Euronav « Terug naar discussie overzicht

Forum geopend voor Euronav

19.290 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 845 846 847 848 849 850 851 852 853 854 855 ... 961 962 963 964 965 » | Laatste
arconati
0
quote:

Vavli schreef op 7 oktober 2021 19:52:

Nu de pandemie elke dag beter onder controle komt en de economische activiteiten terug naar het pre Covidtijdoerk gaan, zitten we voor de olietankers terug met dezelfde perspectieven die er eind 2019 waren: toen stond de koers op 11 euro. Het lijkt me dus logisch dat de koers nu terugkeert naar dat niveau of hoger.
Neen, de reden van de stijging van de tarieven toen was het Amerikaans embargo voor een veelheid van tankers, uit Iran als ik mij goed herinner. Dus alle olie moest met de rest van de tankers vervoerd worden. Een andere reden was de goedkope olie in de eerste lockdown , die opgekocht werd en in tankers opgelagen ipv vervoerd. Beiden: tekort aan tankers.
De reden van de koersstijging van Euronav is evenmin de boekwaarde van de onderliggende tankers, dat is nogal zo geweest. Evenmin zijn het hogere vervoerstarieven, want die zijn ongeveer dezelfde en nog steeds verlieslatend. Of de prijzen van de schepen stijgen weet ik niet, indien ja, komen die voor de stijging van de vervoerstarieven als leading indicator? Weet ik ook niet.
De reden dat de aandelenkoers stijgt, ligt elders.
Vavli
0
quote:

arconati schreef op 9 oktober 2021 15:00:

[...]

Neen, de reden van de stijging van de tarieven toen was het Amerikaans embargo voor een veelheid van tankers, uit Iran als ik mij goed herinner. Dus alle olie moest met de rest van de tankers vervoerd worden. Een andere reden was de goedkope olie in de eerste lockdown , die opgekocht werd en in tankers opgelagen ipv vervoerd. Beiden: tekort aan tankers.
De reden van de koersstijging van Euronav is evenmin de boekwaarde van de onderliggende tankers, dat is nogal zo geweest. Evenmin zijn het hogere vervoerstarieven, want die zijn ongeveer dezelfde en nog steeds verlieslatend. Of de prijzen van de schepen stijgen weet ik niet, indien ja, komen die voor de stijging van de vervoerstarieven als leading indicator? Weet ik ook niet.
De reden dat de aandelenkoers stijgt, ligt elders.
Ik volg Euronav al verschillende jaren heel intensief en ik verzeker je dat je je vergist: de koers stond plus 11 euro in het vierde kwartaal van 2019. Toen de pandemie uitbrak zakte de koers zeer snel, ondanks de lage olieprijzen. De koers veerde even terug op tengevolge van cotango in het tweede, derde kwartaal van 2020 maar dat duurde niet lang ( het leverde wel een record dividend op)
Donatello
0
Ik verwacht terug een daling, want je ziet nog altijd geen stijging van de prijzen voor VLCC, er zijn een paar grote kopers, maar als dit terug stilvalt, bekomen we terug een daling, wel zit er verandering aan te komen, doordat Japan en India de stookoliecentrales op een hoger rendement geplaatst hebben om minder verbruikt te hebben op hun gascentrales. Wat de olievraag en transport zal doen groeien.
Jan Frans B
0
Heeft iemand een stevig onderbouwde reden waarom zowel de volumes als de prijzen maar blijven stijgen ondanks dat er quasi geen winst op de vaarten wordt gemaakt.

Hier wordt verwezen naar 11 € omdat de toestand nu vergelijkbaar zou zijn met einde 2019 begin 2020. Maar dat klopt niet volgens mij want toen speelde in grote mate de sancties tegen Cosco, de overschakeling naar andere brandstof en vooral de contango veruit de grootste rol in de prijzen, en de super dividenden. Maar niets van dit alles geldt nu, toen was olie spot goedkoop, nu is olie erg duur.
Of zou het een soort van kettingreactie zijn van: gasprijzen stijgen enorm, olieprijzen volgen, tankers volgen olieprijzen. Vind dit totaal niet logisch maar sinds wanneer is de beurs logisch?

Ik zit met 20.000 stuks en een GAK van 9,81 € , bij mij gaan ze de deur uit eens ik mijn geld terug heb, tenzij ze nog even blijven doorstijgen. Maar ik vertrouw het voor geen haar.

Niet dat Eurn geen 12 € zou waard zijn qua NAV, maar ze staan al jaaaaren ondergewaardeerd.

Al bij al is dit allemaal prima,mijn frustratie is dat ik niet snap waarom het zo de hoogte in gaat en ik dus erg achterdochtig ben.
Donatello
0
Er zit terug een langere tijd van betere prijzen aan te komen, waarschijnlijk zijn een paar grote spelers hierop aan het inspelen en aan het inkopen, orders van 400.000 stuks is zeker niet van kleinere spelers. Ze wachten niet tot de VLCC prijs stijgt om dan pas aan te kopen. Ik verwacht terug een daling na hun aankoop, maar dan zal de stijgende VLCC prijs ervoor zorgen dat dividend uitgekeerd word en de prijs van het aandeel zal dan terug volgen.
Donatello
1
Een andere reden dat we veel stijging zien, die in totaal een euro verschil maakt is de daling van de euro, in de bijlage heb ik de grafiek van de laatste paar maanden gestoken met verschil in dollar, euro en de dollar euro verhouding over die periode. In Amerika staat Euronav terug even hoog als op 26 mei, in Europa staan we een euro hoger dan die datum.
Bijlage:
Vavli
0
Mensen hebben blijkbaar een kort geheugen: onderzoek eens wat in 2019 werd aangehaald voor een hogere koers verwachting:’ minder tankers zodat de rates zullen stijgen ‘ was de kern van het verhaal, niet het tijdelijke fenomeen met Cosco. De pandemie heeft gezorgd voor een tijdelijke terugval in het olieverbruik, de cotango (omdat SA en Rusland bij een dalende vraag de productie opdreven) zorgde twee kwartalen voor extreme tarieven en dividenden ( maar de opgebouwde voorraden zorgden daarna voor minder trafiek en dus heel lage rates) Nu zitten we terug met de perspectieven van 2019, toen de koers rond de 11 euro bewoog en het koersdoel tussen 15 en 20 stond.
Ik ben ervan overtuigd dat we heel snel terug naar dat niveau zullen gaan.
PAPA JOE
0
Beurs anticipeert altijd wat komen moet en volgens mij zal het vooral in 2022 positief zijn

1) hopelijk scrapping van meerdere oudere tankers
2) Meer olieverbruik - OPEC kondigt toch + 100 mlj vaten per dag verbruik voor 2022.
3) Rates zullen terug stijgen. Er is positivisme te lezen bv op de site van Fearnleys.

k zelf heb een GAK van 7,79 met 20650 stuks en zal zeker niet verkopen onder de 12€
Henry WILLEM
0
Risky bets
0
www.tradewindsnews.com/tankers/john-f...

Dat persbericht van vandaag over een fonds dat nu meer dan 5% heeft, is John Fredriksen. Dat verklaard waarom EURN de laatste weken relatief sterk handelde.

Interessante move.
boothram
0
ja, ik denk dat de shorters nu beven, het is koud in noorwegen.
Shotsell meldt nog altijd dezelfde shorters...
Frederisen kan zich wel een half dozijn euronavs verorloven...Het zou wel eens hard tegen hard kunnen worden, zoals in de welzijnssector.
kijk, als hij nu zou stoppen kan de koers zakken... maar waarom zou hij...
COMPLEET
0
We gaan gestaag, maar vastbesloten naar omhoog :
° Fredriksen wil meer
° Euronav sterkste in zijn soort
° Vrachttarieven vanaf volgende week in opmars
° Krachtig dividend volgt naar aanloop van 4 november
jik
0
De baas van frontline die meer dan 5%bezit van zijn grootste concurrent. Daar zit muziek in.... Overname.... Of samensmelting tot grootste tankervloot van de wereld.... Blijven zitten of bijkopen....
COMPLEET
0
ik heb er 18000 en GAK 8,03 ( incl. dividenden )
Mocht ik nog kapitaal vrij hebben dan zou ik zeker bijkopen.
Ik verwacht hier vlotjes boven de 14 Q1 2022.
Alles hangt af van de openbaring ... 11/12 is zeker want dat zit in de komende koers. We zien die 8 nooit meer terug.
maci
0
quote:

Bregt14 schreef op 11 oktober 2021 09:52:

Hebt u het volledige artikel aub?
Staat als altijd (bij elk fonds) op hun website. De melding op zich bedoel ik daarmee.
GalacticNuke
0
quote:

COMPLEET schreef op 11 oktober 2021 10:16:

We gaan gestaag, maar vastbesloten naar omhoog :
° Fredriksen wil meer
° Euronav sterkste in zijn soort
° Vrachttarieven vanaf volgende week in opmars
° Krachtig dividend volgt naar aanloop van 4 november
Hoge winst verwacht mss voor een mooi dividend te hebben? Waar haalt u de info? Grz
COMPLEET
0
quote:

GalacticNuke schreef op 11 oktober 2021 11:04:

[...]Er werd reeds geld vrijgemaakt voor de aandeelhouders .... die 1,04 miljard euro - Deel gaat naar de aandeelhouders. En stevig dividend maakt de aandeelhouder altijd blij en zorgt voor kooplustigen die de tarieven omhoog brengen van het aandeel

Hoge winst verwacht mss voor een mooi dividend te hebben? Waar haalt u de info? Grz
Thole
0
quote:

jik schreef op 11 oktober 2021 10:47:

De baas van frontline die meer dan 5%bezit van zijn grootste concurrent. Daar zit muziek in.... Overname.... Of samensmelting tot grootste tankervloot van de wereld.... Blijven zitten of bijkopen....
Daar zit inderdaad hopelijk een goed en mooi plan achter!
19.290 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 845 846 847 848 849 850 851 852 853 854 855 ... 961 962 963 964 965 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 30 apr 2024 17:35
Koers 15,600
Verschil -0,070 (-0,45%)
Hoog 15,810
Laag 15,600
Volume 40.265
Volume gemiddeld 220.576
Volume gisteren 43.851

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront