BAM Groep « Terug naar discussie overzicht

BAM augustus 2022

1.361 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 ... 65 66 67 68 69 » | Laatste
glam
0
HenkdeV
0
quote:

Odessadream schreef op 16 augustus 2022 08:51:

[...]

Maar we gaan het zijn op 18/8 wat hij gepresteerd heeft dus nog 2 dagen geduld hebben en dan mogen jullie mij afschieten of NIET. Ben benieuwd of jullie erop terugkomen.
Verkoop de aandelen nou maar, voeg de daad bij het woord.
RWR
2
Het is geen voetbalcoach.

Hoop dat het sentiment nu eindelijk een keer na de cijfers de andere kant opslaat. IEX was laatst in hun artikel nog steeds bezig met stemmingmakerij m.b.t. de afsluitdijk.
Een beller
0
Het zal een lastig kwartaal blijken te zijn met een 50 miljoen extra winst (verkoop Duitsland). Mede daardoor 1 miljard minder in het orderboek. Dus denk dat de druk van de cijfers vooral bij het orderboek liggen. Als het orderboek overeind is gebleven kunnen we wel eens flink gaan stijgen.
€d_Modus Vivendi
2
quote:

RWR schreef op 16 augustus 2022 09:07:

Het is geen voetbalcoach.

Hoop dat het sentiment nu eindelijk een keer na de cijfers de andere kant opslaat. IEX was laatst in hun artikel nog steeds bezig met stemmingmakerij m.b.t. de afsluitdijk.
die maken altijd populistisch stemming dus neem ik het weinig serieus. Niemand heeft feiten dus alles is gissen welke kant op dan ook.
€d_Modus Vivendi
0
quote:

Een beller schreef op 16 augustus 2022 12:11:

Het zal een lastig kwartaal blijken te zijn met een 50 miljoen extra winst (verkoop Duitsland). Mede daardoor 1 miljard minder in het orderboek. Dus denk dat de druk van de cijfers vooral bij het orderboek liggen. Als het orderboek overeind is gebleven kunnen we wel eens flink gaan stijgen.

die verkoopopbrengst is derde kwartaal mits goedgekeurd
€d_Modus Vivendi
3
Schone lei van BAM is dichtbij: handjevol risicoprojecten over
Zijn voorganger Rob van Wingerden lukte het niet om met BAM voorspelbare, stabiele resultaten te leveren. Ruud Joosten kreeg in 2020 de vrije hand om BAM te herijken. Na twee jaar heeft het bouwconcern, dat donderdag zijn halfjaarcijfers prestenteert, echter nog geen schone lei. Bij welke projecten is het nog oppassen?
Schone lei van BAM is dichtbij: handjevol risicoprojecten over
Werkzaamheden aan de Fehmarnbelttunnel in Rødbyhavn, juni 2022. Foto: Femern A/S
Geen grote projecten boven de 150 miljoen euro, geen Hollands Glorie in het buitenland, geen Feyenoord City, geen wegverbreding bij Utrecht (A27) en geen Zuidasdok. En als BAM de klok had kunnen terugdraaien: ook geen Zeesluis IJmuiden en geen Afsluitdijk.
Sinds twee jaar waait er een andere wind in Bunnik. Even geen technologische hoogstandjes, maar gewoon bouwprojecten uitvoeren die geld opleveren. “Er is onvoldoende besef dat een mooi project pas een mooi project is als we er ook echt geld mee verdienen”, zei Harrie Noy, toenmalig voorzitter van de raad van commissarissen van BAM in augustus 2020, toen hij de nieuwe CEO Ruud Joosten aan de aandeelhouders voorstelde.
Joosten, voormalig COO van AkzoNobel, heeft de boodschap in zijn oren geknoopt. “We zijn heel nederig. Want in het verleden hebben we vaak teleurgesteld, vooral richting aandeelhouders”, liet hij vorige zomer optekenen. BAM leed in het eerste halfjaar van 2020 235 miljoen euro verlies
Museum van de toekomst
De nieuwe BAM-CEO heeft niet de illusie dat hij binnen drie jaar alle risico’s weg kan poetsen, zei hij daarbij. Sommige lopende projecten hebben nog een looptijd van vier à vijf jaar.
Het mes ging in de organisatie en in de buitenlandse onderdelen. BAM International werd als eerste ontmanteld. Dat bedrijfsonderdeel boekte in 2020 een verlies van 102 miljoen euro en 12 miljoen euro in 2021.

Op het museum van de toekomst in Dubai werd gesteggeld met de plaatselijke sjeik over meerwerk. BAM moest een verliesvoorziening van 25 miljoen euro nemen. Het bouwconcern heeft er altijd vertrouwen in gehad een deel van het geld terug te krijgen. Gesprekken hierover lopen nog, laat BAM in het jaarverslag over 2021 weten. Ook bij een ander, onbekend project in het Midden-Oosten wordt nog gesoebat over betalingen.
Verkocht
Het voornemen om werkmaatschappijen in België en Duitsland van de hand te doen is grotendeels uitgevoerd. De bouw- en vastgoedactiviteiten in Duitsland en België leverden BAM de afgelopen jaren veel verlies op: In Duitsland werd op bouw en vastgoed in 2021 en 2020 opgeteld 49,5 miljoen euro aan rode cijfers geschreven. In België 4,8 miljoen euro.
De verkoop van de Duitse en Belgische bedrijven leverde het volgende imposante lijstje op.
BAM Zwitserland: verkocht aan het Zwitserse Implenia. Bedrijf had een jaaromzet van 45 miljoen euro en telde zo’n 45 medewerkers.
BAM Facilities Services uit Duitsland had een omzet van 4 miljoen met 40 medewerkers. Het bedrijf werd verkocht aan de Oostenrijkse bouwconcern Strabag en Facility Services Gmbh.
BAM Duitsland werd verkocht aan het Duitse bedrijf Zech Group. De onderneming uit Stuttgart had een omzet van 500 miljoen met ongeveer 750 medewerkers.
Indonesië, onderdeel van BAM International, verdween via een managementbuy-out
BAM Galère werd eind vorig jaar verkocht aan de Belgische bouwgroep Thomas & Piron. Het bedrijf uit Luik had een jaaromzet van ongeveer 200 miljoen euro. Bij het bedrijf werkten 650 mensen.
BAM Contractors uit België werd begin 2022 verkocht aan het Belgische bedrijf Stadsbader. Het Brusselse bedrijf had een omzet van 190 miljoen euro en had zo’n vierhonderd werknemers in dienst.
Wayss & Freytag werd in juni van dit jaar verkocht aan het Duitse bouwconcern Zech, dat ook BAM Duitsland op de kop tikte. Het ingenieursbureau had een omzet van zo’n 500 miljoen euro en 1.100 mensen in dienst. De verkoop levert BAM een boekwinst op van 50 miljoen euro.
In Duitsland heeft BAM nu alle bedrijven verkocht. BAM bestaat in België na de verkoop alleen nog maar uit BAM Interbuild, BAM FM en Kairos. Deze bedrijven zullen niet worden verkocht, liet BAM in mei van dit jaar weten.

In totaal heeft BAM dus bedrijven met een omzetwaarde van 1,4 miljard euro verkocht. Dat is zo’n 20 procent van de totale omzet van BAM in 2021: 7,3 miljard euro.
€d_Modus Vivendi
5
Risicoprojecten
Is BAM daarmee voldoende opgeschoond? Op welke projecten en bij welke bedrijfsonderdelen loopt BAM mogelijk nog risico’s? Deze vijf projecten houdt Ruud Joosten goed in de gaten.

1: Sluis met issues

De bouw van de nieuwe sluis bij Terneuzen kampt al ruim een jaar met “issues”, volgens minister Mark Harbers van Infrastructuur. Die zorgen voor veel vertraging. De bedoeling was dat dit jaar de sluis al openging. “Inmiddels is zeker dat maart 2023 niet haalbaar is”, schreef Harbers in juni van dit jaar naar de Tweede Kamer. “Deze vertraging is het gevolg van corona, de aanwezigheid van PFAS in de bodem en de vondst van objecten in de ondergrond die verwijderd moeten worden”, legde de minister uit.

BAM bouwt de sluis samen met de Belgische bedrijven Deme en Van Laer. De bedrijven verwierven in 2017 de opdracht van 753 miljoen euro. De totale investering in de sluis is 934 miljoen euro. Nederland zou ruim 242 miljoen betalen. De EU betaalt 48 miljoen en Vlaanderen de rest. In 2019 werd al duidelijk dat de sluis 45 miljoen tot 55 miljoen euro extra zou gaan kosten vanwege ernstige bodemverontreiniging van grond aan de Nederlandse kant van het project. Om de vieze grond weg te halen betaalt Nederland tussen de 22 en 28 miljoen euro.

Of BAM zelf ook extra kosten moet maken, is tot nu toe onduidelijk. Beide partijen zeiden daar tot nu toe niets over.

2. Megaproject Fehmarnbelttunnel

Door de verkoop van Wayss & Freytag Ingenieurbau is BAM nog niet verlost van de Fehmarnbelt-tunnel en de financiële risico’s die daarmee gepaard gaan. BAM (Infra en International) waren ook onderdeel van de internationale joint-venture Femern Link Contractors. Het totale project heeft een gezamenlijke contractwaarde van 3,4 miljard euro. Het aandeel van BAM was vóór de verkoop van Wayss & Freytag 25 procent (850 miljoen euro). Inmiddels is BAM Infra het enige onderdeel van BAM dat nog in het project zit met een belang van 12,5 procent (werkvoorraad 400 miljoen euro). De hoofdaannemer voor het tunnelproject is het Franse bouwbedrijf Vinci.

3. Australisch metroproject

In het Australische Brisbane werkt BAM in een consortium aan de Cross River Rail. Dat is een 10 kilometer lange metrolijn, waarvan 5,9 kilometer ondergronds: onder de Brisbane Rivier en langs vier te bouwen ondergrondse stations midden in de stad. BAM behaalt daar over een periode van vijf jaar in totaal 500 miljoen omzet. Het totale project kost 3,4 miljard euro. Hoofdaannemer is het het Spaanse ACS. BAM heeft een belang van 15 procent via BAM PPP, een samenwerkingsverband tussen BAM en pensioenbeheerder PGGM.

Om de risico’s voor BAM op dit soort projecten te verminderen, verkocht BAM eind 2020 50 procent van zijn PPP-divisie aan PGGM. Dat leverde het bouwconcern 100 miljoen euro op. Eerder dat jaar had PGGM al haar belang in 21 projecten van het infrastructuurfonds van 80 naar 90 procent verhoogd. Dat leverde de bouwer 39 miljoen euro op.

Net als bij de Fehmarnbelttunnel gaat het bij de Cross River Rail om een groot infraproject waar BAM zelf niet de hoofdaannemer is. Het zijn projecten waar CEO Ruud Joosten gezien de grotere risico-aversie van BAM niet aan zou zijn begonnen. De kunst wordt om de rit goed uit te zitten en te hopen dat de projecten goed renderen.

4. Iers ziekenhuis met claims

De bouw van een ziekenhuis in Dublin heeft een tijd lang niet op rolletjes gelopen. Het project had te kampen met corona, extra wensen, Brexit en sinds dit jaar kampt het ook met de indirecte gevolgen van de inval van Rusland in Oekraïne. De supply chains zijn verstoord en de bouwkosten stijgen. De opdrachtgever bleek in 2020 een lange lijst met wensen te hebben, waar BAM geld voor wilde zien. Wie de rekening betaalt, is nog steeds punt van discussie. Volgens de Ierse krant The Irish Examiner zijn er inmiddels bijna duizend wijzigingen ingediend ter waarde van ruim 500 miljoen euro.

Waar ligt de schuld? BAM voerde eind 2020 aan dat het “geen volledig, gecoördineerd ontwerp voor het project heeft ontvangen” en dat er “voortdurend” nieuwe wijzigingen aan het ontwerp worden toegevoegd. Het hoge aantal meerwerkclaims kon BAM uitleggen. “Sinds januari 2019 zijn er bijna 10.000 nieuwe tekeningen (inclusief mechanische en elektrische tekeningen) gemaakt. Dit leidt ertoe dat er tijdens het project diverse meldingen zijn geweest van BAM en haar grote onderaannemers van mogelijke meerkosten/vertragingen.”

Hoe de rekening uiteindelijk wordt opgemaakt, en of BAM een deel van de meerkosten voor zijn rekening moet nemen, is onduidelijk. Het gekibbel kan nog wel even duren. De opdrachtgever meldde eind juli dat het ziekenhuis voor 71 procent gereed is.

5. Rechtszaak AZ

BAM wacht nog op 5 miljoen euro voor de bouw van het nieuwe dak van het AZ-stadion. Zo heeft de Alkmaarse voetbalclub volgens de bouwer onterecht een boete gerekend voor het te laat opleveren. De verlate opleverdatum lag volgens BAM buiten de macht van de bouwer. BAM vordert via de rechter verder dat AZ de (stagnatie)kosten als gevolg van de vertraging betaalt. Er loopt een bodemprocedure. In afwachting daarvan mag BAM beslag leggen op bezittingen van de voetbalclub.

De onenigheid tussen BAM en AZ ontstond nadat het project maanden vertraging opliep, omdat de gemeente Alkmaar de hoofdberekeningen en -tekeningen niet op tijd had goedgekeurd. De uiterste opleverdatum verschoof daardoor volgens BAM van 17 februari 2021 naar 25 augustus 2021.

Ondanks dat de gemeente nog niet definitief akkoord was, was BAM alvast begonnen met de belangrijkste voorbereidingswerkzaamheden. Doel was de vertraging en schade zoveel mogelijk te beperken. De bouwer leverde het nieuwe dak uiteindelijk op 13 juli 2021 op.

Meevallers
De lijst met risicoprojecten lijkt op het eerste oog niet angstaanjagend. Tel daarbij op dat BAM dit jaar meevallers had op de Zeesluis IJmuiden en de Afsluitdijk. Rijkswaterstaat betaalt BAM een kleine 30 miljoen euro voor de Zeesluis. Voor de Afsluitdijk kreeg de bouwcombinatie BAM en Van Oord 238 miljoen euro extra betaald.

Rijkswaterstaat had bij de Afsluitdijk het ontwerp voor de spuisluizen niet op orde. De ruim tweehonderd miljoen was een “vergoeding voor kosten die zijn ontstaan als gevolg van hoofdzakelijk aanpassingen aan ontwerpen, verstoring van de uitvoering en opgelopen vertragingskosten”, schreef minister Harbers in juni aan de Kamer. De opdracht voor de spuisluizen wordt nu opnieuw aanbesteed.

Het geschil over de Afsluitdijk is overigens nog niet helemaal opgelost. Een aantal punten wordt nog bekeken door een speciale commissie. Het gaat om maximaal 87 miljoen euro aan extra werk. Het is afwachten wat BAM van dat geld krijgt. BAM nam in 2021 een voorziening van 44 miljoen euro, daarin zaten behalve verliesprojecten ook pensioenbetalingen en reorganisatiekosten.

Vraag naar bouw
Grote verliezen zullen de komende tijd onder het bewind van Joosten minder waarschijnlijk zijn. Daarmee zullen de resultaten stabieler en voorspelbaarder worden.

Aan omzet zal het niet liggen, liet Joosten in februari van dit jaar al weten. “De vraag naar bouw is gigantisch. Het is niet zo dat er een tekort aan bouwprojecten is.” Ook niet door stikstof of door een tekort aan personeel. “We kunnen alles bouwen wat we willen bouwen.”
HenkdeV
0
quote:

Een beller schreef op 16 augustus 2022 12:11:

Het zal een lastig kwartaal blijken te zijn met een 50 miljoen extra winst (verkoop Duitsland). Mede daardoor 1 miljard minder in het orderboek. Dus denk dat de druk van de cijfers vooral bij het orderboek liggen. Als het orderboek overeind is gebleven kunnen we wel eens flink gaan stijgen.

Minder omzet maar wel meer marge.
Gvv2024
0
quote:

€d_Modus Vivendi schreef op 16 augustus 2022 12:16:

Schone lei van BAM is dichtbij: handjevol risicoprojecten over
Zijn voorganger Rob van Wingerden lukte het niet om met BAM voorspelbare, stabiele resultaten te leveren. Ruud Joosten kreeg in 2020 de vrije ..........................................................................
stop met forumvervuiling door het plaatsen van deze lange posts. Plaats een link of maak een summiere samenvatting.
€d_Modus Vivendi
7
quote:

Odessadream schreef op 16 augustus 2022 12:24:

[...]

stop met forumvervuiling door het plaatsen van deze lange posts. Plaats een link of maak een summiere samenvatting.
verdwijn van het forum onruststoker!
Gordon gekko
1
quote:

Odessadream schreef op 16 augustus 2022 12:24:

[...]

stop met forumvervuiling door het plaatsen van deze lange posts. Plaats een link of maak een summiere samenvatting.
haha dat laten we aan jou over
Brinkhorst
2
Waar maak jij je druk over Odessa??

Ik kan deze postings van Ed wel waarderen, bedankt voor het posten!
Brinkhorst
0
“ Aan omzet zal het niet liggen, liet Joosten in februari van dit jaar al weten. “De vraag naar bouw is gigantisch. Het is niet zo dat er een tekort aan bouwprojecten is.” Ook niet door stikstof of door een tekort aan personeel. “We kunnen alles bouwen wat we willen bouwen.”

Ziet er goed uit de komende jaren, terug naar €5.-
€d_Modus Vivendi
3
quote:

HenkdeV schreef op 16 augustus 2022 12:30:

Nu maar hopen dat Odessadream beide postings van Ed (12.16 uur) ook leest.
Leerzame kost.
Het is aan dergelijke lulhannessen niet besteed. Willen wel alles weten en worden agressief als er teksten staan die niet in het beleggingsstraatje passen.
HenkdeV
1
quote:

Odessadream schreef op 16 augustus 2022 12:24:

[...]

stop met forumvervuiling door het plaatsen van deze lange posts. Plaats een link of maak een summiere samenvatting.
Prima postings die op het forum thuis horen.
Nu maar hopen dat jij beide postings in zijn geheel leest.
Kun je ook met iets meer kennis van zaken meepraten:-)).
Leerzame kost.
HenkdeV
0
Financiële doelen BAM op middellange termijn (2023):

- Marge Gecorrigeerde EBITDA verbeteren tot circa 5%;
- Bedrijfsopbrengsten verminderen tot circa € 5,5 miljard;
- ROCE (rendement op werkzaam vermogen) >10%;
- Handelswerkkapitaal-efficiëntie <-10%
- Groei kapitaalratio tot 20% gedurende strategische periode;
- Handhaven dividendbeleid van 30-50% pay-out van nettoresultaat.

Ter aanvulling: bedrijfsopbrengsten worden hoger dan de eerder aangekondigde 5,5 miljard.
1.361 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 ... 65 66 67 68 69 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 23 mei 2024 17:37
Koers 3,924
Verschil +0,144 (+3,81%)
Hoog 3,924
Laag 3,774
Volume 1.467.077
Volume gemiddeld 1.303.528
Volume gisteren 1.448.774

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront