voor de waarde van time charters voor vlcc is van belang: van daaruit kan de waarde van de vloot bepaald worden:
- stel dat de vaste kosten 10 000 euro per dag zijn , zonder brandstof
- verhuurd aan 20 000 euro per dag zoals een jaartje geleden ... opbrengst aan kapitaal 10000 euro
- verhuurd aan 50 000 euro per dag, actuele verwachting ... opbrengst x4
- over de resterende levensduuur kun je een jaargemiddelde bepalen ; dat dient dan 'afgevlakt'
en herschat te worden per jaar: dat gaat dan van 4,2 miljoen per jaar naar 10 miljoen...
dat betekent ook dat de ltnav (long term net asset value) voor een nieuwe boor stijgt: van 100 miljoen naar 180 miljoen (ruwe schatting na verhoogde verwachting)
De vloot wordt dus 80%% meer waard
de euronav vloot werd op 4 miljoen geschat in geval 1... nu is 7,2 miljoen logisch
met 1,5 miljoen schulden... netto waarde gaat van 2,5 MM naar 5,7 milj
dat is zowat wat gebeurd is via de koersevolutie in dit kwartaal: dat euronav 110% meer waard is, gewoon realiteit in dit scenario.
Let wel: ik ben nog enigszins voorzichtig gebleven...Als men bovendien rekening houd met mogelijke inkoop van eigen aandelen en met de grote cashstroom dan is de potentiële winstgroei nog spectaculairder.
voor q3 verwacht ik per schip gemiddeld 3 600 000 cashflow voor 66 schepen 240 mljoen...
dan is eurn nog altijd koopwaardig. De 1streefkoers van 16$ ( jefferies) voor fro is een koers van 23....voor euronav, en realistisch!!
Frederiksen vestigd in kwartaareport van frontline op de extra hefboomcapaciteit van een vlcc: het prijspotentieel voor lr2 is nagenoeg bereikt... maar VLCC kan in verhouding een veelvoud opbrengen