TomTom « Terug naar discussie overzicht

TOMTOM Februari 2022 - Is 2022 in navolging van 2020 en 2021 ook een transitiejaar

1.671 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 ... 80 81 82 83 84 » | Laatste
[verwijderd]
6
quote:

Overtake schreef op 20 februari 2022 21:51:

[...]
Klopt, grote ergernis van de meesten hier maar moderator vindt het allemaal goed. Alleen Justme en Boem gaan er nog tegenin, tegen beter weten in waarschijnlijk. Het is goed, als je hun posts leest, dat je je realiseert dat ze er voor worden betaald, dat ze allemaal instructies krijgen in wat ze op moeten schrijven en dat ze onder diverse aliassen zichzelf napraten en versterken.

Het is niet anders, met de moderatie hier die dat niet wil zien is het voor de rest kansloos.
Het staat volgens mij nog steeds eenieder vrij om hier te posten dat TomTom een succesvol prachtbedrijf is met uitstekende toekomstverwachtingen n.a.v. de behaalde resultaten en strategisch goede keuzes die het bedrijf jaar op jaar weet te melden. Dat het verliesmakende krimpbedrijf de winstgevende concurrentie ver vóór is en de aandeelhouders op de eerste plaats komen.

Er wordt hier gesuggereerd dat er door TomTom meegelezen wordt op dit forum. Het feit dat bovenstaande onzin hier lang de boventoon heeft gevoerd (joost mag weten om welke reden) heeft bij het management wellicht de indruk gewekt dat reguliere aandeelhouders een bijzondere bovenkamer hebben en juist hoop putten uit de jaarlijks terugkerende verliezen en omzetkrimp.

Laten we wel wezen. Er valt gewoon niets positiefs te melden over TomTom. De cijfers spreken boekdelen.Het bedrijf faalt in alle opzichten, met name in het creëren van aandeelhouderswaarde, hetgeen toch een belangrijk aspect zou moeten zijn op een beleggersforum.
De nostalgie naar onware en vooral onverklaarbare positiviteit begrijp ik niet.
boem!
0
Het is maar waar je de meeste waarde aan hecht.

IFRS omzet en netto resultaat 2018 t/m 2021
2018 686.8 mio vs 44.8 mio
2019 700.8 mio vs 632.9 mio
2020 528.2 mio vs -257.6 mio
2021 506.9 mio vs -94.7 mio

prodomzet A&E vs FCF
2018 434.4 mio vs 90 mio
2019 538.1 mio vs 66 mio
2020 454.6 mio vs -26 mio
2021 445.2 mio vs 24 mio

Om iets voor een aandeelhouder te kunnen betekenen MOET een bedrijf cashgenerend zijn.

De outlook voor 2022 en 2023 kan als volgt worden weergegeven:
prod omzet A&E 2022 475 mio vs FCF van -25 mio
prod omzet A&E 2023 550 mio vs FCF van > 25 mio
Hierbij moet je wel aantekenen dat TT vwb de omzetontwikkeling heeft aangegeven dat men voor 2022 uitgaat van een derde rampjaar ingevolge de chiptekorten maar dat men inzet op de hefboom tussen omzet en opex door het doen van een eenmalige diepteinvestering van 30 mio in 2022 welke moet leiden tot een structurele kostenverlaging van 40 mio in de jaren daaropvolgend.

Het is met name deze hefboom waar de positivo's hun hoop en vertrouwen op hebben gebaseerd.

TT is ontegenzegglijk een cash genererend bedrijf en toont het lef en de ballen om in deze moeilijke tijd een diepte-investering te doen om de hefboom tussen prodomzet en Opex nog duidelijker naar voren te laten komen.

pwijsneus
4
quote:

boem! schreef op 21 februari 2022 04:50:

TT is ontegenzegglijk een cash genererend bedrijf en toont het lef en de ballen om in deze moeilijke tijd een diepte-investering te doen om de hefboom tussen prodomzet en Opex nog duidelijker naar voren te laten komen.

Dit is onjuist, TT is geen cash genererend bedrijf.
SimonCA
0
Is the Data generated in a car more valuable than the car itself?

Data from connected cars have tremendous potential to drive high-return business models. From making the ride entertaining to personalizing and securing it, automotive data is the new oil.

The car of tomorrow will not run on gas but on data. Mobility and data-driven services are predicted to propel a 30% growth or $1.5 trillion increase in automotive revenue. By 2025, 125 million connected cars will be transmitting 25 GB, the equivalent of 10 HD movies, to the cloud, every hour.
This wealth of data and insights is transforming the automotive industry. Smart mobility has propelled the merger between arch competitors BMW and Daimler and the arrival of tech giants such as Amazon, Google, and Microsoft in the automotive space.
Technologies such as smart OTA services, Al-driven voice assistants, AR/VR based advanced driver assistance systems and vehicle analytics dashboards that can power innovative business models are already here.
pwijsneus
1
quote:

SimonCA schreef op 21 februari 2022 08:19:

Is the Data generated in a car more valuable than the car itself?

Data from connected cars have tremendous potential to drive high-return business models. From making the ride entertaining to personalizing and securing it, automotive data is the new oil.

The car of tomorrow will not run on gas but on data. Mobility and data-driven services are predicted to propel a 30% growth or $1.5 trillion increase in automotive revenue. By 2025, 125 million connected cars will be transmitting 25 GB, the equivalent of 10 HD movies, to the cloud, every hour.
This wealth of data and insights is transforming the automotive industry. Smart mobility has propelled the merger between arch competitors BMW and Daimler and the arrival of tech giants such as Amazon, Google, and Microsoft in the automotive space.
Technologies such as smart OTA services, Al-driven voice assistants, AR/VR based advanced driver assistance systems and vehicle analytics dashboards that can power innovative business models are already here.
TomTom gebruikt en verwerkt data. Het genereert geen data.
SimonCA
0
China EV carmaker Hozon working with China International Capital Corp., Citic Securities Co., Morgan Stanley and UBS for $1 Billion Hong Kong IPO.

Interesting to follow as Hozon is adopting Huawei's computing platform for intelligent driving as well as lidar technology.
The startup producing large-scale affordable electric vehicles.
SimonCA
2
Volkswagen/ TomTom

Volkswagen's automotive software program and technological know-how business Cariad and the geolocation technological know-how professional Tom Tom mentioned they have been co-acquiring a "navigation product" for the VW Team.
It will merge Tom Tom's expertise in hybrid navigation and website traffic expert services, with Cariad expertise in "premium consumer knowledge and car integration".
The multi-calendar year offer addresses all markets bar China and is the continuation of prolonged standing cooperation as TomTom has provided a website traffic assistance for a lot of years.
Cariad, which is doing work on software program and components platforms for all group brands, will create the navigation Ul/UX as nicely as the map visualisation for just about every brand name.
By 2030, Cariad aims to hook up up to 40m cars globally to the group's automotive cloud. Tom Tom navigation will combine into the group's digital cockpits, with frequent over the air updates.
The cloud navigation utilizes super rapidly, up to date routing and actual time website traffic info, to deliver the most exact steering and estimated instances of arrival.
When no details link is available, the program switches to onboard software program, making it available beneath all situation.
Vive tu vida positivamente
0
De boefjes hebben de stofzuiger weer aangezet en slurpen met veel plezier de stoploss ordertjes op om zich vol te kunnen laden met de nu nog besmeurde pareltjes!
Hetzelfde bij o.a. USG meegemaakt!!
dachthetniet
3
Allemaal mooie berekeningen weer die dan vervolgens gelogenstraft worden bij openen van de beurs.
boem!
0
quote:

pwijsneus schreef op 21 februari 2022 07:24:

[...]

Dit is onjuist, TT is geen cash genererend bedrijf.
Cash flow from operations:
2017 173,598
2018 228,973
2019 93,679
2020 -20,180
2021 36,783

pwijsneus
4
quote:

boem! schreef op 21 februari 2022 09:45:

[...]

Cash flow from operations:
2017 173,598
2018 228,973
2019 93,679
2020 -20,180
2021 36,783

TomTom maakt verlies en de aanwezige cash krimpt. Dat verzin ik niet maar haal ik uit de cijferpresentaties van TomTom.

Weet niet waarom je hier om de zoveel dagen post dat TomTom cashgenererend is overigens. Justin had daar ook een handje van. Bleef maar posten dat TomTom winstgevend zou zijn. Dat heeft hij later aangepast naar dat TomTom "cashpositief" is.

Allemaal prima, geen idee wat ik er als belegger mee moet.

Hoeveel cash is er nodig om de free float uit te kopen? Dat vind ik relevanter.
dachthetniet
4
quote:

boem! schreef op 21 februari 2022 09:45:

[...]

Cash flow from operations:
2017 173,598
2018 228,973
2019 93,679
2020 -20,180
2021 36,783

Hoeveel leningen staan er tegenover en hoeveel nog niet betaalde rekeningen heeft men lopen..

Je kan je natuurlijk vastklampen aan wellicht het enige positieve in je rapportage maar volgens mij wordt tomtom vooral afgerekend op het feit dat ze een krimpend bedrijf zijn die dreigen de slag te verliezen, gecombineerd met een management niet capabel om dit op te vangen. Dikke 10jaar aan het stuntelen met diverse uitstapjes/pogingen om het tij te keren zijn allen op fiasco’s uitgelopen.
En niemand neemt zijn verantwoordelijkheid.
Wereldbelegger
0
quote:

pwijsneus schreef op 21 februari 2022 09:50:

[...]

TomTom maakt verlies en de aanwezige cash krimpt. Dat verzin ik niet maar haal ik uit de cijferpresentaties van TomTom.

Weet niet waarom je hier om de zoveel dagen post dat TomTom cashgenererend is overigens. Justin had daar ook een handje van. Bleef maar posten dat TomTom winstgevend zou zijn. Dat heeft hij later aangepast naar dat TomTom "cashpositief" is.

Allemaal prima, geen idee wat ik er als belegger mee moet.

Hoeveel cash is er nodig om de free float uit te kopen? Dat vind ik relevanter.
hoe groot is de 'vrije' cashflow?
Zeer waarschijnlijk onder de 22%
Onderstaand staatje is waarschijnlijk niet compleet

Treasury Shares 5,382,772 4.1%
Top 25 shareholders own 74.1% of the company

Ownership Name Shares Current Value
12.07% Harold C. Goddijn 15,323,608 €113.1m
11.79% Corinne Goddijn-Vigreux 14,964,216 €110.4m
11.58% Peter-Frans Pauwels 14,702,531 €108.5m
11.14% Pieter Geelen 14,140,030 €104.4m
5.32% DNB Asset Management AS 6,754,554 €49.8m
5.21% John H. de Mol 6,618,334 €48.8m
3.2% Teslin Capital Management BV 4,065,452 €30.0m
2.76% BlackRock, Inc. 3,497,600 €25.8m
2.29% Norges Bank Investment Management 2,905,694 €21.4m
2.16% Deutsche Bank Aktiengesellschaft, London 2,743,062 €20.2m
1.67% The Vanguard Group, Inc. 2,122,700 €15.7m
1.25% Mirae Asset Global Investments Co., Ltd 1,588,838 €11.7m
1.01% Dimensional Fund Advisors LP 1,283,642 €9.5m
0.65% NN Investment Partners International Holdings B.V. 825,000 €6.1m
0.28% DNCA Finance 360,225 €2.7m
0.26% Edmond De Rothschild Asset Management (France) 334,023 €2.5m
0.25% RWC Partners Limited 317,843 €2.3m
0.25% Alain De Taeye 311,736 €2.3m
0.18% KBC Asset Management NV 225,923 €1.7m
0.16% Charles Schwab Investment Management, Inc. 202,977 €1.5m
0.14% Penserra Capital Management, LLC 179,078 €1.3m
0.12% Ariad Asset Management Gmbh 158,506 €1.2m
0.12% River and Mercantile Asset Management LLP 157,05 €1.2m
0.12% State Street Global Advisors, Inc. 150,972 €1.1m
0.11% Cedar Street Asset Management LLC 139,766 €1.0m
ketchup
3
je kan helemaal geen cijfermatige onderbouwing voor TT verzinnen, ze weten zelf niet hoe een jaar verloopt - ze kunnen hooguit een trend aangeven en daarom zijn ze ook zo ongelofelijk behoudend met hun outlook , enkel een blik op 10 jaar met een hoog Disney-gehalte laten ze af en toe eens los en bergen lip-service hoe sterk en goed ze wel niet bezig zijn - means helemaal shit to the numbers.

TT is een dienstverlener - zij zijn niet prijs bepalend, ze krijgen een 'fee' ( lees fooi voor gedane services en daar moeten ze mio voor investeren )

de enige uitgang is een verkoop of delisting , weg van de beurs , weg van een referentie-kader hoeveel de toko waard is, en eens van de beurs kunnen ze zich gaan optrekken aan bedrijven die op papier veel meer waard zijn zoals een HERE en nieuwkomers die honderden mio aan investment capital weten op te halen

TT verpietert en verdampt aan de beurs , en het vind helemaal geen ondersteuning aan deze of gene die een belang neemt , want de waarde gaat uiteindelijk niet bepaald worden door haar beursnotering, maar door een verkoop van de assets ( hoogst waarschijnlijk uit privé )
Wereldbelegger
0
Slimme TTbeleggers die een stoploss gebruiken zijn blij met hun verstandig besluit.
Kopen al vanaf 12 januari (€ 9,36) TT aandelen steeds een stukje goedkoper in.
en vermeerderen het aantal in PF tegen dezelfde investering.

Vasthoudende TTbeleggers vinden dat maar een angsthazenmethode.

Stel je eens voor dat er dividend wordt aangekondigd.
Wie lacht er dan als laatste?

TomTom Strong Buy
closer
0
Duitsland onderzoekt of rijstrookassistent van Tesla's Autopilot toegestaan is

De Duitse federale autoriteit voor het wegvervoer doet onderzoek naar Tesla's Autopilot en bekijkt met name of de rijbaanassistent van de techniek toegestaan is in Europa. De autoriteit staat in contact met de Nederlandse RDW.

Het Kraftfahrt-Bundesamt bevestigt tegen de Duitse krant BILD am Sonntag dat het een onderzoek is gestart naar een functie van Autopilot van Tesla. Duitse media, zoals Focus, schrijven erover. "Sommige voertuigen van de fabrikant Tesla hebben een elektronische functie voor het veranderen van rijstrook die in Europa mogelijk niet is toegestaan", meldt de federale dienst voor het wegverkeer van Duitsland.

Verder lezen: tweakers.net/nieuws/193478/duitsland-...
Video: www.youtube.com/watch?v=PUbk2Ko-VU4
Wereldbelegger
0
22% verbrand in zes weken.

12-1-2022 9,36
21-2-2022 7,30
verschil -2,06
in% -22,01%

Date Price Open High Low
Feb 21, 2022 7.30 7.33 7.42 7.23
Jan 12, 2022 9.22 8.93 9.36 8.93

dachthetniet
0
quote:

closer schreef op 21 februari 2022 10:29:

Duitsland onderzoekt of rijstrookassistent van Tesla's Autopilot toegestaan is

De Duitse federale autoriteit voor het wegvervoer doet onderzoek naar Tesla's Autopilot en bekijkt met name of de rijbaanassistent van de techniek toegestaan is in Europa. De autoriteit staat in contact met de Nederlandse RDW.

Het Kraftfahrt-Bundesamt bevestigt tegen de Duitse krant BILD am Sonntag dat het een onderzoek is gestart naar een functie van Autopilot van Tesla. Duitse media, zoals Focus, schrijven erover. "Sommige voertuigen van de fabrikant Tesla hebben een elektronische functie voor het veranderen van rijstrook die in Europa mogelijk niet is toegestaan", meldt de federale dienst voor het wegverkeer van Duitsland.

Verder lezen: tweakers.net/nieuws/193478/duitsland-...
Video: www.youtube.com/watch?v=PUbk2Ko-VU4
Wat heeft dit met tomtom te maken?
[verwijderd]
0
quote:

dachthetniet schreef op 21 februari 2022 10:47:

[...]

Wat heeft dit met tomtom te maken?
Even doordenken....als dat erin zit; neem daarbij regelgeving en het gebruik van HD maps mee
pwijsneus
1
quote:

Knife Catcher schreef op 21 februari 2022 11:05:

[...]
Even doordenken....als dat erin zit
Geloof niet dat TomTom erin zit.

- Als TomTom erin zou zitten is het slechte reclame, dit deplorabele systeem waarbij je moet opletten voor brugpeilers werkt voor geen meter.
- TomTom maakt kaarten, in allerlei vormen. Tesla maakt juist geen gebruikt van (HD)kaarten. Daar zal Tesla wellicht op terug moeten komen, wat op zich gunstig voor TT zou kunnen zijn.

Over data genereren en data verwerken. Al die rijdende Tesla's is natuurlijk een enorme vloot probes, waarvan de enomre hoeveelheid data die ze produceren meer dan voldoende moet zijn voor Tesla om zelf iets op te zetten. Ze weten ook wel hoe ze deze data moeten verwerken.

Cariad heeft daar TT voor nodig, echter cariad is de producent van "de nieuwe olie".

Straks heeft elke autobouwer dus zelf de beschikking over een enorme berg data/nieuwe olie. Ze zullen ook grotendeels deze zelf willen verwerken.

TomTom bied slechts de software, maar hoe uniek is dit?

Eerlijke antwoord, dat weet ik ook niet. Maar kan dus goed zijn dat TT voor de zoveelste keer z'n hele businessmodel moet omgooien, om in plaats van kaarten softwarediensten te gaan verkopen. Heb nog steeds niet door hoe uniek TT daar nu precies in is...
1.671 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 ... 80 81 82 83 84 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 26 apr 2024 17:35
Koers 5,780
Verschil +0,205 (+3,68%)
Hoog 5,820
Laag 5,600
Volume 475.734
Volume gemiddeld 324.527
Volume gisteren 419.134

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront