Just Eat Takeaway « Terug naar discussie overzicht

Just Eat Takeaway 2023

Goedekans
4
quote:

Rider schreef op 5 oktober 2023 10:10:

Hoelang kunnen shorters dit volhouden? Ik zie het aandeel niet nog eens halveren dus de mogelijke winst voor shorters begint toch beperkter te worden.
Daar gaat het niet om.
Het systeem van shorten en gedoe rond geleende aandelen deugt niet.
Arthur Hastings
1
Als JET nog eens een terugkoopprogramma van 150 start en Baupost wilt nog eens voor enkele procenten uitbreiden dan verandert het plaatje toch redelijk.
Darth Trader
0
quote:

Hoppschwiiz schreef op 5 oktober 2023 09:54:

[...]
Voor open doel. Die kan ik niet laten gaan: kopers zijn in staat koersen naar onrealistisch hoge niveaus te brengen. Dat is voor hen makkelijke handel
Ja, maar dan wel alleen met de aandelen die beschikbaar zijn en niet aandelen die uit andermans portefeuille worden uitgeleend terwijl de persoon in kwestie ze nog in bezit lijkt te hebben.
Insider
2
Wat een dom geklaag over shorters. Ze lenen gewoon een aandeel en verkopen het. Later kopen ze het weer om het aan de uitlener terug te geven. Ze zijn dus ook kopers in de markt en kunnen zo de koers ook omhoog stuwen.

De kritiek zou zich beter kunnen richten op de brokers die achter de rug om van LT aandeelhouders de aandelen uitlenen.

Waarschijnlijk verkopen brokers ook wereldwijd informatie over portefeuilles (posities, stoploss informatie en gedrag)
Op basis van deze informatie geeft AI misschien wel aan dat shorten een goed idee is.
zeurpietje
1
quote:

MFCONSwasonschuldig schreef op 5 oktober 2023 10:07:

Ik vind, zeker ook gezien opties, het vreemd dat zo makkelijk toegestaan wordt dat handel in aandelen ondertussen black box handel is. Zonder dat eigendom uberhaupt overgaat van A naar B. Dat mag niet volgens de regels, maar via een omweg gebeurt dat wel.

Gevolg... hele hoge volumes en elke koers is te slopen. De waarde van het bedrijf wordt niet meer bepaald door de eigenaren van het bedrijf, maar door wirwar kriskross verbanden waar diverse arbitrage constructies nog even voor een vliegwiel zorgen.

Laat ze dat lekker doen op hun derivaten markt en eis voor aandelenbezit dat het bezit 1:1 overgedragen wordt. Geen tijdelijke clearing. Je moet je aandeel hebben voordat je ermee kan handelen.
Een derivatenmarkt bestaat omdat er aandelen zijn net zoals er supermarkten zijn omdat er consumenten zijn.
déjà vu
0
quote:

WeerMis schreef op 5 oktober 2023 10:31:

Vreemd dat JET het AEX/AMX-sentiment niet volgt
Staat er los van. Wanneer bijvoorbeeld de bankaandelen diep rood gaan en de AEX naar beneden trekt, hoop je toch ook niet dat JET de AEX volgt?
Kwiirk
0
quote:

Hoppschwiiz schreef op 5 oktober 2023 09:54:

[...]
Voor open doel. Die kan ik niet laten gaan: kopers zijn in staat koersen naar onrealistisch hoge niveaus te brengen. Dat is voor hen makkelijke handel
Kopers naar onrealistisch hoge koersen brengen, ja zeker, maar dan waarschijnlijk ook met verlies verkopen.
Shorters hebben in het algemeen diepe zakken, waarmee zij koersen kunnen manipuleren.
Daann
0
quote:

Goedekans schreef op 5 oktober 2023 10:17:

[...]

Daar gaat het niet om.
Het systeem van shorten en gedoe rond geleende aandelen deugt niet.
Klopt, brokers lenen de aandelen van veelal onwetende particulieren uit aan hedgefondsen die vervolgens deze aandelen en masse verkopen op de markt. Het is te triest voor woorden dat dit is toegestaan.
pakman
3
quote:

Emerging Markets schreef op 5 oktober 2023 11:07:

[...]

Klopt, brokers lenen de aandelen van veelal onwetende particulieren uit aan hedgefondsen die vervolgens deze aandelen en masse verkopen op de markt. Het is te triest voor woorden dat dit is toegestaan.
je kunt er lang en breed over blijven discussieren er zal never nooit iets veranderen, dat is juist het spelletje de hele handel is duister en niemand weet (bijna) wat er zich in de achterkamertjes afspeelt, maar dat er niet volgens de spelregels gespeeld word is wel zeer duidelijk Shorters / Brokers/ hedgefonds / inv banks/ gewone banken noem ze maar op 1 pot nat en slapen met elkaar.
Goedekans
0
Van dit aandeel word je zoooooo moe.
Er is geen pijl op te trekken.
Volume weer laag vandaag.
Een bod van 20 euro en mijn zegen hebben ze.
Eagle1959
2
quote:

Hoppschwiiz schreef op 5 oktober 2023 09:04:

[...]
Onzin, een uitstekend geleid, uitstekend gefinancierd, competitief bedrijf dat met een goede marge een groeiende netto winst laat zien èn een behoorlijk dividend uitkeert, heeft geen last van baissiers en/of hedgefunds.

Het is maar goed ook dat er partijen zijn die kritisch blijven kijken en geen roze bril ophebben
Je hebt helemaal gelijk, een shell zal daar geen last van hebben. Heel groot en 40 tot 50 miljard winst etc.

Maar we hebben het over een nieuwe markt met nieuwe bedrijven. Risicokapitaal etc waarvoor je de beurs opgaat. Van shell kun je fundamentele analyses maken met toekomstverwachtingen etc.. Voor bedrijven als Doordash, JET, Deliveroo etc. is de beurskoers bepalend voor de expansie of het aantrekken van kapitaal, betalen van rente op leningen etc. Maar als deze rijke fondsen een waardering bij Doordash willen die 10 maal hoger is dan bij JET dan kunnen zij dat doen, door massaal te shorten. Bij JET zien we 20% shortposities dus pakweg 40 miljoen aandelen! Al die analisten met koersdoelen van 20,-, 30,- en meer zijn niet gek, nee ze kijken naar de toekomst kansen en de fundamentals, maar die shorters bepalen voor nu de koers.
boothram
0
waw, al bijn 300 000 bezoekers van dit forum.... O ja, bij de allerdrukste? Maar euronav met meer dan 3 000 000 bezoekers in de laatste 4 jaar... dat wordt nooit bij de drukste fora vermeld, ze zouden bij iex wellicht niet anders moeten doen.. Nu ja, onrecht is de beurs niet vreemd...
Goedekans
4
quote:

Eagle1959 schreef op 5 oktober 2023 11:25:

[...]
Je hebt helemaal gelijk, een shell zal daar geen last van hebben. Heel groot en 40 tot 50 miljard winst etc.

Maar we hebben het over een nieuwe markt met nieuwe bedrijven. Risicokapitaal etc waarvoor je de beurs opgaat. Van shell kun je fundamentele analyses maken met toekomstverwachtingen etc.. Voor bedrijven als Doordash, JET, Deliveroo etc. is de beurskoers bepalend voor de expansie of het aantrekken van kapitaal, betalen van rente op leningen etc. Maar als deze rijke fondsen een waardering bij Doordash willen die 10 maal hoger is dan bij JET dan kunnen zij dat doen, door massaal te shorten. Bij JET zien we 20% shortposities dus pakweg 40 miljoen aandelen! Al die analisten met koersdoelen van 20,-, 30,- en meer zijn niet gek, nee ze kijken naar de toekomst kansen en de fundamentals, maar die shorters bepalen voor nu de koers.
Je hebt helemaal gelijk Eagle.
Goed verwoord en inhoudelijk juist.
Degenerate
0
Nog even en Deliveroo is meer waard dan JET, het is in mijn ogen wel zorgelijk dat er op deze niveau’s nog steeds geen kopers lijken te zijn.
Rider
0
quote:

Degenerate schreef op 5 oktober 2023 11:33:

Nog even en Deliveroo is meer waard dan JET, het is in mijn ogen wel zorgelijk dat er op deze niveau’s nog steeds geen kopers lijken te zijn.
Ja er is bijna geen volume meer. Geen kopers, maar ook weinig verkopers, mss wel slecht nieuws voor de shorters.
Dick
0
Ik vind dat de nabetaling van IFood ook lang op zich laat wachten en zijn de Feecaps er al af in Amerika
58.668 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 2451 2452 2453 2454 2455 2456 2457 2458 2459 2460 2461 ... 2930 2931 2932 2933 2934 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 9 mei 2024 17:35
Koers 13,180
Verschil -0,140 (-1,05%)
Hoog 13,305
Laag 13,030
Volume 1.177.093
Volume gemiddeld 2.421.379
Volume gisteren 1.705.845

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront