Just Eat Takeaway « Terug naar discussie overzicht

Just Eat Takeaway.com 2021

24.314 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 759 760 761 762 763 764 765 766 767 768 769 ... 1212 1213 1214 1215 1216 » | Laatste
Hopende
1
quote:

COMPLEET schreef op 21 oktober 2021 15:02:

Jitse is een volharder en wil gaan voor het geheel. Een Musk onder de takeaways en plots zie je de explosie. Enfin - een businessmodel lezen en juist interpreteren is niet ieder gegeven. Maar we komen er wel hoor.
Jou zeker niet iedereen opgelet voor alle lucht dat compleet verkondigd!!!
marktwaarde
2
quote:

Giraffe Capital schreef op 8 november 2021 14:50:

[...]
En Doordash had in 2020 een record GAAP verlies van 461 miljoen. Verliezen op korte termijn maken (tenzij je krap bij kas zit) niet uit als er maar zicht is op (meer) winst is in de toekomst. Nieuwe klanten op je platform krijgen kost veel geld (wat direct druk op je winst) terwijl die klanten daarna als het goed is voor jaren (en ook steeds meer*) op je platform blijven bestellen zonder dat jij daar heel veel marketing dollars tegenaan moet gooien.

Probleem
Bij Grubhub was er in de jaren 2018/2019/2020 alleen een groot probleem, er kwamen nog wel nieuwe klanten bij, maar de zogenoemde **cohorts van eerdere jaren bestelde gezamenlijk minder dan in vorige jaren, dat zette een grote rem op de groei. Grubhub was veranderd van een natuurlijk groeiende business (bestaande klanten bestellen elk jaar meer) naar een business die krimpt tenzij er veel geld wordt geïnvesteerd in klantacquisitie.

Oorzaak
De aanleiding en de direct oorzaak hiervan is duidelijk, Grubhub was gefocust op winst/ebitda (net zoals Just Eat) en wilde daardoor eerst eigenlijk niet investeren in (toen nog) verlieslatende logistieke diensten en hield vast aan haar (super winstgevende) marketplace model, dit terwijl DoorDash en Uber in heel de VS hun logistieke netwerk uitrolde. Hierdoor ontstond een gigantische supply gap tussen Doordash en Grubhub. Bij Doordash kon je eten bestellen bij alle grote fastfood/QSR-ketens (McDonalds, Chipotle, KFC, BK, Starbucks etc..) en bij individuele restaurants die niet zelf bezorgde terwijl dit bij Grubhub niet of bijna niet mogelijk. Gezien QSR's in de VS voor bijna 50% van alle restaurantomzet verantwoordelijk zijn*** het niet vreemd dat Grubhub zoveel market share is verloren door het niet aanbieden van QSR's. Een Amerikaan wil gewoon zijn Big Mac en als hij of zij die niet kan bestellen op Grubhub is dat een hele goede reden om voortaan de Doordash app te gebruiken.

Oplossing
Inmiddels hebben ze bij Grubhub (na jaren van market share loss) ook het licht gezien, je hebt alle restaurants nodig op hetzelfde platform anders gaat de consument naar de concurrent. Afgelopen 2 jaar heeft Grubhub door uitrol van logistiek het aanbod restaurants meer dan verdubbeld**** en is de customer loyalty door beter restaurant aanbod en lancering van Grubhub+ flink verbeterd. In H1 2021 zien hierdoor een flinke verbetering van de historische Grubhub cohorts****, nieuwe klanten betekenen eindelijk weer groei voor Grubhub.

Verwachting
Gaat Grubhub (los van heropening kantoren) veel marktaandeel terugveroveren? Waarschijnlijk niet, daarvoor is Grubhub te laat van koers veranderd, maar het bedrijf (wat inmiddels +70% via haar logistieke netwerk bezorgd) is prima gepositioneerd om mee te groeien met de Amerikaanse food delivery markt.

*Voorbeeld van gezonde cohorts waarbij bestaande klant elk jaar meer bestellen = bit.ly/3CZ4E8J
**Cohort = Groep klanten die in een bepaald jaar klant is geworden
*** Bron = bit.ly/3o5IBHq
**** Grubhub restaurant aanbod = bit.ly/3wsiOwT
***** Grubhub cohort data = bit.ly/3BPP3XT
****** 2019 brief van Grubhub aan aandeelhouders: bit.ly/3bMXcl1
Dank voor deze bijdrage.

Grubhub heeft inderdaad een winstfocus gehad (tot op heden) en daarom is het verlies van 150 miljoen in 2020 extra pijnlijk. Daarom ook vreemd dat Jitse op basis van de historische prestaties zegt dat Grub een goede onderliggende winstgevendheid heeft. Dat was inderdaad vroeger, toen Doordash en UberEats nog een maatje kleiner waren dan Grub. Nu is het plaatje 180 graden gedraaid.

Op het hoogtepunt was Grubhub bovendien circa 13 miljard waard. Dat zij uiteindelijk verkocht zijn voor 7 miljard is ook wel een teken aan de wand dat zij het al aan verliezen waren en een exit zochten.

Een andere tekortkoming is dat GRUB het zich ook altijd makkelijk heeft gemaakt door zich enkel te focussen op steden en de suburbs compleet buiten beschouwing heeft gelaten.. Strategisch ook een misser. Zeker in een 'winner-takes-it-all' markt.

Verwacht jij dat het JET lukt om het tij te keren? Ik vond het namelijk ook erg verrassend dat Jitse tijdens de CMD het ineens had over een mogelijke consolidatie
Pedro Ines Kuilen
1
quote:

Marktwaarde schreef op 8 november 2021 18:23:

[...]

Dank voor deze bijdrage.

Grubhub heeft inderdaad een winstfocus gehad (tot op heden) en daarom is het verlies van 150 miljoen in 2020 extra pijnlijk. Daarom ook vreemd dat Jitse op basis van de historische prestaties zegt dat Grub een goede onderliggende winstgevendheid heeft. Dat was inderdaad vroeger, toen Doordash en UberEats nog een maatje kleiner waren dan Grub. Nu is het plaatje 180 graden gedraaid.

Op het hoogtepunt was Grubhub bovendien circa 13 miljard waard. Dat zij uiteindelijk verkocht zijn voor 7 miljard is ook wel een teken aan de wand dat zij het al aan verliezen waren en een exit zochten.

Een andere tekortkoming is dat GRUB het zich ook altijd makkelijk heeft gemaakt door zich enkel te focussen op steden en de suburbs compleet buiten beschouwing heeft gelaten.. Strategisch ook een misser. Zeker in een 'winner-takes-it-all' markt.

Verwacht jij dat het JET lukt om het tij te keren? Ik vond het namelijk ook erg verrassend dat Jitse tijdens de CMD het ineens had over een mogelijke consolidatie
Als er een consolidatie plaats vindt dan lukt JET het niet alleen om het tij te keren maar ik verwacht dat ze het zelfstandig kunnen doen of met een partner. Jet heeft dit toch al vaak genoeg bewezen dat ze het kunnen?
marktwaarde
1
quote:

Pedro Ines Kuilen schreef op 8 november 2021 18:48:

[...]

Als er een consolidatie plaats vindt dan lukt JET het niet alleen om het tij te keren maar ik verwacht dat ze het zelfstandig kunnen doen of met een partner. Jet heeft dit toch al vaak genoeg bewezen dat ze het kunnen?
Dat valt mee. Naar mijn weten hebben ze altijd de nummer 1 of 2 gekocht, nooit een relatief kleine partij zoals Grub nu.

Daarnaast is DD ook flink doorontwikkeld. Die hebben de afgelopen jaren met geld van Softbank en andere venture capitalist volledig de focus gelegd op logistiek en technologie.

Als je denk ik wat dieper graaf, lees je vooral terug dat Grub vergane glorie is. Een beetje een lui bedrijf.

Nu zegt Jitse weer dat Grub 'strategische waarde' heeft maar dat zeg hij zo ongeveer bij alles. Je kan je afvragen hoe goed de due diligence was.
[verwijderd]
4
Just Eat Takeaway.com N.V. Sponsored ADR (GRUB) May Find a Bottom Soon, Here's Why You Should Buy the Stock Now

finance.yahoo.com/news/just-eat-takea...
Pedro Ines Kuilen
1
In de vs stijgt geubhub en doordash daalt! Groentje, cat rock of ik heeft de yanks wakker gemaakt denk ik
The call of ktulu
2
He Pedro, mooi aandeel Is JET op deze koers of niet? Ben zelf vorige week ingestapt en volg sindsdien dit forum en de koers een beetje.

Wat ik me echter afvraag is waarom je zo graag wil dat die koers op korte termijn gaat stijgen en dit zo luidkeels op het forum vertegenwoordigt. Heb je een korte termijn optie die dreigt waardeloos te expireren? Het doet wat met je ..
Pedro Ines Kuilen
1
quote:

The call of ktulu schreef op 8 november 2021 20:54:

He Pedro, mooi aandeel Is JET op deze koers of niet? Ben zelf vorige week ingestapt en volg sindsdien dit forum en de koers een beetje.

Wat ik me echter afvraag is waarom je zo graag wil dat die koers op korte termijn gaat stijgen en dit zo luidkeels op het forum vertegenwoordigt. Heb je een korte termijn optie die dreigt waardeloos te expireren? Het doet wat met je ..
Nee heb ik niet maar ik ben iemand die graag zo veel mogelijk geld maakt in zo min mogelijk tijd! Maar ik ben in tegenstelling tot veel andere hier een serieuze belegger die op de beurs handelt om veel geld te verdienen! Daarom zit ik in JET! Mijn gak is in de €61 dus ik maak me nog geen zorgen maar zie wel veel potentie. Ik heb strong hands als het moet dus haast heb ik niet perse. Goed dat je ingestapt bent. Vergeet trouwens niet om abtjes te geven!
Beginnendetrader
3
Een GAK van €61?? Hoe dan met de laatste maanden steeds bijkopen? Er zou toch binnenkort €80 zijn en zo niet dan de eer aan jezelf houden?

Geld maken kun je bij de Nederlandse munt. Geld verdienen, tja ik zit ook long in JET maar het aandeel lijkt wel vervloekt. De laatste weken rond de lunch geen onaardige koers maar tegen het einde van de dag weer bijna alles ingeleverd.
KCNIB
2
quote:

Pedro Ines Kuilen schreef op 8 november 2021 21:11:

[...]

Nee heb ik niet maar ik ben iemand die graag zo veel mogelijk geld maakt in zo min mogelijk tijd! Maar ik ben in tegenstelling tot veel andere hier een serieuze belegger die op de beurs handelt om veel geld te verdienen! Daarom zit ik in JET! Mijn gak is in de €61 dus ik maak me nog geen zorgen maar zie wel veel potentie. Ik heb strong hands als het moet dus haast heb ik niet perse. Goed dat je ingestapt bent. Vergeet trouwens niet om abtjes te geven!
Ik geloof je Pedro, plaats eens een screenshot van je aandelen zodat andere dat ook doen.
de tuinman
3
quote:

Pedro Ines Kuilen schreef op 8 november 2021 21:11:

[...]

Nee heb ik niet maar ik ben iemand die graag zo veel mogelijk geld maakt in zo min mogelijk tijd! Maar ik ben in tegenstelling tot veel andere hier een serieuze belegger die op de beurs handelt om veel geld te verdienen! Daarom zit ik in JET! Mijn gak is in de €61 dus ik maak me nog geen zorgen maar zie wel veel potentie. Ik heb strong hands als het moet dus haast heb ik niet perse. Goed dat je ingestapt bent. Vergeet trouwens niet om abtjes te geven!
En de arrogante druipt er weer vanaf.
Wat moet je met die abjes?
[verwijderd]
0
Food Delivery Businesses Embrace Massive Growth Potential in Post Pandemic Decade (UBER, TWOH, GRUB, LYFT, DASH, PZZA, TKAYF)

www.marketwatch.com/press-release/foo...

PS: JET waar blijft dat persbericht over nieuwe partners????
Vice
0
quote:

Pedro Ines Kuilen schreef op 8 november 2021 21:11:

[...]

Nee heb ik niet maar ik ben iemand die graag zo veel mogelijk geld maakt in zo min mogelijk tijd! Maar ik ben in tegenstelling tot veel andere hier een serieuze belegger die op de beurs handelt om veel geld te verdienen! Daarom zit ik in JET! Mijn gak is in de €61 dus ik maak me nog geen zorgen maar zie wel veel potentie. Ik heb strong hands als het moet dus haast heb ik niet perse. Goed dat je ingestapt bent. Vergeet trouwens niet om abtjes te geven!
Ik ben wel weer heel erg onder de indruk van je. Mijn GAK is net iets hoger dan jij maar omdat ik je advies zo goed volg toch lager weten te krijgen. Maak inderdaad harde EURO's en dat is het doel. Zet hem op Pedro - mijn ABtje heb je en keep it up.
TheFutureIsHere
0
we hebben de bodem bereikt! wat een fantastisch nieuws. Mijn goede vriend Pedro Ines Kuilen en ik hebben dit allang voorspeld. Wow! Onze gak ligt zo laag dat de winsten MEGA zullen worden. Beide zitten wij hier voor de lange termijn en zullen pas over enkele jaren onze aandelen verkopen.
[verwijderd]
0
Een grote koper, iets van 15k. Pedro is weer met steunaankopen bezig.

Ps. zou dit nog invloed hebben op de reis van Jitse naar de VS

Het dient vooral om Amerikaanse reizigers te informeren over de risico’s met betrekking tot de pandemie. Dat Nederland nu als ’zeerhoogrisicogebied’ geldt, heeft vooralsnog geen invloed op reizen vanuit Nederland naar de VS. Dat is sinds maandag onder voorwaarden weer toegestaan.
[verwijderd]
0
Er is wel wat aan handje...100k (1/10 van de dag) in een half uurtje dat is een hele tijd geleden...stilte voor de storm?
24.314 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 759 760 761 762 763 764 765 766 767 768 769 ... 1212 1213 1214 1215 1216 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 3 mei 2024 17:35
Koers 13,800
Verschil +0,120 (+0,88%)
Hoog 14,245
Laag 13,715
Volume 1.555.052
Volume gemiddeld 2.416.377
Volume gisteren 1.253.430

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront