LEIDSCHENDAM - Ondernemers in het hypermoderne winkelcentrum Westfield The Mall of the Netherlands klagen steen en been over de hoge huurprijzen en de verplichte openingstijden. Een flink aantal winkeliers in het Leidschendamse shopwalhalla heeft al besloten de tent te sluiten.
Er heerst onvrede bij ondernemers in de Mall of the Netherlands.
Er heerst onvrede bij ondernemers in de Mall of the Netherlands.? RENE OUDSHOORN
Westfield The Mall of the Netherlands, geopend in maart 2021, trekt kooplustigen van heinde en verre. Vooral in het weekend is het stampvol. Buurtbewoners zijn niet onverdeeld gelukkig met de nieuwe toeristische trekpleister die in de weekenden tot grote files leidt. Omdat de parkeergarage de toeloop niet aankan, rijden dagjesmensen zoekend door de aangrenzende straten.
Een massa consumenten, daar worden ondernemers wél blij van. Toch? Nou, niet helemaal. De huurtarieven zijn onlangs verhoogd met 15,53 procent. „Ik betaal nu aan kale huur bijna 20.000 euro per drie maanden. Dat is 2500 euro meer dan voorheen. Hoe ga ik dat terugverdienen?”, zegt een winkelier die anoniem wil blijven.
Daar komen service- en promotiekosten nog bij. „We hebben met een aantal collega’s bezwaar gemaakt, maar je hoort niets.”
’Verplicht open’
Outdoorsportwinkel The Old Man stopt ermee, zegt manager Edinho St-Maarten. Einde van de maand gaat de tent dicht. Niet alleen vanwege de hoge huur (’1300 euro per vierkante meter’) en de naheffing van vorig jaar (’niet normaal gewoon’), zegt Edinho. „De eigenaar van de Mall (Unibail-Rodamco-Westfield, red.) trekt je het vel over de neus. Je móet van maandag tot en met zaterdag verplicht open zijn tot 20 uur ’s avonds. Doe je dat niet dan krijg je na twee waarschuwingen een boete.”
Voor eigenares Alexandra Loopstra van de Nootzaak is de reden om te stoppen het gebrek aan ’boodschappenpubliek’.
Voor eigenares Alexandra Loopstra van de Nootzaak is de reden om te stoppen het gebrek aan ’boodschappenpubliek’.? RENE OUDSHOORN
En dat pakte voor The Old Man niet goed uit: een douw van 2500 euro nadat de deur te vroeg was dichtgegaan. „Lachwekkend”, zegt Edinho. „Tussen zes en acht uur ’s avonds pak ik hier misschien 50 euro omzet. Er zijn dan vooral hangjongeren. Die halen een blikje fris en gaan echt geen skatersspullen kopen. Nee, wij houden het voor gezien.”
Handdoek in de ring
Hij is de enige niet. Modezaak Guess is al dicht. De Nijntjewinkel gaat ook dicht, meldt een verkoopster. In de vershoek verdwijnen notenwinkel De Nootzaak en chocolaterie Leonidas. Volgens Omroep West gooiden eerder al Fiel, De Pindakaaswinkel, Kapten & Son, Kyldo en BCC de handdoek in de ring.
Annelies, verkoopster in een kledingwinkel, heeft een broertje dood aan de dwang van de koopavonden. „Het Nederlandse volk gaat rond half zes naar huis richting de stamppot. Waar halen we goed personeel vandaan om dat allemaal te bemensen?”
Voor eigenares Alexandra Loopstra van de Nootzaak is de reden om te stoppen het gebrek aan ’boodschappenpubliek’. „Mensen die komen voor hun dagelijkse boodschappen vinden het hier te druk. Ze kunnen hun auto niet kwijt. Er komt kijkpubliek, dagjesmensen. Je ziet ze rondlopen zonder tassen.”
’Smaakmakers’
„De huren in de detailhandel stijgen snel en de Mall loopt daarin voorop”, zegt Eus Peters, directeur van de Raad Nederlandse Detailhandel die vooral de grootwinkelbedrijven vertegenwoordigt. „Onze leden hebben vastgoedafdelingen die hierover met verhuurders als Unibail-Rodamco-Westfield (URW) onderhandelen. Dan kom je elkaar op diverse locaties tegen en kun je deals maken. Voor het mkb is dat een heel andere situatie. Zo’n Nijntjewinkel die op een mooie plek in de Mall zit, daar zijn er niet zoveel van. Het zijn smaakmakers in het winkelcentrum die nu vertrekken.”
De Nijntjewinkel gaat ook dicht.
De Nijntjewinkel gaat ook dicht.? RENE OUDSHOORN
Attractie
Peters noemt de huurstijging ’buitenproportioneel’. „Zo’n 15 procent hogere huur, en dat terwijl de het minimum loon met 10 procent stijgt, de energieprijzen en inkoopkosten toenemen en veel winkeliers met onverkochte voorraden zitten”, zegt hij. „En dan betaal je in de Mall ook nog eens omzethuur. Bovenop een al fikse basishuur betaal je extra als je omzet stijgt. Dan deelt de verhuurder in je succes, als je als winkelier van passanten klanten weet te maken.”
Andersom werkt die constructie volgens hem niet. „Dat hebben we wel gezien tijdens corona, toen veel winkels op slot moesten. De huren werden hooguit uitgesteld, maar het liep gewoon door.”
Eus Peters, directeur van de Raad Nederlandse Detailhandel, noemt de huurstijging ’buitenproportioneel.
Eus Peters, directeur van de Raad Nederlandse Detailhandel, noemt de huurstijging ’buitenproportioneel.? RENE OUDSHOORN
Paul te Grotenhuis van branchevereniging INretail bevestigt dat de Mall veel meer een attractie is waar het meer om kijken gaat dan om het kopen. „Met zo’n huurstijging van 14,5 procent en ook nog eens hogere servicekosten prijst de Mall zichzelf uit de markt”, zegt hij. „URW is een in Frankrijk gevestigde beursgenoteerde vastgoedonderneming. Die zijn onwrikbaar in de onderhandelingen.”
URW laat weten dat de Westfield Mall of the Netherlands ’een volledig nieuwe retail-destination is die de Nederlandse retailmarkt heeft getransformeerd’. „Het is normaal dat in de eerste jaren de huurdersmix evolueert om te voldoen aan de voorkeuren van consumenten. De veranderingen in het aanbod die wij nu doorvoeren maken deel uit van een normale update van concepten. Binnenkort kondigen we nieuwe merken aan die zich bij Westfield Mall of the Netherlands zullen aansluiten”, adus woordvoerster Karin Donnelly..
Volgens haar is in het huidige economische klimaat met stijgende kostenindexering een natuurlijk gegeven voor bedrijven en organisaties. „Daarnaast blijven wij investeren in energiebesparende maatregelen”.
Prestigeproject
Arjen Ouwehand, expert winkelvastgoed bij Rabobank, geeft aan dat de Mall in coronatijd werd opgeleverd, en dat diverse huurders daarvoor al een huurovereenkomst hadden getekend. „Voor zo’n prestigeproject is het niet lastig om huurders aan te trekken”, zegt hij. „Zo’n nieuw of vernieuwd winkelcentrum heeft tijd nodig om zich uit te kristalliseren. De lockdown vorig jaar en de inflatie die nog steeds invloed heeft, zijn een fikse tegenvaller voor veel winkeliers. Dan komt zo’n huurverhoging hard aan.”
bron:https://www.telegraaf.nl/financieel/2141284694/onrust-onder-winkeliers-in-westfield-the-mall-of-the-netherlands