Just Eat Takeaway « Terug naar discussie overzicht

Just Eat Takeaway 2022!!!!!!!!

Hendrik Roo
1
quote:

Gaston Lagaffe schreef op 19 juli 2022 11:07:

[...]Ik reageer niet op postings van Pedro maar hiervoor maak ik een uitzondering. Probleem is nu juist dat JET te veel overnames in een te korte tijd gedaan heeft en financieel vastloopt. Just Eat (JET GB+I) en dan met name Londen had de volgende profitpool moeten worden waarna de opbrengsten uit Northern Europe (Lieferando) en Just Eat bij Grubhub aangewend zouden kunnen worden. Dit plan lijkt helaas niet te lukken. JET GB+I kan geen marktdominantie bereiken (tariefsverhoging geldt ook niet voor deze regio's !) en vergt nog steeds kapitaal (probleem zit in marktaandeel JET-Londen welke weer onder de 30% is gedaald). het grootste "Ebitda-lek" zat echter in Southern Europe/ANZ. Om een lang verhaal kort te houden of JET stuurt (vanuit Lieferando) kapitaal naar Grubhub of naar de noodlijdende Europese regio's maar er is geen voldoende kapitaal om het beiden te doen. Opgemerkt dient te worden dat GrubHub en JET GB+I verhoudingsgewijs zeer grote bedrijfsonderdelen van JET zijn. We spreken niet over steun ter waarde van enkele tientallen miljoenen maar over honderden miljoenen. Dus hoewel Pedro, JET totaal niet kan doorgronden legt hij de vinger wel op de zere plek (maar wel met een verkeerde uitleg). Mijn inschatting is dat JET geen prioriteit meer zal leggen bij ondersteuning van Southern Europe/ANZ (qua GTV een van de kleinere regio's (10%) maar wel een van de grootste "Ebitda-bleeders").
Als JET het met Deliveroo op een akkoordje gooit, is na Grubhub ook deze uitdaging in het voordeel van JET beslecht. In jouw analyse is Deliveroo een belangrijke sleutel naar de oplossing. Ik denk dat ze dat bij JET ook wel weten. En vindt de samenwerking met Amazon met wie Deliveroo ook samenwerkt net iets te logisch om toevallig te zijn.
Pedro Ines Kuilen
0
quote:

Gaston Lagaffe schreef op 19 juli 2022 11:07:

[...]Ik reageer niet op postings van Pedro maar hiervoor maak ik een uitzondering. Probleem is nu juist dat JET te veel overnames in een te korte tijd gedaan heeft en financieel vastloopt. Just Eat (JET GB+I) en dan met name Londen had de volgende profitpool moeten worden waarna de opbrengsten uit Northern Europe (Lieferando) en Just Eat bij Grubhub aangewend zouden kunnen worden. Dit plan lijkt helaas niet te lukken. JET GB+I kan geen marktdominantie bereiken (tariefsverhoging geldt ook niet voor deze regio's !) en vergt nog steeds kapitaal (probleem zit in marktaandeel JET-Londen welke weer onder de 30% is gedaald). het grootste "Ebitda-lek" zat echter in Southern Europe/ANZ. Om een lang verhaal kort te houden of JET stuurt (vanuit Lieferando) kapitaal naar Grubhub of naar de noodlijdende Europese regio's maar er is geen voldoende kapitaal om het beiden te doen. Opgemerkt dient te worden dat GrubHub en JET GB+I verhoudingsgewijs zeer grote bedrijfsonderdelen van JET zijn. We spreken niet over steun ter waarde van enkele tientallen miljoenen maar over honderden miljoenen. Dus hoewel Pedro, JET totaal niet kan doorgronden legt hij de vinger wel op de zere plek (maar wel met een verkeerde uitleg). Mijn inschatting is dat JET geen prioriteit meer zal leggen bij ondersteuning van Southern Europe/ANZ (qua GTV een van de kleinere regio's (10%) maar wel een van de grootste "Ebitda-bleeders").
Abtje voor de moeite! Dat JET veel overnames heeft gedaan is niet gelijk een probleem!! Ik denk dat het een verstandige keuze was van JET en dat met de informatie van nu dat ze het nog steeds hadden gedaan!!! Natuurlijk was het beter geweest om Grubhub pas later over te nemen maar de kansen doen zich niet elke dag voor!!! Verder zie je dat er wel degelijk in GB marktdominantie wordt bereikt, het echte gevecht vind nu enkel plaats in Londen!! Dat JET nu geen prioriteit legt in Zuid Europa dat klopt maar dat komt omdat daar eerst de uitvoerende macht de rivalen van JET moeten aanpakken omdat deze de regels overtreden!! Als ze dat doen dat komen de klanten van de rivalen zelf bij JET!! Dus ik vind het juist slim van JET om daar nu niet op te richten omdat het vanzelf goed komt!!!
Pedro Ines Kuilen
0
quote:

Gaston Lagaffe schreef op 19 juli 2022 10:44:

[...]Op zich een goede vraag. Mogelijk dat ze de outlook voor heel 2022 iets aanpassen / verbeteren (adjusted Ebitda margin > verlies tussen -0,6% en -0,4%? -> was eerst -0,8/-0.6 later -0,7/-0,5). H1 is nu gepasseerd en op 3 augustus zijn er (voor wat betreft 2022) nog 5 maanden te gaan. Dit valt dus te overzien. In de CC's heeft men aangegeven dat men "diverse knoppen" heeft waaraan men kon draaien om de rentabiliteit te verbeteren. Echter men ging voor groei boven rentabiliteit (en draaide dus niet aan deze knoppen). Op dit moment is de sector "weggevaagd - > JET is 87% gedaald !)" en is het rentabiliteit boven groei. Mijn inschatting is dat sector breed, "vouchering"/reclame fors ingeperkt is, kostenbesparing hoog op de agenda staat en groei even wat minder aandacht krijgt. Waarschijnlijk zullen we nog niets van deze aangepast zienswijze merken maar gaande H2 lijkt mij dit wel mogelijk (denk ook aan verhoging vergoeding 14->15% in Northern Europe, dit kan een stevig effect op de rentabiliteit in deze belangrijke profitpool hebben. Ben ik hoopvol gestemd, niet echt. Groen heeft er wel een heel grote puinhoop van gemaakt. Het negatieve sentiment en de volle interesse van shortfondsen maakt dat de koers nog wel even onder druk zal blijven staan. Wellicht hebben ze over de COO en VRvC goed nieuws te melden.
HAHA dit is je antwoord op de vraag "Zouden ze een eerlijke outlook geven voor Q3?"
Mijn antwoord: Ja natuurlijk geven ze een eerlijke outlook voor Q3, ze zijn de braafste jongen van de klas en of de outlook uiteindelijk klopt dat is nog afwachten en kunnen we pas weten bij de cijfers van Q3, maar een eerlijke wel!! Ze gaan echt niet riskeren dat ze een valse Outlook afgeven en mogelijk allerlei claims krijgen.
Gaston Lagaffe
2
quote:

Hendrik Roo schreef op 19 juli 2022 11:15:

[...]
Als JET het met Deliveroo op een akkoordje gooit, is na Grubhub ook deze uitdaging in het voordeel van JET beslecht. In jouw analyse is Deliveroo een belangrijke sleutel naar de oplossing. Ik denk dat ze dat bij JET ook wel weten. En vindt de samenwerking met Amazon met wie Deliveroo ook samenwerkt net iets te logisch om toevallig te zijn.
Correct, een samengaan/overname van Deliveroo zou operationeel gezien een prachtige zet voor JET zijn (niet alleen in Londen trouwens, denk ook aan Belgie !). Probleem hierbij is dhr. Shu (William voor vrienden). Deze CEO (van Deliveroo) heeft een bescheiden aandelenpakket maar een megapakket aan stemrechten. Verder is deze heer in de City niet onomstreden. Ik heb geen idee of Groen hiermee wil/kan onderhandelen en of Shu uberhaupt bereid is zijn toko "los te laten" (natuurlijk wel tegen een geweldige prijs maar ja, zo gaat het niet werken).
vlug
0
quote:

Gaston Lagaffe schreef op 19 juli 2022 11:26:

[...]Correct, een samengaan/overname van Deliveroo zou operationeel gezien een prachtige zet voor JET zijn (niet alleen in Londen trouwens, denk ook aan Belgie !). Probleem hierbij is dhr. Shu (William voor vrienden). Deze CEO (van Deliveroo) heeft een bescheiden aandelenpakket maar een megapakket aan stemrechten. Verder is deze heer in de City niet onomstreden. Ik heb geen idee of Groen hiermee wil/kan onderhandelen en of Shu uberhaupt bereid is zijn toko "los te laten" (natuurlijk wel tegen een geweldige prijs maar ja, zo gaat het niet werken).
Schreef het ook al eerder. De deal met Amazon gaat synergie met Deliveroo geven. Ook omdat hier Amazon belangen heeft.
wiegveld
0
quote:

SEVA_ schreef op 19 juli 2022 11:27:

Als ik het goed lees horen we hier vandaag een beslissing over.
sfist.com/2022/07/18/doordash-and-gru...
Interessant

Wel risico voor de restaurants, die opgedreven worden meer te betalen.
Stefinstocks
0
quote:

Pedro Ines Kuilen schreef op 19 juli 2022 11:28:

Wat verwachten jullie dat de koers van JET gaat doen op 3 en 13 augustus?

Zakken
Gaston Lagaffe
0
quote:

SEVA_ schreef op 19 juli 2022 11:27:

Als ik het goed lees horen we hier vandaag een beslissing over.
sfist.com/2022/07/18/doordash-and-gru...
Goed gevonden (AB gegeven), zo te lezen zijn ze er nog niet uit. Lijkt mij dat Doordash/Grubhub en indirect Uber Eats niet doorzetten en naar een acceptabele oplossing (uitgang ?) zoeken.
wiegveld
0
Anna91
0
Bert12345
0
quote:

Erwtje schreef op 19 juli 2022 10:53:

[...]

FCEL
PLUG power
GEVO
Just e
BESI
Op Besi na, snap ik dit niet. Ze maken allemaal enorme verliezen. Het zouden voor mij kandidaten zijn om juist te verkopen, maar dat kan veelal niet.
Jong Belegen
2
quote:

Gaston Lagaffe schreef op 19 juli 2022 11:07:

[...]Ik reageer niet op postings van Pedro maar hiervoor maak ik een uitzondering. Probleem is nu juist dat JET te veel overnames in een te korte tijd gedaan heeft en financieel vastloopt. Just Eat (JET GB+I) en dan met name Londen had de volgende profitpool moeten worden waarna de opbrengsten uit Northern Europe (Lieferando) en Just Eat bij Grubhub aangewend zouden kunnen worden. Dit plan lijkt helaas niet te lukken. JET GB+I kan geen marktdominantie bereiken (tariefsverhoging geldt ook niet voor deze regio's !) en vergt nog steeds kapitaal (probleem zit in marktaandeel JET-Londen welke weer onder de 30% is gedaald). het grootste "Ebitda-lek" zat echter in Southern Europe/ANZ. Om een lang verhaal kort te houden of JET stuurt (vanuit Lieferando) kapitaal naar Grubhub of naar de noodlijdende Europese regio's maar er is geen voldoende kapitaal om het beiden te doen. Opgemerkt dient te worden dat GrubHub en JET GB+I verhoudingsgewijs zeer grote bedrijfsonderdelen van JET zijn. We spreken niet over steun ter waarde van enkele tientallen miljoenen maar over honderden miljoenen. Dus hoewel Pedro, JET totaal niet kan doorgronden legt hij de vinger wel op de zere plek (maar wel met een verkeerde uitleg). Mijn inschatting is dat JET geen prioriteit meer zal leggen bij ondersteuning van Southern Europe/ANZ (qua GTV een van de kleinere regio's (10%) maar wel een van de grootste "Ebitda-bleeders").
Wat ben ik blij dat je nog steeds de moeite neemt om hier af en toe iets te posten. Altijd nuttige bijdragen, veel dank!
Bert12345
0
quote:

KCNIB schreef op 19 juli 2022 11:00:

[...]

Procentueel, call opties stijgen 1 procent en JET is neutraal
En gaat JET dan dalen of stijgen en waarom?
SEVA_
3
quote:

Gaston Lagaffe schreef op 19 juli 2022 11:38:

[...]Goed gevonden (AB gegeven), zo te lezen zijn ze er nog niet uit. Lijkt mij dat Doordash/Grubhub en indirect Uber Eats niet doorzetten en naar een acceptabele oplossing (uitgang ?) zoeken.
Vervallen of aanpassen caps kunnen echt het verschil gaan maken. Ik vermoed dat ze er met SF uit gaan komen. Mocht NY volgen dan kan de vlag uit. Ik zal niks zeggen over winst, ebit oid. Wil namelijk niet de accountancy politie op mijn dak.

Dit is iets om heel goed in de gaten te houden. Zou naar mijn mening hot-topic op dit forum moeten zijn.

Een gast op twitter zegt dat onderstaande impact kan zijn. Peanuts, het gaat om NY.
''I have SF at 2% of order (4m annually) with around 70% logistics. So 3m orders where Grub could charge around 5$ per order more = 15m per year.

This equates to 12% of total US fee caps, which does make sense''
73.764 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 1968 1969 1970 1971 1972 1973 1974 1975 1976 1977 1978 ... 3685 3686 3687 3688 3689 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 26 apr 2024 17:36
Koers 13,975
Verschil -0,035 (-0,25%)
Hoog 14,285
Laag 13,815
Volume 1.643.771
Volume gemiddeld 2.408.655
Volume gisteren 2.412.741

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront