TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom februari 2023. Wat brengen de cijfers? Bagger of hoop?

1.480 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 ... 70 71 72 73 74 » | Laatste
tatje
1
Tja, ik heb gebeld met Teslin.

Jullie moeten enkele kanjers van het Tom Tom forum nemen.

Jaarrendement Teslin Participaties*
2022 -20,4%
2021 36,4%
2020 11,6%
2019 27,7%
2018 -23,8%

Dit schreef Teslin 19 januari 2022 over Tom Tom.

Nieuw is ook TomTom. Dat klinkt als old school maar is het dus kennelijk niet. Wat gaat TomTom bieden?

Van de Wiel: “Bij TomTom denken de meeste mensen nog steeds aan de navigatiekastjes voor in de auto. Een sterk consumentenproduct dat echter werd ingehaald door de smartphone met Google Maps. Tegenwoordig verkopen ze er ook niet veel meer van, het is nog maar 20% van de omzet. De andere 80% komt van activiteiten waarin wij geïnteresseerd zijn. TomTom heeft een eigen digitale kaart, een van de slechts vier globale kaarten. Het is ongelooflijk veel werk om die actueel te houden. Het draait allemaal op data die ze krijgen van TomTom-gebruikers en van grote technologiebedrijven als Uber en Apple en met behulp van algoritmen verwerken tot een dynamische kaart. Het nieuwe TomTom Maps platform, dat in 2023 op de markt komt, voegt ook nog nieuwe databronnen toe, zoals open source data. De informatie wordt wereldwijd dus veel gedetailleerder. Zo kun je zelfs de ingang zien van het adres waar je heen moet; handig voor bezorgers. Daarbij verbetert het ook de ervaring in de auto want die is tegenwoordig verbonden met de cloud, waardoor de kaart dus altijd up to date is, net als Google Maps. Wij voorzien een groot groeipotentieel voor dit verbeterde product. Bovendien is er sprake van Europese regelgeving die het verplicht gaat stellen dat automobilisten altijd de maximumsnelheid zien op een scherm in de auto, waardoor ze altijd weten hoe hard ze mogen rijden. Dat is leuk voor TomTom want daar is locatietechnologie in de auto voor nodig. Overigens is regulering geen onderdeel van onze investment case. De sterke groei van de markt voor locatietechnologie wel. De markt ziet TomTom nog als een consumentenbedrijf dat van een AEX-bedrijf een small cap werd. Wij investeren in het vernieuwde TomTom als business to business bedrijf.”
JustRevisited
1
@sniklaas als business to business bedrijf gaat TT 60 miljoen FCF halen uit 600 miljoen euro. Dat haalden ze vroeger niet uit 900 miljoen.

PND vraagt om kosten voor design, productie, materialen, testen, distributie, marketing op zowel point of sale locatie, acties, productvernieuwing, klantenservice, etc. Niks mis mee dat is het lot van een fabrikant van consumenten goederen. Het is alleen niet vergelijkbaar met marge op software.
vreemdvermogen
0
quote:

sniklaas schreef op 10 februari 2023 13:30:

[...]vanaf 2014 een buy&hold positie opgebouwd in @TOM2 aan €10,20 en vanaf 2016 deze positie tot op de dag van vandaag met financieel succes verhandeld, dus waar heb jij het over…
Ik heb het over je manier van reageren. Zoiets van honden en brood. Fijn dat het je goed gaat met de handel in TomTom. Ik doe dat ook hoor. Het legt me geen windeieren.
pwijsneus
0
quote:

JustRevisited schreef op 10 februari 2023 13:46:

@sniklaas als business to business bedrijf gaat TT 60 miljoen FCF halen uit 600 miljoen euro. Dat haalden ze vroeger niet uit 900 miljoen.

PND vraagt om kosten voor design, productie, materialen, testen, distributie, marketing op zowel point of sale locatie, acties, productvernieuwing, klantenservice, etc. Niks mis mee dat is het lot van een fabrikant van consumenten goederen. Het is alleen niet vergelijkbaar met marge op software.
In welk jaar gaat die 600 mln gehaald worden?

En in welk jaar wordt de FCF positief?
sniklaas
0
quote:

tatje schreef op 10 februari 2023 13:41:

wat ik hierin lees is een excuus naar de deelnemers in de Teslin participaties vanwege het verliesgevende resultaat maar dat het zoet meer tijd nodig heeft om in te dalen…

Prima, ook ik heb de tijd en het maakt mij in principe geen drol uit op basis waarvan de koers van @TOM2 gaat stijgen naar de asset waarde van €18-24, uiteindelijk zijn het dezelfde €€€€
sniklaas
0
quote:

vreemd vermogen schreef op 10 februari 2023 13:49:

[...]Ik heb het over je manier van reageren. Zoiets van honden en brood. Fijn dat het je goed gaat met de handel in TomTom. Ik doe dat ook hoor. Het legt me geen windeieren.
verkopers van piramides, meneer pastoor en de stroopsmerende politicus kunnen rekenen op veel aanhangers totdat de realiteit de ogen doet openen…

Daarnaast is het ongezond honden brood te voeren…
vreemdvermogen
0
quote:

sniklaas schreef op 10 februari 2023 13:56:

Daarnaast is het ongezond honden brood te voeren…
Toch nog een positieve tip. Zie je wel. Je kan het.
tatje
1
Ik heb laten zien, dat de post herkenbaarheid in 2023 rond 40 miljoen, in 2025 verwaarloosbaar is. ( woorden Harold )

Hoe kan dat dan.

Ieder auto moet vanaf juli 2024 ISA hebben, vanaf 2022 gold dit alleen voor nieuwe modellen.
Bovendien is er sprake van Europese regelgeving die het verplicht gaat stellen dat automobilisten altijd de maximumsnelheid zien op een scherm in de auto, waardoor ze altijd weten hoe hard ze mogen rijden. Dat is leuk voor TomTom want daar is locatietechnologie in de auto voor nodig.

Dus vanaf juli 2024 moet ieder auto in de EU, die van de band rolt kunnen laten zien, hoe hard je mag rijden.

Dus vanaf juli 2024 is alles online in de EU.
Antoine Saucier zei op de CMD:
And the interesting thing there is that, although there's no ISA regulation in the US, you still see
OEMs moving towards adopting the same type of technology proactively into 100% of their cars for the
same reasons.

Dus de oude muk in 2025 rolt niet meer van de band en dus loopt grotere herkenbaarheid in 2025 naar 0
Alleen nog wat deferred oude muk, dat in de omzet loopt.

De post grotere herkenbaarheid loopt af begin 2025.

Online.

Misschien iets minder, maar meer produkten, dus MEER.
Wereldbelegger
0
quote:

stocktrader schreef op 10 februari 2023 13:32:

[...]

Goede analyse. Tomtom is na de cijfers onlogisch weggezakt van 7,50 naar 6,80. Ik verwacht dat we met een positieve Geert Schaaij volgende week al weer de 7,50 gaan zien.

Ook zeer mooie koopkans van EVONIK. Aandeel is ;laatste weken behoorlijk weggezakt en ook daar zal Schaaij aandacht aan gaan besteden.

Ik bouw vandaag grote positie op in TOMTOM en EVONIK Dus al VOOR het weekend!

Ja, het zal maar gebeuren dat we. dankzij een positieve Geert Schaaij, volgende week al weer de 7,50 gaan zien.
Zoveel mogelijk Tomtom kopen voor het weekend is daarom het advies.

Maar als het niet gebeurd, dan niet getreurd: in 2025 komt alles goed.
dachthetniet
1
quote:

JustRevisited schreef op 10 februari 2023 13:46:

@sniklaas als business to business bedrijf gaat TT 60 miljoen FCF halen uit 600 miljoen euro. Dat haalden ze vroeger niet uit 900 miljoen.

PND vraagt om kosten voor design, productie, materialen, testen, distributie, marketing op zowel point of sale locatie, acties, productvernieuwing, klantenservice, etc. Niks mis mee dat is het lot van een fabrikant van consumenten goederen. Het is alleen niet vergelijkbaar met marge op software.
Wederom presenteer je fictie als feit. Feit is dat er geen rooie cent wordt verdiend en dat de toekomst hoogst onzeker is.
JustRevisited
0
quote:

dachthetniet schreef op 10 februari 2023 14:11:

[...] Wederom presenteer je fictie als feit. Feit is dat er geen rooie cent wordt verdiend en dat de toekomst hoogst onzeker is.
“Hoogst onzeker”. Dat is fictie als feit.
dachthetniet
0
quote:

JustRevisited schreef op 10 februari 2023 14:15:

[...]

“Hoogst onzeker”. Dat is fictie als feit.
maak dat jezelf maar wijs.
sniklaas
0
quote:

JustRevisited schreef op 10 februari 2023 13:46:

@sniklaas als business to business bedrijf gaat kan TT 60 miljoen FCF halen uit 600 miljoen euro. Dat haalden ze vroeger niet uit 900 miljoen.

PND vraagt om kosten voor design, productie, materialen, testen, distributie, marketing op zowel point of sale locatie, acties, productvernieuwing, klantenservice, etc. Niks mis mee dat is het lot van een fabrikant van consumenten goederen. Het is alleen niet vergelijkbaar met marge op software.
met die stelligheid in je aannames gaat het mis Justin…

Die €600 mio uit location techniek vanaf 2025 moet komen uit;

Automotive €400 mio
Enterprise €200 mio

Automotive kan vissen uit een orderboek van €2400 mio waarvan grosso modo 80% verzilverd kan worden; per 2025 +/- €320 mio p/j…

Enterprise omzet is de afgelopen 13 jaar slechts met 0,33% per jaar toegenomen en krimpt momenteel, of de nieuwe initiatieven deze tendens kunnen veranderen is ongewis, er zijn (nog) geen deals die wijzen op groei; per 2025 +/- €180 mio p/j lijkt me voor nu een realistische aanname…

€320 mio + €180 mio = €500 mio en kom dus €100 mio tekort…

Consumer in 2025 nog €80 mio of tegen die tijd ondergebracht bij enterprise maakt in totaal €580 mio omzet in 2025…

Kosten om de TT fabriek te runnen waren in 2022 €547 mio en gelukkig is TT erin geslaagd om het aantal FTE’s flink te verlagen en ik wacht af wat in Q1 als kosten gerapporteerd gaat worden wil ik onderbouwd een uitspraak doen over de winstgevendheid in 2024/25…
Wereldbelegger
1
Niet onbelangrijk voor mogelijke claims.

Ernstige securityfouten gevonden bij zestien autofabrikanten

Onderzoekers van SANS Institute hebben ernstige beveiligingsissues ontdekt bij zestien verschillende autoproducenten. Het gaat onder meer om slecht beveiligde apps maar ook om doorgifte van persoonlijke data.

“De auto-industrie rolt in hoog tempo functionaliteiten uit voor remote access and control”, zegt John Pescatore, Directeur Emerging Security Trends bij SANS Institute. “Jammer genoeg is het een feit dat veel online apps en portalen van autobouwers niet noemenswaardig op veiligheid getest zijn voordat ze voor het publiek worden opengesteld.”

SANS trof onder meer kwetsbaarheden aan die kunnen worden misbruikt om locaties van auto’s te bepalen, auto’s te ver- en ontgrendelen, de motor te starten en te stoppen. Ook lukte het om accounts over te nemen en op afstand commando’s uit te voeren. De rode draad bij de verschillende soorten fouten zijn serviceportalen die zwakke single-sign-on-implementaties gebruiken om klanten gemakkelijk toegang te geven tot diensten via apps en webbrowsers.

“Doordat mobiele apps, websites, netwerken en externe diensten meer en meer met elkaar verbonden zijn, is het cliché van ‘de zwakste schakel’ hier van toepassing”, schrijft SANS in een persbericht. “Naarmate auto's meer en meer software bevatten, neemt de behoefte aan ontwikkelaars met een achtergrond in veilige softwareontwikkeling sterk toe. Omdat daar momenteel een tekort aan is, dragen klanten de gevolgen wanneer onveilige software wordt uitgerold”, vervolgt Pescatore.
Software belangrijker

Third-party software moet volgens SANS Institute volledig getest worden. Dat geldt ook voor intern ontwikkelde code. “Op langere termijn is het duidelijk dat het ontwerpen en testen van veilige software een steeds belangrijker onderdeel van het autofabricageproces zal worden”, besluit Pescatore.

bron:
www.agconnect.nl/artikel/ernstige-sec...
sniklaas
1
quote:

vreemd vermogen schreef op 10 februari 2023 13:59:

[...]
Toch nog een positieve tip. Zie je wel. Je kan het.
ik ben een en al positiviteit, een eigenschap die ik bij jouw zelden kan waarnemen…
[verwijderd]
0
quote:

Wereldbelegger schreef op 10 februari 2023 14:08:

[...]

Ja, het zal maar gebeuren dat we. dankzij een positieve Geert Schaaij, volgende week al weer de 7,50 gaan zien.
Zoveel mogelijk Tomtom kopen voor het weekend is daarom het advies.

Maar als het niet gebeurd, dan niet getreurd: in 2025 komt alles goed.
Ik koop er ook zoveel ik kan. Als een beursgoerroe positief is over het aandeel op de landelijke TV dan is dat voor de koers altijd positief. Zeker met de beperkte volumes van tontom.

Bij ASML of Shell heeft zo'n analist niet zo veel invloed maar bij Tomtom mogelijk wel
JustRevisited
0
quote:

tatje schreef op 10 februari 2023 14:04:

Ik heb laten zien, dat de post herkenbaarheid in 2023 rond 40 miljoen, in 2025 verwaarloosbaar is. ( woorden Harold )

Hoe kan dat dan.

Ieder auto moet vanaf juli 2024 ISA hebben, vanaf 2022 gold dit alleen voor nieuwe modellen.

In Q4 werd 18,6 miljoen euro minder gedeferred. Terwijl de omzet met 16% steeg en je dus ~5 miljoen ofzo meer deferred revenue zou verwachten.

Van die 18,6 is 9,6 naar de omzet gegaan. Die is dus gerapporteerd in plaats van gedeferred.

Wat is er met de overige 9 miljoen gebeurd? En met die ~5 miljoen. Daar zitten de service contracten die dus tot jaarlijkse fees in de toekomst leiden.
sniklaas
0
quote:

Wereldbelegger schreef op 10 februari 2023 14:08:

[...]Ja, het zal maar gebeuren dat we. dankzij een positieve Geert Schaaij, volgende week al weer de 7,50 gaan zien.
Zoveel mogelijk Tomtom kopen voor het weekend is daarom het advies.

Maar als het niet gebeurd, dan niet getreurd: in 2025 komt alles goed.
door de jaren heen heeft Geertje al vaker @TOM2 als pareltje aangeprezen waardoor de koers enige dagen, weken in een opwaartse tendens terecht kwam en prima voor de investeerders die al dan niet tijdelijk afscheid willen nemen van dit aandeel…

De jarenlange uitdaging bij @TOM2 is koersstijgingen vasthouden, dat lukt niet en is sedert 2019 nog lastiger geworden.
Wereldbelegger
0
quote:

Wereldbelegger schreef op 10 februari 2023 14:08:
[...]Ja, het zal maar gebeuren dat we. dankzij een positieve Geert Schaaij, volgende week al weer de 7,50 gaan zien.
Zoveel mogelijk Tomtom kopen voor het weekend is daarom het advies.

quote:

sniklaas schreef op 10 februari 2023 14:31:

[...]door de jaren heen heeft Geertje al vaker @TOM2 als pareltje aangeprezen waardoor de koers enige dagen, weken in een opwaartse tendens terecht kwam en prima voor de investeerders die al dan niet tijdelijk afscheid willen nemen van dit aandeel…

De jarenlange uitdaging bij @TOM2 is koersstijgingen vasthouden, dat lukt niet en is sedert 2019 nog lastiger geworden.
Ik heb ook niet de indruk dat veel beleggers op dit forum onder de indruk zijn van de twirls van de Drum Major
en zich in grote scharen achter de muziek aansluiten.

Koers mag van mij omhoog.
Zie ik weer een zelfde deel-verkoop plus terugkoop mogelijkheid.
Leuk spelletje.
1.480 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 ... 70 71 72 73 74 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 30 apr 2024 15:24
Koers 5,685
Verschil -0,040 (-0,70%)
Hoog 5,860
Laag 5,665
Volume 138.669
Volume gemiddeld 327.850
Volume gisteren 354.448

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront