Ebusco « Terug naar discussie overzicht

Ebusco 2023, It giet oan.

8.137 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 ... 403 404 405 406 407 » | Laatste
The truth
1
Valt wel mee??? Is wel een half jaar later dan gepland hé.

Dat wordt dan een schadeloosstelling van 31 x 500.000 x 10%.

Oeps, weeral 1,5 miljoen cash die in rook opgaat.

it giet oan…
Unimog
0
The truth
1
quote:

Unimog schreef op 28 september 2023 21:14:

is er niet een verschil tussen een geplande datum of de uiterste datum
Met “gepland” wordt er uiteraard “contractueel” bedoeld
MrBull
0
quote:

The truth schreef op 28 september 2023 21:02:

Valt wel mee??? Is wel een half jaar later dan gepland hé.

Dat wordt dan een schadeloosstelling van 31 x 500.000 x 10%.

Oeps, weeral 1,5 miljoen cash die in rook opgaat.

it giet oan…
Hoe kom je aan deze aantallen?
Ooit van "force majeure" gehoord? Niet iedere latere levering resulteert direct een een boete.

Wanneer Ebusco contracten aangaat waarin geen FM clausule staat dan zijn ze het niet waardig om zaken te doen.
The truth
1
quote:

MrBull schreef op 28 september 2023 21:43:

[...]

Hoe kom je aan deze aantallen?
Ooit van "force majeure" gehoord? Niet iedere latere levering resulteert direct een een boete.

Overmacht betekent onvoorziene omstandigheid. Supply chain problemen duren nu al bijna 3 jaar en worden juridisch niet meer als overmacht beschouwd. Anders gezegd, bij aanname van de bestelling vorig jaar was de “force majeur” reeds aanwezig en kan dus niet meer als onvoorzien worden ingeroepen.
MrBull
0
quote:

The truth schreef op 28 september 2023 21:48:

[...]

Overmacht betekent onvoorziene omstandigheid. Supply chain problemen duren nu al bijna 3 jaar en worden juridisch niet meer als overmacht beschouwd. Anders gezegd, bij aanname van de bestelling vorig jaar was de “force majeur” reeds aanwezig en kan dus niet meer als onvoorzien worden ingeroepen.
Ik kan het deels vinden in je beredenering.
Juridisch gezien is dit een heel lastig punt.
Het lijkt me voor Ebusco redelijk makkelijk aan te tonen dat het lastig is om alle materialen op tijd binnen te hebben. Ze kunnen daarmee de concurrenten en andere bedrijven in de automotive industry als voorbeeld geven. Overal zijn dezelfde problemen zichtbaar.

Dus ja ik ben het met je eens dat er een boete KAN zijn voor late levering. Alleen je geeft wel heel stellig aan dat dit 1,5 miljoen is. Wellicht kun je deze berekening onderbouwen? Is dit ergens bekend gemaakt?
The truth
1
quote:

MrBull schreef op 28 september 2023 22:04:

[...]

Ik kan het deels vinden in je beredenering.
Juridisch gezien is dit een heel lastig punt.
Het lijkt me voor Ebusco redelijk makkelijk aan te tonen dat het lastig is om alle materialen op tijd binnen te hebben. Ze kunnen daarmee de concurrenten en andere bedrijven in de automotive industry als voorbeeld geven. Overal zijn dezelfde problemen zichtbaar.

Dus ja ik ben het met je eens dat er een boete KAN zijn voor late levering. Alleen je geeft wel heel stellig aan dat dit 1,5 miljoen is. Wellicht kun je deze berekening onderbouwen? Is dit ergens bekend gemaakt?
31 bussen: persbericht Ebusco levert aan EBS, november 2022
10% boete: gangbare maatstaf bij OV bedrijven (en dan zijn ze nog vriendelijk om de werkelijke geleden schade niet aan te rekenen)
500.000 minimale prijs voor een elektrische bus (dit had je zelf ook kunnen vinden)

Geen dank
StoplossBurner
1
quote:

The truth schreef op 28 september 2023 20:39:

MrBull

Dit is geen aanname maar feit.

Ebus heeft wel degelijk meegedongen naar deze bestelling in Nederland, ze hadden ze maar al te graag binnengehaald.

Ik stel het misschien wat sterk voor dat klanten geen vertrouwen hebben maar als ze een jaar na de start van de nieuwe concessie nog geen nieuwe bussen hebben kan hen dit miljoenen euro’s kosten aan boetes van de opdrachthouder. Boetes dat ze op hun plaats zullen doorschuiven aan de leverancier die hiervoor verantwoordelijk is. En zal die leverancier dan nog wel in machte zijn om deze boete te vergoeden, zal die leverancier nog bestaan?

Met de snelheid van cashverbranding zie de toekomst er niet rooskleurig uit. Tenzij er uiteraard drastische maatregelen worden genomen die het verlies snel laten stoppen.

Zoals bijvoorbeeld het idee om de productie in de Cléon- site op te schorten. Ik herhaal het nogmaals voor diegenen die het niet begrepen hebben. Wie een nieuwe site opstart in Frankrijk omdat je een orderboek van pakweg 30 busjes hebt (rest is optioneel) zou in elk normaal bedrijf per direct de laan worden uitgestuurd…

Hopelijk voor Ebus maakt de nieuwe CFO schoon schip en wordt er begin oktober een degelijk saneringsplan voorgesteld onmiddellijk na de bekendmaking van de (opnieuw) slechte cijfers en outlook. Dit zou pas een signaal zijn in plaats van “dat bespreken we wel even buiten de publieke meeting”.

Het zou ook goed zijn voor het vertrouwen dat PB exact vertelt hoeveel bussen er nog dit jaar worden geleverd. In augustus was dit “dit weten we niet”. Kom zeg, ze zijn een maakindustrie en zouden dat met precisie moeten kunnen mededelen.
Goede uiteenzetting. Enige wat ik betwijfel is of saneren wel zinvol is? Uiteindelijk toch vooral boom or bust business. 4 verschillende productie locaties vind ik overigens nog steeds een krankzinnig gegeven als je nog niet 1 3.0 productielijn fatsoenlijk op poten hebt. Ruikt als grote paniek om tegen beter weten in nog te hopen om op tijd te leveren en hoge boetes te voorkomen. Die eerste 500 3.0 bussen ga je gewoon tegen verlies wegzetten. Zeker gezien de after sales kosten die er ongetwijfeld ook nog aan hangen. Die ook nog eens extra hoog zijn als je allerlei verschillende productie lijnen hebt met elk hun eigen problemen/leveranciers.
Frankrijk zal zogezegd wel een subsidie-trek locatie zijn. Is daar iets van te vinden en welke voorwaarden daar aan verbonden zijn?
Verder zie ik ook weinig strategie in de verkoop. Schieten met hagel met proefballonnen in de VS en Australië. Je zou zeggen richt je bijvoorbeeld eerst alleen op Nederland en Duitsland; dan heb je alle problemen in het veld nog dicht bij huis. Maar wellicht past dat niet in een boom or bust bedrijfstak (of is dat de strategie?)
Staals
3
Het is waar en helaas is dit de realiteit.Ik heb nog meer interessante feiten van een vriend, maar ik zal morgen schrijven omdat ik vandaag geen tijd heb.
Staals
2
Het probleem is dat er geen Portugezen zijn. Alles gaat naar China, durf ik te wedden. Bovendien zullen de Fransen boos zijn als ze zien wat er werkelijk aan de hand is. Het duurt Ebusco drie jaar om 500 bussen klaar te maken voor gebruik.
StoplossBurner
0
quote:

Staals schreef op 29 september 2023 00:22:

Het probleem is dat er geen Portugezen zijn. Alles gaat naar China, durf ik te wedden. Bovendien zullen de Fransen boos zijn als ze zien wat er werkelijk aan de hand is. Het duurt Ebusco drie jaar om 500 bussen klaar te maken voor gebruik.
Gaat de Franse productie nooit open? En bedoel je dat er geen personeel is in Portugal? Daar zit toch ook een locatie of vergis ik me? Wie o wie wil in de Q&A van q3 cijfers het bestuur aan de tand voelen hierover? Zelfs op deze niveaus kan shorten dan nog aantrekkelijk zijn toch?

En waarom denk je dat 500 bussen pas in 3 jaar lukt en vanaf wanneer reken je dan (vanaf 1 Jan. 2022)?
The truth
1
quote:

Staals schreef op 29 september 2023 00:22:

Het probleem is dat er geen Portugezen zijn. Alles gaat naar China, durf ik te wedden. Bovendien zullen de Fransen boos zijn als ze zien wat er werkelijk aan de hand is. Het duurt Ebusco drie jaar om 500 bussen klaar te maken voor gebruik.
Inderdaad, tijdens de laatste Q-cijfers hebben we iemand UNVI horen mompelen maar daar is niets concreets van. Lijkt me bovendien niet de juiste partner.

Alles gaat idd naar China en om het helemaal gek te maken wordt het Ebusco concept (de uit composiet samengestelde busframe) naar ginder verscheept.

Ik geef het op een blaadje: volgend jaar komen de Chinese busbouwers met hun eigen Ebusco 4.0 en dan kan PB concurreren met zijn productievriendjes.

Ik begrijp geen snars van hun strategie.
pico bello
0
[verwijderd]
0
@truth,

Nou dan is het klaar. Kan de deur dicht en licht uit. De groot aandeelhouders hebben nog steeds trammelant want anders was er al lang iets van communicatie geweest vanuit de directie.
Die hebben ruzie over knikkers, de garanties onderling en de te varen koers.
Zoals ik al eerder zei; de Outlook is 4, Max 6 maanden. Nu saneren, langer doen met het geld, laten zien dat je vertrouwen van de aandeelhouders waard bent, en over 6 maanden klaar om afgeslankt verder te gaan. Dan een emissie en met 1 productielocatie verder. Draait die goed dan kun je die dupliceren elders. Tot die tijd concentreren op 1 locatie, geld binnen houden, vertrouwen winnen van de markt en de aandeelhouders en fris verder over 6 maanden
Marcel H.
1
Vandaag even mijn bijdrage in de babbelox. De bedrijfsleiding bij Ebusco ziet
er keurig en verzorgd uit.
jan6307
2
De klagers en zeurders over Ebusco piesen allemaal netjes naast de pot , er komt steeds meer vertrouwen in Ebusco en de koers lijkt langzaam te herstellen.

Koers 4,72

Prettig weekend
Banter2346
0
quote:

The truth schreef op 28 september 2023 22:15:

[...]

31 bussen: persbericht Ebusco levert aan EBS, november 2022
10% boete: gangbare maatstaf bij OV bedrijven (en dan zijn ze nog vriendelijk om de werkelijke geleden schade niet aan te rekenen)
500.000 minimale prijs voor een elektrische bus (dit had je zelf ook kunnen vinden)

Geen dank
boete 10% ... kun je dat specificereren? ik dacht dat dit meestal iets als 0,1% per bus per dag te laat is. Dan zit je op 3% per maand...
8.137 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 ... 403 404 405 406 407 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 3 mei 2024 17:35
Koers 2,942
Verschil +0,066 (+2,29%)
Hoog 2,982
Laag 2,860
Volume 83.098
Volume gemiddeld 0
Volume gisteren 414.332

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront