TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom oktober 2022

1.295 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 ... 61 62 63 64 65 » | Laatste
[verwijderd]
2
Dank WB.

Take rates zwaar omhoog door uniforme software over alle auto’s heen en allemaal connected. Stellantis heeft nu die strategie, Cariad/Volkswagen heeft nu die strategie en Hyundai heeft nu die strategie. Alledrie zijn ze TomTom klanten.
Wereldbelegger
1
Stellantis, Cariad/Volkswagen, Hyundai.
Alledrie zijn ze TomTom klanten.

Prachtig!
De medewerkers bij sales-afdeling en niet vergeten de medewerkers op de PR-afdeling kunnen fantastische/fantasierijke verhalen vertellen op verjaardagen en bij de BBQ middagen.

Maar als belegger in TT wil ik weten:
wanneer levert die klandizie iets op?
Wat levert het op?
Zie ik dat terug in koerswinst en/of dividend?
[verwijderd]
3
quote:

Wereldbelegger schreef op 12 oktober 2022 14:03:

Stellantis, Cariad/Volkswagen, Hyundai.
Alledrie zijn ze TomTom klanten.

Prachtig!
De medewerkers bij sales-afdeling en niet vergeten de medewerkers op de PR-afdeling kunnen fantastische/fantasierijke verhalen vertellen op verjaardagen en bij de BBQ middagen.

Maar als belegger in TT wil ik weten:
wanneer levert die klandizie iets op?
Wat levert het op?
Zie ik dat terug in koerswinst en/of dividend?
Dit kan ik je niet vertellen, dit zal op de Capital Markets Day gebeuren.

Wat ik je wel kan zeggen is dit:

Renault was ooit de grootste klant van TomTom. Die verkopen in Europa pre-crisis 1 miljoen auto's. En nu in deze chips/oorlog etc fase 700.000 auto's. De take rate van TomTom was daar zo'n 50%. Niet alle auto's kregen navigatie aan boord en het submerk DACIA ging naar bed met HERE. Vette paniek dat Renault naar Google zou gaan, wat voor een paar modellen is gebeurd. De nieuwe Hyundai deal lijkt echter minstens zo groot.

Hyundai is net een nieuwe klant van TomTom en gaat dit over alle modellen uitrollen met een 100% take rate. Er komen geen modellen zonder TomTom en de zustermerken als KIA gaan mee. Bovendien zit er een ADAS map in. (hoogwaardiger) voor level 2 geassisteerd rijden. In deze chips crisis tijd verkopen zij 516.000 auto's en zijn ze vierde automaker na VW, Stellantis en Renault.

Je kunt dus rustig zeggen dat de Hyundai deal net zo omvangrijk is als Renault ooit was, mogelijk groter. Namelijk het volume vermenigvuldigd met de take rate. Daarnaast zit er een herhaalinkomsten component in, enerzijds zorgt dit voor deferred revenue (dus in de omzetcijfers zie je het minder snel dan in de cashflow cijfers). De Europese ISA richtlijnen zeggen dat die level 2 map met speedlimits voor 10 jaar aangeboden moet worden. Dus wie volgend jaar een Hyundai koopt met TT maps krijgt 10 jaar lang updates.

Eerder heb ik in een apart draadje hier op gewezen. www.hyundai.com/worldwide/en/company/...,-kia-and-genesis-models-0000016574 Dit zijn grote ontwikkelingen. Je sluit niet meer een map deal voor een paar modellen maar een partnership om locatie te doen voor het hele concern, als integraal onderdeel van hun platform. Misschien heeft de nVIDIA - TOMTOM relatie nog een positief effect gehad op het scoren van deze deal.

Bij CARIAD is het verhaal hetzelfde. Dit is ook een platform-deal

By 2030, CARIAD aims to connect up to 40 million vehicles globally to Volkswagen Group’s Automotive Cloud.
TomTom has developed a unique navigation solution that will integrate flawlessly into the Volkswagen Group’s digital cockpits, delivering frequent over-the-air updates. TomTom’s state-of-the-art cloud-native navigation solution takes advantage of super-fast up-to-date routing and real-time traffic information, to deliver the best guidance and most accurate estimated times of arrival. When no data connection is available, the solution switches to its onboard software, making it available under all circumstances.

“By partnering with TomTom, we are taking another step towards transforming Volkswagen Group cars into an automotive experience that seamlessly integrates into the driver’s digital life,” said Francisco Moreno, Head of Navigation at CARIAD. “With TomTom’s trusted support and expertise, backed by the Volkswagen Group’s extensive connected fleet, we will bring many exciting innovations to market that will contribute towards a safer, more time-efficient and intuitive driving experience.”
Co-development of additional innovative solutions is in progress. The first models to showcase the next generation navigation technology will be electric, hitting the road in 2023. These models will benefit from EV range and routing accuracy that is far more precise than anything available today. The development of other pioneering features including lane level navigation and lane dependent traffic as well as a more advanced and personalized EV experience are also underway as part of this cycle of continuous innovation.

Nu nog info over STLA Smartcockpit van Stellantis ism Amazon en Foxconn. Met alledrie werkt TT samen. Als daar Indigo in komt met TT navigatie en content en ook over alle modellen en geografieën heen, dan heeft TT echt een grote slag geslagen.
[verwijderd]
4
Het charme-offensief draait op volle toeren, De koersexplosie MOET wel rond de CMD van 2 novenber komen. 2 November is blijkbaar een belangrijke dag voor de betrouwbare en grote strateeg Hendrikus Goddijn.

2 november 2018: “If you look at the sum of the parts and the valuation and market cap, there is something not quite right and that needs to be better explained,” Goddijn said in an interview this week in San Francisco.

Eerder heb ik in een ander draadje erop gewezen dat woorden tellen maar niet altijd geloofd moeten worden. L’histoire se repète, maar een ezel stoot zich niet bij elk charme-offensief aan dezelfde steen.
Wereldbelegger
1
Helaas!
Al dat "ALS" doen de harten van de analisten niet sneller kloppen.
In één jaar tijd zijn hun minimale en maximale verwachtingen voor 2023 naar beneden bijgesteld.

De markt heeft een 'eerst zien dan geloven' harnas aangetrokken uit voorzorg tegen deuken oplopen
op de veel bezongen maar verwachtingsloze Q3 cijferdag mocht de koers onderuit gaan.

consensus pre Q3 2021
2023
Revenue
533-610
Automotive
298-362
Enterprise
175-205
Consumer
51-76

consensus pre Q3 2022
2023
Revenue
504-536
Automotive
265-298
Enterprise
129-171
Consumer
77-91
Wereldbelegger
1
quote:

Riet v. Milt schreef op 12 oktober 2022 17:06:

Het charme-offensief draait op volle toeren, De koersexplosie MOET wel rond de CMD van 2 novenber komen. 2 November is blijkbaar een belangrijke dag voor de betrouwbare en grote strateeg Hendrikus Goddijn.

2 november 2018: “If you look at the sum of the parts and the valuation and market cap, there is something not quite right and that needs to be better explained,” Goddijn said in an interview this week in San Francisco.

Eerder heb ik in een ander draadje erop gewezen dat woorden tellen maar niet altijd geloofd moeten worden. L’histoire se repète, maar een ezel stoot zich niet bij elk charme-offensief aan dezelfde steen.
Het verschil met drie jaar geleden is dat deze keer de verwachting door de markt/pietparticulieren beter wordt gemanaged.
De koers blijft al dagen hangen tussen de 7,20 - 7,80 met weinig omzet.
Overigens beduidend lager dan de "verwachtingskoers' van € 8,50
* Een term die na de Q2cijfers hier geïntroduceerd is.

Ter herinnering:
6-9-2019 11,81 in aanloop naar CMD
24-9-2019 10,69 slotkoers CMD dag
31-12-2019 9,42 slotkoers 2022
[verwijderd]
1
Ik zie hier op het forum 90% herhaal posts over chips crisis en oorlog en 10% wat neutraler of positiever. De verwachtingen zijn heel laag. Een herhaling van de outlook wordt al als positief gezien. Een CMD is voor iedereen relevant of je nou bullish, bearish of neutraal bent over TT. Er komt dan een meerjaren voorspelling qua cijfers en een meerjaren strategie. Daar houden toch velen zich aan vast, ook de analisten.

De vorige CMD was in 2019 vlak voor Covid dus van wat ze toen voorspelden is qua technologie wel uitgekomen maar niet qua cijfers. Nu zullen ze op de CMD waarschijnlijk een gematigd positieve meerjaren outlook geven, al is het maar omdat niemand weet hoe lang die oorlog nog duurt en alles daaromheen.

Ook staan de Franse klanten van TT over een paar dagen de Paris Motor Show en moet er nog onthuld worden wie de nieuwe Indigo klant wordt. Misschien komt daar nog wat uit. Sowieso dus een paar nieuws-rijke weken.
[verwijderd]
7
quote:

*JustMe* schreef op 12 oktober 2022 18:03:

Een CMD is voor iedereen relevant of je nou bullish, bearish of neutraal bent over TT. Er komt dan een meerjaren voorspelling qua cijfers en een meerjaren strategie. Daar houden toch velen zich aan vast, ook de analisten.

Analisten interesseren zich al jaren niet meer in de huillie-huillie verhalen van uw grote roerganger de strateeg Hendrikus Goddijn. Op CC’s nemen twee analisten de moeite zijn door ‘pech’ ontsierde optimisme verduidelijkt te krijgen.

Eens in de zoveel tijd komt u om de hoek kijken op het TomTom draadje, meestal begint het als het aandeel laag staat en verdwijnt u met de noorderzon als de €9+ is bereikt om vakantie te gaan vieren of u (zoals afgelopen februari) vol Weltschmertz zich het leed van de Oekraïeners aan te trekken.

In januari was u opeens op dreef op het Philips draadje. De daling naar €22 was een storm in een glas water en de € 30 zou snel weer op de borden verschijnen. Optimist tot in de kist zeg maar, maar steeds tegengesproken door koersen. En laten koersen voor veel beleggers nou nét iets interessanter zijn dan technische jubelverhalen over door de mand gevallen bedrijven en bedrijfjes en wie weet geldt dat feitelijk ook voor u……..
Spoorstudent
1
Moet die meneer Godijn zo langzamerhand niet met pensioen? Daar gaat toch niets meer vanuit.
[verwijderd]
3
TomTom positie in EV

Best verkopende EV's in Europa. Aantal = Januari t/m juni

3 van de 10 heeft TT aan boord
Fiat New 500 37,868
Peugeot 208 26,473
Renault Zoe 23,869

2 van de 10 krijgt TT volledige suite aan boord
Kia Niro 24,189
Hyundai Kona 23,687

2 van de 10 krijgt TT software, EV routing en live services.
VW ID4 28,159
Skoda Enyaq iV 26,853

2 van de 10 gebruikt potpourri van map suppliers en bakt daar zelf iets van
Tesla Model Y 46,925
Tesla Model 3. 40,923

1 van de 10 gebruikt HERE
Dacia Spring 22,706
[verwijderd]
2
quote:

Riet v. Milt schreef op 12 oktober 2022 20:44:

[...]

Analisten interesseren zich al jaren niet meer in de huillie-huillie verhalen van uw grote roerganger de strateeg Hendrikus Goddijn. Op CC’s nemen twee analisten de moeite zijn door ‘pech’ ontsierde optimisme verduidelijkt te krijgen.

Goddijn interesseert mij niets.

Jou wel. Tot het niveau dat je Twitter accounts ging maken om founders anoniem te stalken.

Wie is er dan huilie huilie?
[verwijderd]
6
quote:

*JustMe* schreef op 12 oktober 2022 22:47:

[...]

Goddijn interesseert mij niets.

Jou wel. Tot het niveau dat je Twitter accounts ging maken om founders anoniem te stalken.

Wie is er dan huilie huilie?
Ik hoop dat de moderatie deze valse aantijging niet accepteert. En tutoyeren doet u maar tegen Harold zoals op die AvA dat u bij menig forumlid definitief door de mand viel. U laat zich ook nu kennen, misschien maar beter voor wie nog waarde hecht aan uw al dan niet onbezoldigde praktijken.
[verwijderd]
0
quote:

Riet v. Milt schreef op 12 oktober 2022 22:53:

[...]

Ik hoop dat de moderatie deze valse aantijging niet accepteert. En tutoyeren doet u maar tegen Harold zoals op die AvA dat u bij menig forumlid definitief door de mand viel. U laat zich ook nu kennen, misschien maar beter voor wie nog waarde hecht aan uw al dan niet onbezoldigde praktijken.
Je weet dat het zo is; toen ook aangetoond
[verwijderd]
1
quote:

*JustMe* schreef op 12 oktober 2022 23:03:

[...]

Je weet dat het zo is; toen ook aangetoond
Gaarne de informatie wáár en wanneer dat is aangetoond.
[verwijderd]
0
quote:

Riet v. Milt schreef op 12 oktober 2022 23:22:

[...]

Gaarne de informatie wáár en wanneer dat is aangetoond.
Dat wordt een fittie en dan ga jij onder de gordel met vervuiling van het forum als gevolg.

You know that I know
[verwijderd]
3
quote:

*JustMe* schreef op 12 oktober 2022 23:42:

[...]

Dat wordt een fittie en dan ga jij onder de gordel met vervuiling van het forum als gevolg.

You know that I know
Allemaal even inhoudsloos als uw opzwepende positivisme. Ik weet niet wat een ‘fittie’ is, maar u kent de angelsaksische woorden om uw zinloze bijdragen interessant te laten lijken.

Gelukkig gelooft vrijwel niemand uw impartionaliteit nog, het zou (nieuwe) beleggers alleen maar geld kosten om uw (vaak foutieve) cijferparades te geloven. Veel succes met uw (dubbele?) agenda, ik stop deze discussie met u, ik verlaag me niet tot uw niveau.
Beperktedijkbewaking
0
[Modbreak IEX: Gelieve op uw taalgebruik te letten, een aantal berichten is bij dezen verwijderd. Deze account is geschorst.]
ketchup
2
iedereen maakt voor zichzelf uit of hij in een aandeel wil beleggen Ja dan Neen
natuurlijk willen we allemaal zoveel mogelijk informatie om een beslissing te nemen en daar dient dit forum voor
verder heeft niemand een glazenbol , we spreken hier verwachtingen uit en geven onze mening en we zitten er allemaal met regelmaat naast qua voorspellingen , dat is bij analisten niet anders

waar het omgaat is dat je uit de mix van je beleggingen in je porto een redelijk rendement weet te halen voor het risico dat je loopt , waarbij de plussen de minnen ruim compenseren, zo niet heeft het geen zin om in aandelen te beleggen
beleggen is ook totaal iets anders dan handelen, bij het eerste is het onderdeel van een spreiding van vermogen waar je over jaren rendement wenst te halen , het tweede is opportunistisch inspelen op kortere termijn trends en zo door snel te handelen winsten weet te behalen en verliezen weet te beperken

zelf zit ik in de categorie beleggingen en daarom zit ik ook bij investment Banken en loop mee op hun adviezen en doe dit al 45 jaar en daar zitten vette en magere jaren tussen
bij beleggingen is het lange termijn visie, waarbij er zeker tussen de verschillende sectoren rotatie plaats kan vinden , maar het is nooit alles van dit en niks van dat , het is een balanceren van risico om een acceptabel rendement te halen en daar betaal je ook management fees en performance fees voor , de eerste zijn een soort van beheerkosten, de tweede is een kers op de taart, performen de asset Managers above een zeker niveau mogen ze performance fees innen

beleggen is dan ook nooit zonder risico, daarom zijn het ook risk Managers, je gaat ervan uit dat ze in ieder geval een gedeelte van je risico hedgen en dat zien we vandaag de dag men gaat voor klanten meer risk-off , het is reduceren van exposure op shares en bonds en het is meer aanhouden van cash, waarbij de $ en CHF thans gevraagd zijn , maar dit is slechts een parkeerstrook, straks gaat die cash weer ingezet worden
sniklaas
1
Morgen wordt duidelijk wat TT heeft weten te presteren voor Q3, enterprise zal gezien de gunstige US$ een verwacht plusje laten zien…

Wanneer de US$ het enige plusje is kunnen we een afstraffing van 8-15% verwachten, zo gaat dat nu eenmaal aan de beurs, teleurstellingen worden keihard afgestraft…

Bij @TOM2 ben ik belegger en neem vanaf de €6,60 en lager stukken bij en naar verwacht is mijn gak van €6,52 na morgen lager…
Wereldbelegger
0
quote:

sniklaas schreef op 13 oktober 2022 08:26:

Morgen wordt duidelijk wat TT heeft weten te presteren voor Q3, enterprise zal gezien de gunstige US$ een verwacht plusje laten zien…

Wanneer de US$ het enige plusje is kunnen we een afstraffing van 8-15% verwachten, zo gaat dat nu eenmaal aan de beurs, teleurstellingen worden keihard afgestraft…

Bij @TOM2 ben ik belegger en neem vanaf de €6,60 en lager stukken bij en naar verwacht is mijn gak van €6,52 na morgen lager…
Kijk!
Dat noem ik nou: "positief zijn op TomTom"
((-;

Mijn GAK van 6,68 zie ik ook graag wat lager worden.
Alleen denk ik niet dat we morgen een 8-15% reductie op de koers zien
Q2 cijfers hebben een koers van € 8,50 op het bord gezet oplopend naar 9,27 op 4 aug
Daar staan we nu bijna 2 hele euro's onder. Wat ruim 21% is.
1.295 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 ... 61 62 63 64 65 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 26 apr 2024 10:46
Koers 5,665
Verschil +0,090 (+1,61%)
Hoog 5,695
Laag 5,600
Volume 94.529
Volume gemiddeld 324.527
Volume gisteren 419.134

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront