TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom mei

909 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 ... 42 43 44 45 46 » | Laatste
Wereldbelegger
0
quote:

marathon 11 schreef op 12 mei 2022 11:22:

[...]

[]U doelt op deze post neem ik aan: Ik heb het over ZE!!!! Daarmee het bestuur en het bedrijf bedoelend!!!

Biofoed schreef op 11 mei 2022 15:48:

[...]Als hij TT voor €28 per aandeel verkoopt is er uiteindelijk niks verdampt toch....

Zal ongetwijfeld kloppen maar wel veel rendement gemist en nog meer frustratie opgeleverd.
En omdat de meesten van ons niet het eeuwig leven hebben wordt de kans dat je er nog iets mee kunt wel steeds kleiner. HG c.s. leven er lustig op los maar de kleine man die hoopte dat ze als een goed huisvader op zijn geïnvesteerd geld zouden passen en er ook nog extra waarde mee zouden creëren blijft erg gefrustreerd achter. En dat al vele jaren!!![/i][/b]

Dit is echt om te lachen natuurlijk!!! Zo'n reactie verwacht je alleen van kleuters maar het is je gegund Wereldburger. Jammer dat je jouw naam geen eer aandoet. Fijne dagen maar weer en even weer genoeg van WB c.s.
Dan heeft u de tijd om eens na te denken over uw investering in TT en welke frustraties u dat brengt.
Beleggen is keuzes maken. Investeren in TT is overduidelijk voor u een verkeerde keuze geweest.

Ik zal mij niet wagen aan een advies te geven maar:
Je blijft toch ook niet bij je partner, die je inmiddels verafschuwt, omdat je maar niet kunt begrijpen waarom anderen haar/hem juist zo leuk vinden en zelfs aanbidden.
Wereldbelegger
1
quote:

dachthetniet schreef op 12 mei 2022 13:40:

[...] wat een trieste vertoningen weer.
Ach, bestaand beleggersleed wordt steeds grotere frustratie bij wederom dalende koersen en weinig tot geen Hosanna verhalen. Dat uit zich in verbaal gesputter richting medebeleggers die een wat (bewezen) realistischer kijk hebben op de ontwikkelingen bij TT en de daarbij behorende koers.

Maar evengoed ga ik voor de derde keer dit jaar met kale Calls de bietenbrug op.
Mijn in de haast aangeschafte puts maakt het verlies niet goed.
Ik heb de laatste maanden een slechte hand van spelen in het TTcasino.
Ik ga bijna geloven dat de koers wordt gemanipuleerd om mij te pesten. ((-;
Wereldbelegger
1
Toch wel zeer opmerkelijk voor een fonds in de derde divisie dat de koers eerst omlaag wordt gezet met nauwelijks volume dan bijna de gehele dag naar recht beweegt om vervolgens met nog minder volume een sprint naar de 7,77 te trekken. En toch weer rond het daggemildelde te eindigen.

Ik kan niets anders bedenken dat dit geregisseerd is.
Maar waarom? Welke krachten spelen hier het spel?

((-;
dachthetniet
0
quote:

Wereldbelegger schreef op 12 mei 2022 16:59:

Toch wel zeer opmerkelijk voor een fonds in de derde divisie dat de koers eerst omlaag wordt gezet met nauwelijks volume dan bijna de gehele dag naar recht beweegt om vervolgens met nog minder volume een sprint naar de 7,77 te trekken. En toch weer rond het daggemildelde te eindigen.

Ik kan niets anders bedenken dat dit geregisseerd is.
Maar waarom? Welke krachten spelen hier het spel?

((-;
antwoord: geen
Wereldbelegger
0
quote:

Wereldbelegger schreef op 12 mei 2022 16:59:
Toch wel zeer opmerkelijk voor een fonds in de derde divisie dat de koers eerst omlaag wordt gezet met nauwelijks volume dan bijna de gehele dag naar recht beweegt om vervolgens met nog minder volume een sprint naar de 7,77 te trekken. En toch weer rond het daggemildelde te eindigen.

Ik kan niets anders bedenken dat dit geregisseerd is.
Maar waarom? Welke krachten spelen hier het spel?

((-;

quote:

dachthetniet schreef op 12 mei 2022 17:16:

[...] antwoord: geen
Dat zegt u nou altijd.

((-;
Wereldbelegger
0
Ik zie dat ik een medehandelaartje kan feliciteren.
11% in twee dagen op een turbo.
En centjes weer in the pocket.
dachthetniet
0
quote:

Wereldbelegger schreef op 12 mei 2022 17:52:

quote:

Wereldbelegger schreef op 12 mei 2022 16:59:
Toch wel zeer opmerkelijk voor een fonds in de derde divisie dat de koers eerst omlaag wordt gezet met nauwelijks volume dan bijna de gehele dag naar recht beweegt om vervolgens met nog minder volume een sprint naar de 7,77 te trekken. En toch weer rond het daggemildelde te eindigen.

Ik kan niets anders bedenken dat dit geregisseerd is.
Maar waarom? Welke krachten spelen hier het spel?

((-;

[...]

Dat zegt u nou altijd.

((-;
ik zeg ook wel eens ‘onzin’, of dat er mensen wel heel belangeloos zoveel tijd steken in het volstorten van het forum met mooie vergezichten en complexe optie berekeningen die vervolgens totaal geen recht doen aan de koers.
boem!
0
Het vooropgezette plan van HG uit 2019 kan als mislukt worden afgeschreven.

In het kort kwam het hierop neer.

HG en AdT wilden in 2025 met pensioen maar dan wel als geslaagd ondernemer.

Daarvoor werd een CMD uitgeschreven met prachtige vergezichten qua verdiensten.

Met een groei in omzet van 15% zou er in 2025 een omzet A&E worden gerealiseerd van 1.185 mio met een FCF van 2 euro per aandeel
De verdere groei in omzet en winst zou garant moeten staan voor een koerswaarde van 50 euro pa

Corona , suply chain problemen en geopolitieke spanningen hebben roet gegooid in dit sprookjesverhaal

Zoals het een goed ondernemer betaamt laat HG zich niet afschrikken door tegenslagen.

Hij heeft versie 2.0 ontwikkeld.
Target date blijft dezelfde te weten 2025.
Er wodt een nieuwe CMD uitgeschreven in de tweede helft van dit jaar.
Ook daar zal sprake zijn van een oplopende omzet en FCF.
Daarnaast is Gemma toegevoegd aan de RVC om indien het niet lukt om zelfstandig de 50 euro te bereiken dit via een PE constructie wel te laten lukken.
sniklaas
1
quote:

boem! schreef op 13 mei 2022 03:11:

Het vooropgezette plan van HG uit 2019 kan als mislukt worden afgeschreven.

In het kort kwam het hierop neer.

HG en AdT wilden in 2025 met pensioen maar dan wel als geslaagd ondernemer.

Daarvoor werd een CMD uitgeschreven met prachtige vergezichten qua verdiensten.

Met een groei in omzet van 15% zou er in 2025 een omzet A&E worden gerealiseerd van 1.185 mio met een FCF van 2 euro per aandeel
De verdere groei in omzet en winst zou garant moeten staan voor een koerswaarde van 50 euro pa

Corona , suply chain problemen en geopolitieke spanningen hebben roet gegooid in dit sprookjesverhaal

Zoals het een goed ondernemer betaamt laat HG zich niet afschrikken door tegenslagen.

Hij heeft versie 2.0 ontwikkeld.
Target date blijft dezelfde te weten 2025.
Er wodt een nieuwe CMD uitgeschreven in de tweede helft van dit jaar.
Ook daar zal sprake zijn van een oplopende omzet en FCF.
Daarnaast is Gemma toegevoegd aan de RVC om indien het niet lukt om zelfstandig de 50 euro te bereiken dit via een PE constructie wel te laten lukken.
het ontbreken van pricing power is de allergrootste mislukking van TOMTOM, klanten willen simpelweg geen goudgerande prijzen aan TOMTOM betalen voor de producten, diensten en services terwijl de ontwikkeling’s kosten hoog zijn en vooralsnog hoog blijven waardoor het verdienmodel belabberd is en blijft…

Dit pricing power probleem kan een onafhankelijk TOMTOM niet oplossen, daarvoor MOET de toko verkassen naar onderdak bij een wereldspeler die wel een goudgerand verdienmodel heeft of kan optuigen…

Deze situatie hebben de realisten in 2015 geschetst, jaarlijks herhaald en blijft anno 2022 nog steeds valide, dit in tegenstelling tot de vele droomscenario’s en wensdenkertjes uit de kokers van de TOMTOM supporters…

Geen gebruik gemaakt van deze ‘verkoop’ mogelijkheid in 2015/2016 kan Harold worden aangerekend en hopelijk voor ons aandeelhouders komt tijdig dit besef nu de assets nog een waarde vertegenwoordigen van €1750 mio, in handen van een goede verkoper tegen een mooie premie kunnen worden verpatst…
boem!
0
Ipv je af te zetten tegen het gebruik van het verdienmodel als indicator om de kansen van TT goed in te schatten en je daarop in te stellen en de argumenten daarop in te brengen blijf jij nog steeds hameren op het gebrek aan de pricing power zonder daarvan de konsekwenties te willen inzien van de volgens mij nog steeds aanwezige kansen om te komen tot een zelfstandig verdienmodel.

Die kansen schat ik hoog is door de aanwezige backlog, het afgegeven groeiscenario voorA&E van 15% en de revolutionaire kostenverlaging door investeringen in automatisering.

Ik zeg hierbij niet dat dit een gelopen race is daarvoor dienen de gevolgen van Corona ed de afgelopen twee jaar als voldoende bewijs.
pwijsneus
0
Iemand er al eens over nagedacht dat de kans enorm is dat de chiptekorten en hoge grondstofprijzen nog doorlopen tot ver in 2023?

De outlook voor volgend jaar kan hierdoor ook de prullenbak. Zal toch wel weer een transitiejaar worden.
sniklaas
0
quote:

boem! schreef op 13 mei 2022 07:21:

Ipv je af te zetten tegen het gebruik van het verdienmodel als indicator om de kansen van TT goed in te schatten en je daarop in te stellen en de argumenten daarop in te brengen blijf jij nog steeds hameren op het gebrek aan de pricing power zonder daarvan de konsekwenties te willen inzien van de volgens mij nog steeds aanwezige kansen om te komen tot een zelfstandig verdienmodel.

Die kansen schat ik hoog is door de aanwezige backlog, het afgegeven groeiscenario voorA&E van 15% en de revolutionaire kostenverlaging door investeringen in automatisering.

Ik zeg hierbij niet dat dit een gelopen race is daarvoor dienen de gevolgen van Corona ed de afgelopen twee jaar als voldoende bewijs.
de realiteit is Martin dat een onafhankelijk en zelfstandig TOMTOM niet in staat is om een goudgerand verdienmodel op te tuigen, dat schrijf ik al vanaf 2015 en tot op de dag van vandaag zie ik geen enkele reden om mijn standpunt daarin te veranderen.

De cijfers vanaf 2015 en de outlook tot 2024 bevestigen mijn standpunt en dan zijn we nog lang niet verlost van de tekorten in grondstoffen, onderdelen en microprocessoren die tot minstens 2023 op de automotive omzet van TOMTOM blijft drukken en met een beetje pech voor verdere prijserosie gaan zorgen. Daarnaast zullen de kosten (salarissen, ed) voor TOMTOM ook dit jaar fors gaan toenemen, niet enkel prijscompensatie maar hoe zorg je bij krapte in de markt dat de brains aan boord blijven, ook bij medewerkers heeft TOMTOM een imago uitdaging van een bedrijf dat veel belooft maar steken laat vallen in de uitvoering.

Het niet (kunnen) waarmaken van de verwachtingen is bij TOMTOM onderdeel van het DNA...
boem!
0
Ik zie wel degelijk een opgetuigd verdienmodel bij TT vanaf 2015.

TT is er in geslaagd om haar kaspositie te laten oplopen van 99k in 2015 tot 356 k in 2021 en dat alles gecombineerd met een daling in omzet van 1.007 mio tot 507 mio.
ketchup
0
daar zit 250k in van rest-gelden Telematics verkoop ?
het is consumer ( een divisie die geen toekomstperspectief heeft, dat TT recht heeft gehouden )

nogmaals ook ik zie veel meer upside dan downside voor het aandeel TT, maar vrees dat daar wel een strategische verandering voor moet plaatsvinden van de huidige aandeelhoudersstructuur

als standvastige ongoing biz blijft het voor TT een moeizaam gevecht en zeker in een markt die straks gedomineerd gaat worden door Big Tech
TT moet voor die tijd al onder een ander dak
sniklaas
0
quote:

boem! schreef op 13 mei 2022 08:43:

Ik zie wel degelijk een opgetuigd verdienmodel bij TT vanaf 2015.

TT is er in geslaagd om haar kaspositie te laten oplopen van 99k in 2015 tot 356 k in 2021 en dat alles gecombineerd met een daling in omzet van1.007 mio tot 507 mio.
Kaspositie in miljoenen en bestaat volledig uit prepayments (deferred), omzet ontwikkeling gedurende deze 6 jaar -/-47% per FTE;

2015 €215861,- per fte (einde 2015 4666 fte's in dienst)
2021 €114602,- per fte (einde 2021 4424 fte's in dienst)
boem!
0
De verkoop vanTTT heeft een boekwinst opgeleverd van 807 k waarvan 751 k is uitgekeerd aan aandeelhouders.

het is inderdaad waar dat Consumer en Telematics beiden als cashcow zijn gebruikt door TT om A&E op de kaart te zetten
tatje
0
quote:

boem! schreef op 13 mei 2022 09:00:

De verkoop vanTTT heeft een boekwinst opgeleverd van 807 k waarvan 751 k is uitgekeerd aan aandeelhouders.

het is inderdaad waar dat Consumer en Telematics beiden als cashcow zijn gebruikt door TT om A&E op de kaart te zetten
On 31 March 2019, the group had no outstanding bank borrowings and reported a net cash position
of €241 million (Q1 '18: net cash of €129 million). Included in the net cash position is an amount of
€34 million which is presented as held for sale of which €30 million is generated by Telematics during
the locked box period which commenced on 1 July 2018.

DIVESTMENT OF TELEMATICS AND CAPITAL REPAYMENT
SALE OF TELEMATICS
The sale of Telematics to Bridgestone was completed on 1 April 2019. The net cash inflow from the
sale was €873 million. The sale resulted in a gain, after the deduction of directly attributable
transaction costs, of €807 million and is recognized in the net profit attributable to discontinued
operations.
For further details regarding the sale, refer to note 8 of our interim financial report.

Juist boem.

Tja.
harrysnel
9
Dit is wel een heel statische analyse over het gebrek aan pricing power bij TT wat mij betreft.

Fundamentele veranderingen:

- TomTom zit nu bij bv VW/Cariad direct aan tafel en is niet volledig afhankelijk meer van de on(wil), on(kunde) en dubbele petten van partijen als Continental, Harman, Bosch etc. Partijen die bovendien ook een deel van de gecreëerde waarde binnen bedrijfskolom naar zich toe willen trekken.

- Nadat TomTom is overgegaan van het aanbieden van een los kastje naar ingebouwde navigatie fungeert de auto zelf als hardware voor de navigatieoplossing. Dit is vele malen meer complex omdat het besturingssysteem van de auto groot aantal functies moet vervullen. De prioriteiten van autobouwers hebben altijd elders gelegen en niet direct bij navigatie. Elektrificatie en het besef bij autobouwers dat toekomstige winst uit data/software moet komen heeft dit veranderd. Navigatie moet niet meer “zo goedkoop mogelijk” en voldoen aan minimum eis maar past nu beter bij het toekomstig verdienmodel.

- Bovenstaande leidt ertoe dat autobouwers eindelijk bereid zijn geweest om OTA updates mogelijk te maken waardoor de navigatie niet al verouderd is als auto van de band loopt. Hierdoor kan de TomTom oplossing beter gaan concurreren met smartphone ervaring. Dit is van belang voor eindgebruiker en er ontstaat de mogelijkheid om meer pull vanuit de Consument zelf te creëren voor de TomTom oplossing Als ingebouwde navigatie sowieso als prut wordt beschouwd dan maakt het voor eindgebruiker niet uit of het inferieure systeem nu van HERE of TomTom komt.

- Autobouwers als Mercedes en VW hebben onlangs aangekondigd dat ze voor Faurecia Aptoide gaan en niet de Google App Store. Deze dreiging van Google hing altijd boven TomTom maar dit zwaard is nu weg. Dat maakt de positie van TomTom sterker want autobouwers die de keuze hebben gemaakt om Google (niet qua besturingssysteem maar wel voor Services) te skippen kunnen dit Google-gevaar niet meer gebruiken in onderhandelingen met TomTom. Belangen voor goede samenwerking nemen daardoor toe en klant-leverancier relatie verandert in “partners”.

- Aan de kostenkant zie je dat er in toekomst niet voor ieder model/merk speciale ontwikkelingskosten genomen hoeven te worden door autobouwer en TomTom door de technologische mogelijkheden in de auto.

Zomaar wat punten die de marge en pricing power positief beïnvloeden. En ik denk dat het mooie vroor de TT belegger is dat we aan het begin staan van deze transitie. Corona en chiptekorten hebben vertraging opgeleverd maar onderliggend zie ik dat het “gameplan” van TomTom zich lijkt te ontwikkelen.

Jmho
Vive tu vida positivamente
0
quote:

harrysnel schreef op 13 mei 2022 09:13:

Dit is wel een heel statische analyse over het gebrek aan pricing power bij TT wat mij betreft.

Fundamentele veranderingen:

- TomTom zit nu bij bv VW/Cariad direct aan tafel en is niet volledig afhankelijk meer van de on(wil), on(kunde) en dubbele petten van partijen als Continental, Harman, Bosch etc. Partijen die bovendien ook een deel van de gecreëerde waarde binnen bedrijfskolom naar zich toe willen trekken.

- Nadat TomTom is overgegaan van het aanbieden van een los kastje naar ingebouwde navigatie fungeert de auto zelf als hardware voor de navigatieoplossing. Dit is vele malen meer complex omdat het besturingssysteem van de auto groot aantal functies moet vervullen. De prioriteiten van autobouwers hebben altijd elders gelegen en niet direct bij navigatie. Elektrificatie en het besef bij autobouwers dat toekomstige winst uit data/software moet komen heeft dit veranderd. Navigatie moet niet meer “zo goedkoop mogelijk” en voldoen aan minimum eis maar past nu beter bij het toekomstig verdienmodel.

- Bovenstaande leidt ertoe dat autobouwers eindelijk bereid zijn geweest om OTA updates mogelijk te maken waardoor de navigatie niet al verouderd is als auto van de band loopt. Hierdoor kan de TomTom oplossing beter gaan concurreren met smartphone ervaring. Dit is van belang voor eindgebruiker en er ontstaat de mogelijkheid om meer pull vanuit de Consument zelf te creëren voor de TomTom oplossing Als ingebouwde navigatie sowieso als prut wordt beschouwd dan maakt het voor eindgebruiker niet uit of het inferieure systeem nu van HERE of TomTom komt.

- Autobouwers als Mercedes en VW hebben onlangs aangekondigd dat ze voor Faurecia Aptoide gaan en niet de Google App Store. Deze dreiging van Google hing altijd boven TomTom maar dit zwaard is nu weg. Dat maakt de positie van TomTom sterker want autobouwers die de keuze hebben gemaakt om Google (niet qua besturingssysteem maar wel voor Services) kunnen dit niet meer gebruiken in onderhandelingen.

- Aan de kostenkant zie je dat er in toekomst niet voor ieder model/merk speciale ontwikkelingskosten genomen hoeven te worden door autobouwer en TomTom door de technologische mogelijkheden in de auto.

Zomaar wat punten die de marge en pricing power positief beïnvloeden. En ik denk dat het mooie vroor de TT belegger is dat we aan het begin staan van deze transitie. Corona en chiptekorten hebben vertraging opgeleverd maar onderliggend zie ik dat het “gameplan” van TomTom zich lijkt te ontwikkelen.

Jmho
AB, zeer goede realistische weergave van de huidige positieve ontwikkelingen!
TomTom is en blijft strong buy!
boem!
0
margeontwiikelng tov fte's lijkt mij een veel betere vergelijkingsmethodiek

2015 518.727/4666= 111.074
2021 407.105/4424= 92.022

indien je daaarbij de deferred betrekt kom je uit op 407.105 + 37.021=444.126 /4424= 100.390
909 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 ... 42 43 44 45 46 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 26 apr 2024 17:35
Koers 5,780
Verschil +0,205 (+3,68%)
Hoog 5,820
Laag 5,600
Volume 475.734
Volume gemiddeld 324.527
Volume gisteren 419.134

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront