TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom oktober 2022

1.295 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 ... 61 62 63 64 65 » | Laatste
[verwijderd]
1
quote:

pwijsneus schreef op 14 oktober 2022 18:11:

[...]

ik prefereer een sterk verhaal op cijferdagen, en dan kan die CMD me gestolen worden. We zijn op het punt gekomen dat we meer overtuigd raken door de harde cijfers, waar daadwerkelijk groei in zit, dan een dagje powerpoints met slappe koffie.

Ik prefereer op beide momenten een sterk verhaal en op een Capital Markets Day krijg je óók een uitgebreid financieel verhaal. Dus het ene verhaal is niet harder of zachter dan het andere.
andrejes
0
Hopelijk volgende week wat herstel, ingestapt vandaag op €6,66 dus moet goed komen :).
[verwijderd]
5
quote:

*JustMe* schreef op 14 oktober 2022 17:53:

[...]

De outlook van vandaag was denk ik ook kitchen sink voor de CMD. Dan kunnen ze dan een mooi verhaal vertellen.

Als ze de CMD zouden beginnen met 0% FCF voor 2023 dan komt de rest v/h verhaal niet meer aan.
U geeft nu eindelijk toe dat Goddijn gewoon maar wat uit zijn mouw schudt en opportunistisch zegt wat hem zelf goed uitkomt. Enigszins vergelijkbaar met uwsubjectieve en kritiekloze bijdragen met regelmatig omissies en typo’s.

De aandeelhouders worden niet serieus genomen door de zelfingenomen CEO en met de waarheid neemt hij het al jaren niet zo nauw. Een schande voor de Nederlandse beurs en het Nederlandse bedrijfsleven, eigenlijk best merkwaardig dat u dit heerschap al jaren door dik en dun verdedigt.
E. Blofeld
0
quote:

Clean84 schreef op 14 oktober 2022 18:13:

Jammer dat de outlook van TomTom niet goed is, anders was de koers niet zo flink gedaald.
Ik denk ook dat T2 te klein is in de mondiale navi wereld om te overleven Tech Tech giganten such as the likes of een Google Maps.. Die gaan eerst alle competitie uitroeien met gratis navi. En als ze allen dan kapot zijn gemaakt gaat Google geld verdienen.. Ze zijn dan monopolist geworden en gaan dan geld vragen aan zowel de gebruikers als de adverteerders.. Wordt een groot verschrikkelijk Moneytron voor Google of Alfabet
[verwijderd]
5
quote:

E. Blofeld schreef op 14 oktober 2022 23:03:

[...]

Ik denk ook dat T2 te klein is in de mondiale navi wereld om te overleven Tech Tech giganten such as the likes of een Google Maps.. Die gaan eerst alle competitie uitroeien met gratis navi. En als ze allen dan kapot zijn gemaakt gaat Google geld verdienen.. Ze zijn dan monopolist geworden en gaan dan geld vragen aan zowel de gebruikers als de adverteerders.. Wordt een groot verschrikkelijk Moneytron voor Google of Alfabet
De founders zijn allemaal halve of hele miljardairs. Ze kunnen het zich permitteren om goede sier te maken met hun zogenaamde maatschappelijke betrokkenheid (Nederlandse Opera, Codam etc.) dat hen een schijntje van hun vermogen kost en ze tienvoudig terugverdienen met hun Rinkelberg-investeringen in serieuze bedrijven als Van Oord e.a.
Hendrikus Goddijn heeft meermalen gezegd dat hij reguliere aandeelhouders lastig vindt vanwege hun hang naar rendement. Bij zijn mislukte navigatiebedrijfje hebben we het vandaag over -78% rendement op het aandeel en nooit dividend. Aan zo’n heerschap hebben TT-beleggers hun geld toevertrouwd, die zelf binnenkort weer met zijn privé-vliegtuig naar mooie oorden vliegt om met zijn € 74.000.000,00 dure bootje te gaan zeezeilen terwijl hij en zijn incompetente echtgenote (die het bedrijf honderden miljoenen verlies heeft toegebracht) zich zorgen maken om het klimaat.

Met dit soort lieden heeft de reguliere aandeelhouder van TT van doen, 12% koersverlies op de dag waarop hun zoveelste wanprestaties worden gepubliceerd past daar perfect in.
Bovendien is Hendrikus Goddijn lid van Bilderberg, geen onverdacht clubje dus.
[verwijderd]
1
quote:

E. Blofeld schreef op 14 oktober 2022 23:03:

[...]

Ik denk ook dat T2 te klein is in de mondiale navi wereld om te overleven Tech Tech giganten such as the likes of een Google Maps.. Die gaan eerst alle competitie uitroeien met gratis navi. En als ze allen dan kapot zijn gemaakt gaat Google geld verdienen.. Ze zijn dan monopolist geworden en gaan dan geld vragen aan zowel de gebruikers als de adverteerders.. Wordt een groot verschrikkelijk Moneytron voor Google of Alfabet
Het toeval wil dat TomTom in Enterprise met Google gaat concurreren
write.as/tv96o4yloqw02.md en hiervoor ook nieuwe producten lanceert.
E. Blofeld
5
Ik denk ook dat T2 te klein is in de mondiale navi wereld om te overleven Tech Tech giganten such as the likes of een Google Maps.. Die gaan eerst alle competitie uitroeien met gratis navi. En als ze allen dan kapot zijn gemaakt gaat Google geld verdienen.. Ze zijn dan monopolist geworden en gaan dan geld vragen aan zowel de gebruikers als de adverteerders.. Wordt in groot verschrikkelijk Moneytron voor ze..

..Daar lijkt het wel op. In de eerste drie kwartalen van dit jaar belandde TomTom voor €94 miljoen in het rood. Gecorrigeerd voor bijzondere lasten die onder meer verband houden met een verlaging van het personeelsbestand met ongeveer 10% bedraagt het verlies nog altijd bijna €70 miljoen. En dat zal in het vierde kwartaal, dat in tegenstelling tot die bij diverse andere bedrijven traditioneel geen bovengemiddeld goed kwartaal is, vermoedelijk verder oplopen. De voor volgend jaar voorspelde verbetering van de vrije kasstroom is dusdanig klein, dat deze zich slechts in een afname van het verlies laat vertalen.

BRON: Telegraaf

Hier schrik ik dus wel van. 70 miljoen verlies, over 4 tot 5 jaar is tt platzak met 350 mil. Aan cash..

Tt zal nog hard aan de bak moeten met keiharde reorganisaties en minimaal nog 25% van haar personeels bestand moeten ontslaan. Om nog enige visie op overleven te hebben..

Maar beter is dat HG eieren voor zijn(en voor de mede-eigenaren, de aandeelhouders) geld kiest.. HG staat bekend als een eigenwijze autocratische leider die niet of nauwelijks tegenspraak duldt(je ziet waartoe dat kan leiden trouwens, maar dat terzijde)
Maar het is ook geen domme jongen en hij weet dat de PND’s toch een uitgewerkte onetrick pony is nu(alhoewel er altijd een kleine schare losse pnd’s zal blijven kopen) en dat hij zijn hand op grove wijze in 2008 en 2009 overspeelt heeft met de overname van TA voor 2.6 miljard euro. Daar is tt eigenlijk nooit meer helemaal van hersteld, van de te dure overname na een overnamestrijd met uit mijn hoofd Garmin.

Dus Harold weet ook dat Time stops for no man. En hij heeft ook niet het hele leven.. als hij nu een deal sluit voor 800 of 900 miljoen met een MS of een Apple of een grote autofabrikant, dat hij en zijn dame en mede-eigenaar Corine nog weg kan lopen met opgeheven hoofd en met vele honderden miljoenen als pensioen op zak..

Laten we eerlijk zijn. Het koersverloop heeft de afgelopen 10 jaar alles weg van een sterfhuisconstructie. TT wordt langzaam maar zeker afgemaakt, kapot geconcurreerd tegen Tech molochen, zoals een Microsoft en een Google die over R&D afdelingen beschikken met honderden miljarden budget, waar TT het met een schamele paar miljard doet en er nog waarschijnlijk op gaat bezuinigen ook. Alles wat een tt kan, kan een Google (Maps) ook, en beter en sneller.. Er is op basis van schaal geen toekomst meer voor TT. Gauw verkopen nu het nog enige waarde heeft..

Het is helaas niet anders. Alleen een nieuwe Uitvinding zoals de PND’s destijds kan Tomtom nog redden. En de kans dat er weer zo’n schot in de roos komt, is next to zero..
[verwijderd]
3
[Modbreak IEX: Gelieve hier geen persoonlijke vetes uit te vechten, een aantal berichten is bij dezen verwijderd. Waarschuwing.]
xof
4
Riet, je bent vandaag erg pissig en jouw frustratie jegens het zelfingenomen clubje quasi ondernemers die neerkijken op het gepeupel en volkse kleine beleggers is heel begrijpelijk.

Absoluut teleurstellende performance, de omhoogpratende boemers, justin en justmes vertrouw ik niet. Het lijken mij betaalde posters. Te opportunistisch, te optimistisch en vooral te veel aanwezigheid. Ik heb er moeite mee, het is een bijna zichzelf herhalend verhaal van groei, beloften en heel veel FCF.

De feiten zijn wederom anders, de worst wordt weer verhangen, cashburn all over.

Het is wat mij betreft zoals Wies al jarenlang verkondigt......asset value. Kaarten zijn nu eenmaal duur.

Gisteren verkocht, vandaag weer gekocht. 12% meer aandelen voor hetzelfde bedrag.

Voor mij maar 1 hoofdreden; exit is onvermijdelijk.

Dirty of niet, er moet afgerekend worden. De CMD geeft hopelijk meer strategisch inzicht. Als TT belegger voel ik me geschoffeerd, de RvC is wegkijkend en alom jaknikkend.

Riet, heb je stukken? Koop ze goedkoop in en straks meeliften op de exit.

Succes
boem!
0
mixed bag.

q3 cijfers goed met als gevolg een bijstelling naar boven van de fcf

daarnaast een uitermate teleustellende outlook voor 2023.

hoe reeel is het om een FCF van 7,5% naar 0 te brengen enkel op basis van onzekere kosten verhogingen.

op basis van de financiliele prestaties in Q3 zou je eerder een verhoging van de FCF verwachten van 7,5% naar 10%.

een verschil van 50 mio is wel heel veel zeket omdat het aan de kostenkant ligt.
boem!
0
nogmaals op basis van de harde cijfers in q3 verwacht TT nu een negatieve FCF van 2%.

vrij vertaald komt dit neer op een prodomzet van 580 mio ( A 315 E 175 en C 90) met een marge van 85% en een kostennivo incl capex excl d&a van 505 mio.

omzet 580 * 85% = 493 mio - 505 mio= -12mio (-2% FCF).

daarop voortbordurend kom je voor 2023 uit een FCF van 620 ( A 373 E 172 en C 75 ) * 85 % - ( 505 mio - 40 mio) * 1.05=39 mio

ik kan me niet voorstellen, dat TT nog eens aanvullend bovenop de 5% kosteninflatie een 39 mio aan extra kosten spendeert.
boem!
1
Omdat de FCF bepaald wat er voor de aandeelhouder is verdiend wordt ik almaar positiever nav de Q3 cijfers.

Deze harde cijfers geven aan, dat een breakeven scenario vwb de FCF in 2022 tot de reeele mogelijkheden behoort.

Daarvoor dient de FCF over Q4 positief te worden afgesloten met 15 mio.

met een verwachte prodomzet van 165 mio moet dat haalbaar zijn (A 100 E 40 mio C 25 mio)
die 165 mio levert nl 85% op aan baten waardoor er voor kosten 165 * 0,85 -15 mio = 125 mio resteert.
ter vergelijk de kosten in q3 bedroegen 120,3 mio.

uitgaande van dez breakeven situatie voor 2022 lijkt het bijna onmogelijk om dit voor 2023 te herhalen met de besparing van 40 mio in het achterhoofd.
redelijkerwijs is een verwachte FCF van 40 + groei in prodomzet - kostengroei te verwachten.

vandaar dat ik gelet op alle onzekerheden mijn 52 mio FCF voor 2023 nu nog niet opgeef.
sniklaas
4
quote:

boem! schreef op 15 oktober 2022 05:05:

ik kan me niet voorstellen, dat TT nog eens aanvullend bovenop de 5% kosteninflatie een 39 mio aan extra kosten spendeert.
en zo sla je nu al vele jaren de TT plank volkomen mis Martin.
Dan weer vind je de verwachtingen van TT te prudent en je ziet aanhoudend gouden bergen op vlak terrein.
De realiteit was, is en blijft dat TT niet in staat is om haar producten goudgerand te vermarkten.

Feit is dat location technologie een kostbare aangelegenheid is om te ontwikkelen en te beheren waarbij de afnemers niet de prijs willen betalen die TT nodig heeft voor een acceptabel verdienmodel. TT is simpelweg niet in staat om behoorlijke prijzen te eisen bij de afnemers en dat patroon zal ook in de komende jaren niet veranderen waardoor de opbrengst per connectie onder druk blijft en de kosten hoog. Wat ik vorig jaar al zei, de 10% reorganisatie bij DATA is slechts een kleine stap en gezien de ontwikkeling van de inflatie een druppel op de gloeiende plaat...

Gisteren was voor mij een prima dag, verrassende omzetontwikkeling bij automotive en ben nu al benieuwd of deze positieve trend doorzet voor 2022-Q4. Daarnaast prettig dat TT rekening houdt met de stijging van de kosten maar had niet verwacht dat de markt beide ontwikkelingen als een winstwaarschuwing zou beoordelen, maar is het natuurlijk wel.
In totaal gisteren bij aanhoudende verkoopdruk met ruime volumes 48 plukken uit de markt gehaald waarbij mijn gak licht in toegenomen naar €6,575 en hoop dat de verkoper maandag door gaat op de ingeslagen weg, ik wil nog meer stukken en gezien de sluiting van de US kunnen we <€6,50 gaan oprapen...

Wellicht verstandig om tesamen met Justin je snapper, bril en duim grondig te renoveren zodat jullie niet voortdurend de TT plank misslaan...
ketchup
4
vooralsnog heeft het aandeel TT voor de zoveelste X een dreun gekregen en met de laffe outlook voor volgend jaar is de 'toon' weer gezet

alle fantasie berekeningen ten spijt lukt het TT gewoon niet aandeelhouderswaarde aan de beurs te creëren , dus is er eigenlijk maar één oplossing en dat is weg van de negativiteit die overheerst aan de beurs voor dit bedrijf

TT kan zich dan optrekken aan waarderingen die de waarde van de assets gaan vertegenwoordigen en kan het over tijd in de buurt komen van de HERE waardering van 2,5 miljard euro , dat is thans 5 x de ondernemingswaarde die de beurs TT toekent.

er zit dan ook enorme upside in dit bedrijf voor onderliggende waarde, maar aan de beurs gaat dat er niet uitkomen
de grootaandeelhouders raken hier ook steeds meer van bewust

indien HG een integer man zou zijn en hij werkelijk gelooft in zijn eigen onderneming en de belangen van alle aandeelhouders ter harte zou nemen, dan koopt hij nu de komende 2 jaar aandelen in voor de beschikbare cash en reduceert het aantal uitstaande aandelen naar 100 mio

als TT dan over 2 jaar echt geld weet te verdienen krijg je een boost-effect voor verdeling over het aantal uitstaande aandelen en dan kun je de huidige koers met een X multiple omhoog zetten
Hernia
0
Met TomTom weet je het maar nooit. Het beste wat je kunt doen is vlak voor de cijfers tegensturen.
NewKidInTown
0
Zelfs NewKidInTown is weer van de partij, sinds gistermiddag rond 6,55. Zie wel waar de zeilboot strandt. Een "hobby" mag wat geld kosten......
Wereldbelegger
0
quote:

boem! schreef op 15 oktober 2022 09:19:

Omdat de FCF bepaald wat er voor de aandeelhouder is verdiend wordt ik almaar positiever nav de Q3 cijfers.

Deze harde cijfers geven aan, dat een breakeven scenario vwb de FCF in 2022 tot de reeele mogelijkheden behoort.

Daarvoor dient de FCF over Q4 positief te worden afgesloten met 15 mio.

met een verwachte prodomzet van 165 mio moet dat haalbaar zijn (A 100 E 40 mio C 25 mio)
die 165 mio levert nl 85% op aan baten waardoor er voor kosten 165 * 0,85 -15 mio = 125 mio resteert.
ter vergelijk de kosten in q3 bedroegen 120,3 mio.

uitgaande van dez breakeven situatie voor 2022 lijkt het bijna onmogelijk om dit voor 2023 te herhalen met de besparing van 40 mio in het achterhoofd.
redelijkerwijs is een verwachte FCF van 40 + groei in prodomzet - kostengroei te verwachten.

vandaar dat ik gelet op alle onzekerheden mijn 52 mio FCF voor 2023 nu nog niet opgeef.
Uw voorspellingen voor na 2023 blijven daardoor ook hetzelfde?
2023 FCF 52 mio
2024 FCF 88 mio
2025 FCF 128 mio
2026 FCF 176 mio
De koersen die hierbij horen zijn resp 10 , 16 , 22 en 29 euro
boem!
0
geruggesteund door de sterk beterende cijfers in Q3 verwacht ik bij een toegezegde kostenreductie van 40 mio in 2023 inderdaad dat bovengenoemd staatje van FCF nog altijd valide is.
Wereldbelegger
4
quote:

NewKidInTown schreef op 15 oktober 2022 10:59:

Zelfs NewKidInTown is weer van de partij, sinds gistermiddag rond 6,55. Zie wel waar de zeilboot strandt. Een "hobby" mag wat geld kosten......
Welkom aan boord.
Ik hoop dat u bedreven bent in breeuwen.

Onder de bezielende leiding van Kaptein *JustMe* en opperstuurman boem! varen we eerst naar de CMDeilanden. Daarna kiezen we het ruime sop naar die plekken die nog onontdekt zijn. Waarbij het onderstuurman tatje waakt over de navigatie die de opperstuurman uitzet.

Maar pas wel op met uw maag als u bij de reling staat!
De kok is vrouw Riet en die houdt niet van doorgekookte bonen en zachtspek.
Van bedorven voedsel kan je niks meer maken dus hup overboord met die stinkende troep.
Wereldbelegger
2
quote:

boem! schreef op 15 oktober 2022 11:19:

geruggesteund door de sterk beterende cijfers in Q3 verwacht ik bij een toegezegde kostenreductie van 40 mio in 2023 inderdaad dat bovengenoemd staatje van FCF nog altijd valide is.
Weer een ALS.....
De toegezegde kostenreductie van 40 mio in 2023 worden niet (meer) expliciet benoemd in de toelichting bij de Q3 cijfers maar vallen blijkbaar onder onderstaande opmerking van de heer Titulaer:

"Macroeconomic uncertainties and inflationary pressures have an impact on global car production as well as our cost levels."

Waarmee het wel of niet slagen van de kostenreductie is afgedekt.
1.295 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 ... 61 62 63 64 65 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 26 apr 2024 17:35
Koers 5,780
Verschil +0,205 (+3,68%)
Hoog 5,820
Laag 5,600
Volume 475.734
Volume gemiddeld 327.601
Volume gisteren 419.134

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront