Arcelor Mittal « Terug naar discussie overzicht

Arcelor mei 2023

498 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 ... 21 22 23 24 25 » | Laatste
03har
1
Nu ook de engelse versie.
Vorige versie was mijn vertaling uit een Italiaanse krant.
Italy’s Acciaierie d’Italia restarts BF No. 2 at Taranto
Wednesday, 17 May 2023 10:58:15 (GMT+3) | Istanbul

Italian steelmaker Acciaierie d’Italia has restarted the blast furnace No. 2 at its Taranto plant, according to media reports. The furnace had been shut down for ten months since July 2022 for maintenance works. The resumption is expected to lead to a recovery in the company’s production.

The plant was operating with blast furnaces No. 1 and No. 4 when blast furnace No. 2 was undergoing maintenance.

Acciaierie d’Italia plans to produce four million mt of crude steel in 2023 and five million mt in 2024.
christo1
0
Staalprijzen stabiliseren op een lager niveau van zo'n 850 dollar per ton komende van 920 dollar per ton.

Daarbij moet wel worden gezegd dat de coal prijs onder de 200 dollar per ton is gedoken namelijk 195 dollar per ton komende van 295 dollar per ton.

Conclusie Q2 beter dan Q1, Q3 zal minder zijn dan Q2 indien de staalprijs stabiel blijft, maar nog steeds winstgevend.
christo1
0
Worden ze nu eindelijk wakker op het Europese continent, hopelijk wordt dit de standaard voor de hele EU, China verplicht zelfs Europese autofabrikanten zich te installeren in China om te mogen verkopen.

Ofwel geen subsidies en enkel voor Europese autofabrikanten ofwel moeten de chinese autoconstructeurs ook verplicht worden om hier fabrieken neer te poten om in de EU te mogen verkopen, komt de hele waardeketen ten goede, batterijfabrikanten,staalbedrijven en dergelijke.

Frankrijk geeft binnenkort geen EV-aankoopsubsidie meer voor auto’s van Chinese fabrikanten. Ook voor uit de VS ingevoerde auto’s is geen EV-subsidie meer beschikbaar. Dat heeft president Emmanuel Macron bekend gemaakt tijdens een persconferentie.

Macron wil niet langer auto’s subsidiëren die met grote staatssteun van andere landen zijn gebouwd en daarmee een oneerlijke concurrentie vormen voor de grote autofabrikanten in Frankrijk en Europa zelf. Ook vindt de president dat de productie van Europese auto’s ‘een lagere CO2-voetafdruk heeft dan voertuigen die van elders werden aangevoerd.’

‘’Dit wil niet zeggen dat we protectionistisch worden maar ik wil niet geld van de Franse belastingbetaler besteden aan de versnelling van de industrialisatie in China. We zien wat er met zonnepanelen gebeurt, we moeten niet dezelfde fouten maken’’, aldus de Franse president.

Wat de VS betreft neemt Macron een tegenmaatregel tegen de nieuwe milieuwet van zijn collega Joe Biden die ook buitenlandse auto’s uitsluit van EV’s subsidies.

Tesla
Dit weerhield Macron niet om met Tesla ceo Elon Musk maandag te ontmoeten om hem aan te sporen tot investeringen in Frankrijk. Musk vertelde dat ‘Tesla in de toekomst aanzienlijk zou investeren in Frankrijk’, meldt Automotive news Europe.

“Vandaag geen aankondiging, maar ik ben onder de indruk van hoe verwelkomend Frankrijk en President Macron zijn”, aldus Elon Musk in een bericht van ANE.

Samenwerking batterijenfabriek
Frankrijk heeft deze week een grote vis binnengehaald op het gebied van elektrische voertuigen. De Taiwanese fabrikant van batterijen ProLogium heeft Duinkerken uitgekozen voor haar eerste gigafabriek in Europa.

ProLogium investeert 5,2 miljard euro in de fabriek die vanaf 2026 moet gaan draaien en een capaciteit krijgt van 48 GWh aan batterijen per jaar. Het bedrijf moet uiteindelijk aan zeker 3 duizend mensen werk bieden.
03har
1
Nippon Steel posts higher net profit for FY 2022-23, to shift from BFs to EAFs at two plants
Wednesday, 17 May 2023 15:04:48 (GMT+3) | Istanbul

Japan-based Nippon Steel Corporation has announced its financial results for the financial year 2022-23 ended March 31.

In the given period, Nippon Steel recorded a net profit of JPY 694.01 billion ($5.06 billion), compared to a net profit of JPY 637.32 billion in the previous year, while the company’s net sales amounted to JPY 7.97 trillion ($58.2 billion), increasing by 17.1 percent compared to net sales of JPY 6.81 trillion in the previous financial year.

Meanwhile, in the given financial year, Nippon Steel produced 34.25 million mt of crude steel, down 11.4 percent, while its steel product shipments amounted to 31.47 million mt, decreasing by 11.5 percent, both year on year.

The company forecasts that it will produce approximately 35 million mt of crude steel in 2023-24 financial year and expects its steel product shipments to be approximately 32 million mt in the given year.

Meanwhile, Nippon Steel has decided to start studies to shift from the blast furnace steelmaking process to the electric arc furnace steelmaking process at the Kyushu Works and the Setouchi Works, in line with its aim to achieve carbon neutrality. In addition, a small electric arc furnace will be installed at the Hasaki R&D Center, and tests will begin in the fiscal year 2023-24.

Toelichting;
Nipponsteel rapporteert zowel de Arcelor joint venture in Calvert (US) als de J.V. In India.
03haR
christo1
1
Goed voor de staalvraag en nu nog de automarkt sluiten voor China en het dak kan er af de komende jaren.

The steel industry will have a vital role to play in the coming acceleration of global offshore wind installations, with 4.5mn t of potential steel demand to be created from offshore auctions this year alone.

As countries across the globe grapple with the dual challenges of ensuring energy security and meeting climate targets, the renewable energy sector is gathering momentum, with installed offshore wind capacity forecast to increase from 60GW in 2023 to 130GW by 2027.

Increasing political momentum
The global focus on renewables and offshore wind generation has been intensified by a growth of energy security concerns on the international political agenda since the start of the conflict in Ukraine in February 2022.

At the EU level, the European Commission's REPowerEU plan sought to end the bloc's reliance on Russian fossil fuels by 2027, with a €20bn ($21bn) funding pot for renewables. The UK published an ambitious Energy Security Strategy in April 2022 that increased the government's target for offshore wind development from 40GW to 50GW by 2030. In the US, the Inflation Reduction Act has extended tax credits for renewables until 2032. The International Energy Agency (IEA) forecasts that by 2027, US annual wind and solar photovoltaic (PV) capacity expansions will double compared with 2021, and the administration of President Joe Biden has set a 30GW offshore wind capacity target for 2030. China is expected to reach its 2030 target of 1,200GW of total wind and solar PV capacity five years early, with plans to accelerate large-scale renewable energy deployment outlined in the country's 14th five-year plan.

Stimulating steel demand
Offshore wind power generation capacity of 8.8GW came on line in 2022, with the Global Wind Energy Council (GWEC) estimating that annual offshore wind installation additions will reach 15 GW/yr after 2025, with a possible average of 26 GW/yr thereafter.

More than 80pc of the components in a wind turbine and related infrastructure are made with steel, including the foundations, tower, nacelle and generators, according to leading European steelmaker ArcelorMittal.

The 480MW Saint-Nazaire offshore wind farm in France is currently being built with steel from German supplier Dillinger — the heavy plate supplier specialist provided 80,000t of steel for the construction of 80 wind turbines. Sofia offshore wind farm — one of the largest offshore wind developments globally with 100 turbines totaling 1.4GW capacity — is due to be installed on the Dogger Bank in the central North Sea. The production of some of the monopile steel foundations has been awarded to Germany's Ilsenburger mill, a contract due to total 28,000t of plate for 2023.

And ArcelorMittal estimates that 120-180t of steel is required for each new megawatt of offshore wind power. With more than 25GW of additional offshore wind capacity set to be auctioned in 2023, up to 4.5mn t of future steel demand could be created this year alone.

But logistical constraints and inflationary headwinds could present challenges to the industry as it expands.

Industry challenges
The development of future wind capacity is at risk from threats to supply chains arising from inflation, rising interest rates, as well as logistical and regulatory constraints.

Permitting and grid bottlenecks could be limiting to a "crippling degree", according to the GWEC. And cost fluctuations in the wind sector are expected to reflect fluctuations in the underlying costs of capital, logistics and commodities — including steel. Argus assessed the monthly average of northwest European base-grade steel plate at €950/t ex-works so far this month, a 47pc decrease from the €1,800/t ex-works in May last year.

The GWEC also anticipates there could be tightness in the availability of offshore installation vessels in the longer term as construction ramps up. Vessels are expected to be of sufficient supply in China, but Europe and the US could experience shortages by the end of the decade.

The necessary expansion of fleets in coming years will require the supply of heavy and extra-heavy quarto plates for supply vessels and for the new generation of XXL and XXXL wind turbine installation vessels, particularly as technology and installation of floating offshore wind capacities mature. Although a potential hindrance to offshore wind expansion, vessel developments themselves present a possible demand stimulant too.
03har
0
quote:

03har schreef op 17 mei 2023 08:51:

We kunnen zelfs wel op 24,50 openen!
O.K. Niet geopend maar nog beter wel gesloten op 24,50 en dan ook nog 650 k in de eindveiling
boer
0
quote:

Wollin schreef op 17 mei 2023 17:47:

Ikben er blij mee, nu richting die 25 weer
ik ook blij op naar de 25 en dan iets terug endan 26,50
mvliex 1
2
Wijchen, mei 2023 (22e jaargang, editie nr.5). Reageren of abonneren? Mail naar: info@noviostaal.nl
(Copyright: artikelen uit het StaalJournaal mogen enkel met duidelijke bronvermelding worden overgenomen.)
www.noviostaal.nl/

Het Staaljournaal

Importen zetten EU-prijzen onder druk!

Samenvatting marktsituatie
Het kan snel gaan! Vorige maand waren de berichten dat staalprijzen stabiel waren of misschien zelf verhogingen aanstaande, maar inmiddels is de marktsituatie drastisch veranderd. De oorzaak hiervan heeft o.a. met een tegenvallende vraag te maken waardoor er een overschot aan materiaal is ontstaan. De stimulerende maatregelen vanuit de Chinese overheid hebben de tegenvallende vraag naar staal in het land niet kunnen verbeteren en mede daarom zijn prijsdalingen onoverkomelijk. Als gevolg daalde ook de grondstofprijzen zoals ijzererts en steenkool aanzienlijk. Een voordeel voor staalmakers is dat productiekosten hiermee worden verlaagd, echter als de vraag achterblijft zullen de verkoopprijzen automatisch mee zakken. De EU en VS worden meer en meer gebruikt als alternatieve afzetmarkten door Aziatische staalproducenten omdat staalprijzen hier nog aanzienlijk hoger liggen. Aangezien Europese staalfabrieken veelal kampen met lange levertijden, en de prijsverschilen alsmaar groter zijn geworden tussen Azië & EU/VS, worden zelfs de fabrieken uit Azië interessant voor het westen. Dit alles heeft ertoe geleid dat ook de Europese staalfabrieken hun prijzen hebben moeten verlagen, waarbij sommige van deze Europese fabrieken op dit moment nog niet in de markt zijn.

Indicatieve
basisprijzen
per ton Warmgewalste coils Koudgewalste coils Sendzimir verz. coils Kwartoplaat
Maart 2023 € 830 - 850 € 900 - 930 € 940 - 980 € 1050 - 1080
April 2023 € 850 - 865 € 940 - 960 € 960 - 990 € 1060 - 1090
Mei 2023 € 770 - 810 € 840 - 890 € 880 - 910 € 940 - 990

* Bij deze prijzen dienen nog toeslagen voor kwaliteit, dikte/breedte/lengte en eventueel beitsen, evenals
vrachtkosten gerekend te worden.
*** Genoemde prijzen zijn indicatief, circa en geheel vrijblijvend.

De marktsituatie
We schreven het al vaker: “Het kan snel gaan in de staalwereld”. Vorige maand berichtten we nog over pogingen van de staalmakers de prijzen stabiel te houden en hoopten ze zelfs wellicht nog verhogingen af te dwingen. Inmiddels is de marktsituatie drastisch veranderd. Steeds maar goedkoper wordende importen hebben een negatief effect op de binnenlandse Europese prijzen. Fabrieken merken dat hun orderboeken niet gevuld blijven, terwijl dat wel verwacht werd. Immers zou door het uitvallen van twee hoogovens van ArcelorMittal en door de productieproblemen bij Tata Steel IJmuiden eerder dit voorjaar vraag en aanbod meer in balans moeten zijn gekomen. Dat bleek echter niet het geval, deels veroorzaakt door een wat tegenvallende economische groei in het 1e kwartaal 2023. In de Bondsrepubliek bleef de economische ontwikkeling op 0,0% en de Nederlandse vertoonde zelf een krimp van 0,7%. Maar de grootste verklaring van de neerwaartse druk op de prijzen moet worden gezocht in Azië. De behoefte aan staal in China in de afgelopen periode bleek niet te groeien vanwege ook daar teleurstellende economische ontwikkelingen. De verwachtingen over een toename waren begin dit jaar hoog vanwege stimulerende maatregelen, die de Chinese overheid aankondigde, maar de positieve effecten ervan zijn nog steeds niet zichtbaar. In tegendeel want prijzen gingen onderuit en staalproducenten maakten verlies bij het huidige prijsniveau. Diverse fabrikanten besloten tot het vervroegen van de jaarlijkse onderhoudswerkzaamheden of het daadwerkelijk beperken van de productie. Het gevolg daarvan is, dat de gezamenlijke staalproductie afnam en daarmee dan ook het verbruik van grondstoffen, zoals ijzererts en steenkool. De prijzen van deze ruwmaterialen kwamen duidelijk in een neerwaartse spiraal terecht. Voor de staalmakers betekende dat enerzijds natuurlijk een voordeel bij de productiekosten, maar wanneer de staalbehoefte daalt, zal ook de fabricatie ervan gaan afnemen.

Andere Aziatische producenten zagen daardoor ook hun afzetmogelijkheden op de Chinese markt beperkt worden en gingen op zoek naar alternatieven. Die lagen en liggen er in de Verenigde Staten en in de EU, waar staalprijzen aanzienlijk hoger liggen dan op hun thuismarkten. Exporteren naar de Verenigde Staten is lastig vanwege de vigerende importheffingen. Weliswaar heeft de EU die ook (de Safeguards), maar de Europese regeling kent ook een importheffingsvrij volume per product.

Landen als India, Korea, Vietnam en Indonesië voerden hun verkoopactiviteiten naar de EU dientengevolge fors op en kwamen met scherp concurrerende aanbiedingen. Dat geldt weliswaar vooral voor laagwaardige handelskwaliteiten, maar het prijseffect op de EU-markt was groot. Prijsverschillen tussen importmateriaal en Europees geproduceerd staal liepen op tot wel 150 Euro/ton. Voor veel handelaren en distributiebedrijven bleken die aanbiedingen ook interessant vanwege de lange levertijden die de Europese staalmakers afgeven. Diverse grotere EU-producenten gingen eind april en in begin mei uit de markt in de hoop dat prijzen stabiel zouden blijven middels deze strategie om schaarste te creëren. De aanbiedingen die men wel wilde afgeven betroffen alleen hoogwaardigere kwaliteiten, die wel met levertijden van ca. 8-10 weken werden gedaan. De verwachting is dat ze in de loop van mei of begin juni weer op de markt zullen terugkeren, mogelijk zelfs met levertijden in september of later. Maar dat terughoudende beleid van slechts beperkt aan te bieden lijkt vooralsnog toch haar doel te gaan missen, temeer daar ten eerste de technische problemen bij ArcelorMittal binnenkort, en eerder dan verondersteld, verholpen zullen zijn, net zoals naar verluidt ook die bij Tata Steel IJmuiden, waardoor het aanbod op de markt zal stijgen. Ten tweede omdat er nog een aantal Europese, weliswaar kleinere, staalfabrieken actief op de markt waren en bleven. Afnemers kozen vanwege het prijsverschil inmiddels ervoor hun aankopen te beperken tot het absoluut minimale en speculeerden erop, dat onder druk van goedkope importen de binnenlandse (Europese) prijzen ook neerwaarts bijgesteld gaan worden. Samengevat sluiten we niet uit, dat de Europese staalmakers zich aan zullen moeten gaan passen aan de huidige marktsituatie, temeer daar het 3e kwartaal vanwege de lagere behoefte als gevolg van de zomervakanties meestal een periode is waar staalprijzen een neerwaartse trend vertonen.
mvliex 1
2
Nieuws uit de staalwereld

Green steel
Het ministerie van Klimaat en Energie heeft in ons eigen land extra maatregelen aangekondigd voor de reductie van de CO2-uitstoot. Om onze ambitie van 60% remissiereductie in 2033 te behalen zal er van alle sectoren een extra bijdrage verlangd worden om de CO2-uitstoot in de diverse sectoren te verminderen. De doelstelling om in 2040 klimaatneutraal te zijn wordt extra kracht bijgezet door een aanvullend pakket van ca. 28 miljard aan investeringen. Waterstof zal naar alle waarschijnlijkheid een nog belangrijkere energiebron worden en deze zal dan ook fors opgeschaald moeten gaan worden aankomende tijd. Gesproken wordt over een verhoogde energiebelasting voor de grotere vervuilers en een apart belastingtarief voor waterstofgebruik, dat lager is dan het tarief voor gas.

De urgentie om energieneutraal staal te kunnen produceren is bij alle Europese fabrieken inmiddels wel duidelijk. Leveranciers zoals SSAB zijn inmiddels al een tijdje bezig met emissiereductie. Deze staalproducent is van plan om energieneutraal staal te produceren in de fabriek in Iowa (VS). Door het gebruik van gerecycled materiaal en schone energie zal het product nog maar een minimale koolstof uitstoot hebben. Ook Tata Steel is proeven met waterstof in hun hoogovens aan het uitvoeren. Hierdoor kan het bedrijf in de toekomst meer groen materiaal produceren. Met de huidige proeven wil het bedrijf het cokespercentage aanzienlijk te verminderen en wil het tegen 2045 volledig koolstofneutraal kunnen produceren. Ook ArcelorMittal en Salzgitter zijn bezig met grote waterstofprojecten en hebben de doelstelling uiterlijk in 2045 - 2050 wereldwijd klimaatneutraal te produceren.

Turkije
De aardbevingen die in februari in het land plaatsvonden is de ruwstaal productie in Q1 2023 circa 21% lager uitgevallen t.o.v. van dezelfde periode vorig jaar. Door reparaties waren diverse staalfabrieken niet operationeel, maar ook deze staalproducenten komen nu weer, in sommige gevallen gecontroleerd, terug op de markt. Door de terugkeer zal mei daarom waarschijnlijk in verhouding een veel betere staalproductie maand worden. Binnen 12 maanden wil het land 350.000 huizen gaan bouwen in de 11 getroffen steden in zuidoosten van Turkije.

Salzgitter
Ondanks de matige tweede helft van 2022 ziet de staalproducent een herstel van de activiteiten in het begin van 2023. De verwachting die de staalproducent in 2022 had blijkt door de lagere prijzen en algemene kostenstijging echter niet te zijn behaald. Op jaarbasis daalden de inkomsten met 14%, mede veroorzaakt door hoge inflatie, afgenomen vraag en verlies aan koopkracht. Het bedrijf verwacht een lagere winst te behalen ten opzichte van 2022 door de neerwaartse trend. De omzet van de hele Salzgitter-groep daalde met ca. 10% tot 3 miljard euro.

ArcelorMittal
De hoogoven in Duinkerken (Frankrijk), met een productiecapaciteit van ca. 3,8 MIL ton per jaar, die vanwege brand vanaf 30 april stilligt, zal binnenkort worden herstart. De staalproducent zag begin van dit jaar signalen van een aantrekkende markt en daarom is de hoogoven in Spanje (Sestao) ook weer opgestart. Deze hoogoven, met een capaciteit van 800.000 ton wgw per jaar, was per Augustus 2022 stilgelegd vanwege onderhoud en door de zwakkere vraag niet weer opgestart. In juli 2021 kondigde het bedrijf een investering van 50 miljoen aan om van Sestao de eerste koolstofvrije staalfabriek van de wereld te maken. De insteek is tegen 2025 ca.1,6 miljoen ton fossielvrij gefabriceerd staal te kunnen produceren op basis van volledig hernieuwbare energie, schroot o.b.v. waterstof geproduceerd.

Dunaferr
Bedrijven die geïnteresseerd zijn in de overname van Dunaferr hadden tot 4 mei de tijd om hun belangstelling te tonen, waarbij zij een niet-terug vorderbaar garantievoorschot van maar liefst ca. € 4 miljoen moesten betalen om überhaupt in aanmerking te komen.
De potentiële kopers die aan die voorwaarde hebben voldaan mogen vanaf juni een officieel bod uitbrengen waarbij een x percentage van hun biedprijs als terugbetaalbare aanbetaling wordt gedaan. Er is een duidelijke voorkeur vanuit de Hongaarse regering en de desbetreffende curator voor een snelle verkoop van de verliesgevende fabriek. Wie de fabriek overneemt, zal de ontmantelingskosten op zich moeten nemen. Milieuvergunningen zullen in de verkoop worden opgenomen, maar deze lopen af in 2027 en zullen niet worden verlengd voor de huidige hoogoventechnologie.

Liberty Steel
Een drietal biedingen op de coatings lijnen van Liberty Steel in Luik (B) zijn onlangs door een Belgische rechtbank afgewezen. Een van de bieders is Liberty Steel zelf, maar ook ArcelorMittal, Marcegaglia & NLMK toonden interesse. Bronnen vertellen dat naar verluid het bod van Liberty Steel zelf het meest gunstig was voor wat betreft het veiligstellen van de exploitatie van de fabriek in combinatie met het waarborgen van de werkgelegenheid. Door een gebrek aan garanties op het gebied van duurzaamheid i.c.m. de onzekere financiële positie van de hele Liberty Steel Group is het bod van dit bedrijf door de rechtbank afgewezen. Liberty is het hier niet mee eens en is daarom tegen het besluit in beroep gegaan.
mvliex 1
2
Autoproductie en -verkoop

Europa (algemeen)
Februari dit jaar noteerde een stijging van 11% in het aantal verkochte auto’s. Maart liet zelfs een stijging van 29% zien. Hiermee kwam het totaal op 1 miljoen auto’s op jaarbasis. Diverse grote Europese markten hebben allemaal positieve resultaten laten zien waarbij Spanje (+66%) en Italië (+40%) de grootste groei vertoonden. Al 8 maanden op rij is er nu een stijging te zien in de Europese markt. In vergelijking met het eerste kwartaal van 2022 is er een groei te noteren van ca. 18% tot 2,7 miljoen auto’s. Voor geheel Europa wordt een stijging van de vraag van 7% verwacht waarbij het totaal op ca. 12 miljoen voertuigen zou uitkomen.

China/Europa
De effecten van toenemende import van Chinese Electrische auto’s (EV) kunnen groot zijn voor de Europese automobielproducenten. Chinese EV zijn relatief goedkoop vergeleken met de in Europa geproduceerde wagens en de roep om importheffingen in te voeren neemt toe. Indirect vormt de groei van Chinese EV ook een bedreiging voor de Europese staalindustrie. Immers na de bouwsector is de automobielbranche de 2e grootste verwerker van staal.

Duitsland
De autoproductie steeg voor de twaalfde keer, maar nog altijd is dit onder het niveau van voor de crisis. In april is er een stijging te noteren van 24% tot 441.900 voertuigen op jaarbasis. Waarbij in maart zelfs een stijging van 67% te zien is. In het eerste kwartaal 2023 werden ca. 1,5 miljoen auto’s geproduceerd wat 35% meer is dan in dezelfde periode van vorig jaar. Voor het lopende jaar wordt er een verkooptoename van 4% verwacht tot ca. 2,8 miljoen voertuigen. Dit zijn 100.000 voertuigen meer dan eerder werd verwacht.

Verenigd Koninkrijk (VK)
Ondanks dat het Verenigd Koninkrijk in januari 2023 nog een minimale daling van 0,3% liet zien, zijn de cijfers van afgelopen 2 maanden wel positief. De productie is in maart toegenomen met 6,1% (jaar op jaar) tot 81.605 auto’s. In het eerste kwartaal steeg de Britse autoproductie met 6% tot 219.887 voertuigen.

Turkije
Een recordverkoop wist Turkije te boeken in de maand april. De verkoop van personenauto's en lichte bedrijfsvoertuigen bedroeg in april 97.679 auto’s, een stijging van ca. 63% jaar-op-jaar. Als er geen vertragingen in de logistiek waren geweest had dat cijfers zelfs nog iets hoger uit kunnen vallen. Zowel de verkoop van personenauto's (+69,9% tot 77.398 voertuigen) als die van lichte bedrijfsvoertuigen (+40,1% tot 20.281 voertuigen) is verder gestegen.

China
In april steeg het totaal verkochte auto’s naar 1,65 miljoen, een plus van 2% ten opzichte van een maand eerder. Hiervan zijn ca. 527.000 plug-in hybriden of volledig elektrisch. Kijkend naar de eerste 4 maanden van dit jaar is een daling van 1,4% (jaar-op-jaar) te zien, met een totaal van 5,98 miljoen personenauto’s. De sterke verkoop van auto's in maart was grotendeels te danken aan agressieve prijsverlagingen door autofabrikanten.

Staalproductie
In de maand maart 2023 bedroeg de mondiale productie van ruwstaal voor de 63 landen die rapporteren aan de World Steel Association (WSA) 165,1 miljoen ton (mto), een stijging van ca. 1,7% vergeleken met maart 2022.
China produceerde 95,7 mto (+6,9%) t.o.v. maart 2022. India 11,4 mto (+2,7%),
Japan 7,5 mto (-5,9%), USA 6,7 mto (-2,1%), Rusland* 6,6 mto (+0,4%), Zuid-Korea 5,8 mto (+1,9%), Duitsland* 3,3 mto (-0,5%), Brazilië 2,7 mto, (-8,7%), Turkije 2,7 mto (-18,6%) en Italië 2,2 mto (+2,7%).
(* = geschat). (Bron: WSA)
voda
1
Beursupdate: AEX op Wall Street

Door ABM Financial News op woensdag 17 mei 2023
Views: 5.370

(ABM FN-Dow Jones) Op Wall Street zijn woensdag zes van de acht AEX-genoteerde fondsen ten opzichte van het slot in Amsterdam hoger gesloten.

Aegon (+0,17%)
ArcelorMittal (-0,43%)
ASML (+1,67%)
ING Groep (+0,59%)
Philips (+0,27%)
RELX (+0,07%)
Royal Dutch Shell (+0,83%)
Unilever (-0,06%)

Euro/dollar: 1,0840

Op basis van de bovenstaande koersuitslagen zou de AEX index, die sloot op 758,28 punten, zijn geëindigd op 760,17 punten.

Bron: ABM Financial News
Wollin
0
Het is niet veel omlaag, maar op een groene AEX is deze opening wel jammer.
Wederom top 3 dalers in de AEX
Betweter
0
quote:

Wollin schreef op 18 mei 2023 09:18:

Het is niet veel omlaag, maar op een groene AEX is deze opening wel jammer.
Wederom top 3 dalers in de AEX
Het aandeel daalt niet maar wordt op een andere prijs verhandeld dan gisteren.
Wollin
2
Beursblik: betere vooruitzichten voor ArcelorMittal

Delen met anderen
Citi ziet lagere kosten en hogere volumes.

(ABM FN-Dow Jones) De vooruitzichten voor ArcelorMittal zijn verbeterd als gevolg van volumestijgingen en kostenreducties. Dit stelde Citi Research donderdag in een sectorrapport.

De bank zet het aandeel ArcelorMittal voor dertig dagen op een zogeheten 'catalyst watch', wat betekent dat de analisten van Citi denken dat het aandeel de komende periode positief kan verrassen.

Volgens de bank is de consensus de afgelopen drie maanden al met 15 procent gestegen en daar kan nog eens 10 procent bijkomen.

Citi wees in het rapport verder op het eerder deze maand aangekondigde nieuwe aandeleninkoopprogramma van 85 miljoen aandelen. Dit programma loopt tot en met uiterlijk mei 2025. De bank sluit echter niet uit dat dit programma versneld kan worden afgewerkt gezien de koersdaling van het aandeel ArcelorMittal.

ArcelorMittal noteerde donderdag op een groen Damrak 0,2 procent lager op 24,46 euro.

Door: ABM Financial News.

info@abmfn.nl

Redactie: +31(0)20 26 28 999

Copyright ABM Financial News. All rights reserved

(END) Dow Jones Newswires

May 18, 2023 03:57 ET (07:57 GMT)

(c) 2023 ABM Financial News. All rights reserved.
Wollin
0
03har
3
ArcelorMittal France begins preparatory works for new electrical steel production lines
Thursday, 18 May 2023 13:40:09 (GMT+3) | Istanbul


ArcelorMittal France, a subsidiary of Luxembourg-headquartered steelmaker ArcelorMittal, has announced that the preparatory phase for the commencement of new electrical steel production lines at its Mardyck site in the north of France has begun. The lines are scheduled to start production in 2024, as SteelOrbis previously reported.

The recruitment has started of 100 operators and engineers who will ensure the operation and management of these production lines, including an annealing-pickling line, a reversible rolling mill, a preparation line, an annealing-varnishing line and a slitting line.

The annual 200,000 mt that the Mardyck lines will produce will bring the ArcelorMittal electrical steel produced in France to 300,000 mt, which will be available in the European market.
498 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 ... 21 22 23 24 25 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 3 mei 2024 17:35
Koers 24,300
Verschil -0,030 (-0,12%)
Hoog 24,680
Laag 24,160
Volume 1.804.974
Volume gemiddeld 0
Volume gisteren 3.748.681

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront