TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom juni

819 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 33 34 35 36 37 38 39 40 41 » | Laatste
boem!
0
Ieder mens schat voorzichzelf in wat voor cash-genratie cq burn plaatsvindt bij TT.

Indien jouw inschatting de juiste is tw een hogere cashburn in 2022 EN 2023 zou ik het verstandig en realistisch vinden asap mijn positie te lozen want met een forse negatieve FCF in 2023 stevent de koers van TT onherroepelijk af op een penny-stock
tatje
0
De herhaalde outlook 2023 bij Q1 2022.

Revenue 500 - 550
LT 425 - 475
FCF at least 5%.

Voor locatie technologie ga ik in het midden zitten. 450
Consumer 75

LT 450 a 90% = 405
Consumer 75 a 48% 36
gross profit 441
Taco had het over 470 incl D en A van 50 ik ga op 480 zitten.
ebit - 39
ebitda + 11

Je kunt eventueel capex opvoeren, dan verminder je de opex.

Heb de cijfers Here over 2021 bekeken.

2019
Debt 341
capex 48

2020
debt 493
capex 74

2021
debt 597
capex 69

TT wil niet veel laten zien, Here wel.

Maar ja, de stemming bij velen, is omgeslagen ten gunste van Google.

Natuurlijk wil ik ook een hogere koers, maar 50% bijkopen op 6 heeft ook zijn charme, als je tenminste believer bent :-)

Jammer genoeg kan ik niet over mijn mening discussiëren.

Doei.
sniklaas
1
quote:

boem! schreef op 28 juni 2022 15:09:

Ieder mens schat voorzichzelf in wat voor cash-genratie cq burn plaatsvindt bij TT.

Indien jouw inschatting de juiste is tw een hogere cashburn in 2022 EN 2023 zou ik het verstandig en realistisch vinden asap mijn positie te lozen want met een forse negatieve FCF in 2023 stevent de koers van TT onherroepelijk af op een penny-stock
de reden van mijn positie in @TOM2 is jouw bekend Martin (enkel en alleen voor verkoop, fusie, verzilvering van de assets/discount) en het lozen van mijn positie op basis van te verwachtte operationele resultaten zou een zeer onverstandige keuze zijn…
Wereldbelegger
1
Het is wel een beetje sneu dat boem! en tatje als enige believers de TomTom vlag hier omhoog houden.
Er zijn toch wel meer TomTomgarchen? Of is iedereen met de stille trom vertrokken en komen zo af en toe nog op dit forum om een poster af te zeiken die iets over de koers schrijft.

Waar zijn de PR-medewerkers JustMe en dutchyron gebleven?
Zij hebben de aandelen verkocht. Maar komen ze weer terug als de koers richting de negen gaat?
[verwijderd]
0
De rare koersbewegingen in de afgelopen maanden doen mij sterken dat de Founders aandelen uit de markt trekken en eerdaags met een 12 Euro bod de rest vd beurs kopen/halen
Wereldbelegger
0
quote:

Odessadream schreef op 28 juni 2022 17:00:

Het is echt wachten tot 15 juli voordat we wat meer weten.
En daarna is het wachten op de CMD
Nog geen datum bekend
CMD 2019 was 24 september
Wereldbelegger
0
Hyundai, Kia raided in Germany over suspected diesel defeat devices
German authorities have raided Hyundai and Kia premises over suspected diesel defeat devices in 210,000 vehicles.

BERLIN -- German authorities have raided Hyundai and Kia due to suspicions that they put over 210,000 diesel vehicles with suspected illegal defeat devices onto the road, the Frankfurt state prosecutor's office said.

The engine software is thought to have come from suppliers Bosch, and Delphi, which today is owned by the BorgWarner group, according to a statement.

Authorities searched business premises at eight properties in Germany and Luxembourg in an operation coordinated by the European Union agency Eurojust.

A spokesperson for Hyundai confirmed the raids and said the company was working with the authorities.

bron:
europe.autonews.com/automakers/hyunda...
[verwijderd]
0
Je hoort zelden nog een grote order bericht
CES was altijd smullen
Hoe kan dat?
Verwachten we nog eens ECHT nieuws van omvang mensen?
boem!
0
De pijplijn van bestaande orders is 1,9 miljard groot.

Van deze 1,9 miljard wordt in 2022 12% verantwoordt en in 2023 13%.

Zonder verschillen in de geschatte productieaantallen mag je een omzet van 228 mio en 247 mio invullen als IFRS omzet Automotive.

Aanvullend op deze omzet komt de nieuw verworven omzet miv 1.jan 2022.

De consensus opgemaakt door de analisten die TT volgen schatten de uiteindelijke omzet in op 252 mio voor 2022 en 304 mio voor 2023.

De stijging in omzet ad 29 mio ( 13%) in 2022 en 52 mio ( 21%) in 2023 komt overeen met de door TT gedane uitspraken.
boem!
0
Omzet IFRS ad 252 mio in 2022 is onder te verdelen in:
omzet uit deferred revenue ad 138 mio ( 2021 127 mio; 2020 113 mio; 2019 86 mio)
en de omzet uit prod omzet ad 114 mio (2021 96 mio; 2022 115 mio; 2019 181 mio)

Met name de groei in vrijval maakt het zeer onwaarschijnlijk dat de omzet van Automotive krimpt.
Wereldbelegger
0
Verwarrende berichten: tekort aan halfgeleiders eind 2022 of tot in 2024?

28-6-2022
'Topman VW ziet chiptekort afnemen'

(ABM FN-Dow Jones) Het tekort aan halfgeleiders neemt af. Dit zei CEO Herbert Diess van Volkswagen. Dit schreef persbureau Bloomberg op basis van een email van de topman aan zijn medewerkers.

De vooruitzichten voor de tweede jaarhelft zijn volgens Diess positief.

Wel merkte hij volgens Bloomberg op dat de economische vooruitzichten voor 2023 nog altijd "een beetje onzeker" zijn.

bron:
ABM Financial News

23-6-2022
Het blijkt lastig in te schatten hoe lang de auto-industrie nog gebukt gaat onder het tekort aan microchips. Stellantis-topman Carlos Tavares ging er in april nog van uit dat het 'zeker tot eind 2022' duurt. Volkswagen is minder optimistisch gestemd en rekent op negatieve gevolgen tot in 2024. Onderzoeksbureau Gartner stelde echter even later dat er mogelijk volgend jaar juist een overschot aan chips kan ontstaan wegens overcompensatie in de productie. AlixPartners komt nu met een veel somberder vooruitzicht, dat nog het meest in lijn ligt met de verwachting van Volkswagen.

bron:
www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/ch...
Wereldbelegger
1
Voor de dromers en/of complotdenkers

De domeinnaam tom-tom.nl was geregistreerd door een Amerikaans bedrijf.
Deze naam is gisteren, na 40 dagen in quarantaine, geregistreerd door een Nederlands bedrijf.
boem!
0
De verstoringen in de supply-chain zijn waarschijnlijk van grote invloed op de prodomzet.

Door de vertoringen in het verleden is sprake van inhaalvraag.
Daarnaast zal de transitie van ICE naar EV en de door overheden opgelegde verplichtingen een blijvende boost geven aan de prodomzet.

Door TT wordt rekening houdend met een toename in deferred revenue van 50 mio per jaar uitgegaan van een prodomzet van resp 302mio en 354 mio per jaar in 2022 en 2023.

Om deze omzettn in perspectiet te plaatsen:
prod omzet 2018 318 mio
2019 381 mio
2020 282 mio
2021 266 mio
pwijsneus
1
quote:

boem! schreef op 29 juni 2022 07:52:

De verstoringen in de supply-chain zijn waarschijnlijk van grote invloed op de prodomzet.

Door de vertoringen in het verleden is sprake van inhaalvraag.
Daarnaast zal de transitie van ICE naar EV en de door overheden opgelegde verplichtingen een blijvende boost geven aan de prodomzet.

Door TT wordt rekening houdend met een toename in deferred revenue van 50 mio per jaar uitgegaan van een prodomzet van resp 302mio en 354 mio per jaar in 2022 en 2023.

Om deze omzettn in perspectiet te plaatsen:
prod omzet 2018 318 mio
2019 381 mio
2020 282 mio
2021 266 mio
Verwacht ook dat de komst van Google die direct services aan autobouwers aanbied zoals Google Maps van invloed gaat zijn op HERE en ook TT.

De automotive omzet was in Q1 60,5 mio. Dus @boem, ze lopen nu al grandioos achter bij jouw doelstelling.

We zien inderdaad een transitie van ICE naar EV, maar zie niet in de cijfers terug dat TomTom dit kan kapataliseren. We dachten ook dat die snelheid-weergave ISE iets zou opleveren voor TomTom, blijkt achteraf dat 80% voor HERE heeft gekozen.

ADAS zelfde verhaal, het is niet eens duidelijk, bijvoorbeeld afgelopen kwartaal welk deel van de omzet van die 60,5 miljoen afkomstig is van ADAS. Misschien levert het momenteel nog geen geld op, maar enkel data.

Je ziet overigens dat HERE op dat vlak ook outperformed tov TT. Aantal connected cars is vele malen hoger.
boem!
0
Automotive omzet Q1 was 68 mio.

rekening houdend met het seizoenpatroon van 70 mio, 70mio , 70mo en 95 mio was Q1 inderdaad onder budget (3%).

gezien de extra problemen die de oorlog in Oekraine heeft opgeleverd maak ik me nog geen zorgen over de 305 mio prodomzet in 2022.
pwijsneus
1
quote:

boem! schreef op 29 juni 2022 08:36:

Automotive omzet Q1 was 68 mio.

rekening houdend met het seizoenpatroon van 70 mio, 70mio , 70mo en 95 mio was Q1 inderdaad onder budget (3%).

gezien de extra problemen die de oorlog in Oekraine heeft opgeleverd maak ik me nog geen zorgen over de 305 mio prodomzet in 2022.
Als je de deferred erbij optelt was het 68mio inderdaad. Een krimp van -8% ten opzicht van vorig jaar.
ketchup
1
HERE is altijd groter geweest dan TT, ook voordat de Duitsers het kochten
Google en straks ook Apple en nog een pak nieuwe toetreders gaan de markt helemaal openbreken
tegen die tijd moet TT onder een ander dak zitten hetzelfde gaat op voor HERE

dit is geen premie business model, dit is een service uitgeknepen model , die enorme investeringen heeft gevraagd en enkel voor bedrijven die er een spin-off uit weten te halen interessant

zowel TT als HERE hebben geen power model om geld te verdienen , maar hebben nu nog zeker een grote waarde voor een Big tech Player .. daar is het opwachten

eerst MBLY separaat listen door Intel en dan HERE naar de beurs en dan als laatste TT van de beurs naar een nieuwe eigenaar
wil je scoren op asset waardering voor dit onderdeel is de beste Intel Long te gaan, TT gaat moeizamer worden voor de reguliere aandeelhouder op te scoren, maar scoren gaan we wel
819 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 33 34 35 36 37 38 39 40 41 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 26 apr 2024 17:19
Koers 5,765
Verschil +0,190 (+3,41%)
Hoog 5,820
Laag 5,600
Volume 376.969
Volume gemiddeld 324.527
Volume gisteren 419.134

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront