TomTom « Terug naar discussie overzicht

Tom Tom September 2021 in de aanloop naar de Q3 cijfers (14-10-2021) is €6,- het koersdoel

2.479 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 ... 120 121 122 123 124 » | Laatste
sniklaas
9
quote:

boem! schreef op 9 september 2021 12:03:

Ik zie de overwaarde van de assets ook.

Echter de FF's hebben altijd aangegeven voorstander te zijn van zelfstandige voortzetting.

Omdat in het scenario van @Wies TT eerst zijn cijfers moet beteren blijf ik bij mijn opvatting dat je je beter kan richten op de FCF ontwikkeling in eigen beheer en de onderwaardering van de assets dienst laat doen als vangnet dan aan de onderwaardering sec je beleggingsbeslissing te baseren.
Martin, FCF ontwikkeling voor uitkeringen naar alle aandeelhouders, het zoveelste fantasieverhaal dat komt uit jouw koker..

Wat TOMTOM betreft sla jij al jarenlang de plank mis door het verspreiden van jouw persoonlijke fantasierijke droomscenario’s.

Koersen van honderden euro’s per aandeel, vele euro’s aan FCF die beschikbaar worden gesteld aan de aandeelhouder, miljarden aan omzetten in het verschiet.

Kortom in jouw beleving is TOMTOM een jong, fruitig, springlevend, woest aantrekkelijk en integer bedrijf dat aan de vooravond staat van een wereldwijde verovering en een must-have aandeel is voor ieder zichzelf respecterende belegger.

De realiteit Martin ziet er heel anders uit, niet alleen vandaag, maar ook gisteren en de vele jaren daarvoor waar TOMTOM als een conservatief, gezapig, oubollig, onaantrekkelijk, immoreel en niet integer bedrijf zich van crises naar crises worstelt en totaal geen interesse toont in de belangen van haar overige aandeelhouders, kortom een jarenlange nachtmerrie voor elke zichzelf respecterende aandeelhouder.

Ook ik ben erin getuind, voor jaren terug een buy&hold positie aan €10,21 opgetuigd, geen afscheid genomen op de €12,21, de afstort naar de €5 meegemaakt en uiteindelijk met succes gaan handelen op de sporadische momenten.

Gezien de fantastische beursjaren kan ik het mij veroorloven om de positie in TOMTOM aan te houden en uit te breiden en deze aan te houden tot het bittere einde.

Ongeacht de hoogte van de beurskoers waarop wellicht gedwongen afscheid wordt genomen trek ik nu alvast de conclusie dat TOMTOM een waardeloos aandeel was, is en zal worden, ongeacht het gegeven dat het in financieel opzicht voor mij succesvol was, is en nog groter gaat worden…

€7 is een lachertje, €10 is diefstal, €20 ben ik tevreden en bij €100 speelt TOMTOM na 16 tropenjaren quitte voor de aandeelhouder van het 1e uur..
[verwijderd]
3
quote:

tatje schreef op 9 september 2021 09:32:

Mobileye schreeuwde de deals van de daken.

TT schreeuwt de deals de doofpot in.

Mobileye had in 2016 340 miljoen omzet en eind 2016 een beurswaarde van 8,4 miljard.

TomTom wil geen slapende concurrenten wakker maken en probeert zoveel mogelijk autofabrikanten in te tekenen op HD maps van TomTom. (zie plaatje) Naar de technologie kijkend voegt REM van Mobileye niets toe - at best een data feed van Mobileye naar TomTom - als de OEM al TomTom HD maps heeft, aangezien er in de TT HD Map al een laag met op camera gebaseerde observaties is. In de communicatie speelt ook mee dat Mobileye zich (zo duur mogelijk) moest verkopen aan Intel en nu de torenhoge verwachtingen warm houdt. Daarnaast is dat ook een Israelisch cultuur ding om soms tegen beter in heel veel vertrouwen te houden en uit te stralen om alsnog het doel te proberen te bereiken; daar is ook een woord voor: chutzpah.

Bijlage:
boem!
0
Er bestaat nogal wat verwarring op het forum over de outlook.

@Sniklaas denkt dat een tweede verlaging tot de mogelijkheden behoort.

Ik ben daar niet zo bang voor.

Omdat de afgegeven outlook bepalend is voor 1/3 van het inkomen van de RVB zal deze nooit al te opportunistisch zijn vastgesteld.

De bonusuitkering over 2020 is aan de neus van de RVB voorbijgegaan.

Het zal erom hangen of dat over 2021 een vervolg krijgt.

Naast basissalaris en bonus is er nog een derde component actief voor het inkomen tw de opties.

Op basis van de huidige koers lopen die waardeloos af.(uitoefenprijs 7,80 euro).

Indien dat gebeurt is dat niet alleen nadelig voor het inkomen van betrokkenen maar ook voor de cashflow van het bedrijf.

BIj uitoefening stroomt er nl 5,550 mio in de kas en wordt er zelfs nog een klein positief resultaat behaald op de treasury shares van 712x(7,80-7,50) = 215k.

In die zin zal er veel aan gelegen liggen bij de RVB om die opties wel te kunnen verzilveren.
Daartoe moet wel de koers omhoog en daarvoor is een positieve outlook 2022 vereist.

En daar zit hem het venijn hoe hoger de FCF uit de outlook hoe hoger de koers(icm de getoonde FCF over 2021) maar daardoor komt de bonus over 2022 wel in gevaar.


[verwijderd]
2
weet je wat de clou is met TomTom, iedereen wil ze "inlijven"..maar niemand durft het eerste bod te plaatsen dus er zal heel wat onderhandeld worden achter de schermen om een dichtgespijkerd bod te doen...;-)
tatje
2
Intel is een vriend van Microsoft.

Intel koopt Mobileye.
Intel koopt Moovit
Moovit ( samen met TT en microsoft aan de Azure maps tafel.
Anders Truelsen hoofd Enterprise TT gaat naar Otonomo.
Otonomo zit naast TT ook in Microsoft connected vehicle platform MCVP.

Ja * JustMe *

Van bovenstaand wordt ik wakker :-)
Dutchy Ron
0
quote:

Optiebelegger schreef op 9 september 2021 12:52:

HANDEL STIL ???????????????
Al 20 minuten geen handel !!!!!!!

Wen er maar aan…. Zal steeds vaker voorkomen door die radiostilte bij TT
[verwijderd]
4
quote:

sniklaas schreef op 9 september 2021 12:17:

De realiteit Martin ziet er heel anders uit, niet alleen vandaag, maar ook gisteren en de vele jaren daarvoor waar TOMTOM als een conservatief, gezapig, oubollig, onaantrekkelijk, immoreel en niet integer bedrijf zich van crises naar crises worstelt

De PND was een tijdelijk fenomeen en TomTom heeft die nog lang kunnen uitmelken. Stel dat bedrijf A van 100 miljoen naar 500 miljoen euro gaat en bedrijf B van 100 miljoen naar een miljard en dan weer terug naar 500 miljoen. Dan noemt men bedrijf A een groeibedrijf en bedrijf B een krimpbedrijf. Als je TT wilt beoordelen naar de toekomst toe, dan zou ik Consumer buiten beschouwing laten.

Kijk je naar het verleden en tel je Consumer mee, dan was TomTom een krimpbedrijf. Kijk je naar de toekomst en weet je dat TomTom vooral een business to business bedrijf is (met kleine consumententak voor apps, een enkele PND, vrachtwagen en motornavigatie) om nog wat feeling met eindgebruikers te houden, dan zie je een groeibedrijf. Bovendien met betere marges dan toen het nog een consumentenbedrijf was. Zoals je kunt zien is Consumer nu zo klein dat enige krimp in die divisie amper impact op TT heeft. Bovendien denk dat die omzet ergens bodemt rond de 75 miljoen. Door Corona was het een stuk harder gekrompen dan normaal en er zitten elementen in die omzet zoals motornavigatie en apps die niet zo gevoelig meer zijn.

Consumer
omzet 2015: 624 miljoen (was toen nog incl. sport)
omzet 2021: 100 miljoen
2023: schatting: 75 miljoen

Telematics
omzet 2015: 135 miljoen
omzet 2018: 174 miljoen
Daarna verkocht voor 910 miljoen

Automotive
omzet 2015: 106 miljoen
omzet 2021: 246 miljoen (incl. 20 mln negatieve impact chiptekorten)
outlook 2023: 360 miljoen

Licensing
omzet 2015: 142 miljoen
omzet 2021: 170 miljoen
outlook 2023: 190 miljoen

Marges TomTom als geheel
Brutomarge 2015: 49%
Brutomarge 2021: 82%

Free cashflow / aandelen l
2015: 10 miljoen, excl. acquisitie in dat jaar, op 230 miljoen aandelen
2021: 27 miljoen op 130 miljoen aandelen
outlook 2023: 65 miljoen op 130 miljoen aandelen

Netto kaspositie
2015: 98 miljoen
2021: 360 miljoen

Wereldbelegger
0
Uitspraak van een altijd positivo op 7 september
"Ik denk dat de positieve definitieve ommekeer ingezet is en we significant hogere koersen gaan zien"
(een plus van één cent is significant meer dan een min)

Daar hou ik me dan maar aan vast.
Althans tot aan 14 oktober
Op 15 oktober denk ik er weer anders over.
((-;
Wereldbelegger
0
Uit de oude doos, maar nog steeds actueel

Clepa, de Europese koepelorganisatie van toeleveranciers voor de auto-industrie, verwacht dat de gevolgen van het huidige microchiptekort tot ver in 2022 voelbaar zullen zijn. Tot nog toe hebben de verstoringen in de toeleveringsketen de wereldwijde autoproductie van auto’s met 500 duizend vertraagd, stelt de koepelorganisatie. Hiervan komen 100 duizend auto's voor rekening van Volkswagen. Om het tij te keren heeft Clepa een rapport samengesteld met aanbevelingen voor de Europese Unie.

bron:
automotive-online.nl/management/laats...
Dutchy Ron
0
quote:

Wipo schreef op 9 september 2021 13:23:

Ook het posten is gestopt!
Komkommertijd, er komt nauwelijks relevante info meer binnen in mijn inbox…….weinig reuring in de sector en helemaal bij TT
[verwijderd]
2
quote:

tatje schreef op 9 september 2021 12:41:

Intel is een vriend van Microsoft.

Intel koopt Mobileye.
Intel koopt Moovit
Moovit ( samen met TT en microsoft aan de Azure maps tafel.
Anders Truelsen hoofd Enterprise TT gaat naar Otonomo.
Otonomo zit naast TT ook in Microsoft connected vehicle platform MCVP.

Ja * JustMe *

Van bovenstaand wordt ik wakker :-)

TomTom had Moovit ook kunnen kopen. Prijs 500 miljoen, omzet 60 miljoen. Intel heeft hiermee een merk gekocht dat bekend is als OV app en een robotaxi brand kan worden.

Maar... TomTom heeft helemaal geen Robotaxi brand nodig, want TomTom is al een merk dat je van A naar B brengt. Goddijn zei ooit (aan Vincent Everts) dat TomTom niet in de gehele software wil gaan zitten voor zelfrijdende auto's. Want dat zou te duur of complex zijn. Zou ik ook zeggen als je geen concurrentie al teveel wijs wilt maken.

Maar Tinosch Ganjineh heeft een volledige zelfrijdende software stack. www.iex.nl/Forum/Topic/1384916/TomTom... Zie op 20 minuten, in de kofferbak gaat een klepje omhoog en alles ligt er in. In de video zegt ie ook dat ze die auto's zo kunnen bouwen.

Dit is een reden om het merk TomTom goed te koesteren en enerzijds wel meer B-to-B te maken, maar ook een positief gevoel van gemak, ontzorging, vertrouwen en niet al te serieus naar consumenten toe. Ik denk dat Robotaxi juist heel erg bij TomTom kan passen.

Maar eerst de lagere levels van autonoom rijden en ADAS en heel veel HD maps verkopen aan autofabrikanten. Robotaxi werd ook niet dismissed door TT, maar meer als langere termijn. 20:47 "upside in our projections" www.youtube.com/watch?v=LMi2HJ4OFPo

sniklaas
6
quote:

*JustMe* schreef op 9 september 2021 13:40:

[...]
Voor het bedrijf TOMTOM kan het best interessant zijn, maar voor een beursgenoteerd bedrijf een bedroevend en zeer teleurstellend resultaat in vergelijking tot 99,99% van de collega beursgenoteerde bedrijven...

Voor de vuist weg, collega GARMIN die vanaf de start 1700% plust waar TOMTOM 75% mint en dat is het enige dat telt voor een aandeelhouder.
www.google.com/finance/quote/TOM2:AMS...

Jij en je medesupporters kunnen blijven verkondigen dat TOMTOM zo'n fantastisch bedrijf was, is en wordt de realistische aandeelhouder deelt die mening absoluut niet, het aandeel TOMTOM is faliekant mislukt.

Dit is nu eenmaal een forum voor aandeelhouders en geen clubje van TOMTOM supporters die al opgewonden raken wanneer probes automatisch kunnen landen..
pwijsneus
2
@sniklaas, inderdaad. Nogal een hoog fanboy gehalte, maar die lappen tekst hebben niets van doen met het aandeel tomtom.
[verwijderd]
0
Garmin Debt/Equity Ratio Historical Data

Date Long Term Debt Shareholder's Equity
2019-06-30 $1.37B $4.15B

foutje

Date Long Term Debt Shareholder's Equity
2021-06-30 $1.82B $5.58B
- - - -
TomTom

Jun 2021
Total Debt 39.48 M
Total Liabilities 553.97 M
Total Shareholder's Equity 333.01 M
[verwijderd]
1
quote:

sniklaas schreef op 9 september 2021 14:38:

[...]Voor het bedrijf TOMTOM kan het best interessant zijn, maar voor een beursgenoteerd bedrijf een bedroevend en zeer teleurstellend resultaat in vergelijking tot 99,99% van de collega beursgenoteerde bedrijven...

Voor de vuist weg, collega GARMIN die vanaf de start 1700% plust waar TOMTOM 75% mint en dat is het enige dat telt voor een aandeelhouder.
www.google.com/finance/quote/TOM2:AMS...

Jij en je medesupporters kunnen blijven verkondigen dat TOMTOM zo'n fantastisch bedrijf was, is en wordt de realistische aandeelhouder deelt die mening absoluut niet, het aandeel TOMTOM is faliekant mislukt.

Dit is nu eenmaal een forum voor aandeelhouders en geen clubje van TOMTOM supporters die al opgewonden raken wanneer probes automatisch kunnen landen..
Net als zes jaar geleden. Toen werd er een koersdoel van 16,50 aan geplakt. Inmiddels weten we beter. TomTom schoffeert zijn reguliere aandeelhouders, is niet open en richt zich voornamelijk op de verrijking van de FF.

Zes jaar geleden slikte ik ook alles voor zoete koek. Zijn aankondigingen om minder te gaan posten staan in schril contrast met de steeds grotere lappen tekst waar bepaalde mensen hier die dieper in de materie zitten steeds vaker onjuistheden ontdekken.

boem!
0
quote:

sniklaas schreef op 9 september 2021 14:38:

[...]Voor het bedrijf TOMTOM kan het best interessant zijn, maar voor een beursgenoteerd bedrijf een bedroevend en zeer teleurstellend resultaat in vergelijking tot 99,99% van de collega beursgenoteerde bedrijven...

Voor de vuist weg, collega GARMIN die vanaf de start 1700% plust waar TOMTOM 75% mint en dat is het enige dat telt voor een aandeelhouder.
www.google.com/finance/quote/TOM2:AMS...

Jij en je medesupporters kunnen blijven verkondigen dat TOMTOM zo'n fantastisch bedrijf was, is en wordt de realistische aandeelhouder deelt die mening absoluut niet, het aandeel TOMTOM is faliekant mislukt.

Dit is nu eenmaal een forum voor aandeelhouders en geen clubje van TOMTOM supporters die al opgewonden raken wanneer probes automatisch kunnen landen..
Een belegger is enkel geinteresseerd in het te behalen rendement.

Daarbij is timing het belangrijkst.

In die zin heeft TT de belegger meer kansen geboden dan Garmin.

Na het eclatante succes waarbij de IPO prijs opliep van 17,50 in 2006 tot 55 euro in 2008 volgde een ware afstort naar 2,50 euro in 2009.
Daarna volgde een opmerkelijk herstel naar 12 euro in 2016 waarna de koers weer inkakte tot de huidige 7 euro.

Met de juiste timing was er voor de belegger en vele malen hoger rendement te behalen dan bij GARMIN.

Het sneue aan dit verhaal is dat je er nu niets meer mee kan.

Feli voor degenen die van deze koersfluctuaties gebruik hebben gemaakt maar waar het nu om gaat is het toekomstig rendement.

Daarbij zul je toch echt vooruit moeten kijken en daar je short/long positie op aan moeten passen.

Dus stop aub met verhalen uit het verleden op te rakelen en daarbij juist die acties eruit te pikken die funest voor de belegger uitpakken.

Ik kan me slechts 4 personen voorstellen die aan dat door jou gebruikte profiel voldoen.

Het is imho tekenend voor jouw persoon dat jij nu zegt long te zitten en tegelijkertijd de FF's graaiers noemt.

2.479 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 ... 120 121 122 123 124 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 25 apr 2024 17:35
Koers 5,575
Verschil 0,000 (0,00%)
Hoog 5,725
Laag 5,505
Volume 419.134
Volume gemiddeld 324.527
Volume gisteren 419.134

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront