TomTom « Terug naar discussie overzicht

Webcast Q3 - 13:00 uur

42 Posts, Pagina: « 1 2 3 » | Laatste
Dutchy Ron
0
er komen meer TT producten/diensten in 2023 dankzij het nieuwe mapplatform en de verbeterde maps
Dutchy Ron
0
chipstekorten zullen er nog zijn in begin 2023, productie klanten neemt toe, moet uit Q4 cijfers blijken
inflatie leidt tot minder aanschaf van auto's
Dutchy Ron
0
kortom, het is bijna onmogelijk om in deze tijden een goede inschatting te maken van de outlook voor 2023 en daarna
Dutchy Ron
0
[verwijderd]
0
Hyundai begon in Q3 dit jaar met levering.

Duurt 3 tot 4 kwartalen tot volledig op maximale productie voor alle modellen binnen die groep.
[verwijderd]
1
Indigo: eerste klant is nu in productie

Hierin is bewezen dat totale ontwikkelkosten daadwerkelijk met 80% gedaald zijn voor de klant
Dutchy Ron
0
nieuwe (???) platform wordt ingezet bij 1e klant (Start of Production)
Met 5 klanten in gesprek voor licenties en start binnen 6 en 12mnd
[verwijderd]
0
Voorname nieuwe doelgroep = Telematics.

We hebben zelf zo'n bedrijf gebouwd en verkocht, kennen de markt en bieden hen high value API's
[verwijderd]
1
quote:

Dutchy Ron schreef op 14 oktober 2022 13:36:

nieuwe (???) platform wordt ingezet bij 1e klant (Start of Production)
Met 5 klanten in gesprek voor licenties en start binnen 6 en 12mnd
IVI platform = In Vehicle Infotainment = IndiGO
[verwijderd]
1
Antwoord 1: voorzichtigheid niet gebaseerd op info van klanten maar de marktrapporten. Oogt als voorzichtigheid.

Antwoord 2: ability to pass that onto customer? => Bij veel klanten moet dat bij contractverlengingen kunnen
[verwijderd]
2
"you're welcome" moet je dan even zeggen Taco, als iemand je vriendelijk bedankt voor de beantwoording van vragen. Voor dat salaris wat je opstrijkt kun je toch tenminste net doen alsof je daar een training in hebt gehad. Vanuit jezelf zit het er waarschijnlijk niet in.
Dutchy Ron
0
is de 1e Indigo klant bekend (openbaar)?
klaar voor productie zou tijd worden...... nu aantonen dat het inderdaad veel goedkoper is voor OEM
win some...
2
Geen Francois-Xavier Bouvignies van UBS in de call. Vorig kwartaal ook al niet. Was altijd de eerste vragensteller. Ook altijd heel geduldig als hij weer eens met een kluitje in het riet werd gestuurd. Alleen de laatste paar keer merkte je dat hij wat geirriteerd raakte. Klanten zulllen hem ook wel vragen hebben gesteld over zijn koersdoel van 10,50 euro. Zou me niks verbazen als dit binnenkort flink wordt verlaagd.
[verwijderd]
8
Wrap up

Outlook
TomTom heeft een voorzichtige guidance afgegeven op basis van de recente markt rapporten. (ik denk excusez le mot dat we een beetje verneukt worden door een S&P report met hoog sensatiegehalte die hier is besproken en op veel punten al debunked). In elk geval niet op basis van input van klanten. Er zit voorzichtigheid in. Verder is het voor 60% in operational revenue en 40% in inflatie van lonen. Dat valt dus mee, dan praat je over 10 miljoen euro in absolute termen. Via contractonderhandelingen bij verlengingen en nieuwe contracten moet die 10 mio gevonden worden. Dat zou om een 2% hoger prijspeil vragen van de totale TT omzet. Dat lijkt me niet teveel gevraagd.

Automotive
Volgend jaar 15% operationele omzetgroei. Verwachting was eerst hoger (20%). Dit verklaart voor 60% de FCF guidance. Hyundai is begonnen met leveringen. Duurt 3 tot 4 kwartalen voordat het volledig op stoom is en alle modellen ermee geleverd worden. Dus 2e jaarhelft 2023 beter dan eerste jaarhelft. Indigo is in productie. Er is bewezen dat dit tot 80% implementatiekosten bespaart. Dit opent initieel de markt waar klanten zich geen hoge implementatiekosten kunnen veroorloven omdat volumes lager zijn, zoals in trucks, bestelbusjes, etc. Maar ook kansen (en gesprekken gaande) met hele grote partijen.

Consumer
Niet over gesproken

Enterprise
Dit kwartaal lancering nieuwe producten. Sales teams klaar. Opent heel nieuwe markt. Gaat omzet laten zien in tweede helft 2023. Contractonderhandelingen duren gemiddeld 3 tot 6 maanden). Significant grotere nieuwe markten. Op de CMD meer informatie. Vraag was nog: is dit vooral delivery en praat je dan niet vooral over jullie ene grote klant (UBER) om ook UBER EATS te bedienen. Gaat om meer, o.a. Telematics API's, nieuwe geografieen en consumenten toepassingen. De maps moeten hiervoor ook geschikter worden voor tweewielers (fiets / scooter) en andere informatie tonen (satellietbeelden)

Pricing en inflatie
Inflatie zorgt voor hogere loonkosten. Dit heeft 2% invloed op de FCF (40% van 5%). In absolute bedragen 10 mio euro. Dit dooberekenen aan klanten is case by case mogelijk en veelal wanneer het contract wordt verlengd en bij nieuwe aanvragen. Contractduur is gemiddeld 3 jaar. Soms is tussentijds gesprek ook mogelijk, maar gebeurt niet automatisch. Prijzen in Licensing en Automotive zijn stabiel. Kempen vroeg 3x naar prijsdruk. Er zat een (voor)oordeel in zijn vraag. Die prijsdruk is er niet. Wel zijn er staffels. Bij hogere afname in volume lagere prijs en vice versa. "Dit helpt ons beiden)
42 Posts, Pagina: « 1 2 3 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 26 apr 2024 10:46
Koers 5,665
Verschil +0,090 (+1,61%)
Hoog 5,695
Laag 5,600
Volume 94.529
Volume gemiddeld 324.527
Volume gisteren 419.134

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront