Autofabrikant Rivian laat oog vallen op Nederland voor Europese expansie
In het kort
Rivian is al een jaar gevestigd in Amsterdam, blijkt uit onderzoek van het FD.
In Amsterdam heeft Rivian 20 medewerkers en er staan vacatures open.
Het bedrijf zoekt naar een productielocatie in het VK, Duitsland of Nederland.
Het Amerikaanse Rivian RA40$115,82-3,36% , producent van elektrische SUV's en pick-ups, heeft zijn oog laten vallen op Nederland voor Europese expansie. Het bedrijf, dat begin deze maand de grootste Amerikaanse beursgang sinds 2014 doormaakte, startte vorig jaar twee dochterondernemingen in Amsterdam: Rivian Europe bv en Rivian Netherlands bv.
Uit een analyse van LinkedIn-profielen blijkt dat er inmiddels minstens twintig mensen werken bij de Nederlandse vestiging. Veel van hen maakten de overstap van Uber of Tesla. De nieuwe werknemers hebben een achtergrond als recruiter of houden zich bezig met vastgoed. Het aantal vacatures in Europa — vijf in Nederland, vier in Duitsland en veertien in het Verenigd Koninkrijk — staat nog wel in schril contrast met de bijna 1700 openstaande functies in de VS.
Rivian wil geen antwoord geven op de vraag of er in Amsterdam een nieuw Europees hoofdkantoor uit de grond gestampt wordt. Het bedrijf zegt vanwege een verplichte 'stille periode' na de recente beursgang niet op vragen van Het Financieele Dagblad te kunnen reageren.
Marktwaardering van dik $140 mrd
Rivian maakte eerder deze maand een spectaculaire gang naar de beurs. Het bedrijf haalde $11,9 mrd op en tikte een paar dagen later een marktwaardering van dik $140 mrd aan. Daarmee werd het bedrijf, dat nog maar 156 auto's heeft afgeleverd, groter dan bedrijven als BMW, General Motors en Ford. Alleen Tesla en Toyota zijn, gelet op marktwaarde, nog grotere autoproducenten.
Vorig jaar liet ceo Robert Scaringe aan Reuters weten vanaf 2022 ook in Europa SUV's te verkopen. Op termijn zouden ook kleinere modellen in Europa verkocht en geproduceerd moeten worden. Het eerste doel van Rivian Netherlands, zo blijkt uit de oprichtingsakte, is het 'verkopen, importeren, marketen, fabriceren, ontwerpen en ontwikkelen van elektrische avontuurlijke voertuigen'.
Een Nederlandse bv, een Nederlandse fabriek?
Matthias Schmidt, marktanalist uit Berlijn, stelt desgevraagd dat het slim is ook in Europa te produceren als Rivian de Europese markt wil betreden. 'Er is een importheffing van 10%. Wil je die omzeilen dan zul je auto's in Europa moeten produceren of op z'n minst in elkaar zetten.'
Rivian zou de route kunnen kiezen die Tesla jaren eerder aflegde. Het Europese hoofdkantoor van Tesla is gevestigd in Amsterdam. In 2013 werd in Tilburg de eerste Tesla-fabriek buiten de Verenigde Staten geopend, waar werknemers de Model S en SUV Model X assembleerden.
In Nederland werd gehoopt op een gigafabriek van Tesla. Die ging uiteindelijk naar Berlijn. Tesla heeft, nu het zwaartepunt van de productie is verschoven naar Duitsland, de assemblagefabriek in Tilburg gesloten.