TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom Oktober 2021

2.287 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 ... 111 112 113 114 115 » | Laatste
Wereldbelegger
0
Waarom het complete onzin is om het chiptekort te bagatelliseren en te roepen dat het allemaal wel meevalt.
Dat is typisch oogklepgedrag van een "bepaald type belegger" met name die al jaren in hun TomTom schoenendoos compleet verstoft dood geld zien liggen.

Van chips tot chauffeurs, van elektronica tot fietsonderdelen: er is wereldwijd een tekort aan van alles

www.nrc.nl/nieuws/2021/10/22/de-nieuw...
Dutchy Ron
1
Not just another HD Map: AMP Approach to HD Map Development

medium.com/@woven_planet_group/not-ju...

According to the Toyota, these will be the Woven companies’ primary focuses:

Woven Alpha will explore new areas for business expansion and incubate new projects like Woven City
Woven Capital is an $800 million global investment fund that will invest in growth-stage companies developing AI, machine learning, autonomous driving, connectivity, and other such technologies
Woven Core will develop, implement, and scale automated driving technologies
Woven Planet will act as the strategic decision-making arm for the whole group, create new business opportunities, and collaborate with partners

www.greencarcongress.com/2021/08/2021...

Het lijkt wel of Toyota eerst wat PoC’s doet met TT en HERE om het daarna zelf op te gaan zetten…….en HD Maps te gaan maken …. Naarmate de tijd verstrijkt en zelfrijdende auto’s nog op zich laten wachten hebben OEM’s meer tijd om zelf HD Maps te ontwikkelen.
[verwijderd]
4
quote:

Wereldbelegger schreef op 24 oktober 2021 11:02:

[...]

Partijen die in de materie duiken kunnen het misschien ook anders zien.
Een zeer beperkte echte Free Float, founders die de boel controleren en niet onbelangrijk een plaats in de derde divisie van Beursplein 5 in Amsterdam.

Partijen die een HERE prospectus lezen met een 400% groei in location omzet - waarbij HERE zich ook duidelijk buiten automotive willen roeren zal beleggers attent maken op de hele sector en het bedrijf dat het allermeest in dezelfde markt zit is TomTom.

Buiten automotive is TT minstens de gelijke aan HERE. HERE heeft Amazon en Lyft als klanten. TT heeft Microsoft, UBER, Apple, Verizon. Microsoft zat heel diep in HERE en nam toch de keuze om naar TT over te stappen, bij MSFT Bing duurde dit een jaar. Die moeite doe je niet zomaar. TT’s Enterprise omzet is vrijwel geheel in dollars, dit deel van TomTom meer Amerikaans dan Nederlands.

Of TT in “de 3e divisie” speelt is dan niet ze relevant, geeft alleen maar aan dat het daar niet thuishoort

En bestaande TT aandeelhouders zouden ook nog wel iets kunnen vinden van de situatie.

Goddijn had naar eigen zeggen ‘pittige gesprekken’ toen Waze gekocht werd voor 1 miljard terwijl dat bedrijf een fractie is van TomTom. Toen Telematics bedrijven hoge waarderingen kregen, terwijl Telematics binnen TomTom ‘verstopte waarde’ was, begon den Drijver daarover te schrijven en de Mol nam een belang omdat hij drie dingen wilde: verdergaande partnerships met tech bedrijven (deelnemingen), de verkoop van Telematic en gezamenlijk investeren in spin-offs om de nieuwe ASML’s te creëren.

Het eerste is niet gebeurd, het tweede wel en het derde zie ik als mogelijke stap voor Autonomos (zie mijn eerdere post)

Hierboven genoemde Telematics waardering of WAZE waardering zijn kinderspel vergeleken met (als dat lukt) HERE SPAC voor 5 miljard + 500 mio schuld. Dan krabt toch werkelijk iedereen zich achter de oren bij TT met 900 mio waardering en > 300 mio cash? HERE 9 keer meer waard dan TT, terwijl HERE terrein verliest aan TT?
tatje
0
Lionel Messi
Laporta kreeg van de socios vragen over Lionel Messi, aan wiens Barcelona-huwelijk in augustus een einde kwam. 'We hadden gewoon geen salarisruimte door de erfenis die we kregen. Als we Messi hadden willen behouden, hadden we in zee moeten gaan met een investeringsfonds genaamd CVC, zo deelde de Liga ons mee. Dat konden we niet accepteren, in die vorm. Messi kon niet langer wachten en begreep dat hij niet kon blijven.'

CVC hadden die ook niet eind 2018 interesse in Tom Tom :-)

tatje
1
The SPACs are now coming for autonomous vehicle startups.

Het wordt spannend.

Kan TT de ballon dadelijk nog onder water houden !

Gelukkig enkele forumleden, die de boel opfrissen en realistisch maken.

Mijn dank !
Wereldbelegger
2
quote:

*JustMe* schreef op 24 oktober 2021 11:53:

[...]

Partijen die een HERE prospectus lezen met een 400% groei in location omzet - waarbij HERE zich ook duidelijk buiten automotive willen roeren zal beleggers attent maken op de hele sector en het bedrijf dat het allermeest in dezelfde markt zit is TomTom.

Buiten automotive is TT minstens de gelijke aan HERE. HERE heeft Amazon en Lyft als klanten. TT heeft Microsoft, UBER, Apple, Verizon. Microsoft zat heel diep in HERE en nam toch de keuze om naar TT over te stappen, bij MSFT Bing duurde dit een jaar. Die moeite doe je niet zomaar. TT’s Enterprise omzet is vrijwel geheel in dollars, dit deel van TomTom meer Amerikaans dan Nederlands.

Of TT in “de 3e divisie” speelt is dan niet ze relevant, geeft alleen maar aan dat het daar niet thuishoort

En bestaande TT aandeelhouders zouden ook nog wel iets kunnen vinden van de situatie.

Goddijn had naar eigen zeggen ‘pittige gesprekken’ toen Waze gekocht werd voor 1 miljard terwijl dat bedrijf een fractie is van TomTom. Toen Telematics bedrijven hoge waarderingen kregen, terwijl Telematics binnen TomTom ‘verstopte waarde’ was, begon den Drijver daarover te schrijven en de Mol nam een belang omdat hij drie dingen wilde: verdergaande partnerships met tech bedrijven (deelnemingen), de verkoop van Telematic en gezamenlijk investeren in spin-offs om de nieuwe ASML’s te creëren.

Het eerste is niet gebeurd, het tweede wel en het derde zie ik als mogelijke stap voor Autonomos (zie mijn eerdere post)

Hierboven genoemde Telematics waardering of WAZE waardering zijn kinderspel vergeleken met (als dat lukt) HERE SPAC voor 5 miljard + 500 mio schuld. Dan krabt toch werkelijk iedereen zich achter de oren bij TT met 900 mio waardering en > 300 mio cash? HERE 9 keer meer waard dan TT, terwijl HERE terrein verliest aan TT?
Weet u. Ik hoop dat u hartstikke gelijk krijgt.
Dat zou goed zijn voor mijn TT posities in aandelen, opties en turbo's.
Alleen ik heb er een hard hoofd in.

Al wat u aandraagt klinkt valide, maar ik blijf de vraag houden. Waarom stappen zo weinig particulieren in TT?
Moet er echt een "ander type belegger" wakker worden om de koers naar grotere hoogte te brengen naar aanleiding van het gebeuren rondom HERE?

We hebben toch al de FCF bluesky theorie en de disco Microsoft theorie.
Beide theorieën geven zicht op zeer hoge koersen binnen enkele jaren.
En dan zal een HERE spac constructie slapende beleggers wakker schudden?
Wereldbelegger
1
Hoort TT niet in de derde divisie thuis?
Gevoelsmatig misschien niet. Maar volgens de reglementen wel.

Ik heb het nog even opgezocht
De samenstelling van de -index, de Midkap-index en de AScX -index worden jaarlijks in maart herzien, na de expiratie van de maart optie series. Bepalend voor die samenstelling is de effectieve aandelenomzet. Dat is, grofweg gezegd, gemiddelde beurswaarde maal gemiddelde dagomzet over het voorbije jaar, lopend van 1 februari tot 1 februari. In werkelijkheid wordt elke transactie afzonderlijk opgeteld, een arbeidsintensieve rekenmethode…

De 25 fondsen met de hoogste omzet komen in principe in de -index, fondsen op plaats 26 t/m50 inde Midkap-index en fondsen op plaats 51 t&m75 inde AScX-index, dit alles rekening houdend met de randvoorwaarde hieronder beschreven.
( Bepalend voor de weging van het fonds in de index is overigens niet de omzet maar de marktkapitalisatie van het betreffende fonds, gecorrigeerd voor de z.g. freefloat waarde.)
Bij aanpassing van de lijst worden eerst de fondsen 1 t&m 23 geselecteerd. De laatste twee fondsen worden geselecteerd uit fondsen 24 t&m 27, waarbij bestaande index fondsen voorrang hebben
[verwijderd]
0
sniklaas
3
quote:

*JustMe* schreef op 24 oktober 2021 11:53:

[...]HERE SPAC voor 5 miljard + 500 mio schuld. Dan krabt toch werkelijk iedereen zich achter de oren bij TT met 900 mio waardering en > 300 mio cash? HERE 9 keer meer waard dan TT, terwijl HERE terrein verliest aan TT?
wie zich vooral de ogen uit hun hoofd moeten schamen zijn de bestuurders van @TOM2 met Harold voorop welke deze situatie met @TOM2 hebben gecreëerd en jarenlang gecultiveerd…

De situatie met @HERE wordt een herhaling van 2015 waar @TOM2 uiteindelijk geen gebruik van heeft gemaakt, hopelijke zegeviert ditmaal het gezond verstand en de bereidheid om te delen…
win some...
3
quote:

*JustMe* schreef op 24 oktober 2021 01:04:

[...]

Echter, er is een prospectus opgesteld door HERE waarin zij een langetermijn doelstelling noemen van 400% omzetgroei. En dat trekt natuurlijk wel investeerders. Als die investeerders echt gaan happen op een prijs van 5 miljard voor HERE, dan zal HERE wel heel sterk doorgezaagd worden hoe het komt dat ze jarenlang geld wegpisten en marktaandeel verloren (aan TT) nu ineens een viervoud verwachten.
[...]

Tijdens de CMD van 2019 gaf TT ook een langetermijn doelstelling van 400% groei voor de omzet Locatie Technology. Dit heeft niet extra investeerders getrokken. Zoals elders op het forum gememoreerd kon Mapbox ook geen investeerders vinden om via de Spac route naar de beurs te gaan. Zo natuurlijk is dit dus niet.

Alle huidige eigenaren zijn in HERE gaan investeren op basis van een waardering van om en nabij 3 miljard. Waarom zou een nieuwe investeerder dan op basis van een waardering van 5 miljard willen toetreden? Niet op basis van de cijfers. Here heeft de afgelopen jaren de omzet fors zien krimpen. Elk jaar worden er rode cijfers geschreven.

Op basis van strategische/toekomstige waarde dan? Maar waarom verkopen de Duitsers dan hun belang? En waarom nemen de Amerikanen en/of de Japanners dit belang dan niet over ipv het via een Spac naar de beurs te laten gaan? Bij een zekere 400% groei zouden ze dit toch niet laten lopen.

De 400% groei is dus, zo blijkt uit het handelen van de eigenaren, meer ambitie dan zekerheid. Daarbij heeft PE altijd als strategie: herstructureren/doorontwikkelen en daarna voor meer geld weer doorverkopen. Dit zal in de praktijk kunnen botsen met de belangen van mede-eigenaren Intel/NTT/Mitsubishi Corp. en . Een deelbelang in HERE is voor PE in dit geval dus niet zo aantrekkelijk. En zeker niet tegen een waardering van 5 miljard.
Dutchy Ron
0
Wereldbelegger
1
quote:

Knife Catcher schreef op 24 oktober 2021 15:30:

waar heb je dat opgezocht Wereldbelegger; in een oude encyclopedie?
U zult ongetwijfeld het beter weten.
Aan u de mooie taak om niet alleen iemand af te zeiken maar mijn bijdrage te verbeteren.
Voor het algemeen kennisniveau van beleggers die niet zo goed ingevoerd zijn in de beleggerswereld als u.
Doe een keer iets positiefs met uw onmetelijke kennis zou ik zeggen.
[verwijderd]
3
Voor iemand die vooral negatieve kanten toont vraag je best veel positivisme van een ander;-)
Ik heb ook wel eens problemen met de vraag waarom ik nog steeds in T2 beleg, maar niet dagelijks een keer of tien
tatje
0
Van Bommel ontslagen.

Koeman, geen middenvelders die diepgaan en afdrukken en geen snelheid, geen verrassing, volgens mij, de volgende .

Doe het niet meer.

Kijken naar Barca is bijna een straf.

Dan is dit forum leuker, gezamenlijk met de familie lachen om de zuigertjes.
Wereldbelegger
0
[Modbreak IEX: Gelieve op de inhoud van uw berichten te letten, bericht is bij dezen verwijderd. Waarschuwing.]
Wereldbelegger
0
quote:

Knife Catcher schreef op 24 oktober 2021 18:21:

Voor iemand die vooral negatieve kanten toont vraag je best veel positivisme van een ander;-)
Ik heb ook wel eens problemen met de vraag waarom ik nog steeds in T2 beleg, maar niet dagelijks een keer of tien
Ik weet niet wat u allemaal leest, maar ik heb geen enkel probleem met mijn beleggingen in TT.
Ik ben pas in januari 2019 ingestapt om redenen die ik hier regelmatig gepost hebt.
Zolang ik centen bij elkaar schraap via optieconstructies om van de winst aandelen TT te kopen.
(Dat is mijn manier van beleggen in dit fonds in de derde divisie van Beursplein 5.) heb ik niet te klagen.

Maar ik ben benieuwd naar uw positieve bijdragen inzake TT.
Of laat u dat (wijselijk) over aan de bekende vergezichtschilders die mij en u gouden koersdoelen laten zien aan de horizon:
FCF winsten, houdbaar dividend, HERE boost of het aloude disco Microsoft verhaal of het dagelijkse "Strong Buy" scenario?

In alle gevallen ben ik blij wanneer het uitkomt.

tja....

NewKidInTown
2
quote:

NewKidInTown schreef op 24 oktober 2021 00:06:

De hoeveelheid tekst is omgekeerd evenredig aan de belangrijkheid van dit calimero-fondsje uit de derde divisie.
Niettemin ga ik wel uit van een 8,00 eind deze maand en circa 9 einde jaar, maar dat komt niet door de cijferaars en wensdenkers hier op dit draadje, maar meer door de common-sense en TA-beleggers.
[verwijderd]
1
quote:

win some... schreef op 24 oktober 2021 16:34:

[...]

Tijdens de CMD van 2019 gaf TT ook een langetermijn doelstelling van 400% groei voor de omzet Locatie Technology. Dit heeft niet extra investeerders getrokken.

Ik denk wel dat het beleggers had getrokken indien 2020/21 ook bewijs had geleverd met >20% groei. In zekere zin is het ook geleverd want tomtom had gelijkblijvende Location omzet bij 30% krimp automarkt.

Zoals elders op het forum gememoreerd kon Mapbox ook geen investeerders vinden om via de Spac route naar de beurs te gaan. Zo natuurlijk is dit dus niet.

Het kón wel (tegen 1,5 mrd USD) maar ze wilden 2 mrd en kozen andere route. Mapbox met hogere waardering dan TT is nóg zo’n opmerkelijk gegeven. Geen eigen maps, geen grote klanten portefeuille in automotive en veel minder omzet dan TT.
newsnetdaily.com/softbank-spac-seeks-...

Alle huidige eigenaren zijn in HERE gaan investeren op basis van een waardering van om en nabij 3 miljard. Waarom zou een nieuwe investeerder dan op basis van een waardering van 5 miljard willen toetreden? Niet op basis van de cijfers. Here heeft de afgelopen jaren de omzet fors zien krimpen. Elk jaar worden er rode cijfers geschreven.

Helemaal eens. Op cijfers kan het niet. Het kan alleen op prospectus. BTW: de investeringen zijn meer dan 3 miljard. Ze hebben ook nog geinvesteerd en verliezen gecompenseerd. 577 miljoen verlies in 2019 + 2020.

Op basis van strategische/toekomstige waarde dan? Maar waarom verkopen de Duitsers dan hun belang? En waarom nemen de Amerikanen en/of de Japanners dit belang dan niet over ipv het via een Spac naar de beurs te laten gaan? Bij een zekere 400% groei zouden ze dit toch niet laten lopen.



Er wordt gezegd vanuit HERE dat ze ‘onafhankelijk’ moeten zijn om hun groei te bereiken die zowel binnen en buiten Automotive ligt. Vrijheid om eigen strategie te bepalen.

Toen HERE werd gekocht 6 jaar geleden dachten sommigen dat het een soort R&D unit van BMW, Daimler en Audi zou worden. Die mix van klant, belanghebbende in R&D en investeerder werkte denk ik niet goed. Ze knijpen nu HERE af en de Duitsers hebben ook onderling issues.
Ook lijkt het er op dat Volkswagen niks met HERE doet voor HD maps en zelf iets wil proberen via Cariad.

Er moeten volgens HERE investeerders komen die op afstand staan, niet voorschrijven waarin geinvesteerd wordt en waarin niet.


De 400% groei is dus, zo blijkt uit het handelen van de eigenaren, meer ambitie dan zekerheid.

Misschien dat ze wel geloven in groei van HERE maar niet in de rol van HERE als supplier in autonoom rijden. Op dat moment wordt het niet meer een strategische investering, maar een belegging. De Duitsers zijn er niet in gegaan als beleggers

Daarbij heeft PE altijd als strategie: herstructureren/doorontwikkelen en daarna voor meer geld weer doorverkopen. Dit zal in de praktijk kunnen botsen met de belangen van mede-eigenaren Intel/NTT/Mitsubishi Corp. en . Een deelbelang in HERE is voor PE in dit geval dus niet zo aantrekkelijk. En zeker niet tegen een waardering van 5 miljard.

Terechte opmerking. Interessant om te volgen wie van huidige investeerders blijft en vertrekt. Mooi zou zijn als VW vertrekt. Ik zie hen als TomTom target (er is al het een en ander aan deals natuurlijk, zoals global HD maps
2.287 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 ... 111 112 113 114 115 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 26 apr 2024 15:20
Koers 5,690
Verschil +0,115 (+2,06%)
Hoog 5,705
Laag 5,600
Volume 235.087
Volume gemiddeld 324.527
Volume gisteren 419.134

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront