Branco,
Op enig moment zullen die prijzen inderdaad doorbelast (moeten) worden en dat zie ik de laatste periode in mijn referentiekader (e-commerce) ook in toenemende mate gebeuren. Waar het tot enkele maanden terug nog leek dat de prijsstijgingen tijdelijk zouden zijn en grotendeels geabsorbeerd werden, is het roer nu wel om. Gelijktijdig zie ik dat dit nog steeds niet in zijn geheel gebeurd en ook de breedte van deze inflatoire krachten (van inkoopprijzen tot verpakking tot verzending) is vrij ongekend en lijkt de komende periode ook niet te temperen. Paar simpele voorbeelden: bij een simpele HDMI kabel zat tot vorig jaar 2% van de kosten in freight, momenteel bijna 20%. Een ordinaire TV muurbeugel? 80% freight (was 16%). Een tuinset? Vorig jaar 30 USD om te verschepen vanuit China, nu 300 USD! En er komt geen eind aan zicht!
Kortom, aan de inkoopzijde zie ik prijsstijgingen waarvan de haren me overeind zijn gaan staan. De concurrentie in zowel e-commerce als retail is moordend en aangezien dit zeker geen branches zijn met ongelimiteerde pricing power, zou met hoogst verbazen als er geen gigantische margedruk gaat optreden. In de VS zie je dat bedrijven als Nike, Costco en Fedex ook al (winst)waarschuwingen hebben geven en ik zie dit nog maar als het begin.
Vraag aan de ene kant is inderdaad wat de consument zal doen, maar zelfs al blijft de sterke vraag de komende periode aanhouden, dan nog zal deze op enig moment eindigen en komt het margedruk verhaal toch weer opspelen. Je opmerking over de rente klopt vooralsnog en het is ook mijn basisscenario dat deze nog langdurig laag zal blijven, maar gezien de inflatie onderschatting (i.e. ontkenning) van centrale banken tot nu toe, zou het me ook niet verbazen als ze op enig moment aan de noodrem moeten trekken en we scenario's krijgen die we momenteel niet voor mogelijk houden.
Ook ben ik er nog niet helemaal over uit of bovenstaand in het voordeel van 'online' of traditionele retail zal werken. Toenemende inkoopprijzen gelden voor iedereen. Toenemende verzendkosten daarentegen duidelijk negatief voor online. Energie en krapte op de arbeidsmarkt negatief voor retail. Ook zullen prijsstijgingen leiden tot meer vergelijken door consumenten en dat zal grotendeels online gebeuren. Ik neig dus naar een kleine overwinning voor online, maar dat is een vrij marginaal gebeuren in het grotere licht van de margedruk die (m.i.) voor iedereen zal gelden.
Voor mij is het moeilijk om de secundaire effecten hiervan op winkelvastgoedeigenaren door te trekken, dus wellicht dat een vastgoedexpert als jij hierover zijn licht kan laten schijnen. Aannemende dat bovenstaande inderdaad klopt, kun jij dan inschatten welke effecten de volgende 3 scenario's hebben op de huurontwikkeling, leegstand, en waarderingen van winkelvastgoed? Zo kan ieder uiteindelijk een eigen afweging maken.
- Gemiddelde winstdaling 10%, geen faillissementen
- Gemiddelde winstdaling 25%, amper faillissementen
- Gemiddelde winstdaling 50%, historische piek in faillissementen
PS. het historisch lage aantal faillissementen door de steunmaateregelen zit me trouwens ook totaal niet lekker. De onderbuik geeft aan dat er een hoop uitgesteld leed staat aan te komen, maar dit is vooralsnog niet te staven met (conflicterende) data. Ik wil met een roze bril op best aannemen dat het vanaf de heropening crescendo ging voor retailondernemers en dat de steunmaatregelen de openstaande wonden hebben afgedekt, maar het gaat er bij niet in dat faillissementen die er onherroepelijk stonden aan te komen (2019 was namelijk hoger dan 2020/2021) door de steunmaatregelen ineens in zijn geheel zijn opgelost. Integendeel!