TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom Augustus 2021

1.964 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 ... 95 96 97 98 99 » | Laatste
[verwijderd]
0

15:56 Amerikaanse toezichthouder doet onderzoek naar Autopilot van Tesla
De National Highway Traffic Safety Administration onderzoeken de Autopilot van Tesla na verschillende ongelukken. Dit bleek maandag uit documenten van de Amerikaanse toezichthouder.

TomTom ????
pwijsneus
2
quote:

*JustMe* schreef op 16 augustus 2021 19:45:

[...]

Alle aandeelhouders inclusief founders hebben dus:

5,74 per aandeel ontvangen
7 van de 16 aandelen daarvoor ingeleverd

Is dat een toename in vermogen?
Het is alleen een toename in cash.

Het is een omzetting van vermogen in de vorm van aandelen, naar belastingvrije cash. Van zakelijk naar privé. Niet slecht toch? Stel je eens voor, meer dan 80 miljoen euro belastingvrij per persoon. Van aandelenbezit, naar belastingvrij, op de privebankrekening.

Die commissarissen hebben deze constructie gekozen omdat dit het beste uitkomt voor de founders. Waarom Telematics op de eerste plaats is verkocht is me al een raadsel. Bedoel, als er meerdere inbound calls zijn geweest - en de markt had op een opbrengst gerekend van meer dan 1 miljard euro - waarom dan dit groeionderdeel verpatsen onder die verwachte opbrengst.

Vermoed toch dat deze handige boekhoudkundige constructie de founders heeft verleid om eventjes 80 miljoen pp uit de organisatie te graaien, wat overigens hun goed recht is.

Een andere reden kan ik helaas niet verzinnen.
[verwijderd]
1
@Tatje.

Waarom Telematics verkocht werd? De toelichting van TomTom was dat Telematics gematigd groeide en Automotive sneller. Als je dan Telematics verkoopt, kun je op Automotive focussen. Er was ook wat interne strijd over wat voor overnames je doet. Je kunt geld maar 1 keer uitgeven. Vroeger kocht TomTom jaarlijks 1 a 2 telematics bedrijven, maar de prijs daarvan nam toe. Nu kocht TomTom het Duitse Autonomos om een eigen zelfrijdende auto te maken om HD maps te testen en demonstreren aan klanten en de HD maps zelf lerend (AI) te maken. Er is nog een paarhonderd miljoen cash beschikbaar in TomTom, dus als er op bijvoorbeeld ADAS of sensing gebied overname mogelijkheden zijn, tegen acceptabele prijs, dan is dat voor TT mogelijk.

@Pwijsneus

Het 'omzetten' van aandelen naar cash is een juiste beschrijving. Het is geen graai, want je levert ook aandelen in. De constructie is fiscaal vriendelijk voor alle aandeelhouders. Stel dat je had gekozen voor een eenmalig superdividend, dan krijg je wel eenmalig geld, maar vervolgens reken je af met de fiscus én heb je een kleiner bedrijf met nog steeds 230 mio aandelen, dus gaat je WPA omlaag en daarmee de waarde van je aandelen. De noodzaak van focus op automotive was denk ik de trigger. Of het een goede deal is voor de founders moet blijken. Ik denk dat TT nu ondergewaardeerd is op de beurs en bij hogere koersen betekent dit dat ze op laag niveau een deel van hun aandelen hebben verkocht. Maar om die hogere koersen te bereiken moet je wel presteren en daar was die focus weer voor nodig. Dus een kip-ei verhaal.
pwijsneus
1
quote:

*JustMe* schreef op 16 augustus 2021 20:00:

@Tatje.

Waarom Telematics verkocht werd? De toelichting van TomTom was dat Telematics gematigd groeide en Automotive sneller. Als je dan Telematics verkoopt, kun je op Automotive focussen. Er was ook wat interne strijd over wat voor overnames je doet. Je kunt geld maar 1 keer uitgeven. Vroeger kocht TomTom jaarlijks 1 a 2 telematics bedrijven, maar de prijs daarvan nam toe. Nu kocht TomTom het Duitse Autonomos om een eigen zelfrijdende auto te maken om HD maps te testen en demonstreren aan klanten en de HD maps zelf lerend (AI) te maken. Er is nog een paarhonderd miljoen cash beschikbaar in TomTom, dus als er op bijvoorbeeld ADAS of sensing gebied overname mogelijkheden zijn, tegen acceptabele prijs, dan is dat voor TT mogelijk.

Wellicht is TomTom zelf een mogelijkheid tegen een acceptabele prijs. Een exit dus. De overtollige cash kan hiervoor worden aangewend, de founders zijn zoals aangegeven zelf ook fully loaded, en als ze nog iets over willen houden kunnen altijd een beroep doen op een private equity partij naar keuze.

Plus, de roerganger heeft in tegenstelling tot de minderheidsaandeelhouders ALLE informatie, heeft samen met de CFO controle over de cijferpublicatie en toelichting, zet de toon in de conference call, heeft invloed op de IR (die er niet is) en het communicatiebeleid( ook hier vraag ik me af of die aanwezig is, zie de discrepantie tussen uitspraken in de CC en de cijfers).

Kortom, genoeg munitie om de zaak de gewenste richting op te sturen. En natuurlijk de RvC die er alleen voor de vorm ( en salaris) mag tekenen bij het kruisje.
[verwijderd]
3
quote:

pwijsneus schreef op 16 augustus 2021 20:15:

[...]

Wellicht is TomTom zelf een mogelijkheid tegen een acceptabele prijs. Een exit dus. De overtollige cash kan hiervoor worden aangewend, de founders zijn zoals aangegeven zelf ook fully loaded, en als ze nog iets over willen houden kunnen altijd een beroep doen op een private equity partij naar keuze.

Plus, de roerganger heeft in tegenstelling tot de minderheidsaandeelhouders ALLE informatie, heeft samen met de CFO controle over de cijferpublicatie en toelichting, zet de toon in de conference call, heeft invloed op de IR (die er niet is) en het communicatiebeleid( ook hier vraag ik me af of die aanwezig is, zie de discrepantie tussen uitspraken in de CC en de cijfers).

Kortom, genoeg munitie om de zaak de gewenste richting op te sturen. En natuurlijk de RvC die er alleen voor de vorm ( en salaris) mag tekenen bij het kruisje.

TomTom organiseerde in 2019 een Capital Markets Day met allerlei prognoses zoals een omzet tussen 1,5 miljard en 2 miljard in 2030. En een baas van Microsoft op het podium die vertelt hoe belangrijk TomTom en Microsoft voor elkaar zijn en samen gaan groeien. En een financieel plaatje met dubbelcijferige free cash flow. En een goed verhaal over autonoom rijden en de rol van TomTom daarin. Zo'n verhaal organiseer je niet als je van plan bent het aandeel van de beurs te halen tegen lage prijs. Die lagere koersen ontstonden pas na Corona en de chiptekorten. Ik ken de founders veel krachten toe, maar niet dat ze een pandemie kunnen veroorzaken. De toelichting op de cijferpublicatie was bovendien erg positief. Nadat het aandeel natuurlijk al gekelderd was door een - eigenlijk vrij minimale - outlook aanpassing. Ben wel met je eens dat deze lage koers bijna private equity uitnodigt om een bod te doen op TT.

pwijsneus
1
quote:

*JustMe* schreef op 16 augustus 2021 20:24:

[...]

TomTom organiseerde in 2019 een Capital Markets Day met allerlei prognoses zoals een omzet tussen 1,5 miljard en 2 miljard in 2030. En een baas van Microsoft op het podium die vertelt hoe belangrijk TomTom en Microsoft voor elkaar zijn en samen gaan groeien. En een financieel plaatje met dubbelcijferige free cash flow. En een goed verhaal over autonoom rijden en de rol van TomTom daarin. Zo'n verhaal organiseer je niet als je van plan bent het aandeel van de beurs te halen tegen lage prijs. Die lagere koersen ontstonden pas na Corona en de chiptekorten. Ik ken de founders veel krachten toe, maar niet dat ze een pandemie kunnen veroorzaken. De toelichting op de cijferpublicatie was bovendien erg positief. Nadat het aandeel natuurlijk al gekelderd was door een - eigenlijk vrij minimale - outlook aanpassing. Ben wel met je eens dat deze lage koers bijna private equity uitnodigt om een bod te doen op TT.

Soms zijn zaken eenvoudiger dan je denkt.

PE kan niet om de founders heen. Niemand kan om de founders heen, zelfs Microsoft niet. Er is echt niemand die waanzinnige premies gaat neertellen zonder de founders mee te hebben, en 4500 fte overneemt, met matige cijfers. Bovendien runnen de founders zelf ook een PE firm.

Als het voor PE interessant is, dan is het voor de founder even interessant, PLUS zitten ze in de positie om het aandeel 'gunstig weg te zetten.'

Wellicht zit het beursklimaat straks ook wat mee, als na alle ATH er een klein dipje komt in het algemene sentiment. AEX heeft echt een topjaar. Het is gewoon knap hoe TT niet in staat is daarvan te profiteren, misschien als ze consumer er jaren geleden uit hadden gegooid, en telematics hadden gehouden? Niemand die het weet.

Die chiptekorten zijn overigens niet over 2 kwartalen al opgelost is de verwachting, dat zal wel stabiliseren, maar dit blijft nog wel even doorzeuren.
[verwijderd]
3
quote:

*JustMe* schreef op 16 augustus 2021 20:00:

@Tatje.

Waarom Telematics verkocht werd? De toelichting van TomTom was dat Telematics gematigd groeide en Automotive sneller. Als je dan Telematics verkoopt, kun je op Automotive focussen. Er was ook wat interne strijd over wat voor overnames je doet. Je kunt geld maar 1 keer uitgeven. Vroeger kocht TomTom jaarlijks 1 a 2 telematics bedrijven, maar de prijs daarvan nam toe. Nu kocht TomTom het Duitse Autonomos om een eigen zelfrijdende auto te maken om HD maps te testen en demonstreren aan klanten en de HD maps zelf lerend (AI) te maken. Er is nog een paarhonderd miljoen cash beschikbaar in TomTom, dus als er op bijvoorbeeld ADAS of sensing gebied overname mogelijkheden zijn, tegen acceptabele prijs, dan is dat voor TT mogelijk.

@Pwijsneus

Het 'omzetten' van aandelen naar cash is een juiste beschrijving. Het is geen graai, want je levert ook aandelen in. De constructie is fiscaal vriendelijk voor alle aandeelhouders. Stel dat je had gekozen voor een eenmalig superdividend, dan krijg je wel eenmalig geld, maar vervolgens reken je af met de fiscus én heb je een kleiner bedrijf met nog steeds 230 mio aandelen, dus gaat je WPA omlaag en daarmee de waarde van je aandelen. De noodzaak van focus op automotive was denk ik de trigger. Of het een goede deal is voor de founders moet blijken. Ik denk dat TT nu ondergewaardeerd is op de beurs en bij hogere koersen betekent dit dat ze op laag niveau een deel van hun aandelen hebben verkocht. Maar om die hogere koersen te bereiken moet je wel presteren en daar was die focus weer voor nodig. Dus een kip-ei verhaal.

Vijf jaar geleden maakte je je belachelijk met je koersdoel van 16,50

Vijf weken geleden kondigde je aan te stoppen met posten omdat er te veel tijd in ging zitten

Vijf dagen geleden dreigde je alleen nog maar korte positiviteit te posten.

Inmiddels heb je beslag gelegd op het forum, natuurlijk onbezoldigd,. Na vijf jaar heb je je passie voor navigatie en Harold Goddijn herontdekt. Nou, ieder zijn job, maar het komt mij allemaal erg doorzichtig over. Ik hoop dat je jezelf gelooft, daar houdt iedereen van, ik behoor tot de groep die er niet meer intrapt en hoop dat je geen nieuwe slachtoffers maakt.
tatje
2
Riet hoe kun je dat nu zeggen.

Beleggen is zoveel mogelijk informatie delen.

* JustMe* de kansen en jij waar je goed in bent, afkraken, maar dan ook alles.

Samen met je bloedsbroeders :-)

Ik denk dat jullie samen dachten, zo de meesten hebben we in de greep.

Valt tegen he.

Waarom ons "" beschermen """terwijl je er zelf eigenlijk niet in zit.

Zeg maar, zal je ons met rust laten, als we een eigen draadje beginnen, Tom Tom en zijn kansen .
[verwijderd]
3
quote:

Riet v. Milt schreef op 16 augustus 2021 20:53:

[...]

Vijf jaar geleden maakte je je belachelijk met je koersdoel van 16,50

Als jij het zegt zal het zo zijn. Wil je beweren dat er nooit koersdoelen worden genoemd op dit forum? En dat er nooit missers tussen zitten? Wat ik me wel herinner is dat je destijds ook erg kritisch was, dus ik denk niet dat jij destijds veel waarde hechtte aan dat koersdoel.

Die van mij nu is 13,50 binnen 18 maanden. Het is gebaseerd op een voorspelling van TomTom zelf. 10% cash rendement op 550 miljoen C&S omzet + wat er nog aan Consumer is = 65 miljoen. Kan ook meer zijn want TT zegt 'double digit' en ik maak daar 10% van. Vervolgens doe ik dat maal 20 en dan kom je op 1,3 miljard. Er zit dan zo'n 450 miljoen cash in het bedrijf (tenzij ze overnames doen) dus totaal 1,75 miljard beurswaarde. Op 130 miljoen aandelen is dat EUR 13,50.

Ik kan er ook een tweede keer faliekant naast zitten. En markten kunnen irrationeel zijn. Daarom moet eenieder zijn eigen afweging maken. Het is echter puur op TT's eigen input gebaseerd. Mocht TT haar eigen outlook verlagen - wat ik niet verwacht, ze klonken overtuigd - dan zal ik het koersdoel ook neerwaarts moeten bijstellen.

win some...
1
Nog even een bericht uit de oude doos:

TomTom expects Telematics, Automotive and Licensing combined revenue to grow at a CAGR of 15% between 2016 and 2020

Amsterdam, 11 November 2016 – TomTom (TOM2) today organised Technology Day in Amsterdam, showcasing
TomTom's products and technologies with presentations by senior management and product demonstrations. This included products and technologies in Telematics, Connected Car, and Automotive, including Autonomous Driving.

"Through our skills and expertise in location data and associated technologies, we are well positioned to capture growing
opportunities in Automotive, Connected Car, Fleet Management, and Consumer Wearables", says Harold Goddijn, TomTom CEO. "We expect our Telematics, Automotive and Licensing businesses combined revenue to grow at a CAGR of around 15% between 2016 and 2020. Our Consumer business is transitioning from a declining PND market to a growing Sport business, with the strategy of establishing a growing multi-product consumer electronics business."


Ik denk dat het niet halen van deze doelstelling ook mede oorzaak is van het voorzichtig reageren op de mooie ambities die op de CMD naar voren werden gebracht. Het zorgt bij veel beleggers toch voor een 'eerst zien dan geloven' mentaliteit.
[verwijderd]
3
quote:

win some... schreef op 16 augustus 2021 21:33:

Nog even een bericht uit de oude doos:

TomTom expects Telematics, Automotive and Licensing combined revenue to grow at a CAGR of 15% between 2016 and 2020

Amsterdam, 11 November 2016 – TomTom (TOM2) today organised Technology Day in Amsterdam, showcasing
TomTom's products and technologies with presentations by senior management and product demonstrations. This included products and technologies in Telematics, Connected Car, and Automotive, including Autonomous Driving.

"Through our skills and expertise in location data and associated technologies, we are well positioned to capture growing
opportunities in Automotive, Connected Car, Fleet Management, and Consumer Wearables", says Harold Goddijn, TomTom CEO. "We expect our Telematics, Automotive and Licensing businesses combined revenue to grow at a CAGR of around 15% between 2016 and 2020. Our Consumer business is transitioning from a declining PND market to a growing Sport business, with the strategy of establishing a growing multi-product consumer electronics business."


Ik denk dat het niet halen van deze doelstelling ook mede oorzaak is van het voorzichtig reageren op de mooie ambities die op de CMD naar voren werden gebracht. Het zorgt bij veel beleggers toch voor een 'eerst zien dan geloven' mentaliteit.

Goddijn hangt ons al ruim 10 jaar een worst voor die telkens verplaatst wordt. TomTom zou exponentieel groeien op vier pijlers. Sports ter ziele gebracht door Vigreux, Telematics verkocht om privé-vermogen veilig te stellen. Consumer heeft het afgelegd tegen Google en nu moeten we de ADAS-onzin geloven. Het bedrijf is naar de beurs gebracht om de founders in de Quote-500 te krijgen en om het bootje van 75 miljoen te kopen dat in Wight bereikt wordt met een privé-vliegtuig (op naar een emissievrije wereld!).

Om hun leugens te geloven moeten ze je inmiddels betalen…..
[verwijderd]
0
quote:

win some... schreef op 16 augustus 2021 21:33:

Nog even een bericht uit de oude doos:

TomTom expects Telematics, Automotive and Licensing combined revenue to grow at a CAGR of 15% between 2016 and 2020

Amsterdam, 11 November 2016 – TomTom (TOM2) today organised Technology Day in Amsterdam, showcasing
TomTom's products and technologies with presentations by senior management and product demonstrations. This included products and technologies in Telematics, Connected Car, and Automotive, including Autonomous Driving.

"Through our skills and expertise in location data and associated technologies, we are well positioned to capture growing
opportunities in Automotive, Connected Car, Fleet Management, and Consumer Wearables", says Harold Goddijn, TomTom CEO. "We expect our Telematics, Automotive and Licensing businesses combined revenue to grow at a CAGR of around 15% between 2016 and 2020. Our Consumer business is transitioning from a declining PND market to a growing Sport business, with the strategy of establishing a growing multi-product consumer electronics business."


Ik denk dat het niet halen van deze doelstelling ook mede oorzaak is van het voorzichtig reageren op de mooie ambities die op de CMD naar voren werden gebracht. Het zorgt bij veel beleggers toch voor een 'eerst zien dan geloven' mentaliteit.

Automotive en licensing realiseerden netjes de voorspelde 15% groei. Die omzet is ook vrij goed voorspelbaar, vanuit licentiecontracten en orderboek.

2017: + 22%
2018: +12%
2019: +14%
2020: covid

Wat mis ging was de sports divisie die daarna werd afgezonken. Dat “establishing a multi-product consumer electronics business” is niet gelukt. Consumer (zoals sport) is minder voorspelbaar en grilliger. Dat onvoorspelbare is er nu uit. Als je geen covid crisis hebt kan TT denk ik vrij exact voorspellen wat de omzet excl. Consumer gaat doen.
NewKidInTown
0
quote:

Wereldbelegger schreef op 16 augustus 2021 18:05:

......Wie kan nog te zeggen dat u en ik negatief zijn over TT?
We investeren er allebei erin.
Alleen razende Rick zal het weer niet begrijpen.
......
en nog een aantal simpele zielen hier.

Long zitten, kritisch zijn en vraagtekens zetten bij teveel roze-brillen fantasien.

Een onmogelijke onlogische combinatie ?

Verwacht voor morgen een positieve dag, maar het zijn en blijven dagkoersen.

Kijk meer uit naar de 2022-Q1-cijfers en mei 2022 natuurlijk. Waarom ?

"Maar voor mei 2022 zullen ze moeten beslissen, koers boven 7,60 en 7,83 anders lopen de opties 2015 711.700 stuks waardeloos af.
Van die 711.700 zijn er 210000 van Harold 39200 van Taco en 110000 van Alain"

Zijn er hier bezwaren tegen dat ik alvast het TomTom-April/Mei-2022 ga openen ?
sniklaas
1
quote:

Riet v. Milt schreef op 16 augustus 2021 20:53:

[...]
Vijf jaar geleden maakte je je belachelijk met je koersdoel van 16,50
nee hoor Riet, in 2015 ten tijde van de HERE hype was een koersdoel van 16,50 zelfs nog aan de lage kant…

Spijtig voor ons is dat TOMTOM indertijd geen gebruik heeft gemaakt van de belangstelling en dit momentum jammer genoeg aan zich voorbij heeft laten gaan..

In 2022 een herkansing om TOMTOM te vermarkten, zou prettig zijn wanneer rond 2022-Q1 de koers rond de 10 euro staat waardoor analisten koersdoelen van 14 euro + verantwoordt kunnen afgeven..

2021 is een verloren jaar, 390…420 mio omzet voor A&E, meer zit er mijns inziens niet in het vaatje..
win some...
2
quote:

*JustMe* schreef op 16 augustus 2021 21:52:

[...]

Automotive en licensing realiseerden netjes de voorspelde 15% groei. Die omzet is ook vrij goed voorspelbaar, vanuit licentiecontracten en orderboek.

2017: + 22%
2018: +12%
2019: +14%
2020: covid

Wat mis ging was de sports divisie die daarna werd afgezonken. Dat “establishing a multi-product consumer electronics business” is niet gelukt. Consumer (zoals sport) is minder voorspelbaar en grilliger. Dat onvoorspelbare is er nu uit. Als je geen covid crisis hebt kan TT denk ik vrij exact voorspellen wat de omzet excl. Consumer gaat doen.

De 15% CAGR was incusief Telematics. Als je dat meerekent was de groei in 2017 nog 16%, maar in 2018 daalde dit naar 10%.. In 2019 is Telematics verkocht, dus daarvoor is geen percentage meer te berekenen. Uitgaande van de groei van Telematics in Q1 2019 van 4%, zou dit voor het gehele jaar een groei van 11% voor Automotive, Licensing en Telematics hebben opgeleverd.

Voeg daarbij dat tijdens de CMD in 2019 al een nieuwe CAGR Locatie Technologie (zonder Telematics) voor de periode 2018-2021 werd gegeven van 10%, dan is mijn conclusie dat de 15% CAGR uit 2016 te optimistisch is geweest.
vreemdvermogen
0
JP Morgan doet er nog een schepje boven op

Meldingsdatum Houdende partij Netto shortpositie
13 Aug 2021 J.P. Morgan Asset Management 0,70%
Wereldbelegger
0
Euforische vergezicht koersontwikkeling

TomTom
10-aug 7,34
16-aug 6,82
verschil -0,52
in % -7,08%

AScX
10-aug 1385,29
16-aug 1379,41
verschil -5,88
in % -0,42%

Als ik zeg, dat vandaag de 6,66 niet zichtbaar wordt op de borden ben Ik toch een partij positief.
marathon 11
2
quote:

Wereldbelegger schreef op 17 augustus 2021 08:24:

Euforische vergezicht koersontwikkeling

TomTom
10-aug 7,34
16-aug 6,82
verschil -0,52
in % -7,08%

AScX
10-aug 1385,29
16-aug 1379,41
verschil -5,88
in % -0,42%

Als ik zeg, dat vandaag de 6,66 niet zichtbaar wordt op de borden ben Ik toch een partij positief.
Lekkere interessante bash. Fijne dag verder met het zwartkijken naar de TT koers.
Dutchy Ron
0
Ik verwacht dat de expiratiebelangen de aanleiding zijn van deze daling….. die belangen worden hier onderschat.
Dutchy Ron
0
Ninety companies, including Toyota and Nissan, will form a consortium to protect connected cars from cyber attacks.

In a report published by Nikkei Asia on Saturday, to prevent hijacking and data theft, the companies will check their automotive software for security flaws and share information such as cyber attack trends. As self-driving cars get closer to reality, businesses are stepping up their efforts.

Microsoft Japan, Trend Micro, NTT Communications, and Sompo Japan Insurance will join a group of carmakers, including Toyota and Nissan, as well as parts manufacturers Denso and Panasonic, in a joint venture.

Hier kan MSFT ook een belangrijke rol in gaan spelen
1.964 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 ... 95 96 97 98 99 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 18 sep 2024 17:35
Koers 4,946
Verschil -0,012 (-0,24%)
Hoog 4,974
Laag 4,876
Volume 101.789
Volume gemiddeld 233.053
Volume gisteren 150.193

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront