BAM Groep « Terug naar discussie overzicht

BAM augustus 2023

1.044 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 ... 49 50 51 52 53 » | Laatste
Schuinsmarcheerder
3
quote:

Brinkhorst schreef op 17 augustus 2023 19:30:

Je zal vanochtend maar in paniek verkocht hebben.
Kost een paar centen, maar ben je wel eindelijk van die rommel af .......
HansKazan
1
Brinkhorst
1
quote:

Schuinsmarcheerder schreef op 18 augustus 2023 00:33:

[...]

Kost een paar centen, maar ben je wel eindelijk van die rommel af .......
Zei je ex-vrouw ook over jou Schuinsmarcheerder :)
Gordon gekko
0
quote:

HansKazan schreef op 18 augustus 2023 01:29:

www.bnr.nl/gemist?date=17-08-2023&...

BNR, naar de juiste minuut voor het gesprek met Ruud Joosten, redelijk goed interview gaat alles even af.
marge verbetering 2e jaar helft
OnoMatopee
0
Storten eerste tunneldeel ‘Mijlpaal’ voor Fehmarnbelt-megatunnel
Verbinding Duitsland-Denemarken

De bouwers van de Fehmarnbelt, de 18 kilometer lange tunnel die vanaf Duitsland met Denemarken moet verbinden, claimen een mijlpaal: bijna drie jaar na de bouwstart is het eerste tunneldeel gestort.
Erik Verheggen

Dat meldt de aannemerscombinatie van het project, waar ook het Nederlandse BAM deel van uitmaakt, in een persbericht.

De bouwers hebben de afgelopen tweeënhalf jaar gebruikt om de fabriek voor de tunneldelen te bouwen. Het nu geproduceerde segment is de eerste van 711 stuks, die ieder in één keer gestort worden.
7 miljard

Na voltooiing is de 7 miljard euro kostende Fehmarnbelt de grootste afzinktunnel ter wereld. Die moet een verbinding vormen tussen het Deense eiland Lolland en het Duitse eiland Fehmarn, en in het verlengde daarvan een nieuwe, kortere route voor het wegvervoer tussen Kopenhagen en Hamburg.

De aanleg van de tunnel wordt grotendeels betaald door de Deense overheid. Het land verwacht dat vier jaar na de opening dagelijks tienduizend personenauto’s en 1.800 vrachtwagens van de Fehmarnbeltverbinding gebruik zullen maken. Via tolheffing zou de investering binnen vier decennia terugverdiend zijn. Duitsland tast ook diep in de portemonnee om de verbinding met het achterland uit te breiden.
Nederlands tintje

De Fehmarnbelt heeft ook een Nederlands tintje. Zo graven Van Oord en Boskalis de zestien kilometer lange sleuf waarin de tunnel komt te liggen en leggen ze een werkhaven aan. Van Oord en Boskalis krijgen elk 300 miljoen euro voor de klus. Ook BAM is betrokken bij het project. De aannemer maakt deel uit van het consortium dat de tunnel gaat bouwen. Het project levert BAM ongeveer 850 miljoen euro omzet op.

De Fehmarnbelttunnel was tot aan 2020 onderwerp van een serie rechtszaken in Duitsland en Denemarken. Nadat de rechter in november van dat jaar alle bezwaren van de milieuorganisaties en ferrymaatschappijen van tafel had geveegd, kon de bouw beginnen.
HenkdeV
0
quote:

Doemebest schreef op 17 augustus 2023 21:36:

[...]Maar als het lagere resultaat daar uit voorkomt terwijl de projecten nog opgeleverd moeten worden, dan is de pijn toch al genomen, of mis ik iets?
Bij de toekomstige oplevering zal alles wel genomen zijn.
OnoMatopee
0
Green light for £250m A38 Derby roundabouts scheme

National Highways’ plans to improve congestion at three bottlenecks on the A38 around Derby have got the green light after receiving development consent.

Contractor BAM still needs to get the go-ahead to start construction of the £250m, which involves major upgrades to roundabouts at Kingsway, Markeaton and Little Eaton.

National Highways’ proposals were initially granted consent in January 2021.

Following a legal challenge and a High Court ruling that the decision be quashed, the application has undergone a thorough redetermination process leading to yesterday’s consent. ?

National Highways Regional Delivery Director Anita Prashar said: “We are delighted with today’s announcement which means we have successfully achieved a major milestone on the project to improve the A38 round Derby for the thousands of people who use the route each day.

“While we still need to get final approval to start construction, we will begin to remobilise and reprogramme the project, which could take a minimum of 12 months. “

The A38 Derby Junctions scheme
A38/A61 Little Eaton roundabout

A38 will take a 90 degree turn over the flyover at Little Eaton

A38/A52 Markeaton roundabout

Three-lane A38 will pass under the existing A52 at the former Markeaton island junction

A38/A5111 Kingsway roundabout

Existing Kingsway island will have an underpass constructed

There is now a six-week period in which parties can lodge an intention to legally challenge the decision.
OnoMatopee
0
BAM wins £11m Forest of Dean leisure hub

BAM has been appointed by the Forest of Dean District Council to develop and build a new leisure, enterprise and education hub at Five Acres in Gloucestershire.

The project will be completed in phases, with the initial phase focusing on the construction of a new multi-purpose four-court sports hall and performance space.

The existing Speedwell building will also be repurposed to create dry-side sports and leisure facilities.

Forest of Dean District Council, design consultants Pick Everard and BAM will work together to establish the final design plans for Five Acres before a planning application is submitted and construction can begin.

Justin Price, Construction Director at BAM, said: “We are committed to working with local businesses wherever possible and we can’t wait to work with partners and the community to develop these incredible facilities for the residents of the Forest of Dean.”

Cabinet Member for Levelling Up, Cllr Johnathan Lane said: “Since taking control of the site in early 2022, the council have been hard at work ensuring that the initial demolition of buildings on the site, as well as the design and planning of the new facility were completed on time and with the engagement of the local community, organisations and sports clubs.

“We’re now really excited to move on to the next stage of the project, appointing BAM to bring the design and build to fruition and to deliver the quality facilities needed by people in the local community.
Zwijnash
0
quote:

OnoMatopee schreef op 18 augustus 2023 09:20:

Green light for £250m A38 Derby roundabouts scheme

National Highways’ plans to improve congestion at three bottlenecks on the A38 around Derby have got the green light after receiving development consent.

Contractor BAM still needs to get the go-ahead to start construction of the £250m, which involves major upgrades to roundabouts at Kingsway, Markeaton and Little Eaton.

National Highways’ proposals were initially granted consent in January 2021.

Following a legal challenge and a High Court ruling that the decision be quashed, the application has undergone a thorough redetermination process leading to yesterday’s consent. ?

National Highways Regional Delivery Director Anita Prashar said: “We are delighted with today’s announcement which means we have successfully achieved a major milestone on the project to improve the A38 round Derby for the thousands of people who use the route each day.

“While we still need to get final approval to start construction, we will begin to remobilise and reprogramme the project, which could take a minimum of 12 months. “

The A38 Derby Junctions scheme
A38/A61 Little Eaton roundabout

A38 will take a 90 degree turn over the flyover at Little Eaton

A38/A52 Markeaton roundabout

Three-lane A38 will pass under the existing A52 at the former Markeaton island junction

A38/A5111 Kingsway roundabout

Existing Kingsway island will have an underpass constructed

There is now a six-week period in which parties can lodge an intention to legally challenge the decision.
Je was 5 minuten sneller dan ik !
OnoMatopee
0
quote:

Zwijnash schreef op 18 augustus 2023 09:25:

[...]

Je was 5 minuten sneller dan ik !
Ono Gonzales ;]
OnoMatopee
0
Worstelende Chinese vastgoedreus Evergrande vraagt faillissement aan voor Amerikaanse dochter
18 augustus 2023, 09:17
De Chinese vastgoedgigant Evergrande heeft in de Verenigde Staten een ´Chapter 15´-procedure aangevraagd, het voorportaal van een faillissement. In 2021 werd bekend dat Evergrande gebukt gaat onder 300 miljard dollar aan schuld. Sindsdien worstelt het om het hoofd boven water te houden.
OnoMatopee
0
Progress at Five Acres continues with design and build contractor in place
Residents will soon see construction activity at the Five Acres site as Forest of Dean District Council has chosen leading construction and property developer BAM to develop and build the new leisure, enterprise and education facility.

Cabinet Member for Levelling Up, Cllr Johnathan Lane said:

“Since taking control of the site in early 2022, the Council has been hard at work ensuring that the initial demolition of buildings on the site, as well as the design and planning of the new facility, were completed on time and with the engagement of the local community, organisations and sports clubs.

“We’re now really excited to move on to the next stage of the project, appointing BAM to bring the design and build to fruition and to deliver the quality facilities needed by people in the local community.

“I’d like to thank those who have been involved with the Five Acres and Levelling Up project so far and look forward to the next stage of this journey, working collaboratively with partners to deliver the best possible facilities for the Forest of Dean.”

BAM has been building in the UK since 1874, designing, building and maintaining sustainable buildings that enhance local communities. BAM is committed to adding social value and will work with local suppliers wherever possible, helping to bring a range of benefits to the Forest of Dean: local knowledge, local people, support for the local economy and a smaller carbon footprint.

The project at Five Acres will be completed in phases, with the initial phase focusing on dryside sport and leisure facilities through the repurposing of the Speedwell building, building a new multi-purpose four court sports hall/performance space, party rooms/dressing rooms and separate changing rooms - all with car parking, including electric vehicle charging points.

Justin Price, Construction Director at BAM, said:

“We’re incredibly excited to be chosen as the contractor for the design and build of the new facilities at Five Acres.

“We are aware of how much Five Acres means to the residents of the Forest of Dean and we’ll be holding several engagement events in the coming months so that we can discuss the plans for the build in detail with people from across the district.

“At BAM we are committed to working with local businesses wherever possible and we can’t wait to work with partners and the community to develop these incredible facilities for the residents of the Forest of Dean.”

Commissioned via Perfect Circle and through the SCAPE Consultancy framework, leading independent property, construction, and infrastructure consultancy Pick Everard has been appointed.

Forest of Dean District Council, leading design consultants Pick Everard and build contractors BAM will work together with residents to establish the final design plans for Five Acres before a planning application is submitted and construction can begin. Dates for future engagement events with residents will be announced on the Forest of Dean District Council website and social media channels.

Alex Dovey, Director at Pick Everard, said:

“The work set to be undertaken at Five Acres is indicative of our commitment to transforming people’s wellbeing through access to high quality leisure and educational environments.

“It will be a modern facility, delivering significant social value to the local community through accessible, multi-use spaces for all the family, that will have a lasting impact for generations to come.

“We’re pleased to be collaboratively working on this venture and look forward to delivering a range of management and consultative services.”

Full details for the Five Acres site redevelopment, as well as documents including the initial designs and from previous public forum events can be found at the link below:

www.fdean.gov.uk/planning-and-buildin...
OnoMatopee
0
Network Rail bridges a new future for Strathbungo
Region & Route: Scotland’s Railway: Scotland
Network Rail will open a new railway footbridge at Strathbungo in Glasgow’s southside tomorrow (Friday, 18 August).

The new structure, part of the Glasgow - Barrhead Electrification project, now provides the required clearance for an electrified railway.

It’s all part of the Scottish Government’s investment to decarbonise passenger services across Scotland’s Railway.

Network Rail, along with contractor Bam Nuttall Ltd, started work in March 2023 to replace the former 146-year old structure that connects Darnley Road and Moray Place.

Around 5,000 local residents and businesses were invited to vote for their preferred bridge design from three different options in the summer of 2021.

Through feedback from those who responded, the majority chose a bespoke curved design inspired by the former footbridge, with this receiving 85% of the votes cast.

One of the challenges was in delivering a design that kept with the conservation status of the area and that met with the required safety clearance for electrification within the restricted footprint of the previous structure.

This limited the opportunity to enhance the access to and from the bridge, although the new bridge is wider than its predecessor.

Less that 100-metres from the footbridge, the new road bridge at Nithsdale Road was completed earlier in January as part of the project, providing an accessible route between Darnley Road, Moray Place and the wider area.

Michelle McCaig, Network Rail’s project manager for the footbridge work, said: “The new footbridge was necessary in allowing us to electrify the line in this location.

“We understood at an early stage the significance the former footbridge held for the community and I want to thank residents and local businesses for their positive engagement in determining its design.

“I’m confident it will enjoy the same legacy at its predecessor and I’m very grateful to the community for the patience shown not just during the delivery of this work but the wider project.

“The footbridge represents the completion of the last piece of structural engineering on the Glasgow – Barrhead project, as we move even closer to introducing greener and cleaner electric trains on to the route.”

The new steel truss of the footbridge features a toughened glass parapet to achieve a solid but open look. It also incorporates elements sympathetic to the former bridge, including its black and white colouring and balustrades that match the existing railings at Moray Place.

The former footbridge was rehomed earlier this year with Caledonian Railway, a volunteer-run charity that maintains and operates a heritage railway in Angus and it will be installed as part of a restoration project at Brechin station.

Over the next few months, engineers will carry out snagging and finishing works to the overhead line equipment as part of the Glasgow - Barrhead project. This will be followed by signalling commissioning and running test trains on the route in the autumn, ahead of the introduction of electric trains from December.

If you have any questions about the works, you can contact Network Rail’s 24-hour national helpline on 03457 11 41 41. For the latest information and progress updates follow on Twitter @NetworkRailScot or visit www.scotlandsrailway.com
bartbas
0
quote:

OnoMatopee schreef op 18 augustus 2023 08:09:

Storten eerste tunneldeel ‘Mijlpaal’ voor Fehmarnbelt-megatunnel
Verbinding Duitsland-Denemarken

De bouwers van de Fehmarnbelt, de 18 kilometer lange tunnel die vanaf Duitsland met Denemarken moet verbinden, claimen een mijlpaal: bijna drie jaar na de bouwstart is het eerste tunneldeel gestort.
Erik Verheggen

Dat meldt de aannemerscombinatie van het project, waar ook het Nederlandse BAM deel van uitmaakt, in een persbericht.

De bouwers hebben de afgelopen tweeënhalf jaar gebruikt om de fabriek voor de tunneldelen te bouwen. Het nu geproduceerde segment is de eerste van 711 stuks, die ieder in één keer gestort worden.
7 miljard

Na voltooiing is de 7 miljard euro kostende Fehmarnbelt de grootste afzinktunnel ter wereld. Die moet een verbinding vormen tussen het Deense eiland Lolland en het Duitse eiland Fehmarn, en in het verlengde daarvan een nieuwe, kortere route voor het wegvervoer tussen Kopenhagen en Hamburg.

De aanleg van de tunnel wordt grotendeels betaald door de Deense overheid. Het land verwacht dat vier jaar na de opening dagelijks tienduizend personenauto’s en 1.800 vrachtwagens van de Fehmarnbeltverbinding gebruik zullen maken. Via tolheffing zou de investering binnen vier decennia terugverdiend zijn. Duitsland tast ook diep in de portemonnee om de verbinding met het achterland uit te breiden.
Nederlands tintje

De Fehmarnbelt heeft ook een Nederlands tintje. Zo graven Van Oord en Boskalis de zestien kilometer lange sleuf waarin de tunnel komt te liggen en leggen ze een werkhaven aan. Van Oord en Boskalis krijgen elk 300 miljoen euro voor de klus. Ook BAM is betrokken bij het project. De aannemer maakt deel uit van het consortium dat de tunnel gaat bouwen. Het project levert BAM ongeveer 850 miljoen euro omzet op.

De Fehmarnbelttunnel was tot aan 2020 onderwerp van een serie rechtszaken in Duitsland en Denemarken. Nadat de rechter in november van dat jaar alle bezwaren van de milieuorganisaties en ferrymaatschappijen van tafel had geveegd, kon de bouw beginnen.
Ik meen dat BAM het makrn van de enorme tunneldelen op het land verzorgt.Toen bekend werd dat BAM deze klus als lid van een consortium had aangenomen - alweer een jaar of zes geleden - was iedereen op dit forum enthousiast.zelf heb ik toen mijn bedenkingen geuit. Het was typisch een project oude stijl. Dingen bouwen die je nog nooit gedaan hebt en een technisch hoogstandje. iIk lees nergens dat er grote problemen zijn met de productie van deze langste gecombineerde spoor- en verkeersbrug van de wereld. Waarschijnlijk te laag gecalculeerd en te weinig rekening gehouden met tijdrovend zoeken en proberen van methode van aanpak bij meerdere details. Grote problemen voor Bam zie ik niet. Het zal wel om enkele tientallen miljoenen gaan.
Bb
Zwijnash
0
quote:

bartbas schreef op 18 augustus 2023 09:55:

[...]

Ik meen dat BAM het makrn van de enorme tunneldelen op het land verzorgt.Toen bekend werd dat BAM deze klus als lid van een consortium had aangenomen - alweer een jaar of zes geleden - was iedereen op dit forum enthousiast.zelf heb ik toen mijn bedenkingen geuit. Het was typisch een project oude stijl. Dingen bouwen die je nog nooit gedaan hebt en een technisch hoogstandje. iIk lees nergens dat er grote problemen zijn met de productie van deze langste gecombineerde spoor- en verkeersbrug van de wereld. Waarschijnlijk te laag gecalculeerd en te weinig rekening gehouden met tijdrovend zoeken en proberen van methode van aanpak bij meerdere details. Grote problemen voor Bam zie ik niet. Het zal wel om enkele tientallen miljoenen gaan.
Bb
Ik dacht allen de verkocht Duits tunnel W&F maar dacht dacht Bam nog % is verantwoordelijk als onderdeel van verkoop ?
amice
0
quote:

Zwijnash schreef op 18 augustus 2023 10:12:

[...]

Ik dacht allen de verkocht Duits tunnel W&F maar dacht dacht Bam nog % is verantwoordelijk als onderdeel van verkoop ?
Bam indoet mee in het consortium, ik weet niet voor hoeveel procent. Ook al is het de taak van de bam om de prefab tunnelgedeelten te maken, bam deelt mee in het risico van het totale project van de tunnel voor hetzelfde , mij onbekende, percentage.
Of bos kalis als lid van het consortium of als onderaannemer de sleuf baggert ,is mij niet bekend
Zwijnash
0
quote:

amice schreef op 18 augustus 2023 10:27:

[...]
Bam indoet mee in het consortium, ik weet niet voor hoeveel procent. Ook al is het de taak van de bam om de prefab tunnelgedeelten te maken, bam deelt mee in het risico van het totale project van de tunnel voor hetzelfde , mij onbekende, percentage.
Of bos kalis als lid van het consortium of als onderaannemer de sleuf baggert ,is mij niet bekend
Oké bedankt ik had dat gemist over de tunnelgedeelten, maar omdat het een lang project is dan wordt inflatie al in de contract.

Voor de dingen maken lijkt straightforward voor iemand als Bam en als de inflatie is mee gedekt lijkt mij weinig ander probleem dat kan voorkomen
OnoMatopee
0
'Mijlpaal' Fehmarnbelt-project: eerste tunnelmoot rolt van Deense productielijn
Ad Tissink Gewijzigd: 17 aug. 2023
'Mijlpaal' Fehmarnbelt-project: eerste tunnelmoot rolt van Deense productielijn

Ze moesten er een speciale fabriek voor bouwen, maar de eerste tunnelmoot voor de Fehmarnbelt-tunnel is nu klaar. De aannemerscombinatie heeft nog zo'n 750 stuks te gaan.

Elk element voor wat de langste zinktunnel ter wereld gaat worden, bestaat uit negen moten van 24 meter lengte. Voor de 18 kilometer lange tunnel zijn in totaal 711 standaardmoten nodig. Die worden op vier fabriekslijnen gebouwd op het uitgestrekte terrein bij Rodbyhavn aan de Deense kant van de Duits-Deense verbinding.
Na 2,5 jaar bouwen aan die fabriek is de eerste tunnelmoot nu gestort. Opdrachtgever en aannemer vierden dat als een enorme mijlpaal. Nu is het zaak om snelheid te maken. De verwachting is dat combinatie FLC nog zeker vier jaar volcontinu aan het produceren is. Volgend jaar wordt al wel het eerste element neergelegd op de bodem van de zeestraat.
In één keer
Elke tunnelmoot wordt in één keer gestort. Het beton voor vloer, wanden en dak gaat dus tijdens een operatie, die dertig uur duurt, zonder onderbreking de kist in. Dit zogeheten full-section casting verkleint het gevaar van scheurvorming in de verhardingsfase.

Zodra het beton voldoende is uitgehard, wordt de sectie van 24 bij 42 bij 9 meter een stukje vooruit geduwd over een schuifbaan. Net zolang tot het complete element buiten ligt, in het bassin voor de geklimatiseerde fabriekshal.
Dat bassin kan onder water worden gezet om de 217 meter lange betonnen doos op te drijven voor transport. Combinatie Femern Link Contractors, FLC, beschikt over vier productielijnen voor de bouw van de standaardelementen. Daarnaast is er nog een vijfde fabricagelijn in aanbouw voor de de bouw van tien kortere elementen. Die zijn nodig om bochten te kunnen maken in het tunneltracé. In die speciale elementen worden ook pompkelders voor (blus)water ondergebracht en is ruimte voor andere voorzieningen.
Nederlandse inbreng
FLC is van plan om het eerste tunnelelement al in de loop van 2024 af te zinken. De combinatie van de Nederlandse baggeraars Van Oord en Boskalis is al voor 90 procent klaar met het baggeren van de zinksleuf. De fijnprofilering van de sleuf vindt vlak voor het feitelijke afzinken plaats. Daarvoor tekent Deme dat deel uitmaakt van de hoofdaannemer, de combinatie waarin onder andere ook BAM Infra zitting heeft. De Franse bouwreus Vinci is penvoerder van de combinatie.

Ook aan opdrachtgeverskant zijn Nederlandse bedrijven betrokken bij het grootste Europese infraproject van dit moment. HaskoningDHV en Witteveen+Bos zijn met hun joint venture TECal sinds 2008 druk met het ontwerp van de tunnel. Sinds de gunning in 2016 is TEC betrokken bij het toezicht op bouw en ontwerp.
De Fehmarnbelttunnel moet in 2029 opengaan en verkort de reis tussen Kopenhagen en Hamburg voor autoverkeer met een uur en voor treinreizigers zelfs met twee. Tot nu toe moet de Fehmarnbelt (Femern in het Deens) met een veerboot worden overgestoken.
Plannen genoeg
Het is de bedoeling dat de tunnelfabriek bij Rodbyhavn tegen die tijd elementen produceert voor de oostelijke ringweg van Kopenhagen. De Deense opdrachtgever zal de fabriek daarvoor overnemen van de aannemingscombinatie. Voor weer iets later staat de bouw van een tunnel onder het Kattegat op de Deense infra-agenda. Ook zijn er plannen voor de bouw van caissons als randelementen voor eilanden op zee ten behoeve van de offshore-windsector. Plannen genoeg dus voor de grootste prefabbetonfabriek ter wereld. Maar voorlopig is die nog wel even zoet met de bouw van de 89 elementen voor de Fehmarnbelttunnel.
OnoMatopee
3
BAM ziet kansen in energietransitie en hoopt op oplossingen woningmarkt cobouw
Petra Platschorre 17 aug. 2023Gewijzigd: 9:03
BAM ziet kansen in energietransitie en hoopt op oplossingen woningmarkt
Ruud Joosten, CEO van BAM. Foto; Ruud Jonkers
De woningmarkt in Nederland stokt. Daar zijn oplossingen voor, maar daar is wel politieke wil voor nodig, stelt BAM-topman Ruud Joosten.

Een gebrek aan locaties en trage vergunningprocedures frustreren de woningbouw, maar Ruud Joosten ziet oplossingen. De topman van BAM gebruikte de presentatie van de halfjaarcijfers donderdag om te pleiten voor meer buitenstedelijke bouwlocaties én een inperking van de bezwaarmogelijkheden.
Hoewel Joosten en financieel directeur Frans den Houter tevreden zijn met de resultaten tot nu toe, is duidelijk dat de Nederlandse markt "uitdagend" is. Het bouwconcern uit Bunnik verkocht in de eerste helft van dit jaar 494 woningen. De verwachting is dat dit aantal nog stijgt naar zo'n 1.500. Een forse daling vergeleken met vorig jaar, toen BAM ruim 2.000 woningen verkocht.
Giftig
De stijging van de bouwkosten en de hoge rente vormen een "giftige combinatie", stelt Joosten. Het consumentenvertrouwen heeft een tik gekregen. Toch lijkt de markt nu wat te stabiliseren, zegt de topman. De woningverkopen in juni en juli namen iets toe, mede vanwege loonsverhogingen die ingingen per 1 juli. Sowieso verwacht de topman dat de markt herstelt, omdat de vraag vanwege de woningnood hoog blijft.
De hoge rente is volgens Joosten niet het grootste obstakel voor de bouw van nieuwe woningen. Vooral de langdurige vergunningprocedures zorgen voor vertraging. Bestemmingsplannen die gewijzigd moeten worden, visies van gemeenten en provincies die niet overeenkomen en uitgebreide bezwaarprocedures zitten bouwplannen in de weg. Het maken van bezwaar lijkt de afgelopen jaren een vlucht te hebben genomen, zien Joosten en Den Houter. De algemeen directeur van het bouwconcern zou graag zien dat alleen mensen die direct geraakt worden door bouwplannen bezwaar kunnen aantekenen.
Schouders eronder
Daarnaast frustreert de keuze om veel binnenstedelijk te bouwen het kabinetsdoel om 100.000 woningen te bouwen, vindt de topman. Hij pleit voor ontwikkeling van grootschalige bouwlocaties in de buurt van steden waar al voorzieningen zijn, zoals Utrecht en Almere. BAM stelde met dochteronderneming AM in 2021 al een veelomvattend plan op voor de 'Eemvallei Stad'. Deze "compleet nieuwe stad" werd gepresenteerd als "duurzaam en klimaatbestendig antwoord op de huidige woningnood".
Dat de grootstedelijke uitbreidingen niet van de grond willen komen, heeft met politieke wil te maken, denkt Joosten. "Je moet met elkaar de schouders eronder steken als je 100.000 huizen wilt."
Er is niet zomaar een oplossing. Dit is politiek”
Joosten wijst ook op de woondeals die minister Hugo de Jonge (Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening) heeft gesloten. De provincies moeten die afspraken nu vertalen naar concrete plannen en voorstellen, maar de meningen binnen de provinciebesturen kunnen flink verschillen. Door de val van het kabinet is nu ook onduidelijk wat er gaat gebeuren met de nieuwe regelingen op de huurmarkt die De Jonge wilde doorvoeren. Dat zorgt weer voor onzekerheid bij investeerders.
Hoe nu verder? "Er is niet zomaar een oplossing. Dit is politiek", stelt Joosten. Wel blijft het bouwbedrijf voorstellen doen om overheden te helpen en blijft de topman in gesprek met de minister. BAM kijkt ook wat mogelijk is met zijn eigen grondposities. Het bedrijf schafte in juni extra grondposities aan.
Daarnaast heb je als bouwbedrijf natuurlijk grip op hóé je bouwt, benadrukt financieel directeur Van Houter. Neem de industriële woningbouw. BAM verwacht dat de eerste houten woningen volgens het nieuw ontwikkelde woonconcept volgend jaar uit de fabriek rollen.
Tegenvallers in Denemarken
Al met al zag het bouwconcern de nettowinst in het eerste half jaar met bijna 30 procent dalen naar 85,7 miljoen euro. De omzet bedroeg in dezelfde periode 3 miljard euro.
Ondanks de uitdagingen, blikken de topmannen tevreden terug op het eerste half jaar. Ongeveer de helft van de omzet van het bouwconcern komt uit het Verenigd Koninkrijk en Ierland. Daar gaan de zaken goed. BAM legt zich daar niet toe op woningbouw, maar op infra- en spoorprojecten en utiliteitsgebouwen als scholen, universiteiten en ziekenhuizen. Dat levert een stabiele bijdrage aan het bedrijf.
Dat BAM de winst en omzet zag dalen, komt niet alleen door de kwakkelende Nederlandse woningmarkt. Enkele projecten in Denemarken die onder de Nederlandse divisie vallen, haalden de opbrengsten naar beneden. Bij het ontwerp van vier Deense scholen werden fouten gemaakt. Dat zorgde voor vertraging en vanwege de sterk gestegen inflatie liepen vervolgens de inkoopkosten van materialen op. Inmiddels is de afronding van de projecten in zicht. Twee van de vier scholen worden dit jaar opgeleverd.
Daarna zal BAM niet meer meedoen met aanbestedingen in het land. Dat past in de nieuwe strategie. Het bouwconcern neemt geen grote, risicovolle projecten meer aan en wil zich vooral richten op de Nederlandse, Britse en Ierse markt.
Daarmee verdwijnt BAM nog niet volledig uit Denemarken, want met de infradivisie werkt het bedrijf nog wel aan het Fehmarnbelt-project. Joosten vertelt trots over het grote, complexe tunnelproject dat net op stoom is gekomen. BAM is nog tot zeker 2029 bij het project betrokken.

Focus energietransitie
Ook in Nederland laat BAM risicovolle (infra)projecten aan zich voorbijgaan. Het concern wil meer aandacht overhouden voor de kleinere, regionale infraprojecten. Aan die werken valt "een goede boterham te verdienen", zegt Joosten. BAM richt zich vooral op infraprojecten op het gebied van duurzaamheid en de energietransitie. De kennis en kunde van werknemers die nu niet meer aan grote projecten werken, kunnen hier goed worden ingezet, aldus de topman.
Joosten is dan ook blij met de uitspraak in het Porthos-project afgelopen woensdag. Het project in de Rotterdamse haven mag doorgaan van de Raad van State, ondanks dat er bij de bouw stikstof vrijkomt. Hoewel BAM niet al te veel last heeft van de stikstofcrisis, ruikt het bedrijf na de uitspraak kansen in de aanleg van nieuwe energie-infrastructuur. Daar moet nog fors in worden geïnvesteerd, wil Nederland zijn klimaatdoelen halen, stelt Joosten.
In balans
BAM ziet dus grote kansen in die energietransitie. Voorlopig heeft het concern ook nog genoeg projecten in de pijplijn zitten. De orderportefeuille ter waarde van 9,5 miljard euro is goed voor zo’n anderhalf jaar aan werk. Voor het komende half jaar verwacht de bouwer betere resultaten, waaronder meer woningverkopen.
Het huidige verschil met de resultaten van vorig jaar is mede het gevolg van de nieuwe koers van het bedrijf. Volgend jaar zijn de resultaten beter te vergelijken, denkt Van Houter. "Dan komt het bedrijf in balans en zijn we ‘clean’."
1.044 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 ... 49 50 51 52 53 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 26 apr 2024 17:35
Koers 3,896
Verschil -0,004 (-0,10%)
Hoog 3,932
Laag 3,860
Volume 525.331
Volume gemiddeld 1.429.485
Volume gisteren 691.847

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront