud (Microsoft Azure) geplaatst.

[verwijderd]
4
quote:

*JustMe* schreef op 3 augustus 2021 12:43:

[...]

HERE heeft sinds overname van Nokia 1,1 miljard verbrand en een lening van 150 miljoen gekregen zonder resultaten en moet nu 33% van de mensen ontslaan volgens het Duitse manager magazine. Volgens Google translate was het ‘door eenderde’ maar 66% ontslagen lijkt me wel heel veel.

HERE moet nog heel wat kapitaal verbranden om Goddijn te verslaan. Alleen al de 2,9 miljard voor TeleAtlas.

Qua IPO, investeringen, emissies etc. zit er in elk aandeel TomTom 82 euro. Helaas is daar €7 van over, waarvan €3 cash. Nou ja, genoeg reden om Goddijn weer voor vier jaar te benoemen als CEO. Hij is immers zeer menselijk in de omgang met zijn personeel volgens Derk Haank.
Energy
0
tatje
0
Op de CMD werd aan Alain de vraag gesteld, wie heeft er een platform.

Antwoord : Here not en bij Google kan ik niet in de keuken kijken.

De duitse autobouwers zullen, nee moeten overstappen, naar een bedrijf dat een platform heeft.

Alles gaat online en moet ( bijna ) live zijn, dus zullen die duitse autobouwers Here moeten verlaten.

Volkswagen zit al in de Azure cloud.

Overbeek zei ergens, vanaf 2022 zijn we winstgevend.
Ergens gelezen, dat ze in automotive R en D terugdraaien en dus veel werknemers toe de loe zeggen.

Cijfers HERE over 2020 (2019)

Omzet: 857 (1113)
-Automotive 610 (796)
-non-Automotive 247 (317)
Gross profit: 674 (887)
OPEX 823 (1195)
-D&A 169 (192)
EBIT -149 (-308)
Net Income -216 (-361)

Cash 136 (127)
Debt 493 (341)
CAPEX 74 (48)
Capital contribution
from Shareholders 158 (242)
Deferred revenue 417 (473)

HERE heeft vertrouwen in de toekomst:
Despite the challenging market conditions, we won more new business in 2020 than in 2019. 0ur Bookings, or the estimated lifetime revenue of deals closed within the calendar year, were close to EUR 1.7 billion, a slight increase year year.

Maar de aandeelhouders lijken de tekorten niet zomaar meer te willen aanvullen:
HERE International B.V entered into a subordinated shareholder loan agreement in May 2020 with There Holding B.V. and Intel Holdings B.V. to provide liquidity support In 2020, the HERE Group borrowed EUR 125 million, received in three tranches: EUR 60 million in May 2020, EUR 40 million in June 2020, and EUR 25 million in August 2020. The interest rate on th1s loan is 6.25%, with principal and interest both payable at the earlier of July 31, 2023 or the date falling six months after all outstanding balances on its main debt agreement are repaid in full. In January 2021, HERE borrowed a fourth tranche in the amount of EUR 25 million.

HERE kijkt naar mogelijkheden om meer geld op te halen:
For 2021, we target a return to strong sales growth. However, to fully exploit the opportunities in front of us over the long-term, we are presently exploring a wide range of options for raising additional capital to accelerate the company's growth and value creation. The assessment includes the possibility of accessing funding through public and private equity markets.

Neem de Opex zonder D en A bij Here
2019 1003
2020 654

Opex zonder D en A bij TT in 2020 bijna gelijk gebleven.
2019 454
2020 425

R en D helemaal in stand gehouden, wat minder vooral marketing van Consumer.

cash TT eind 2020 372 cash eind 2020 Here - 357
Verschil 729 miljoen TT tov Here.

[verwijderd]
0
O ja en reken Toyota ook tot HD maps klanten

===

Toyota launched their ‘teammate’ product last month, which will be their first commercially available Level 2 system incorporating TomTom HD maps. The Teammate system fuses LiDAR and camera sensor information with our HD Map to localize the vehicle. The system facilitates automated lane change and intelligent speed control, particularly important for speed adjustments at exit ramps.

Toyota has published a YouTube movie that explains the working of the system and the role of our map. So far this year, deal activity for both Enterprise and Automotive has been good. We expect further significant wins for the second half of the year.
[verwijderd]
0
Francois-Xavier Bouvignies, UBS

Okay. That's clear. And maybe last question for me. HD Maps, I mean you mentioned Toyota HD Maps. Can you tell a bit more about HD Maps? How is it changing versus last quarter? Is it more activity there? Anything you can give around that?

Harold Goddijn

Yes, there's a lot of activity. I would like to include the whole ADAS development that's going faster than HD. The two are linked. They form in a way continuum, and especially on the ADAS side, we see a lot of activity taking place there. There is a new European directive called which requires for proper traffic speed indication in the vehicle. There's a bit of a scramble going on to get that data into the vehicle. So we see a lot of activity on that side as well.

So you see a steady increase in ADAS functionality, steady increase in the level of automation of vehicles, the reliability of those systems is going up. I think the full automated car is still elusive. We still don't know and as when that will happen. But the degree of automation that's taking place in vehicles is definitely increasing and improving rapidly. And a lot of those functions are based on databases and map content.
1.964 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 ... 95 96 97 98 99 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 26 apr 2024 14:19
Koers 5,650
Verschil +0,075 (+1,35%)
Hoog 5,695
Laag 5,600
Volume 151.360
Volume gemiddeld 324.527
Volume gisteren 419.134

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront