TomTom « Terug naar discussie overzicht

Wat is voor jullie een acceptabele exit-prijs / koers?

130 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 » | Laatste
[verwijderd]
1
Jawel, zoals iemand dat de volgende dag direct al opmerkte, hebben ze waarschijnlijk in een soort paniek zo veel moeten shorten omdat de koers op het Overture bericht omhoog schoot. Ze moesten en zouden de koers toen weer terugbrengen naar de niveau's waarop we nu zitten. Snap overigens niet waarom uitgerekend jij met dit bericht komt, of eigenlijk wel, maar als je hier zogenaamd realistisch bent en dan toch steeds het negatieve benadrukt en dan toch je ogen wilt sluiten voor de trucs van deze fondsen, wees dan eerlijk en vertel erbij dat je belang is om de koers van TT naar beneden te praten.

Maar je kunt voor de vorm misschien nog wel aangeven, voor welke koers jij van je aandelen af wil, als je die zou hebben....
hvasd2
1
quote:

marathon 11 schreef op 22 december 2022 13:20:

[...]
Een fooi!! €17,50 en dan praten pas over 2 miljard.
Denk dat er een hoop aandeelhouders zullen moeten worden uitgerookt met die 10 Euro.
[verwijderd]
3
Ergens tussen het koersdoel van groeibriljant en boem! Laten we zeggen € 270,00
JustRevisited
0
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden (naar een bepaalde waardering) maar om nog een steentje in de vijver te gooien.

Apple heeft meer dan $ 1.000.000.000 uitgegeven om zelf een kaart van de USA te maken. En dat is alleen de USA, wat het makkelijkst is, want daar heb je één taal en één overheid.

TomTom heeft een wereldmap ex China (die doet Baidu)
En de TomTom map heeft dingen als HD en ADAS maps en veel andere features die een Apple map niet heeft.

======•••====•••====•••======

NB
In Nederland is óók de net nieuwe Apple Maps die uitgebracht is met TomTom data. Een TomTom/OSM mix. Apple blijft ook klant maar minder groot dan in verleden i.postimg.cc/rpHb5Ytq/CC03073-C-92-D6...
dachthetniet
0
Wereldbelegger
2
quote:

Overtake schreef op 23 december 2022 13:30:

Jawel, zoals iemand dat de volgende dag direct al opmerkte, hebben ze waarschijnlijk in een soort paniek zo veel moeten shorten omdat de koers op het Overture bericht omhoog schoot. Ze moesten en zouden de koers toen weer terugbrengen naar de niveau's waarop we nu zitten. Snap overigens niet waarom uitgerekend jij met dit bericht komt, of eigenlijk wel, maar als je hier zogenaamd realistisch bent en dan toch steeds het negatieve benadrukt en dan toch je ogen wilt sluiten voor de trucs van deze fondsen, wees dan eerlijk en vertel erbij dat je belang is om de koers van TT naar beneden te praten.

Maar je kunt voor de vorm misschien nog wel aangeven, voor welke koers jij van je aandelen af wil, als je die zou hebben....
Klets toch niet zo met uw kinderlijke verdachtmakingen, fantasievol complotdenkertje.
Ik heb aandelen TT sinds jan 2019
Ik vergroot het aantal middels bijkopen met geoormerkt cash verkregen uit dealtjes met afgeleide producten.
Mijn belang ligt bij de volatiliteit van de koers. Hoe meer beweging up en down hoe beter voor mijn dealtjes.
Deze week en komende week omlaag? Prima voor mijn geschreven Calls.
Mijn GAK is inmiddels 6,63

Marktconforme premie op de huidige koers van 25% pakweg 1,65 + 6,55 is 8,20
Bovenmatige premie op de huidige koers van 40% pakweg 2,65 + is 9,20
Wereldbelegger
1
PS
Waarom bash u eigenlijk TomTom met uw regelmatige theorietjes over koersmanipulaties wanneer de koers een paar centen zakt en nu weer met dirty exit scenario. Zogenaamd onderbouwd. Maar zonder enig bewijs en alleen maar op basis van horen zeggen. In uw geval; post van andere poster lezen en daar conclusies uit trekken en een zeker-weten-het-gebeurt showtje starten.

Welk belang heeft u daarbij?
Heeft u eigenlijk wel aandelen in TomTom?
Belegt u eigenlijk wel?
JustRevisited
1
quote:

Wereldbelegger schreef op 24 december 2022 13:04:

PS
Waarom bash u eigenlijk TomTom met uw regelmatige theorietjes over koersmanipulaties wanneer de koers een paar centen zakt en nu weer met dirty exit scenario. Zogenaamd onderbouwd. Maar zonder enig bewijs en alleen maar op basis van horen zeggen. In uw geval; post van andere poster lezen en daar conclusies uit trekken en een zeker-weten-het-gebeurt showtje starten.

Welk belang heeft u daarbij?
Heeft u eigenlijk wel aandelen in TomTom?
Belegt u eigenlijk wel?
Die vraag zou je ook aan Pwijsneus kunnen stellen die daar een complete draad aan heeft gewijd. :)

Of is het wel ok als er conspiracy draadjes zijn die vertrouwen in TT ondermijnen, zolang dat maar niet omslaat in hoop dat er misschien weleens een rendement in het verschiet ligt op deze koersen. Het bashen van TT blijkt een fijne balans.
pwijsneus
2
quote:

JustRevisited schreef op 24 december 2022 13:52:

[...]

Die vraag zou je ook aan Pwijsneus kunnen stellen die daar een complete draad aan heeft gewijd. :)

Of is het wel ok als er conspiracy draadjes zijn die vertrouwen in TT ondermijnen, zolang dat maar niet omslaat in hoop dat er misschien weleens een rendement in het verschiet ligt op deze koersen. Het bashen van TT blijkt een fijne balans.
Bedankt dat je het nog even aanhaalt. Iedereen heeft zo zijn eigen conspiracy theorie. Jij neemt namelijk letterlijk alles over wat TT op voorgaande CMD's heeft aangegeven. Werkelijk niets van de eerder gestelde doelen zijn gehaald door TomTom, daar kom je bij een normaal beursgenoteerd bedrijf niet mee weg.

In mijn eigen conspiracy zie ik de founders het aandeel op de beurs houden zolang TomTom nog een cashburner is, verlies maakt en krimpt. Dat is nu nog het geval. Maar als TT straks zicht heeft op het stopzetten van de krimp en het omzetten van verlies naar winst, dan moet ik mijn scenario vlak daarvoor op het dieptepunt van de koers een management buyout plaatsvinden. Een handjevol murw geslagen minderheidsaandeelhouders zullen misschien nog wat tegensputteren, maar die kunnen uitgerookt worden.

Luid als volgt 15-10-2022:
De aandeelhoudersstructuur van TomTom is uniek, grofweg de helft van de stukken zijn in handen van de 4 oprichters. Daarmee hebben de grootaandeelhouders praktisch de totale controle over de onderneming.

Als de oprichters slim zijn, kunnen ze maximaal rendement halen uit deze situatie. De beurs- en assetwaarde ligt namelijk best ver uit elkaar. Ook hebben ze een voordeel ten opzichte van de minderheidsaandeelhouder; ze hebben invloed op de beurswaarde, en kennis over de assetwaarde. Ze zijn op de hoogte van eventuele inbound calls die er in het verleden zijn geweest, en kunnen tegelijkertijd sturen door de toon en manier waarop hun cijfers worden gepresenteerd, en hoe de outlook wordt geformuleerd. Dit is niet verboden, en kan effect hebben op het koersverloop van het aandeel TomTom.

Je zou kunnen stellen dat de founders met hun meerderheidsbelang fungeren als private equity én ook nog eens de onderneming runnen, ze hebben 2 petten op.

Bij een huidige koers van EUR 6,50, vertegenwoordigd de waarde van de free float ongeveer EUR 450 miljoen euro. TomTom heeft een net cash positie van grofweg EUR 300 miljoen. Goed om te weten is dat TomTom in 2019 bedrijfsonderdeel Telematics heeft verkocht aan Bridgestone, en van deze opbrengst is EUR 750 miljoen belastingvrij teruggevloeid naar de aandeelhouders. Hiervan is dus ongeveer EUR 330 miljoen belastingvrij uitgekeerd aan de 4 oprichters van TomTom.

In potentie ligt er dus een cashpile van ~EUR 630 miljoen om de free float uit te kopen. Met de huidige koers zijn de founders dus in staat een royale premie van 40% neer te leggen om de free float uit te kopen. De vraag is echter wanneer hiervoor het ideale moment is.

Mij lijkt het ideale moment om bovenstaand scenario uit te voeren, op het moment wanneer TomTom geen cashburner meer is, en dat is dit jaar nog niet het geval. Naar alle waarschijnlijkheid is pas eind volgend jaar het moment dat de FCF stabiel is en op of boven de 0 uitkomt.

Een belangrijk instrument wat de founders in handen hebben zijn de cijferpresentaties. Ideaal gezien zou je vanuit het oogpunt van de founders 2 doelen willen realiseren hiermee;
- Het veiligstellen van de bonus
- De appetite uit het aandeel halen om bovenstaand scenario actief te houden


Een voorzichtige outlook geeft een hogere kans op het behalen van de doelstellingen, en tegelijkertijd heeft dit een negatief effect op het aandeel. Een echte win-win situatie.

In de tussentijd zullen er een aantal verplichte nummers afgewerkt moeten worden, nog een aantal cijferpresentaties. Ook komt er nog een capital markets day. TomTom lijkt wel in een eeuwigdurende transitie te zitten. Het is een zichzelf herhalend verhaal vol beloftes. Zelfs nu nog wordt er op dit forum te pas en te onpas gerefereerd aan de CMD van 2019, terwijl de realiteit deze voorstelling van zaken al lang heeft ingehaald.

Maargoed, de bekende posters kunnen zich vanaf 2 november weer gaan laven aan stapels nieuwe powerpoints waar ze nog jaren op kunnen teren. Verzorgd door de lip-service van een aantal PR-medewerkers wordt de aandacht afgeleid van bovenstaand scenario.

Een delisting op deze manier gaat wel ten koste van de minderheidsaandeelhouders, maargoed, in het leven heb je nu eenmaal winnaars en verliezers.

Als het algemene beurssentiment meezit zal iedereen begrijpen wanneer TomTom aangeeft dat een delisting het beste is voor alle partijen. Ze komen de aandeelhouders tegemoet met een bepaalde premie. Het aandeel is immers al jaren niet vooruit te branden. Het is ook nog steeds een lange transitie die TomTom voor de boeg heeft, een beursnotering is ook niet meer nodig vwb financiering. Eigenlijk is een delisting het beste voor alle partijen. Zelfs Goddijn hoeft zijn boot er niet voor te verkopen.

De assetwaarde van TomTom is vermoedelijk wel wat verdampt afgelopen jaren, maar in stukken zou dit toch een mooi rendement moeten kunnen opleveren voor de oprichters. Een kers op de taart.

Ik ben helemaal voor!

Hoe lager de founders het aandeel laten afzinken, hoe aantrekkelijker dit hele verhaal wordt. Dan kun je je afvragen welke belangen het zwaarst wegen, die van de founders in de rol van PE, of in de rol als bestuurder van TomTom?
ketchup
1
heb HG niet hoog zitten als CEO van dit beursgenoteerde bedrijf met de aandeelhouders structuur voor verhoudingen zoals thans binnen TT en dat frustreert niet enkel mij als reguliere aandeelhouder , maar ook de koers van het aandeel aan de beurs ... maar ik respecteer absoluut wat de man voor zichzelf heeft gepresteerd , dat is bijzonder knap en daarom heb ik er ook vertrouwen in dat uiteindelijk een keer de waarde aan de beurs the fair-value van al de gedane investeringen / acquisities en al de inspanningen zal matchen en dan hebben we het toch echt over minmaal 2 miljard euro ofwel 15 euro per aandeel

en als het HG lukt de komende jaren deze koers te bereiken dan moet je het daarna in de etalage zetten en dan kunnen we wellicht nog een 25 euro per aandeel krijgen

het gevaar zit hem erin dat dit niet gaat lukken en dan is er eigenlijk voor de grootaandeelhouders geen andere keuze dan het eerst van de beurs te halen en daarna pas participanten uit Big Tech te laten toetreden.

verder is het natuurlijk onzinnig als je long zit TT, het aandeel de grond in te praten, vandaar dat ik ervan uitga dat we in 2023 naar 10 euro gaan en het jaar daarop naar 12 euro
blijf dan ook verder inslaan op flauwte, want ik denk dat het op een dag in 1x over kan zijn .
Spoorstudent
1
Als dit als dat. Aanname hier aanname daar.
Waarom deze discussie? Vanwege Teslin en Otus.
Die gaan toch niet meer jaren wachten tot het Dhr. Goddijn behaagt om de koers op 15 te krijgen zodat er voor 25 afscheid genomen kan worden van beurs.
Die gasten willen nu scoren.
Ik hoop dat ze het Goddijn cs heel lastig gaan maken.

Nb ik heb (nog) geen positie.
JustRevisited
1
quote:

pwijsneus schreef op 24 december 2022 14:41:

[...]

Bedankt dat je het nog even aanhaalt. Iedereen heeft zo zijn eigen conspiracy theorie. Jij neemt namelijk letterlijk alles over wat TT op voorgaande CMD's heeft aangegeven. Werkelijk niets van de eerder gestelde doelen zijn gehaald door TomTom, daar kom je bij een normaal beursgenoteerd bedrijf niet mee weg.

TomTom heeft de doelen die ze bij de CMD van 2019 voorafgaand aan de pandemie stelde niet gehaald inderdaad. Je kunt ook een pandemie en een chips crisis niet in een meerjaren outlook inbakken.

De outlook van 2022 is gewoon gehaald (overtroffen) en die bij de laatste CMD is afgegeven is zeer realistisch. Er zit al een recessie verdisconteerd in hun base case scenario, ze gaan uit van zeer geleidelijk herstel automarkt (langzamer dan het nu gaat) er ligt een dik automotive orderboek onder en groei in Enterprise is maar beperkt ingetekend omdat die zich nog moet bewijzen.

Als ik even naar jouw posts kijk dan moesten we recent met knikkende knieen wachten tot de CEO van Volkswagen slecht nieuws zou brengen over CARIAD en TomTom’s betrokkenheid bij bepaalde projecten. Niets van dat kwam uit.

Ook zei je dat TomTom de outlook nog wel zal moeten verlagen gezien het feit dat Enterprise in 1H23 daalt en 2H23 stijgt. Terwijl dat is verteld op hetzelfde moment (in de CMD) dat ook de outlook gecommuniceerd is. Dus dit zit allemaal al in de mix berekend.

Dat Meta en Amazon partners zouden worden in TomTom’s nieuwe mapping initiatief was ook fantasie.

En gisteren stelde je nog even in twijfel of Meta wel echt het nieuwe Overture maps gaat integreren in Facebook én Instagram. Dit vertelde Strijbosch op BNR en daarnaast vertelde Marc Prioleau ergens op LinkedIn dat het de basis wordt voor de Metaverse.

Ook dat TomTom Stellantis SmartCockpit supplier zou worden werd zwaar in twijfel getrokken, vanwege Amazon’s betrokkenheid, terwijl we nu weten dat dat een partner is. En dat TomTom CARIAD zou winnen als klant was een fabeltje, want Volkswagen is indirect aandeelhouder in HERE dus zoiets zou nóóit kunnen gebeuren.

Ook zou TT het hele Renault account kwijt zijn terwijl Google in enkele modellen zit en TT in meerdere en ook in zusterbedrijven Nissan en Mitsubishi.

Volgende dat vast nooit zal gebeuren is dat TomTom blijkt Honda te gaan bedienen, omdat Google bij hen in 1 regio (USA), in 1 model (Accord) in 1 trim level (de hoogste, niet de massa) zou zitten.

Ik wacht het nieuws wel even af.
pwijsneus
4
quote:

JustRevisited schreef op 24 december 2022 16:29:

[...]

TomTom heeft de doelen die ze bij de CMD van 2019 voorafgaand aan de pandemie stelde niet gehaald inderdaad. Je kunt ook een pandemie en een chips crisis niet in een meerjaren outlook inbakken.

De outlook van 2022 is gewoon gehaald (overtroffen) en die bij de laatste CMD is afgegeven is zeer realistisch. Er zit al een recessie verdisconteerd in hun base case scenario, ze gaan uit van zeer geleidelijk herstel automarkt (langzamer dan het nu gaat) er ligt een dik automotive orderboek onder en groei in Enterprise is maar beperkt ingetekend omdat die zich nog moet bewijzen.

Als ik even naar jouw posts kijk dan moesten we recent met knikkende knieen wachten tot de CEO van Volkswagen slecht nieuws zou brengen over CARIAD en TomTom’s betrokkenheid bij bepaalde projecten. Niets van dat kwam uit.

Ook zei je dat TomTom de outlook nog wel zal moeten verlagen gezien het feit dat Enterprise in 1H23 daalt en 2H23 stijgt. Terwijl dat is verteld op hetzelfde moment (in de CMD) dat ook de outlook gecommuniceerd is. Dus dit zit allemaal al in de mix berekend.

Dat Meta en Amazon partners zouden worden in TomTom’s nieuwe mapping initiatief was ook fantasie.

En gisteren stelde je nog even in twijfel of Meta wel echt het nieuwe Overture maps gaat integreren in Facebook én Instagram. Dit vertelde Strijbosch op BNR en daarnaast vertelde Marc Prioleau ergens op LinkedIn dat het de basis wordt voor de Metaverse.

Ook dat TomTom Stellantis SmartCockpit supplier zou worden werd zwaar in twijfel getrokken, vanwege Amazon’s betrokkenheid, terwijl we nu weten dat dat een partner is. En dat TomTom CARIAD zou winnen als klant was een fabeltje, want Volkswagen is indirect aandeelhouder in HERE dus zoiets zou nóóit kunnen gebeuren.

Ook zou TT het hele Renault account kwijt zijn terwijl Google in enkele modellen zit en TT in meerdere en ook in zusterbedrijven Nissan en Mitsubishi.

Volgende dat vast nooit zal gebeuren is dat TomTom blijkt Honda te gaan bedienen, omdat Google bij hen in 1 regio (USA), in 1 model (Accord) in 1 trim level (de hoogste, niet de massa) zou zitten.

Ik wacht het nieuws wel even af.
TomTom heeft meerdere doelen niet gehaald, zowieso meer niet dan wel. Druk ik me nog voorzichtig uit. Was in 2019 de enige CMD, al die andere jaren konden de verwachting ook meteen de prullenbak in. Nogmaals, in een normaal beursgenoteerd bedrijf kom je hier simpelweg niet mee weg, dat kun je niet ontkennen. Dit kun je ook niet rechtpraten door aan te geven dat wat TomTom eigenwijs is, ze halen gewoon hun eigen doelen niet. Dat is funest als je een beursnotering hebt, en dat verklaard 100% het koersverloop, en niet dat er 1 hedgefund zit te rommelen. De waardering van TT op ~500 mln voor de hele toko is te wijten aan het beleid van TT zelf. Alleen al met de opbrengst van de telematics sale kunnen de founders het zo van de beurs trekken als ze zouden willen, dat is het enige punt.

Zelfstandig komt de waarde er niet uit, het is een laughing stock, totaat niet serieus te nemen. Precies om diezelfde redenen dat alles wat Goddijn en TomTom verkondigd nooit wordt waargemaakt. Totaal niet geloofwaardig, en zie hoe de markt daarmee om gaat. Een marktetcap van 800 miljoen waarvan 300 mln cash verkregen door bedrijfsonderdeel telematics te verpatsen.

Outlook 2022 is gehaald, net zoals dat elke bonus wordt binnengehaald, moet ik je dat echt nog een keer uitleggen hoe dat proces precies werkt? Zie bovenstaande post, je bent niet gek, dus je weet volgens mij geloof ik heel erg goed hoe dit spel wordt gespeeld.

Over VW/Cariad heb ik niets gezegd, TomTom trouwens ook niet. Wanneer krijgen we een update van de software die TT aan het ontwikkelen is voor deze autobouwer? Het is al een jaar stil.

Over Enterprise was een vraag van mij. Zijn in de analistenverwachtingen nu meegenomen dat TT H1 van komend jaar een krimpende enterprise omzet zal zien, en geen 20, maar 15% binnen automotive (bron CC Q3 publicatie). Ik zit niet zo te wachten op verrassingen, en aangezien hier de FCF tot op de cent nauwkeurig tot 2030 berekend kan worden, moet de eerstvolgende cijferpublicatie toch helemaal een makkie zijn om mij gewoon antwoord te geven. Indien de verwachtingen daarop afgestemd zouden zijn, hoef ik mijn positie begin februari niet te verkopen, maar gewoon de cijfers uitzitten. Hoor graag van een winsome, koos of marique wat nou het ricisco is dat TT de verwachtingen niet haalt, dat is toch geen vreemde vraag?

De press days van de CES zijn 4 en 5 januari. Een persbericht dat AWS (Amazon), Meta klant zijn geworden bij TomTom verwacht ik minimaal obv bovenstaande uitspraak. En ik verwacht een apart persbericht over STLA Smart Cockpit. TomTom staat op de beurs, en daar hoort gewoon een fatsoenlijk persbericht bij bovenstaande vermeende deals. En nee, een podcast met razende Ben Verburg door Mr. Strijbosch van TomTom bij BNR is geen persbericht. Dat is niet de manier hoe de markt moet vernemen welke klanten TT heeft.

Dat moet gewoon via een persbericht. Anders sterkt dit mijn indruk alleen maar dat de founders bewust dit soort info niet naar buiten brengt.

Persbericht aub.

Zo doe je dat bijvoorbeeld, zie onderaan de pagina:
built-in.google/cars/

Renault is aan boord!

Renault Group and Google Accelerate Partnership to Develop the Vehicle of Tomorrow and Strengthen Renault Group’s Digital Transformation
WEBSITE RENAULT:
media.renaultgroup.com/renault-group-...
pwijsneus
3
@Justin, jij vertrouwt voor 100% wat TomTom verteld, dat mag. Historie wijst uit dat heel, héél erg veel van de verwachtingen die TomTom heeft uitgesproken, niet zijn waargemaakt. Ik vertrouw de founders voor geen meter, dat mag geloof ik ook, en daarvoor is dit forum in het leven geroepen, om meningen met elkaar te delen. Dat is de kracht van het dit platform.

Het heeft voor overige forumleden weinig zin als we deze discussie wekelijks voeren. Net zoals dat jij transcrips uit de conference call integraal blijft posten, en ze publiceert als waarheid. Wees blij dat er hier mensen zijn zoals winsome en mijzelf die deze uitspraken zo-nu-en-dan factchecken en debunken.

Die cijferpresentaties doet TomTom juist puur en alleen omdat ze nog een beursnotering hebben, maar daar bakken ze weinig van.

We hebben allemaal hetzelfde doel, en dat is rendement maken met deze fantastische notering. Dat kan door te traden, short te gaan, of 20 jaar geduld te hebben en hopelijk dat de waarde er via het aandeel uitkomt. Niets wijst erop dat dat laatste gaat lukken.

Ik verwacht daarom minimaal op 4-5 januari een PB van:

  1. Stellantis' STLA smart cockpit en daarmee de eerste Indigo klant.
  1. Persbericht over Meta (Facebook) als klant van TT.
  1. Persebericht over AWS (Amazon als klant van TT.

Dat onderstreept de uitspraken om van 400mln omzet naar 600mln omzet in 2025 te gaan.

Voor minder heeft TT wederom gefaald.

Succes, dit is geen verwijt verder, hopelijk zie je dat niet zo.

Fijne dagen (allen)!
win some...
2
quote:

JustRevisited schreef op 24 december 2022 16:29:

[...]

De outlook van 2022 is gewoon gehaald (overtroffen) ...
[...]

Dit is een onwaarheid. De outlook 2022 wordt niet gehaald.

Outlook 2022 was oorspronkelijk -5% FCF en wordt waarschijnlijk -2% FCF, maar....

TT heeft tijdens het jaar heel sneaky de definitie van de FCF veranderd. Eerst werd de FCF gerekend incl 'restructering costs' en bij Q2 was de definitie van de FCF ineens exclusief 'restructuring costs'. Restructuring costs waren 31 mio, dus dan kom je volgens de oorspronkelijke definitie uit op een FCF van -8%. Dat is dus gewoon een slechter resultaat.
pwijsneus
0
quote:

win some... schreef op 24 december 2022 18:16:

[...]

Dit is een onwaarheid. De outlook 2022 wordt niet gehaald.

Outlook 2022 was oorspronkelijk -5% FCF en wordt waarschijnlijk -2% FCF, maar....

TT heeft tijdens het jaar heel sneaky de definitie van de FCF veranderd. Eerst werd de FCF gerekend incl 'restructering costs' en bij Q2 was de definitie van de FCF ineens exclusief 'restructuring costs'. Restructuring costs waren 31 mio, dus dan kom je volgens de oorspronkelijke definitie uit op een FCF van -8%. Dat is dus gewoon een slechter resultaat.
Een belangrijk instrument wat de founders in handen hebben zijn de cijferpresentaties. Ideaal gezien zou je vanuit het oogpunt van de founders 2 doelen willen realiseren hiermee;
- Het veiligstellen van de bonus
- De appetite uit het aandeel halen

Een voorzichtige outlook geeft een hogere kans op het behalen van de doelstellingen, en tegelijkertijd heeft dit een negatief effect op het aandeel. Een echte win-win situatie.


Ze kunnen in het begin van het jaar de doelstellingen dusdanig formuleren dat deze hoe dan ook gehaald worden, ongeacht of het aandeel een beetje in de pas loopt met de perceptie van deze resultaten.

Wat doe je dan nog op de beurs?
JustRevisited
0
quote:

win some... schreef op 24 december 2022 18:16:

[...]

Dit is een onwaarheid. De outlook 2022 wordt niet gehaald.

Outlook 2022 was oorspronkelijk -5% FCF en wordt waarschijnlijk -2% FCF, maar....

TT heeft tijdens het jaar heel sneaky de definitie van de FCF veranderd. Eerst werd de FCF gerekend incl 'restructering costs' en bij Q2 was de definitie van de FCF ineens exclusief 'restructuring costs'. Restructuring costs waren 31 mio, dus dan kom je volgens de oorspronkelijke definitie uit op een FCF van -8%. Dat is dus gewoon een slechter resultaat.
Er was bij opstellen van outlook nog geen sprake van een restructuring en toen werd besloten tot restructuring is gekozen om deze reorganisatielast niet onderdeel te maken van de FCF omdat je anders jaren niet like-for-like kunt vergelijken. Los van die reorganisatielast komen ze uit aan de bovenkant van de omzet range en de FCF iets beter.

Maar jouw punt is ook niet waar de discussie over ging. Het punt dat ik counterde is dat “tomtom nooit haar outlooks realiseert”. Terwijl het grosso modo even vaak voorkomt dat TomTom deze opwaarts of neerwaarts bijstelt. Vaak wordt de outlook aan het begin van het jaar wat voorzichtig neergezet. Dat er een reorganisatielast is om 500 mensen af te laten vloeien is begrijpelijk en spijkers op laag water zoeken.

Met teksten als ‘sneaky’ en ‘om bonus veilig te stellen’ wordt structureel op dit forum gepoogd om te betogen dat je geen enkel woord van tomtom moet geloven. Als je hier tegenwoordig iets opschrijft dat van tomtom zelf afkomstig is, heet dit “lip service van TT”.

Wat voor bronnen moet ik me dan op richten? De mensen op dit forum die zeiden dat TomTom Cariad kwijtraakt, dat TT de outlook moet verlagen, dat ze voortaan alle data gratis weggeeft, dat er mega prijsdruk is, dat de brutomarge niet 80+ en stijgend is, dat bij de capital markets day bewust de stekker uit de webcast is getrokken, dat Google de hele markt overneemt, dat Apple niets meer met TT doet en dat je Enterprise weg moet doen en dan het bedrijfsresultaat beter wordt.

Er wordt hier op dit forum een ‘alternative reality’ gecreëerd en de mensen die dit doen zeggen vervolgens dat TT zich beter moet verkopen. Een beetje dubbele moraal van mensen die vanalles verzinnen en niet openstaan voor wat TT zelf meldt. Ik neem niet alles wat ze zeggen klakkeloos over maar zie hen wel als voorname bron. Wat moet je anders?
130 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 26 apr 2024 09:06
Koers 5,665
Verschil +0,090 (+1,61%)
Hoog 5,680
Laag 5,600
Volume 20.452
Volume gemiddeld 324.527
Volume gisteren 419.134

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront