TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom december 2022

1.147 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 ... 54 55 56 57 58 » | Laatste
SimonCA
2
Big Tech Companies Join Linux in Effort to Kill Google Maps

The companies include Meta, Microsoft, Amazon Web Services, and TomTom, which together could facilitate a new wave of geolocation apps.
Companies like TomTom have struggled for years to beat Google Map’s might in the world of navigation and geolocation, but a partnership facilitated by the Linux Foundation might offer them and the likes of Meta and Microsoft a new means of one-upping the current king.

TomTom’s Chief Technology Officer Eric Bowman said in an internal Q&A “The world of maps today is pretty siloed. Everyone who is making a commercial map—whether they admit it or not—is starting to see that there are limits to what any one company can do, no matter how big or powerful or well funded they are.”

gizmodo.com/linux-google-maps-meta-aw...
Wereldbelegger
0
quote:

SimonCA schreef op 16 december 2022 09:29:

Big Tech Companies Join Linux in Effort to Kill Google Maps

The companies include Meta, Microsoft, Amazon Web Services, and TomTom, which together could facilitate a new wave of geolocation apps.
Companies like TomTom have struggled for years to beat Google Map’s might in the world of navigation and geolocation, but a partnership facilitated by the Linux Foundation might offer them and the likes of Meta and Microsoft a new means of one-upping the current king.

TomTom’s Chief Technology Officer Eric Bowman said in an internal Q&A “The world of maps today is pretty siloed. Everyone who is making a commercial map—whether they admit it or not—is starting to see that there are limits to what any one company can do, no matter how big or powerful or well funded they are.”

gizmodo.com/linux-google-maps-meta-aw...
Ik vertaal dat als:

TomTom kan het niet alleen!
Heeft hulp nodig.
Verpakt de hulpvraag aan 'de grote jongens' als een geweldige mogelijkheid om samen op te trekken,
om het mooiste en het beste te maken op kaartgebied wat je je maar kan voorstellen.

Honoreren ze de roep om hulp dan kan TT nog een tijdje zelfstandig voortgaan.
Geen sjoege bij de 'de grote jongens'? Einde oefening.
[verwijderd]
1
Zelfs voor de "realisten" hier moet het toch raar zijn dat sinds de CMD, toen TT nog even op € 8,38 stond en we louter positief nieuws hebben gehad, de koers zo gemakkelijk naar beneden wordt gedirigeerd. Tenzij je natuurlijk zo verstokt negatief bent dat je echt gelooft dat de particuliere aandeelhouders steeds maar weer die stukken verkopen.

Dit spel is nu in handen van shortpartijen, waartegenover (nou ja, tegenover...) Teslin en een handjevol andere aandeelhouders opereren. Voor Teslin is uitbreiding nu extra goedkoop en als ze op enig moment toch besluiten om het met KKR over te nemen, ook dan is een lage koers natuurlijk zeer welkom. Het is toch een stuk goedkoper, als je een premie van 40% moet betalen boven gemiddeld € 7,- dan gemiddeld € 9,-. En daar had Teslin bij hun aankopen in het verleden, die tot een koers van ca. € 9,- zijn gedaan, al wel rekening mee gehouden.

Met het persbericht van gisteren is TT voor dergelijke partijen (KKR) natuurlijk vele malen interessanter geworden, zodat de koers nog maar eens extra ....daalt....
JIBA
2
quote:

Wereldbelegger schreef op 16 december 2022 09:47:

[...]

Ik vertaal dat als:

TomTom kan het niet alleen!
Heeft hulp nodig.
Verpakt de hulpvraag aan 'de grote jongens' als een geweldige mogelijkheid om samen op te trekken,
om het mooiste en het beste te maken op kaartgebied wat je je maar kan voorstellen.

Honoreren ze de roep om hulp dan kan TT nog een tijdje zelfstandig voortgaan.
Geen sjoege bij de 'de grote jongens'? Einde oefening.
Dat is volgens mij meer hoe je het WILT interpreteren of niet?
Want je kunt het ook gewoon uitleggen als samen staan we sterker, en het is ieder voordeel.

Die partijen weten inmiddels afzonderlijk allemaal wat ze aan TomTom hebben, blijkbaar een betrouwbare partner.
Dus die lenen hun naam niet zomaar om dit de wereld in te brengen.
pwijsneus
0
quote:

Overtake schreef op 16 december 2022 09:48:

Zelfs voor de "realisten" hier moet het toch raar zijn dat sinds de CMD, toen TT nog even op € 8,38 stond en we louter positief nieuws hebben gehad, de koers zo gemakkelijk naar beneden wordt gedirigeerd. Tenzij je natuurlijk zo verstokt negatief bent dat je echt gelooft dat de particuliere aandeelhouders steeds maar weer die stukken verkopen.

Dit spel is nu in handen van shortpartijen, waartegenover (nou ja, tegenover...) Teslin en een handjevol andere aandeelhouders opereren. Voor Teslin is uitbreiding nu extra goedkoop en als ze op enig moment toch besluiten om het met KKR over te nemen, ook dan is een lage koers natuurlijk zeer welkom. Het is toch een stuk goedkoper, als je een premie van 40% moet betalen boven gemiddeld € 7,- dan gemiddeld € 9,-. En daar had Teslin bij hun aankopen in het verleden, die tot een koers van ca. € 9,- zijn gedaan, al wel rekening mee gehouden.

Met het persbericht van gisteren is TT voor dergelijke partijen (KKR) natuurlijk vele malen interessanter geworden, zodat de koers nog maar eens extra ....daalt....
Teslin en KKR moeten met een lollie op de achterbak zitten. Er draait maar 1 private equity fund de scepter bij TomTom, en dat zijn de founders zelf. Daar kan niemand omheen.
JustRevisited
1
quote:

pwijsneus schreef op 16 december 2022 09:10:

Vraag me alleen af wat meer opbrengt, licenseren van ruwe mapdata wat TT voorheen deed aan Apple en MS, of juist het weggeven van die ruwe mapdata wat nu gebeurd, en "richness" verkopen op de gratis base layer?!

Gaat die richness zorgen voor groei?

Vind het toch nog een beetje vaag, sorry….
Het feit dat je deze vraag stelt is goed. Vanmorgen deed je alsof je niet wist wat de bedoeling is. Nu weet je dat wel alleen weet je niet of en hoeveel dan die richness tot groei leidt.

Daarover ging de Capital Markets Day. TomTom wil via de bovenstaande weg haar omzet in Enterprise verdubbelen. En ze willen de samenwerkingspartners (nu dus ook met Facebook en Amazon) tot klant maken. Ze zorgen voor een gratis ‘entrypoint’ om van daaruit te ‘upsellen’.

En de adressable market verdubbelt. Als je marktomvang verdubbelt dan betekent dit dat je speelveld groter wordt, dat je opties toenemen, dat als een verkoop op plek A niet lukt je het ook op plek B kunt proberen. Een kleine adressable market is limiterend in groei en een grote biedt ruimte voor groei. Vervolgens moet je de klanten natuurlijk wel binnen weten te halen. Maar dat is altijd zo. Met een grotere markt kun je in elk geval langer vooruit.

By the way… vrijwel alles wat tomtom in huis heeft is nog betaalde data. Van rij richtingen tot adressen en snelheidslimieten tot weet ik veel wat behoren allemaal tot de proprietary map database en zijn in licentie te verkrijgen.

Sidenote
Er wordt veel gesproken over hoe dit Google killt. Maar het gaat om meer. ik denk dat voor autonoom rijden het ook nodig is dat je je baseert op één waarheid en auto’s niet met verschillende waarheden rondrijden.

Hetzelfde als met een gesprek tussen 2 mensen dat kan alleen als je het over bepaalde basis begrippen eens bent. Stel dat je met iemand praat die denkt dat de aarde plat is dan moet je eerst helemaal afdalen tot de plek waar je wel consensus over hebt. Of je neemt de moeite niet dat kan ook.
pwijsneus
0
quote:

JustRevisited schreef op 16 december 2022 09:57:

[...]

Het feit dat je deze vraag stelt is goed. Je snapt wat de bedoeling is, terwijl je vanmorgen nog deed alsof je het bovenstaande niet wist.

TomTom wil via de bovenstaande weg haar omzet in Enterprise verdubbelen. En ze willen de samenwerkingspartners (nu dus ook met Facebook en Amazon) tot klant maken. Ze zorgen voor een gratis ‘entrypoint’ om van daaruit te ‘upsellen’.

By the way… vrijwel alles wat tomtom in huis heeft is nog betaalde data. Van rij richtingen tot adressen en snelheidslimieten tot weet ik veel wat behoren allemaal tot de proprietary map database en zijn in licentie te verkrijgen.

Sidenote
Er wordt veel gesproken over hoe dit Google killt. Maar het gaat om meer. ik denk dat voor autonoom rijden het ook nodig is dat je je baseert op één waarheid en auto’s niet met verschillende waarheden rondrijden.

Hetzelfde als met een gesprek tussen 2 mensen dat kan alleen als je het over bepaalde basis begrippen eens bent. Stel dat je met iemand praat die denkt dat de aarde plat is dan moet je eerst helemaal afdalen tot de plek waar je wel consensus over hebt. Of je neemt de moeite niet dat kan ook.
Je kunt je toch wel voorstellen dat het voor de markt lastig te begrijpen is, helemaal als de outlook voor lisensing eerst naar beneden gaat, en daarna misschien naar boven.

Het het gegeven dat een klant als Microsoft een fixed fee betaald zit me niet lekker.
next2023
0
quote:

pwijsneus schreef op 16 december 2022 10:01:

[...]

Je kunt je toch wel voorstellen dat het voor de markt lastig te begrijpen is, helemaal als de outlook voor lisensing eerst naar beneden gaat, en daarna misschien naar boven.

Het het gegeven dat een klant als Microsoft een fixed fee betaald zit me niet lekker.
en waarom zit je dat niet lekker ? Je hebt dan iig een vaste tarief ook al valt verkoop tegen.
pwijsneus
3
quote:

next2023 schreef op 16 december 2022 10:04:

[...]

en waarom zit je dat niet lekker ? Je hebt dan iig een vaste tarief ook al valt verkoop tegen.
Microsoft groeide afgelopen jaren als kool, double digits. Neemt goedkoop voor een grijpstuiver maps af in Amsterdam. TT profiteerd totaal niet mee van de groei van Azure. Dus het weggeven van ruwe mapdata om groei te realiseren via richness in maps with a sprinkle of openstreetmap? I don't get it. Sorry.
JustRevisited
0
quote:

pwijsneus schreef op 16 december 2022 10:01:

[...]

Je kunt je toch wel voorstellen dat het voor de markt lastig te begrijpen is

Ik kan niet praten namens ‘de markt’ Ik kan wel voor mezelf spreken en ik denk dat ik tomtom snap, terwijl bijvoorbeeld in healthcare (of bijvoorbeeld farmacie bedrijf in testfase X) waar ik echt helemaal niks van snap — en waar ik me dan soms baseer op een analisten rapport.
Biofoed
1
quote:

Overtake schreef op 15 december 2022 22:47:

[...]

Mijn post ging er over dat een klein shortend fondsje de koers kan bepalen. Dat is vanwege het feit dat TT in de ascx gemakkelijk te manipuleren is. En daarin verschillen we wel van hedgies, omdat die dus wèl bepalen wat de koers doet en dat doen wij niet.
Precies, dat bedoelde ik ook met hele grote partijen aandelen.

Een shorter met 0,4% geleende aandelen heeft bij TT anderhalf keer het gemiddelde dagvolume met als enige doel de koers naar beneden te duwen op basis van sentiment en "uitgelokte" verkopen.
JustRevisited
0
quote:

pwijsneus schreef op 16 december 2022 10:08:

[...]

Microsoft groeide afgelopen jaren als kool, double digits. Neemt goedkoop voor een grijpstuiver maps af in Amsterdam. TT profiteerd totaal niet mee van de groei van Azure. Dus het weggeven van ruwe mapdata om groei te realiseren via richness in maps with a sprinkle of openstreetmap? I don't get it. Sorry.
TomTom ontvangt ~40 miljoen fixed van Microsoft. Dat is meer dan een ‘grijpstuiver’. De omzet uit Microsoft zélf was daarmee wel geplafonneerd.
Ik denk dat dit een mooie en welkome binnenkomer was voor een aantal jaren waar beiden van profiteren en dat je in de toekomst in een nieuw pricing model samen verder moet groeien.
Wereldbelegger
0
quote:

Wereldbelegger schreef op 16 december 2022 09:47:
[...]

Ik vertaal dat als:

TomTom kan het niet alleen!
Heeft hulp nodig.
Verpakt de hulpvraag aan 'de grote jongens' als een geweldige mogelijkheid om samen op te trekken,
om het mooiste en het beste te maken op kaartgebied wat je je maar kan voorstellen.

Honoreren ze de roep om hulp dan kan TT nog een tijdje zelfstandig voortgaan.
Geen sjoege bij de 'de grote jongens'? Einde oefening.

quote:

JIBA schreef op 16 december 2022 09:51:

[...]

Dat is volgens mij meer hoe je het WILT interpreteren of niet?
Want je kunt het ook gewoon uitleggen als samen staan we sterker, en het is ieder voordeel.

Die partijen weten inmiddels afzonderlijk allemaal wat ze aan TomTom hebben, blijkbaar een betrouwbare partner.
Dus die lenen hun naam niet zomaar om dit de wereld in te brengen.
Uiteraard is het mijn interpretatie van wat er gisteren bekend is gemaakt.

"gewoon uitleggen als samen staan we sterker, en het is ieder voordeel"
is ook een interpretatie. Het is helemaal niet zeker.
Wat gisteren naar buiten werd gebracht is m.i. meer een uitnodiging tot samenwerken.

Wat staat er tussen de regels is de vraag die ik mezelf stel als ik
het interview met de heer Goddijn in het NRC, en de Q&A met CTO Eric Bowman lees.

Is die geroemde samenwerkingsmogelijkheid(!) echt noodzakelijk?
Waarom op deze manier?
Wereldbelegger
0
Uit het NRC interview:

„We willen Google Maps voorbij”, zei TomTom-topman Harold Goddijn donderdag in een toelichting op de aankondiging.

De locatie van je hotel, het adres van een winkel, de naderende taxichauffeur, de fietsbezorger of de bus in je OV-app: digitale kaarten zijn onmisbaar voor online diensten.

Veel bedrijven gebruiken daarvoor Google Maps of het openbronalternatief, OpenStreetMap. Die laatste is gratis in gebruik maar niet foutenvrij en weinig flexibel, aldus Goddijn. Er is volgens hem behoefte aan een onafhankelijk kaartalternatief naast Google Maps.

Maar dat lukt TomTom niet alleen, vandaar dat het bedrijf de samenwerking zocht met grote techbedrijven en dataverzamelaars, niet toevallig ook concurrenten van Google.

Waarom wachten tot volgend jaar zomer om met booking.com, die Google Maps gebruikt, te praten?
Een hele grote klant partner in spé?

Het klinkt me te mooi. Net zoals bij de introductie van IndiGO
Eerst zien en dan geloven.
[verwijderd]
0
quote:

Biofoed schreef op 16 december 2022 10:19:

[...]

Precies, dat bedoelde ik ook met hele grote partijen aandelen.

Een shorter met 0,4% geleende aandelen heeft bij TT anderhalf keer het gemiddelde dagvolume met als enige doel de koers naar beneden te duwen op basis van sentiment en "uitgelokte" verkopen.
Het bijzondere is natuurlijk, dat er ook weer niet heel veel mee te verdienen is, zeker niet op dit niveau en als een fonds bedenkt dat de koers nu wel weer laag genoeg is, dan staat we ook zo weer boven de € 9,-. Dan heb je dus als shortend fondsje alleen maar het drukken van de koers als doel, niet je eigen rendement. Dat moet dan komen uit het belang dat je dient aan andere partijen.
sniklaas
3
quote:

JustRevisited schreef op 16 december 2022 09:57:

[...]Maar het gaat om meer. ik denk dat voor autonoom rijden het ook nodig is dat je je baseert op één waarheid en auto’s niet met verschillende waarheden rondrijden.
1 waarheid op de weg is inderdaad een vereiste om deels of met z’n allen zonder ‘handen aan het stuur’ van a naar b te komen.

Of OVERTURE uitgroeit tot het mobiliteit’s ei van Columbus wordt in de verre toekomst beantwoordt, vooralsnog kost het alle superlatieven ten spijt de deelnemers geld.

De huidige winst voor TT is dat hun assets op ‘wereldniveau er toe doen en biedt een nog steviger fundament voor de onderwaardering, de enige reden van mijn toenemende positie…
tatje
0
Laten we 2 commissies in het leven roepen.

Commissie 1, 3 personen gaat de macht bij Tom Tom aan het IJ overnemen.

We zeggen gewoon tegen de RVB en RVC van Tom Tom, we gaan jullie beschermen tegen jezelf.

Dass dan geregeld :-)

Commissie 2 moet naar de VS en dan naar de CES, daar zullen de kopstukken van Microsoft, Amazon, Meta wel zijn.

We proberen alles ongedaan te maken, want geen winstoogmerk voor Tom Tom willen de nieuwe machthebbers in TT niet.

Waarschijnlijk zullen de 3 overige partijen zeggen, afspraak is afspraak.

Die 3 hebben wel een beurswaarde samen van rond de 4000 miljard en TT nog niet 1 miljard, dat wordt dus een hele kluif.

Gelukkig dat commissie 1 net op tijd aan het IJ kan zijn en commissie 2 naar de VS een mandaat krijgt.

Trek je van die beurswaarde van 900 miljoen ook nog de cash af, dan blijft er maar 600 miljoen over.

Logisch dat er forumleden zijn, die Tom Tom een zieltogend krimpbedrijfje noemen.

Dus commissie 2, 3 personen, is het sterkst als we forumleden nemen, die de woorden zieltogend krimpbedrijfje het beste kunnen onderbouwen.

Die 3 amerikanen hebben dan wel een beurswaarde van rond de 4000 miljard, onze commissie komt met zodanige argumenten, dat we alles ongedaan kunnen maken.

En zijn dan wel heel groot in :

Microsoft Buildings dataset
Facebook’s Mapillary streetview + points of interest
Amazon's delivery address/roads data

En dan kan Tommetje wel roepen : TomTom best in class automotive SD/ADAS/HD maps

Die commissie die naar de VS gaat noemen we de wijzen uit het westen ( west - Europa ).

Ik ga alvast de 3 vliegtickets regelen.

Niet dat er straks maar 1 plaats is bezet :-)

Die 3 amerikanen willen een standaard en kiezen daarvoor de slechtste in de klas.
Die amerikanen zijn dus toch niet zo goed als we dachten :-)

Ja, soms moet je iets of iemand tegen zichzelf beschermen, nobel niet !!!

Of loopt het anders.

Een meesterzet van de huidige RVB en RVC en een standbeeld voor Harold.

Kijk je hebt Trump Poetin Berlisconi.

Ze voelen hun einde naderen en willen eeuwig worden herinnerd.

Sommigen die ouder ( oud ) worden, worden keihard en anderen juist milder.

Hoop dat Harold het bij TT laat en zijn standbeeld.

Doei.

Een speelbal !
1.147 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 ... 54 55 56 57 58 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 2 mei 2024 17:35
Koers 5,620
Verschil 0,000 (0,00%)
Hoog 5,750
Laag 5,600
Volume 291.496
Volume gemiddeld 327.571
Volume gisteren 419.532

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront